Angita kirjoitti:... Järkevää ja asiallista tekstiä.
Kyllä, näin juuri.
Minunkin on helppo sanoa, minullakaan ei ole lapsia itselläni.
Paljon olen nähnyt erilaisia kasvatusmalleja ja kasvatuksen mallittomuutta... ja monenlaisia kasvatuksen tuloksia.
Itse uskon rajoihin ja sääntöihin, jotka ovat loogisia ja lapsen ymmärrettävissä. Neuvotteluun on varaa. Uskon, että lapsen kasvatus vaatii paljon enemmän kuin mitä tällä hetkellä voin kuvitella.
Lapsen kasvatus sisältää hirvittävän suuren vastuun, ja haluaisin tarjota tuleville lapsilleni parhaat mahdolliset eväät elämään. Lapsen kehityksen ja persoonan tukeminen ei saisi olla valmiisiin malleihin asettelua; pitäisi osata erottaa tukeminen ja tuputtaminen toisistaan.
Tärkeimpiä asioita, mitä haluaisin lapsilleni opettaa on rakkaus ja kunnioitus muita kohtaan, käsitys oikeasta ja vääräästä, ja se, että nämä asiat eivät kuitenkaan ole aina niin mustavalkoisia, sen, että asioilla ja tapahtumilla/teoilla on syyt ja seuraukset. Haluaisin opettaa myös vastuuta, itsestä ja muista, elämästä yleensä.
Haluaisin tukea ja rohkaista lasta olemaan oma itsensä, ilmaisemaan itseään ja mielipiteitään, kasvamaan vahvaksi ja ajattelevaksi persoonaksi.
Olen jo mielessäni suunnitellut vaikka mitä tapoja opettaa lapselle elämän "perusasioita", vaikkapa viikkorahajkäytäntöä, jolla lapsi oppisi rahan käyttöä jne... Jos lapsi vaan mellastaa kaupassa, ja saa raahata ostoskärryyn kaiken mitä halua... huh.
Mielestäni tähän tarvitaan rajoja, yhteisiä neuvotteluja ja keskusteluja, sääntöjä. Toki myös mutakakkujen tekemistä, vaatteiden sotkemista, hulluttelua... Ei lapsen pidä olla pieni aikuinen, jonka ainoana tehdtävänä on kasvaa aikuiseksi, ja tätä tehdessään olla mahdollisimman hiljaa, vaivaton ja poissa tieltä. Lapsen tehtävä on kuitenkin olla lapsi, meluta ja riehuakin. Lapsi on lapsi niin vähän aikaa, ja tämä aika lyhenee koko ajan. Siitä pitäisi iloita, ja ottaa kaikki irti. Mutta kuten sanottu, niin, että se tukee lasta, eikä vahingoita.
Minun on ainakin vaikeaa uskoa, että täysin vapaasti kasvanut lapsi voisi olla tasapainoinen, muut huomioon ottava ja elämän peruseväät oppinut...