Kerro vaivasta

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Tiikeriankka kirjoitti:
Saz kirjoitti:
Tiikeriankka kirjoitti:Aina on mahdollista, että osia kipsataan väärään asentoon mutta tuossa ei käsitykseni mukaan sillä asialla ole kummemmin merkitystä kramppien suhteen. Myöskään koholla pitäminen tai pitämättä jättäminen ei kai ole mitenkään relevanttia kramppitaipumuksen suhteen. Vahvin ehdotus on tosiaan se Mg-lisä ja polven suoristaminen mahdollisimman suoraksi. Muuta et paljon voi. Sen voit suoristaa ylös, sivulle, vasemmalle, alaoikealla tai minne tahansa. Mahdollisen turvotuksen kannalta kuitenkin ylös kuten mainitsit.
Ok, kiitos. Taitaa mennä sohvalla makoiluksi tämä päivä. Osasyy tuohon kramppailuun on varmasti sekin, että olen tottunut urheilemaan lähes päivittäin. Nooh. ½ viikkoa takana, n.5 vielä edessä. :?
Liikkumista ei kyllä edelleenkään kannata lopettaa eli siis raajan liikuttamista. Ylempien nivelten dynaamiset liikeharjoitukset ja venyttely ovat hyvästä ja kuin kipsatun osan staattiset harjoitukset (kevyesti). Aineenvaidunnan ylläpito nopeuttaa paranemista, vähentää turvotusta ja lihaskatoa. Olettaisin myös, että jalalla on raajanpainovaraus? Sekin vähä auttaa osteoporoosin syntymistä vastaan.

Jos ei hoitava lääkäri kirjoittanut fysioterapialähetettä, niin pyydä sellainen. Saat ohjeita.
Helvetti soikoon! Teillä taitaa olla siellä läntisessä sairaalassa vähän parempi koulutus :shock:
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Saz
Elämätön Kitisijä
Viestit: 420
Liittynyt: 08.05.2006 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saz »

Tiikeriankka kirjoitti: Ylempien nivelten dynaamiset liikeharjoitukset ja venyttely ovat hyvästä ja kuin kipsatun osan staattiset harjoitukset (kevyesti).
Ensin mainittua olen varovasti yrittänyt harrastella. Mutta mitä tarkoittaa tässä tapauksessa "kipsatun osan staattiset harjoitukset"? Lihasten jännittämistä ja rentouttamista? Kyseessä ei mulla ole murtunut luu, vaan kokoon parsittu akillesjänne.
RuNkkuTonttu

Viesti Kirjoittaja RuNkkuTonttu »

krapula. päätä särkee. Niskat jumissa. selkä jumissa. Ankka voipunut. Väsyttää.
Tiikeriankka

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Elppis kirjoitti: Helvetti soikoon! Teillä taitaa olla siellä läntisessä sairaalassa vähän parempi koulutus :shock:
No minä olen vähän hukassa oleva fysioterapeutti, tai aika paljon :D
Saz kirjoitti:
Tiikeriankka kirjoitti: Ylempien nivelten dynaamiset liikeharjoitukset ja venyttely ovat hyvästä ja kuin kipsatun osan staattiset harjoitukset (kevyesti).
Ensin mainittua olen varovasti yrittänyt harrastella. Mutta mitä tarkoittaa tässä tapauksessa "kipsatun osan staattiset harjoitukset"? Lihasten jännittämistä ja rentouttamista? Kyseessä ei mulla ole murtunut luu, vaan kokoon parsittu akillesjänne.
Juu tiedossa on. Staattisista harjoituksista se akillesjänteen kuntouttaminenkin muistini mukaan alkaa kipsivaiheessa. Ei heti mutta pian.

Leikkaavan lääkärin olisi pitänyt antaa ohjeita mobilisoinnista. Ja mielellään lähete sinne fysioterapiaan. Mutta kun se on niin tyypillistä, että kirurgit ei anna mitään ohjeita enempää kuin tyyliin mitä on tehty ja milloin kipsaus poistetaan.

Riivaapa sitä lääkäriä vähän, että laittaisi sen lähetteen.
Avatar
Saz
Elämätön Kitisijä
Viestit: 420
Liittynyt: 08.05.2006 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saz »

Tiikeriankka kirjoitti: Mutta kun se on niin tyypillistä, että kirurgit ei anna mitään ohjeita enempää kuin tyyliin mitä on tehty ja milloin kipsaus poistetaan.
No, näin kävi. Kuntoutuksen mainitsi kyllä, mutta ei yksityiskohtia saati sitten lähetteitä. Menen samaista lääkäriä kyllä tapaamaan kohta, eli pääsen kyselemään aiheesta. Ehkä mä päädyn sun vastaanotollesi. :lol: Be gentle with me. :P
Tiikeriankka

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Saz kirjoitti:
Tiikeriankka kirjoitti: Mutta kun se on niin tyypillistä, että kirurgit ei anna mitään ohjeita enempää kuin tyyliin mitä on tehty ja milloin kipsaus poistetaan.
No, näin kävi. Kuntoutuksen mainitsi kyllä, mutta ei yksityiskohtia saati sitten lähetteitä. Menen samaista lääkäriä kyllä tapaamaan kohta, eli pääsen kyselemään aiheesta. Ehkä mä päädyn sun vastaanotollesi. :lol: Be gentle with me. :P
Toivottaisin tervetulleeksi, jos sellainen olisi.

Kipsausaikana se liikunta ei sinänsä ole kovin monimutkaista, joten saattaa ehkä itsekin ohjata tekemään jotain mutta sitten se immobilisaation jälkeinen aika olisi ihan hyvä viettää intensiivisemmässä ohjauksessa. Vaikka pääosin se kuntoutus on paljon omia harjoitteita. Niitä vaan pitää sitten jonkun ohjata ja kontrolloida. Jos yksityiselle sitten menet niin esim. FTK tai TUF on ainakin hyviä paikkoja Helsingissä tuon tyyppisessä fysioterapiassa.
Avatar
Saz
Elämätön Kitisijä
Viestit: 420
Liittynyt: 08.05.2006 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saz »

[quote="Tiikeriankka"][/quote]

Kiitos, TUFfia suositteli myös oma lääkäri. Sinne otan yhteyttä. :)
nokkaelain

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Viikon kurkkukivun päätteeksi jonkinlainen flunssa ja kurkku aamulla hengitystä vaikeuttavasti asti tukossa... ja söin (aiemmin) askillisen kurkkupastilleja ("saattaa" olla laksatiivinen vaikutus), jonka jälkeen vatsa on ollut tavallistakin enemmän sekaisin yli 2 vrk. Joten hyvää kesää vaan.
Edith

Viesti Kirjoittaja Edith »

nokkaelain kirjoitti: Joten hyvää kesää vaan.
Kiitos samoin. Sympatiseerauksia sinulle.
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Lääkekuuri loppui perjantaina, poskien kolotus yltymässä ja kuumeilu jatkuu. Huomenna siis pakko taas raahautua lekuriin, jotta saavat tökkiä onteloita, en vaan tiedä miksi niitä tökkiä kun ei sitä limaa edelleenkään siellä ole, kunnon tuuletus kenties?
Tai sitten jänistän ja menen töihin, ollakseni loppu viikosta taas jälleen zombie.
Avatar
Saz
Elämätön Kitisijä
Viestit: 420
Liittynyt: 08.05.2006 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saz »

Remuviikonlopun jälkeen leikkaushaava puhdistettu ja kipsi vaihdettu. (Humalainen kehari-Saz kävi Päijänteessä uimassa parikin kertaa.) Nyt opettelen olemaan ja käyttäytymään vamman vaatimalla tavalla.
Krapulakin on.
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Korvapoliklinikalle lähete, eivät ossoo sanoo koska musta tulee taas ihminen, vkon sairaslomien avulla jatketaan, paitsi jotta torstaihin asti määrätty loma, kirotusvihreä.
Uusiopehmis

Viesti Kirjoittaja Uusiopehmis »

Saz kirjoitti:Krapulakin on.
Lähti sitten kuoharit lapasesta? :P
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nexie »

Yritin keskittyä hetkeksi työntekoon. Päätä alkoi särkeä välittömästi.
Don't Panic!
Tiikeriankka

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Saz kirjoitti:Remuviikonlopun jälkeen leikkaushaava puhdistettu ja kipsi vaihdettu. (Humalainen kehari-Saz kävi Päijänteessä uimassa parikin kertaa.) Nyt opettelen olemaan ja käyttäytymään vamman vaatimalla tavalla.
Krapulakin on.
Hunsvotti. Siellä sitä on räkä poskella riehuttu ja oksenneltu koivujen juurille.

Mulle tuli jännä vaiva. Mainitsinkin ennen viikonloppua tuolla viikonpäiväketjussa jalkaterän kivun. Nyt se meni jalkapöydän päältä siniseksi ja oli vähän turvonnut vielä eilen. Mitään kohellusanamneesia tapahtuneelle ei ole, ilmestyi ihan ittekseen. Jännityksellä odottelen mitä työterveyslääkäri sanoo, kun on huomenna aika (toisen asian puitteissa). Itselläni ei ole mitään aavistusta mistä moinen voisi johtua, ellei jostain hyytymisongelmista ole kyse..
Angita

Viesti Kirjoittaja Angita »

Mul sattuu mahaan ihan kauheesti ja oksettaa. En saa nukuttuu, heräsin neljältä aamuyöstä. Kokeilin otta Pepcidin jos tää vaiks olis närästystä, mut ei vaikutusta. Tuntuu lievää veren makua suussa. Vittu, jos siel masussa on nyt joku aikuisten oikeesti vialla. Ei, tämä ei ole krapulaa.
AarneAnkka

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Angita kirjoitti:Mul sattuu mahaan ihan kauheesti ja oksettaa.
:( Toivottavasti ei ole mahahaava. Tai jos on, niin toivottavasti ei ole paha.
Avatar
Saz
Elämätön Kitisijä
Viestit: 420
Liittynyt: 08.05.2006 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saz »

Uusiopehmis kirjoitti: Lähti sitten kuoharit lapasesta? :P
Tiikeriankka kirjoitti:Hunsvotti. Siellä sitä on räkä poskella riehuttu ja oksenneltu koivujen juurille.
Kyl. Kyl. Ja kyl. Moraalinen krapula kasvaa vaan. :P
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2439
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Viesti Kirjoittaja par-sky »

kaikkialle särkee. osa on varmaan maassa nukkumisesta, osa kännissä muksahtelusta. jos joku tulis ja ruppais mut kuntoon?
Me transmitte sursum, Caledoni!
millivanilli

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Voi mälsä. Kertaalleen leikattu polvi on hurrjan kipiä. Äskeinen kauppareissu polkupyörällä oli aika kivulias. Täytyy kaivaa polvituki jostain tuolta vaatekaapin perältä. vittu
silsakenraali™

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

millivanilli kirjoitti:vittu
Nuuh!
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Tiikeriankka kirjoitti: jalkaterän kivun... jalkapöydän päältä siniseksi ja oli vähän turvonnut...Mitään kohellusanamneesia tapahtuneelle ei ole, ilmestyi ihan ittekseen.
Mulla oli tuossa taannoin samanoloinen jalkavaiva. Tuli tyhjästä, oli aivan sairaan kipeä, turposi, sinertyi, loppujenlopuksi ei kestänyt kävelyä yhtään. Oli sitten rasitusmurtuma. Loppui lenkkeilyt vähäks aikaa, onneksi ei ole uusiutunut.
AarneAnkka

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Kyllä, sanon suoraan: olin ahne possu ja söin aivan liian rasvaisesti, ja siitä tuli inha sappivaivainen olo. Eiku itse asiassa en syönyt ahneuttani vaan nuukuuttani, kun en halunnut heittää hyvää pekonia ja herkkusientä menemään. :oops:

Onko tähän mitään lääkettä? Happovaivoihin löytyy kyllä vaikka mitä troppeja, mutta mitä tämmöiselle mahassa löllyvälle ihramössölle voi oikein tehdä? Jotain emulgaattoria tarttis kai nauttia, mutta ainoa sellainen jota voi syödä taitaa olla raaka munankeltuainen.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4590
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Vekarapolis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

AarneAnkka kirjoitti:Kyllä, sanon suoraan: olin ahne possu ja söin aivan liian rasvaisesti, ja siitä tuli inha sappivaivainen olo. Eiku itse asiassa en syönyt ahneuttani vaan nuukuuttani, kun en halunnut heittää hyvää pekonia ja herkkusientä menemään. :oops:
Almogran tai joku tuollainen öpötti löytyy apteekista. Sellaista vaaleaa linimenttiä.
Toimii.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
AarneAnkka

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Mylwin kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti:söin aivan liian rasvaisesti
Almogran tai joku tuollainen öpötti
Lunttasin netistä, ja Almogran on näköjään migreenilääke. Mutta tuollaista lääkettä on siis kuitenkin olemassa, sen halusinkin tietää. Eiköhän apteekkari löydä kun selitän. Kiitti vinkistä, suuntaanpa apotheekkiin tästä.
Vastaa Viestiin