mustakikkeli kirjoitti:En ymmärrä mistä olet vetänyt sen väärän johtopäätöksen että kyseinen teoria väittäisi ettei yksilöllä ole mitään vaikutusmahdollisuuksia oman pariutumisensa suhteen. Päinvastoin, siitä vaan hankkimaan hyvää koulutusta, rahaa, pitää itsensä kunnossa ja nuoren näköisenä, opettelee tulemaan juttuun erilaisten ihmisten kanssa jne. jne.
Harmillista onkin juuri se, että vaikka markkina-arvoaan voikin tiettyyn rajaan asti parantaa, tämä ei merkitse onnelliseksi tulemisen mahdollisuuksien parantumista. Markkina-arvonsa kasvattaminen parantaa mahdollisuuksia ajautua yhteen sellaisten ihmisten kanssa, joiden sopivuudesta itselle ei ole mitään tietoa.
Jollakin on mielestään vääränmallinen leuka, toiselta puuttuu tinttitukka jne. Onko siis oikea ratkaisu mennä leikkauttamaan leukansa tai kammata tukka tinttitöyhdölle, jotta markkina-arvo kohentuu? Eipä tietenkään, koska silloin saa haaviinsa ainoastaan
entistä suuremman määrän epäsopivia kumppanikokelaita. Pahimmassa tapauksessa vielä varsin korkeaan hintaan - ja kaikkein pahimmassa tapauksessa tulee samalla tärvelleeksi mahdollisuutensa tutustua juuri niihin ihmisiin, joiden kanssa itse tulisi onnelliseksi. Selvemmin sanottuna: suurempi markkina-arvo ei takaa useampia kohtaamisia
itselle sopivien tyyppien kanssa.
Jos minulla olisi selässäni kyttyrä, toinen jalkani olisi amputoitu, olisin työtön, puheeni olisi ärsyttävää ininää, olisin 10cm lyhyempi ja kärsisin vakavasta sosiaalisesta jännittämisestä, oletan että pariutumiseni olisi paljon vaikeampaa, vaikka muuten olisin edelleen täysin sama ihminen.
Et muuten mitenkään voisi olla "täysin sama ihminen", jos noin moni ominaisuuksistasi olisi niin erilaisia kuin nyt. Olisit todennäköisesti varsin erilainen kaveri nykyminääsi verrattuna.
Eli ns. "markkina-arvoni" olisi naisten silmissä keskimäärin huonompi. Kyse ei ole nähdäkseni sen kummallisemmasta "teoriasta". Ihmettelen edelleen että taistelet tällaista itsestäänselvyyttä vastaan niin raivokkaasti.
En suinkaan taistele itsestäänselvyyksiä vastaan, vaan niitä johtopäätöksiä vastaan joita tällaisista "itsestäänselvyyksistä" vedetään (harhaiset johtopäätökset ovat jo sinänsä merkki siitä, että asia ei olekaan niin itsestäänselvä kuin kuvitellaan).