saika kirjoitti:
Meillä ainakin oli pikkuMiähen ns. vauvaiässäkin iltaa istumassa kavereita, ja otettiin vähän zidukkaa. En siksi ymmärrä oikein tuota vauvaiän rajoittamista pois tästä keskustelusta...
Mä en kyllä imetysaikana ottais yhtään siideriä. Sisko kävi kerran imetysaikana hummailemassa ja maitoa lypsettiin etukäteen pulloon. Nyt on ipana vierottunut tissistä, mikä johtuu todennäköisesti siitä, että siskoni on raskaana ja maidon makuun on voinut tulla muutoksia, joista pentu ei pidä. Niin että on kuulemma tutkittu äidin ruokavalionkin vaikutusta maidon laatuun ja makuun. Itse en menisi imetysaikana ottamaan edes yhtä siideriä.
Sen jälkeen voisinkin ottaa, mutta en lapsen edessä esiintyisi kaatokännissä eikä se (kaatokännissä oleminen) toisaalta kuulu muutenkaan tapohini. Enpä usko lapsen saavan traumaa, jos vanhempi joskus vähän ottaa etenkin kun pentu on jo nukkumassa. En usko myöskään vanhemman henkisen läsnäolon katoavan pieruna saharaan tällaisen takia.
Tai sitten ipana on yliherkkä ja sen sopiikin saada vähän siedätyshoitoa. Joo, ei musta tule koskaan äitiä, huoli pois. Ihmettelen vaan, miten herkästi jotkut luulevat lapsen traumatisoituvan. Lapset ovat yllättävän vahvoja ja unohtavat nopeasti. Toki on yksilöllisiä eroja, mutta minun on vaikea uskoa, että vanhempien ravintolaillanvieton aikana nautit viinakset ja pieni huppeli ketään traumatisoisi.
Muutenkin tätä ketjua lukiessa on tullut sellainen olo, että lasten kasvatus on extreme-laji, josta vain harva ja tietyllä tapaa elävä voi suoriutua siten, ettei tapa eikä traumatisoi lastaan.