Prätkäkortti
Prätkäkortti
Ikäkriisin kourissa (?) olen päättänyt tänä kesänä ajaa prätkäkortin, lainailla kaverin 750-kuutioisen ja lähteä pienelle road tripille. Jos asuu Helsingissä, missä kannattaisi ajaa? Haluaisin oikeasti oppia ajamaan fiksusti ja turvallisesti pidempiä matkoja. Kaikki apu ja vinkit aloittelijalle ovat erittäin tervetulleita. Viimeksi ajanut 10 vuotta sitten piikillä soramontulla.
- LillyMunster
- Kitisijä
Saasta, minäkin haluan pyöräkortin...
En tajua, miten aikanani olin niin urpo, etten sitä suoraan ajanut. Nyt ärsyttää, ajokelit parhaimmillaan... No, jos ei nyt keväällä (rahapulan takia) niin sitten syksyllä viimeistään, ensi kesää varten.
EDIT: ja tämähän ei oikeastaan liittynyt itse aiheeseen mitenkään, tahdoin vain kertoa.
En tajua, miten aikanani olin niin urpo, etten sitä suoraan ajanut. Nyt ärsyttää, ajokelit parhaimmillaan... No, jos ei nyt keväällä (rahapulan takia) niin sitten syksyllä viimeistään, ensi kesää varten.
EDIT: ja tämähän ei oikeastaan liittynyt itse aiheeseen mitenkään, tahdoin vain kertoa.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
- LillyMunster
- Kitisijä
Tuokin totta...Sinkkumatti kirjoitti:Ei kannata ajaa. Sen kortin jälkeen perse on aina, kuin tuulen huuhtoma. Tai tuulenpuiskan.
Mietin vaan velipoikaani, ja hänen tuhatkuutioista. Viime kesänä maksoi siitä paljon, talvella lisää kaikkien katteiden maalaamisesta ja täydellisestä konerempasta, nyt kokoaa sitä ja kiroaa, ajokausi on lyhyt, vakuutuksiin sitten yli 6€/päivä, ja siihen polttoaineet päälle, puhumattakaan siitä ajasta mikä siihen kuluu, jonka olisi voinut käyttää rahan polttamisen sijasta tienaamiseen...
Mutta tahtoo silti!! Kyydissä olemisesta tulee vain kärttyiseksi.
Olkoot tuulen huuhtoma perse, onpa myös tuulen suhina korvissa ihanan vapaudentunteen ja koneen murinan lisäksi... Ja se tunne, kun kaikki ne kuutiot jyrisee jalkojen välissä, ah...
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
- LillyMunster
- Kitisijä
Minä ja ajopuku, yhdistettynä torin laidalla ja satamassa notkumiseen tuo haaroissani? No thanks, toi on kaalimato. (Ja ruman värinen)Sinkkumatti kirjoitti: Toi on halvempi, saasteettomampi ja helpompi säilyttää.
- LillyMunster
- Kitisijä
Kokeileppas käydä vaikka Rovaniemiturneella verkkosukissa ja korkkareissa.Sinkkumatti kirjoitti: Mikä ajopuku? Ei prätkäsussuille mitään ajopukuja ole. Vain minihameita, verkkosukkia ja korkokenkiä. Mielenkiintoinen skenaario toki
Totta kai tyylin pitäisi olla aina ennen tarkoitusta, mutta kyllä ajomukavuus on kuitenkin sen verran olennainen asia, että panostaisin kunnon ajopukuun, ja jopa kypärään; ei pidä itkeä, että kampaus litistyy
- LillyMunster
- Kitisijä
IHQ!!Sinkkumatti kirjoitti:
Been there, done that
Joo, ja kaupunkireissuilla toki voi olla sillai lutkasti hameessa ja Bitch-topissa, matka-ajo on asia erikseen.
Re: Prätkäkortti
Mikä tahansa A-korttiin vaadittavaa ajo-opetusta tarjoava autokoulu käypi. Siellä kurssilla kun ei opi ajamaan, vaan vasta kun se kortti on taskussa...Nisäkäs kirjoitti:Jos asuu Helsingissä, missä kannattaisi ajaa?
Helsingistä poispäin on kilometritolkulla hyvää tietä ajokokemuksen kartuttamiseen
Ja prkl että tekis mieli lähteä samantien ajelemaan...
Re: Prätkäkortti
Helsingin nuorisoasiainkeskuksen MP-koulu taitaa olla ihan halvimmasta päästä ja opetuksen tasoa olen kuullut kehuttavan.Nisäkäs kirjoitti:Jos asuu Helsingissä, missä kannattaisi ajaa?
Fiksussa ja turvallisessa ajamisessa mikään ei korvaa kokemusta ja sitähän ei oikein saa kuin ajamalla. Maltillisesta kaasukädestä ei myöskään ole haittaa, koska se pyörä kuitenkin kiihtyy vähän eri tavalla kun auto ja pysähtyykin kyllä nopeasti, KUNHAN vaan osaa jarruttaa. Prätkä on monessa mielessä paljon vaativampi kulkine kuin nykyaikainen auto.Nisäkäs kirjoitti:Haluaisin oikeasti oppia ajamaan fiksusti ja turvallisesti pidempiä matkoja. Kaikki apu ja vinkit aloittelijalle ovat erittäin tervetulleita. Viimeksi ajanut 10 vuotta sitten piikillä soramontulla.
Kun kokemusta on vähän kertynyt, kannattaa mennä esim. ennakoivan ajon kurssille. Myös moottorirataharjoittelu on erittäin suotavaa, itse opin ekalla ratakeikalla enemmän kuin parina kokonaisena kesänä.
henkilökohtaista kukoistusvastuuta rakenteellisen politiikan kustannuksella korostava puolivillainen sosiaalinen teoretisointi
Ota apupyörät vaan uskaliaastii irti, kyllä se siitä..ElanorRaven kirjoitti:Voi, itsekin haaveilen prätkäkortista ja upeasta krominhohtoisesta Harrikasta (+kaupan päälle pitkätukkainen Harrikkamies), mutta toistaiseksi joudun ajamaan itse poljettavalla kaksipyöräisellä...
Viimeksi muokannut Niba, 14.07.2006 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Sulla on viisas mies, mistähän mahtais johtua?par-sky kirjoitti:minä haluan myös a-kortin, mutta kotona saa kuulla vain vittuilua.
"minäpä ruuvaan epämukavan satulan ammeen pohjalle, sitten sinä istut siinä ja revit kakskymppisiä samaan aikaan kun minä ruiskutan suihkulla kylmää vettä sinun päällesi"
Pyyhin Netikettiin..