NuoriDaavid kirjoitti:elco kirjoitti:So Easy kirjoitti:Rakentuuko elämäsi mielekkyys sen varaan, mitä joillain muilla ei ole?
No tämä nyt on kuin selittäisi värejä
sokealle tai
vartiotornin trokaajalle, että elämä (peri)synnissä ei välttämättä ole hassumpaa.
Komppaan elcoa. Kyllä elämän suuria iloja on se, jos huomaa menestyvänsä muita paremmin.
Minusta kertoo elämän tyhjyydestä, jos tuollainen asia lukeutuu "elämän suuriin iloihin". Mutta sehän on vain minun mielipiteeni. Omassa elämässäni suuriin iloihin kun lukeutuu esimerkiksi se, että saa jonkun ylittämään
itsensä ja menestymään paremmin kuin olisi uskonutkaan.
Vaikka herätysvaikutuksen aikaansaamiseksi houkutus olisi suuri, lienee kaikkien kannalta kuitenkin parasta että en sano vaikkapa omasta menestyneisyydestäni tai menestymättömyydestäni teille yhtään mitään. Jos tuossa todella on elämänne keskeisin sisältö, niin toivotan parasta mahdollista tuuria sitä kautta syvällisen onnellisuuden saavuttamiselle. Mutta en kyllä pysty käsittämään, miksi ihmeessä kukaan valitsisi elämän moisena sätkynukkena: keskittyisi tavoittelemaan pääsääntöisesti asioita joita muut haluavat, koska eihän muutoin voisi olla "menestyneempi", jos nämä eivät ko. hankkeita edes tavoittelemisen arvoisina näkisi.
Toisin sanoen, elämänne sisältö muodostuu siis asioista, joita
muut tavoittelevat..

Herää kysymys miksei ennemmin tavoittelisi niitä asioita jotka
itse, omista lähtökohdistaan, kokee arvokkaina. Ellei sitten ole niin hukassa, ettei edes osaa tunnistaa, mitä itse oikeasti haluaisi, vaan ainoa keino saada ylipäätään
jotain sisällöltä vaikuttavaa elämään on tosiaan tavoitella sitä mitä valtaosa muista (jotka ovat keskimäärin ihan yhtä hukassa) näyttää tavoittelevan.