Kerro vaivasta

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Chubs

Viesti Kirjoittaja Chubs »

Mikä hitto tällainen on? Nukuin selälläni yön tuollaisella paskapatjalla, ja nyt on selkä siinä kunnossa, että ei meinannut päästä ylös, kipu säteilee jalkoihin ja kävelykään ei oikein onnistu. Selkää en ole saanut suoraksi vielä n.tunnin aikana. Panacodin otin juuri, ehkä auttaa. Istuma-asento ei tunnu pahalta, mutta heti kun yrittää suoristaa selkänsä niin iskee aivan älytön kipu. Onko tämä noidannuoli vai mikä?
Dr.Diarrhea

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Chubs kirjoitti:Onko tämä noidannuoli vai mikä?
Taitaa olla vaan lihaslukko. Eli toisella puolella selkääsi on epäergonomisesta nukkuma-asennosta johtuen lukko/kramppi, joka purkautuu parhaiten venyttelemällä. Ennen venyttelyä kannattaa toki lämmitellä. Mulla on tollasia aamulukkoja vähän väliä. Tunnustelehan selkääsi ja huomaat, että toisella puolella on todnäk alaselässä jännittynyt kovempi lihas, toisen puolen ollessa normi, rentoutunut ja löysä.

Parhaita venytysliikkeitä on kaikki keskivartalon kiertoliikkeet.
Chubs

Viesti Kirjoittaja Chubs »

Dr.Diarrhea kirjoitti:
Chubs kirjoitti:Onko tämä noidannuoli vai mikä?
Taitaa olla vaan lihaslukko. Eli toisella puolella selkääsi on epäergonomisesta nukkuma-asennosta johtuen lukko/kramppi, joka purkautuu parhaiten venyttelemällä. Ennen venyttelyä kannattaa toki lämmitellä. Mulla on tollasia aamulukkoja vähän väliä. Tunnustelehan selkääsi ja huomaat, että toisella puolella on todnäk alaselässä jännittynyt kovempi lihas, toisen puolen ollessa normi, rentoutunut ja löysä.

Parhaita venytysliikkeitä on kaikki keskivartalon kiertoliikkeet.
Kipu on muuten selkeästi vasemmalla puolella. Mut eihän näiden läskien alta mitään lihaksia tunne. :D Venyttelen kuitenkin, ja painelen tuota kohtaa, tuntuisi auttavan. Kollega sanoikin jo tuossa, että jos on huono patja tai alusta niin tuollaisia voisi välttää nukkumalla kyljellään. Olisi vaan kertonut tuon jo eilen. Mutta kiitos vinkistä, alan kierrellä keskivartaloa kunhan saan itseni kunnolla pystyasentoon. :)
Dr.Diarrhea

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Chubs kirjoitti: Kipu on muuten selkeästi vasemmalla puolella.
Selässä kipu heijastuu yleensä toiselle puolelle missä lukko on. Korkeintaan ihan kevyttä hierontaa, älä siis mielellään painele kohtaa, vaan veyttele 8)
Chubs

Viesti Kirjoittaja Chubs »

Dr.Diarrhea kirjoitti:
Selässä kipu heijastuu yleensä toiselle puolelle missä lukko on. Korkeintaan ihan kevyttä hierontaa, älä siis mielellään painele kohtaa, vaan veyttele 8)
Mutta kun se venyttely sattuu vielä liikaa. Lantiokin jotenkin jumii. Ihan mummona täällä.
Dr.Diarrhea

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Chubs kirjoitti:Mutta kun se venyttely sattuu vielä liikaa. Lantiokin jotenkin jumii. Ihan mummona täällä.
Jep, tiedän. Mä olen tehnyt siten, että koska kaikki kiertoliikkeet aiheuttavat viiltävää selkäkipua, niin teen ensin varovasti suoria vatsa/selkäliikkeitä, jotka sattuvat vähiten.
Chubs

Viesti Kirjoittaja Chubs »

Dr.Diarrhea kirjoitti:
Jep, tiedän. Mä olen tehnyt siten, että koska kaikki kiertoliikkeet aiheuttavat viiltävää selkäkipua, niin teen ensin varovasti suoria vatsa/selkäliikkeitä, jotka sattuvat vähiten.
Mua sattuu enemmän tuo yritys suoristaa selkä kuin nuo kiertoliikkeet. En pysty seisomaan suorassa, ihan kuin lihakset eivät kantaisi. Selälleni en uskalla mennä, koska siitähän tämä alkoi. Mut voisin kokeilla mennä vatsalleni, ja tehdä jotain selkälihasliikkeitä.
Huh, onneks tänään pääsee jo omaan sänkyyn.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2439
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Chubs kirjoitti: Mua sattuu enemmän tuo yritys suoristaa selkä kuin nuo kiertoliikkeet. En pysty seisomaan suorassa, ihan kuin lihakset eivät kantaisi. Selälleni en uskalla mennä, koska siitähän tämä alkoi.
mulla auttaa tuohon se että menee makaamaan lattialle selälleen jalat koukussa. pötketellessä huomaa kuinka kipu hellittää. jos suoraan ylös nousu sitten pelottaa pyörähdä eka vatsallesi ja könyä siitä.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Chubs

Viesti Kirjoittaja Chubs »

par-sky kirjoitti:
mulla auttaa tuohon se että menee makaamaan lattialle selälleen jalat koukussa. pötketellessä huomaa kuinka kipu hellittää. jos suoraan ylös nousu sitten pelottaa pyörähdä eka vatsallesi ja könyä siitä.
Pitää kokeilla jos tuollainen vielä iskee. Nyt se kipu vielä hiipii takaisin jos istuu liian pitkään, joten pitää yrittää pysyä liikkeessä. Ja illalla menen nukkumaan tyyny reisien välissä. Pitäisi kuulemma auttaa pysymään kyljellään, ei enää sit tuu tuo kipu ja jäykkyys takaisin. Pitäisi huomenna kuitenkin olla suht liikunnallisessa kunnossa.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

Chubs kirjoitti: Pitää kokeilla jos tuollainen vielä iskee. Nyt se kipu vielä hiipii takaisin jos istuu liian pitkään, joten pitää yrittää pysyä liikkeessä. Ja illalla menen nukkumaan tyyny reisien välissä. Pitäisi kuulemma auttaa pysymään kyljellään, ei enää sit tuu tuo kipu ja jäykkyys takaisin. Pitäisi huomenna kuitenkin olla suht liikunnallisessa kunnossa.
Ja sitten fysioterapeutti auttanee myöhemmin tuollaisten asioiden kanssa.

Ohjeistaa myös venyttelemään oikein.
Chubs

Viesti Kirjoittaja Chubs »

huima kirjoitti: Ja sitten fysioterapeutti auttanee myöhemmin tuollaisten asioiden kanssa.

Ohjeistaa myös venyttelemään oikein.
Pitää käydä sellaisella jos jatkuu. Mutta mä toivon, että johtui vaan siitä hiton lättänäpatjasta ja olen huomenna jo ok. Venyttelyohjeita kyllä voisi hakea tulevaisuuden varalta.
eps

Viesti Kirjoittaja eps »

Chubs kirjoitti:
huima kirjoitti: Ja sitten fysioterapeutti auttanee myöhemmin tuollaisten asioiden kanssa.

Ohjeistaa myös venyttelemään oikein.
Pitää käydä sellaisella jos jatkuu. Mutta mä toivon, että johtui vaan siitä hiton lättänäpatjasta ja olen huomenna jo ok. Venyttelyohjeita kyllä voisi hakea tulevaisuuden varalta.
Kävele. Selkä pitää kävelystä, sillä kävely pumppaa tuoretta verta selkäytimeen ja rentouttaa lihaksia. Sauvakävely voi olla vielä tehokkaampaa, sillä sauvat auttavat laajentamaan selän liikeratoja. Tuollaiset 6-10km päivässä parantaa selän nopeasti, jos vika ei ole nikamissa.

Reseptillä saatava lihasrelaksantti saattaa myös auttaa. Minulle sillä ei kyllä ole ollut vaikutusta.

e.
Chubs

Viesti Kirjoittaja Chubs »

eps kirjoitti: Kävele. Selkä pitää kävelystä, sillä kävely pumppaa tuoretta verta selkäytimeen ja rentouttaa lihaksia.
No täähän tuli kuin tilauksesta. Huomenna pitäisi kävellä n.20km. Otan sauvat mukaan, jos kehtaan. Voi sit ainakin nojailla niihin jos selkä brakaa lopullisesti.
Geetzu

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

eps kirjoitti:Reseptillä saatava lihasrelaksantti saattaa myös auttaa. Minulle sillä ei kyllä ole ollut vaikutusta.
Auttaa tai ei, niitä kandee hakea aina varastoon jos joku reseptin kirjottaa. Jos vaikka joku samassa taloudessa haluu paremmat unet, tai jotain. Esmes Paavo tuol ja mä tääl.
Chubs

Viesti Kirjoittaja Chubs »

Geetzu kirjoitti:
eps kirjoitti:Reseptillä saatava lihasrelaksantti saattaa myös auttaa. Minulle sillä ei kyllä ole ollut vaikutusta.
Auttaa tai ei, niitä kandee hakea aina varastoon jos joku reseptin kirjottaa. Jos vaikka joku samassa taloudessa haluu paremmat unet, tai jotain. Esmes Paavo tuol ja mä tääl.
Mä olen kerran syönyt sellaisia relaksantteja johonkin selkäkramppiin. Ei mullakaan tuntunut oikein auttavan... tosin en tiennyt mitä sellaisilta pitäisi odottaa, ja jätin ne sit jo parin päivän jälkeen.
Paavo on synnynnäisesti niin rela, että ihan kadehdin. Valui äsken nojatuolin käsinojalta tyynylle kuin jokin neste. :D
Geetzu

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Chubs kirjoitti:Paavo on synnynnäisesti niin rela, että ihan kadehdin. Valui äsken nojatuolin käsinojalta tyynylle kuin jokin neste. :D
:D (näen ton mielessäni, hyvä kuvaus)

Mun gerbiili tykkää salamista suusta-suuhun. Relaa täälläkin siis luonnostaan.
Chubs

Viesti Kirjoittaja Chubs »

Geetzu kirjoitti: Mun gerbiili tykkää salamista suusta-suuhun. Relaa täälläkin siis luonnostaan.
IhQ.

Oon nuokin molemmat opettanut "pussaamaan", eli moikataan silleen, että tarjotaan nenä nenää vasten. Pitääkin vähän moikkailla, ehti muutamassa päivässä tulla ihan ikävä, ja alkaa kisujen kissahotlaloukkaantuminen mennä ohi ja oon mukava taas. :D
Dr.Diarrhea

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

par-sky kirjoitti:mulla auttaa tuohon se että menee makaamaan lattialle selälleen jalat koukussa. pötketellessä huomaa kuinka kipu hellittää.
Kun on tarpeeksi paha lukko, ei muuta voi tehdäkään. Mutta eihän toi paranna vaivaa, auttaa vaan oloon. Mulla oli kahdeksan vuotta sit paha venähdys, joka johtui osaksi skolioosista. Tuolloin ei voinut kuin juuri maata selällään jalat koukussa tyyny jalkojen taipeessa. Menee kaikki voima kropasta ton kivun takia. Kävelykin oli ihan tuskaa. Olin puolitoista kuukautta saikulla. En ole sen jälkeen tehnyt jalkakyykkyä tai maastavetoa, jossa selkä meni.

Jos on usein pitkäkestoisia selkävaivoja, niin selän magneettikuvaan ja jalkojenmittaukseen vaan. Venytyksistä ei mulla toimi muut kuin kiertoliikkeet. Suorat venytykset eivät oikein lukkoja avaa. Ei se fyssari usein osaa sanoa sen kummempaa. Noita venytyksiä voi muistella voikkatunneilta/harrastuksista tai kuuklettaa.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

Kävely on selälle perseestä. Unohda.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Tix kirjoitti:Kävely on selälle perseestä. Unohda.
Höpöhöpö. Sauvoilla aina vaan paranee.
Chubs

Viesti Kirjoittaja Chubs »

Bliss kirjoitti:
Tix kirjoitti:Kävely on selälle perseestä. Unohda.
Höpöhöpö. Sauvoilla aina vaan paranee.
Oli sitten hyväksi selälle, pahaksi selälle, perseelle tai perseestä, niin peruin koko retken. Flunssainen olo, kurkku kipeä.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

Chubs kirjoitti:
Bliss kirjoitti:
Sauvoilla aina vaan paranee.
perseestä
Mihin sä ne sauvat laitoit?
Dr.Diarrhea

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Suvinen kirjoitti:Selkävaivathan suurimmaksi osaksi johtuvat juuri selkälihasten heikosta kunnosta.
Ja vatsalihasten heikkoudesta vähintään yhtä paljon.
Chubs

Viesti Kirjoittaja Chubs »

huima kirjoitti:
Chubs kirjoitti:
Bliss kirjoitti:
Sauvoilla aina vaan paranee.
perseestä
Mihin sä ne sauvat laitoit?
Jätin yöpöydän laatikkoon. Ei ollut fiilistä.

Selkä- ja vatsalihakset mulla on kyllä ihan iskussa, kiitos pilateksen. Yön nukuin nyt kyljelläni, ja mitään kipuja ei sitten aamulla enää ollutkaan. Ihan hullua, että huono nukkuma-asento voi vetää niin romuun kuntoon kuin veti.
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Posket, korvat ja keuhkoputket hurts. Onneksi antibiootit tuntuvat helpottavan.
Vastaa Viestiin