Autokysely
Autokysely
Ajeletko autolla? Ja jos ajelet, onko oma, perheen, leasing, pöllitty, jne? Ja minkä merkkinen, vm, benziini/diesel jne?
- Hallusinaatio
- Kitinän uhri
- Viestit: 680
- Liittynyt: 14.08.2005 18:54
- Paikkakunta: Internet
Re: Autokysely
Mulla on auto, vm. -84 BMW, pensiinisyöppö. Ajelen sillä nykyisin lähinnä vain viikonloppuisin, jos silloinkaan. Työpaikalle täytyy mennä julkisella, koska siellä ei lähistöllä ole kuin aikarajoituksellisia parkkipaikkoja.Tiikeriankka kirjoitti:Ajeletko autolla? Ja jos ajelet, onko oma, perheen, leasing, pöllitty, jne? Ja minkä merkkinen, vm, benziini/diesel jne?
"I want you to get excited about your life."
- LillyMunster
- Kitisijä
- Viestit: 2007
- Liittynyt: 15.08.2005 12:55
Oi kyllä, minulla on oma "auto".
Opel ascona 1.6, vm'87, punainen.
Ilmainen myös, ja ruma.
Bensalla kulkee jos kulkee.
Mittarissa vähän reippaat 250 000km.
Olen autoihminen, rakastan auton tuomaa vapautta. En ole varma, että selviäisinkö ilman autoa. Nyt
on ollut parkissa kohta kaksi viikkoa, ja pyörällä olen liikkunut, ja reissussa julkisilla. Meneehän tuo, mutta vain siksi, että tiedän, että se Opelkin varmaan vielä käynnistyy ja vie minut moniin seikkailuihin.
Autoni pitää olla vanha ja paska, egoni ei kestä uutta ja hienoa autoa. Tai jos se olisi uusi ja hieno, sen pitäisi mennä jotenkin muuten överiksi. (siis vaikkapa hummeri tai kuorma-auto)
Opel ascona 1.6, vm'87, punainen.
Ilmainen myös, ja ruma.
Bensalla kulkee jos kulkee.
Mittarissa vähän reippaat 250 000km.
Olen autoihminen, rakastan auton tuomaa vapautta. En ole varma, että selviäisinkö ilman autoa. Nyt

Autoni pitää olla vanha ja paska, egoni ei kestä uutta ja hienoa autoa. Tai jos se olisi uusi ja hieno, sen pitäisi mennä jotenkin muuten överiksi. (siis vaikkapa hummeri tai kuorma-auto)
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Joo.
Järkevä ja Tylsä VW Golf 1,9 TDI Variant, vm. 2005.
Oma on ja maksettu. Ja kirkkaanpunainen
Autotallissa odottelee aikoja parempia Musta Kostaja, BMW "525" (
), mallia 1993. Kaikilla mahdollisilla tehtaan varusteilla. Räyh. Nielee bensaa satkulla enemmän kuin Kitinällinen ihmisiä olutta tunnissa. Siksi tallitettu.
Ja on mulla sitten tuo kaksipyöräinen kulkupelikin
Järkevä ja Tylsä VW Golf 1,9 TDI Variant, vm. 2005.
Oma on ja maksettu. Ja kirkkaanpunainen

Autotallissa odottelee aikoja parempia Musta Kostaja, BMW "525" (


Ja on mulla sitten tuo kaksipyöräinen kulkupelikin

- LillyMunster
- Kitisijä
- Viestit: 2007
- Liittynyt: 15.08.2005 12:55
Mä olen tennari- ja korkkarihenkilö.
Auto olisi kyllä kiva, näppärä ja hyödyksi, mutta ei oo varaa pitää sellaista. Liikaa vaivaakin siitä olisi kaikkine korjauksineen, renkaan vaihtoineen ja katsastuksineen. Kun vielä asun parhaan mahdollisen julkisen liikenteen alueella, niin ei omaa autoa. Mutta sellainen mies olisi kiva, jolla on oma auto...
Auto olisi kyllä kiva, näppärä ja hyödyksi, mutta ei oo varaa pitää sellaista. Liikaa vaivaakin siitä olisi kaikkine korjauksineen, renkaan vaihtoineen ja katsastuksineen. Kun vielä asun parhaan mahdollisen julkisen liikenteen alueella, niin ei omaa autoa. Mutta sellainen mies olisi kiva, jolla on oma auto...
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Löytyy yksi kappale Skoda Octavioita, vuosimallia 2004. Musta vauhtiarkku korimallia "varmat päivät" eli farmari. Moottori on teknisesti sama kuin dumarilla, eli 1.8 litrainen, 20 venttiilinen turbo. Joskin ohjauselektroniikkansa puolesta hieman kevyemmin tuunattu, tietolähteestä riippuen joko 150hv tai 163hv.
Kesäisin Skoda saa hieman enemmän lepoa, sillä huhtikuusta marraskuuhun ajelen pääosin kesä/kisa-autollani, punaisella vm. 1995 Ford Mustang GT:llä. Moottorina hieman viritetty ~250hv 5.0i V8, vaihteistona 5-portainen manuaali. Murisee ja karjuu oikein mukavasti kun lyö kisaputket kiinni. Tarkoitus olisi nyt hetkellisen henkilökohtaisen taloudellisen lama-ajan jälkeen hieman piristää molempia autoja lisää seuraavan kahden vuoden sisällä. Skoda 200 hevosvoiman ja 300 newtonmetrin tienoille ja Mustang 350 hevosvoiman ja 500 newtonmetrin paremmalle puolelle. Omia ovat ja Skodastakin tuli vuoden alussa maksettua viimeinen osamaksuerä pois.
Kesäisin Skoda saa hieman enemmän lepoa, sillä huhtikuusta marraskuuhun ajelen pääosin kesä/kisa-autollani, punaisella vm. 1995 Ford Mustang GT:llä. Moottorina hieman viritetty ~250hv 5.0i V8, vaihteistona 5-portainen manuaali. Murisee ja karjuu oikein mukavasti kun lyö kisaputket kiinni. Tarkoitus olisi nyt hetkellisen henkilökohtaisen taloudellisen lama-ajan jälkeen hieman piristää molempia autoja lisää seuraavan kahden vuoden sisällä. Skoda 200 hevosvoiman ja 300 newtonmetrin tienoille ja Mustang 350 hevosvoiman ja 500 newtonmetrin paremmalle puolelle. Omia ovat ja Skodastakin tuli vuoden alussa maksettua viimeinen osamaksuerä pois.
Perhekunnasta löytyy kaksi tavallisen tylsää tavis menopeliä; Toyota Corolla Verso -06 1.8 ja Opel Corsa -99 1.2. Molemmat ovat omia, tosin uudemmasta pankilla on pieni osuus vielä jonkin aikaa.
Lisäkysymys, paljonko auton mittariin kertyy kilometrejä vuoden aikana? Meillä isompaan autoon kertyy vuodessa runsaat 30000 km ja tuohon rekanpaskaan vajaat 15000 km.
Lisäkysymys, paljonko auton mittariin kertyy kilometrejä vuoden aikana? Meillä isompaan autoon kertyy vuodessa runsaat 30000 km ja tuohon rekanpaskaan vajaat 15000 km.
Setämiehellä on setämiehen auto. V40 turbodiisseli. Ei mikään raketti, mutta sisukas työjuhta - joka ennenkaikkea kuluttaa vähän, maantiellä parhaimmillaan 4.9 litraa sadalla, kaupungissa talvella ehkä 7 litraa. Auto on ollut viime syyskuusta ja jo nyt kilometrejä 22.000. Vuodessa tulee siis kolme kymppiä tai enemmän - eli naku on enemmän kuin perusteltu hankinta. Bensakonemiehet aina välillä naureskelevat, että "diesel on persaukisten polttoaine". Kyllä se hymy hyytyy siinä vaiheessa kun ruvetaan keskustelemaan toimintasäteestä tankillisella. Setän auto kun menee maantiellä kertatankkauksella 1100 kilometriä, jos ei kovin kaahi. Bensiiniin luottava tarvitsee ainakin yhden varikkokäynnin tuohon väliin.
Tästä on hieman vaihteleviä käsityksiä. Joku väittää että jo 10.000 [uusin Volvo-viesti], yleisimmin puhutaan 20.000 km vuodessa olevan kipuraja.Tsaari kirjoitti:Miten paljon halvemmaksi diesel sitten tulee bensakoneeseen verrattuna?
Mie laskeskelin tätä paljonkin ennen ostopäätöstä. Kun huomioitiin kulutus, polttoaineen hinta ja verot, päädyin muistaakseni siihen että 20-21 tkm/v on "nollaraja" ja kaikki sen päälle on säästöä naftakoneella. Toki nakun hankintahinta on yleensä vähän kalliimpi, mutta vastaavasti se pitää arvonsa vähän paremmin käytettynä ja sillä ajaa kauemmin.
EDIT: yritin löytää laskemani, mutta eipä sitä enää missään ole. Muistelisin että 25.000 km säästöä bensakoneeseen verrattuna oli 200-400 euroa.
Joo, vaihteleehan nuo arviot. Tämmöinen juttu löytyi kolmen vuoden takaa jossa "kipurajan" sanotaan olevna 34000 km:n kohdalla, tosin onhan tuo jo vanhaa tietoa. Ja kyse on uusista autoista.killkill kirjoitti: Nakuasiaa
http://www.mainio.net/article.asp?path= ... 0109;66754
Sillä kiisselillä saa pahimmassa tapauksessa juntata ihan tajuttomat kilsat, ennen kuin kiisseli on gasoa halvempi pitää:
http://www.mainio.net/print.asp?path=1; ... 0091;78853
"Toyota Avensis dieselin edullisemmat käyttökulut kattavat hankintahintojen eron vasta 566 000 kilometrin ajon jälkeen! Ford Mondeo dieselilläkin pitää ajaa 429 000 km, ennen kuin hintaero on tienattu."
http://www.mainio.net/print.asp?path=1; ... 0091;78853
"Toyota Avensis dieselin edullisemmat käyttökulut kattavat hankintahintojen eron vasta 566 000 kilometrin ajon jälkeen! Ford Mondeo dieselilläkin pitää ajaa 429 000 km, ennen kuin hintaero on tienattu."
Viimeksi muokannut Sinkkumatti, 18.05.2006 9:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omassa laskelmissani oli oletuksena, että ostetaan käytetty ja molempien ostohinta on sama. Uuden naftakoneen osto on totta kai vähän eri juttu kovemman hankintahinnan takia.Sinkkumatti kirjoitti:Sillä kiissellillä saa pahimmassa tapauksessa juntata ihan tajuttomat kilsat, ennen kuin kiiseeli on gasoa halvempi pitää