Kirja laimensi leffan ja päinvastoin
Kirja laimensi leffan ja päinvastoin
LA Confidental kuuluu suurimpien suosikkielokuvieni joukkoon. Olen sitä mieltä että se on 90-luvun paras Hollywood tuotos. Tai ainakin olin sitä mieltä ennen kuin luin James Ellroyn kirjan jonka pohjalta elokuva on tehty. Elokuvan henkilöt muuttuivat kirjan jälkeen ohuiksi ja silotelluiksi ja koko tarina heppoiseksi. Tiedän, ettei niitä voi verrata keskenään mutten mielikuvilleni mitään voi.
Taru sormusten herrasta kuului kirjoihin jonka luin säännöllisesti uudelleen, mutta elokuvat katsottuani en ole tuntenut enää minkäänlaista vetoa lukea ko kirjaa enää. Minulla oli vahavat mielikuvat henkilöistä ja paikoista, mutta elokuvat ovat sekoittaneet ne ja Frodon ajatteleminen tuokin heti silmiini Eliah Woodin naaman, puistattavaa. Melkeinpä harmittaa että olen elokuvat katsonut, vaikka ovatkin ihan mukiinmenevää viihdettä.
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia leffan ja kirjan kohtaamisesta?
Taru sormusten herrasta kuului kirjoihin jonka luin säännöllisesti uudelleen, mutta elokuvat katsottuani en ole tuntenut enää minkäänlaista vetoa lukea ko kirjaa enää. Minulla oli vahavat mielikuvat henkilöistä ja paikoista, mutta elokuvat ovat sekoittaneet ne ja Frodon ajatteleminen tuokin heti silmiini Eliah Woodin naaman, puistattavaa. Melkeinpä harmittaa että olen elokuvat katsonut, vaikka ovatkin ihan mukiinmenevää viihdettä.
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia leffan ja kirjan kohtaamisesta?
- LillyMunster
- Kitisijä
- Viestit: 2007
- Liittynyt: 15.08.2005 12:55
Se mihin ensiksi tutustun on yleensä mielestäni parempi.
Siis jos luet kirjan ensin, enntätä muodostaa mielipiteesi hahmoista, ja näin ollen siitä kirjasta tulee se "parempi". Jos taas katsoo elokuvan ensin, on se se niin vahva visuaalinen lähde, että mielikuvat tulevat kyllä esiin kirjaa myöhemmin luettaessa.
Se mihin ensin tutustuu on tavallaan se "alkuperäinen" ja toinen versio usein tuntuu jotenkin väärältä.
Toki poikkeuksiakin on. Mielestäni kyllä useimmiten kirjat ovat parempia kun elokuvat.
Siis jos luet kirjan ensin, enntätä muodostaa mielipiteesi hahmoista, ja näin ollen siitä kirjasta tulee se "parempi". Jos taas katsoo elokuvan ensin, on se se niin vahva visuaalinen lähde, että mielikuvat tulevat kyllä esiin kirjaa myöhemmin luettaessa.
Se mihin ensin tutustuu on tavallaan se "alkuperäinen" ja toinen versio usein tuntuu jotenkin väärältä.
Toki poikkeuksiakin on. Mielestäni kyllä useimmiten kirjat ovat parempia kun elokuvat.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Hohto elokuvana on kuulemma monen mielestä hyvä, mutta minusta se oli lähinnä huijausta kirjan jälkeen. Juonta ja tapahtumien kulkua oli joku törkimys mennyt muuttamaan, ja kaikki monimutkaisuus ja monisäikeisyys oli tiessään. Lisäksi tyypit näyttivät vääränlaisilta, erityisesti se kersa näytti juuri sellaiselta ärsyttävältä näyttelijälapsen prototyypiltä.
Muitakin vastaavia kokemuksia on. Hyvästä kirjasta ei saisi koskaan yrittää tehdä elokuvaa, elokuvan keinot ovat erilaiset, mielikuvia rajatummat.
Muitakin vastaavia kokemuksia on. Hyvästä kirjasta ei saisi koskaan yrittää tehdä elokuvaa, elokuvan keinot ovat erilaiset, mielikuvia rajatummat.
Kiteytti omatkin ajatukseni niin hyvin etten jaksa muuta kuin kompuroida.LillyMunster kirjoitti:Se mihin ensiksi tutustun on yleensä mielestäni parempi.
Siis jos luet kirjan ensin, enntätä muodostaa mielipiteesi hahmoista, ja näin ollen siitä kirjasta tulee se "parempi". Jos taas katsoo elokuvan ensin, on se se niin vahva visuaalinen lähde, että mielikuvat tulevat kyllä esiin kirjaa myöhemmin luettaessa.
Se mihin ensin tutustuu on tavallaan se "alkuperäinen" ja toinen versio usein tuntuu jotenkin väärältä.
Toki poikkeuksiakin on. Mielestäni kyllä useimmiten kirjat ovat parempia kun elokuvat.
Melkein järjestään kaikki leffat, joihin on latautunut jotain ennakko-odotuksia tuntuvat itse asiassa koettuna jotenkin latteilta esikuvaansa verrattuna. Näin riippumatta siitä, oliko pohjana kirja, sarjakuva tai vaikka tietokonepeli (Wing Commander, DooM).
Johtunee siitä, että elokuvan esittämästä maailmasta on jo ehtinyt muodostaa oman kuvansa, eikä elokuva tietenkään vastaa tätä.
Sormusten Herratkin olivat kieltämättä osittain pettymys: Örkit vaikuttivat lähinnä kehitysvammaisilta, Legolasin kilpisurffaus oli apinoitu Vin Dieseliltä, Eliah Vood Frodona, ... Tarinan suhteen oli myös "oiottu" melkoisesti, esim. Tom Bombadil ja Hautakerot jätettiin kokonaan pois. Liv Tyler Arwenina sen sijaan oli mielestäni onnistunut, samoin maisemat olivat kyllä katsomisen arvoiset.
Yllättäen Linnunradan Käsikirja on yksi niistä harvoista leffoista, jotka eivät ole juurikaan kärsineet elokuvaversioksi vääntämisestä. Mistä sitten johtunee...
(No okei, vähän petyin siitä, ettei Eccentrica Gallumbitsia muistaakseni nähty kuin epäsuorasti...
)
Johtunee siitä, että elokuvan esittämästä maailmasta on jo ehtinyt muodostaa oman kuvansa, eikä elokuva tietenkään vastaa tätä.
Sormusten Herratkin olivat kieltämättä osittain pettymys: Örkit vaikuttivat lähinnä kehitysvammaisilta, Legolasin kilpisurffaus oli apinoitu Vin Dieseliltä, Eliah Vood Frodona, ... Tarinan suhteen oli myös "oiottu" melkoisesti, esim. Tom Bombadil ja Hautakerot jätettiin kokonaan pois. Liv Tyler Arwenina sen sijaan oli mielestäni onnistunut, samoin maisemat olivat kyllä katsomisen arvoiset.
Yllättäen Linnunradan Käsikirja on yksi niistä harvoista leffoista, jotka eivät ole juurikaan kärsineet elokuvaversioksi vääntämisestä. Mistä sitten johtunee...

(No okei, vähän petyin siitä, ettei Eccentrica Gallumbitsia muistaakseni nähty kuin epäsuorasti...

Mulle käy yleensä niin, että jos oon lukenu kirjan - elokuva ei tunnu missään tai jopa käy ärsyttää. Kirjaa lukiessa oon muodostanut jo niin vahvat mielipiteet ja oman mielikuvani henkilöhahmoista, että leffa "pilaa" mielikuvan.
Elokuvan ensin nähneenä, en kirjasta saa muodostettua "omaa mielipidettäni" vaan "nään" kaiken elokuvan silmin.
Parhaiten tulee mieleen kirja Hiljaiset sillat (The Bridges of Madison County). Kirja oli mielettömän hyvä ja sai mulle kylmiä väreitä mutta elokuva oli plaah kokemus, vaikkin näyttelijät (Meryl Streep ja Clint Eastwood) oli valittu erinomaisesti kyseiseen pätkään.
Elokuvan ensin nähneenä, en kirjasta saa muodostettua "omaa mielipidettäni" vaan "nään" kaiken elokuvan silmin.
Parhaiten tulee mieleen kirja Hiljaiset sillat (The Bridges of Madison County). Kirja oli mielettömän hyvä ja sai mulle kylmiä väreitä mutta elokuva oli plaah kokemus, vaikkin näyttelijät (Meryl Streep ja Clint Eastwood) oli valittu erinomaisesti kyseiseen pätkään.
Öh, oliko sulla oikeasti ennakko-odotuksia Wing Commanderin ja Doomin suhteen? Peleistä tehdyt leffat ovat olleet mielestäni melkeinpä poikkeuksetta paskoja, mutta Doom pääsi hieman yllättämään sillä ettei se ollutkaan niin paska kuin odotin, ja sehän perustui Doom 3:seen eikä näihin vanhempiin.Elukka kirjoitti:Melkein järjestään kaikki leffat, joihin on latautunut jotain ennakko-odotuksia tuntuvat itse asiassa koettuna jotenkin latteilta esikuvaansa verrattuna. Näin riippumatta siitä, oliko pohjana kirja, sarjakuva tai vaikka tietokonepeli (Wing Commander, DooM).
Seven on ainoa leffa ja kirja, jossa ei ollut vaikutusta puoleen eikä toiseen. Johtuu varmaan siitä, että kirja on kirjoitettu elokuvan perusteella. Muulloin kirja voittaa elokuvan, aina. Esimerkkinä Luunkerääjä, joka on yksi lempikirjoistani. Elokuva Luunkerääjä oli täysi keskinkertaisuus ja juonellinen torso. Elokuvan ilmauskeinot ja aika ovat rajallisia.
Konppaan tätä! Tai no, mie vältän elokuvia muutenkin, paitsi kotimaisia.McJanne kirjoitti:Poikkeuksetta joka ainoa kirjasta tehty elokuva on pilannut sen kirjan. Tästä johtuen koetan välttää leffoja lukemistani kirjoista viimeiseen saakka.
Liityn joukkoonne.Suvinen kirjoitti:Zeb kirjoitti:
Hohto elokuvana on kuulemma monen mielestä hyvä, mutta minusta se oli lähinnä huijausta kirjan jälkeen. Juonta ja tapahtumien kulkua oli joku törkimys mennyt muuttamaan, ja kaikki monimutkaisuus ja monisäikeisyys oli tiessään. Lisäksi tyypit näyttivät vääränlaisilta, erityisesti se kersa näytti juuri sellaiselta ärsyttävältä näyttelijälapsen prototyypiltä.
Kerrassaan ihanaa että kerrankin joku on tässä kanssani samaa mieltä. Kirja ja elokuva ovat tässä tapauksessa kaksi täysin eri teosta.
Dramaturgi on totisesti onnistunut jättämään leffasta pois kirjan lievästi sanottuna miesvihamielisen tunnelman. Leffa ei lisäksi kiihdy kirjan tapaiseksi spiraalimaiseksi kuvaukseksi herran fetisseistä materiaan ja arvostuksen haalimiseen, vaan jää esittelykavalkadiksi heikosti toteutettuja shokkikohtauksia.
Tosin käyntikorttien esittelytilaisuus oli erittäin hykerryttävä. Kuten myös kissan syöttäminen rahaa seinästä -laitteeseen.
Tosin käyntikorttien esittelytilaisuus oli erittäin hykerryttävä. Kuten myös kissan syöttäminen rahaa seinästä -laitteeseen.
Vaan kaikkihan tietävät, että elokuva ja kirja ovat kaksi erillistä tapahtumaa.Numba kirjoitti:American Psyko kirja Vs. Leffa versio.
Bridget Jones -leffat pilasivat kirjojen mielikuvat. Plääh. Sama juttu kävi Potter-leffoilla, paitsi ehkä nelonen, mutta varmaan siksi että en neloskirjasta juurikaan pitänyt. Kakkosleffa seurasi kirjaa kaikkein tarkimmin, ja se oli ihan OK. Kolmoskirja on Pottereista suosikkini, ja oli hieman totuttelemista kun näin leffan. Mutta kyllä se siitä. Tosin mulla on kirjasta yhä oma käsitykseni siitä miltä mestat näyttävät ja miten jutskat etenevät. No ykkösleffa nyt oli mitä oli. Ei kovin mielenkiintoinen, mutta katsottava.
Potter-fani on puhunut!
Potter-fani on puhunut!
Mielestäni tässä on harvinainen "tasapeli". Kubrickin näkemys keskittyy hakemaan kauhuelämystä ihan eri teemoista kuin Kingin kirja. Molemmat ovat mainioita, mutteivat keskenään vertailukelpoisia, imho.Zeb kirjoitti:Hohto
Kirjasta-valkokankaalle -vesityksiä on paljon. Erityisesti minua sieppaa se, miten Tom Clancyn sinänsä mainioista teknotrillereistä on riisuttu kaikki vähänkin kiinnostava ja "poliittisesti epäkorrekti". Epäilen, pääseekö esimerkiksi "Debt Of Honor" koskaan elokuvamuotoon, kirjan lopussa kun suicidal tendenssinen JAL-pilotti vetää 747:n pahki Capitoleumiin tappaen samalla presidentin, ja pirun ison joukon "taivaallista sotaväkeä"
Beibi, sovitaanko että noita leffakäsisten rahastusmielessä tusina-naputtelijoilla tuntipalkalla teetettyjä paperback-sovituksia EI kutsuta kirjoiksi? Koska ne eivät sitä ole.Lolita kirjoitti:Seven on ainoa leffa ja kirja, jossa ei ollut vaikutusta puoleen eikä toiseen. Johtuu varmaan siitä, että kirja on kirjoitettu elokuvan perusteella.
Linnunradan käsikirja liftareille: Sairaan hyvä kirja, ihan paska leffana
Grishamin Firma: Hyvä kirja, PASKA LEFFA
Hohto: Huippukirja, Huippuleffa vaikkakin erilainen.
Tolkien: Pirun hyvät kirjat, OK leffat. Onneksi luin kirjat ensin.
King: Monta hyvää kirjaa, ja niistä mistä tehty leffakäännös niin täyttä paskaa.
Grishamin Firma: Hyvä kirja, PASKA LEFFA
Hohto: Huippukirja, Huippuleffa vaikkakin erilainen.
Tolkien: Pirun hyvät kirjat, OK leffat. Onneksi luin kirjat ensin.
King: Monta hyvää kirjaa, ja niistä mistä tehty leffakäännös niin täyttä paskaa.
No mutta ne tuotemerkkilitaniat olivat erittäin oleellinen osa kirjan juonen avautumisen kannalta. Paljon enemmän kuin pitkiä listoja täynnä yksittäisiä detaljeja. Toiston logiikalla alleviivattiin kirjassa miehen pakkomiellettä ja näiden tuotemerkkien (edes keksittyjen) poisjättäminen leffasta oli mielestäni yksi erittäin selkeä puute.
AarneAnkka kirjoitti:Tosin en tiedä olisiko katsoja jaksanutkaan kuunnella loputtomiin jatkuvia kuvauksia kanssajuppien vaatetuksesta.
No juu. Keskiyön pikajunasta tuli joskus aikanaan poikkeuksellinen fiilis. Toinen toistaan täydentävä juttu. Kirja taitaa olla Jack Higginsin tekeleitä, leffan suhteen ei ole mielikuvaa tekijä kaartista. Mutta kuitenkin. Meni niin päin että tuli luettua kirja ensin, no siihen aikaan tuli luettua noita Higginsin kirjoja. Leffa tuli jälkijunassa (hehee!). Vahva mielikuva on, että tuo kombinaatio toimi. Leffan jälkeen ei jäänyt lainkaan sellainen olo, että eihän tän näin pitänyt mennä, vaan tuli tunne että loistojuttu. Hyvät fiilikset on saatu kankaalle tartutettua. Mahtaakohan moista leffaa olla enää mistään saatavilla... Tuli tarve nähdä taas... Ehkä sitten musertamaan mielikuvan, tai miksei vahvistamaan...
Tajusin sen kyllä kirjassa. En vaan usko että se olisi uponnut jenkkiyleisöön, tai että se olisi edes tajunnut sen. Ei se siinä mielessä olisi toiminut leffassa. Vähän ne yrittivät mennä sinne päin kun Bateman hehkutti vieraalleen stereolaitteistoaan.sanctus kirjoitti:Toiston logiikalla alleviivattiin kirjassa miehen pakkomiellettä ja näiden tuotemerkkien (edes keksittyjen) poisjättäminen leffasta oli mielestäni yksi erittäin selkeä puute.
Vastalauseen vastalause!!killkill kirjoitti:Vastalause, teitin Armollisuutenne! "Pet Sematary" ja "Carrie". Molemmat leffaversiot onnistuivat tavoittamaa kirjojen oleelliset kauhuelementit, murrosiän kuohunnan ja isänrakkauden pimeämmän puolen.Feiz kirjoitti:King: Monta hyvää kirjaa, ja niistä mistä tehty leffakäännös niin täyttä paskaa.
Leffat ei ollu mistään kotoisin, tai sitten mulla on vaan harvinaisen vilkas visuaalinen mielikuvitus.
edellinen todella huono kaannos johon tormasin on ollut tom clancyn kirjasta 'peloista pahin' tehty leffaviritelma.
leffaan varten on koko jack ryan hahmo kaannetty paalaelleen, seka juoneen vahvasti vaikuttanut presidentin turvallisuusneuvonantaja jatetty kokonaan pois. kirjassahan ryan on cia:n apulaisjohtaja (voin toki muistaa vaarin, mutta korkea virka silti), naimisissa, lapsia, stressaantunut ja juo liikaa. leffassa taasen juuri cia:n palvelukseen tullut noviisi, sinkku ja elamansa terassa.
juonen ja tapahtumien kehittymisesta ei kannata sen enempaa ees puhua, leffasta kun tosiaan puuttuu juoneen vaikuttavia henkiloita ja tapahtumia siihen malliin, etta puolet kirjasta on heitetty makeen kassaria tehdessa. mainitsen kuitenki viela leffassa asioitten tapahtuvan tyylilla; toks... ja hops. siis tapahtumia ei pahemmin pohjusteta eika kerrota. ellen ois kirjaa lukenu ekana, en ois leffasta tajunnu puoliakaan, niin hyppivaa kerronta oli
nyrkkisaantona voidaan pitaa: lue ensin kirja!
leffaan varten on koko jack ryan hahmo kaannetty paalaelleen, seka juoneen vahvasti vaikuttanut presidentin turvallisuusneuvonantaja jatetty kokonaan pois. kirjassahan ryan on cia:n apulaisjohtaja (voin toki muistaa vaarin, mutta korkea virka silti), naimisissa, lapsia, stressaantunut ja juo liikaa. leffassa taasen juuri cia:n palvelukseen tullut noviisi, sinkku ja elamansa terassa.
juonen ja tapahtumien kehittymisesta ei kannata sen enempaa ees puhua, leffasta kun tosiaan puuttuu juoneen vaikuttavia henkiloita ja tapahtumia siihen malliin, etta puolet kirjasta on heitetty makeen kassaria tehdessa. mainitsen kuitenki viela leffassa asioitten tapahtuvan tyylilla; toks... ja hops. siis tapahtumia ei pahemmin pohjusteta eika kerrota. ellen ois kirjaa lukenu ekana, en ois leffasta tajunnu puoliakaan, niin hyppivaa kerronta oli
nyrkkisaantona voidaan pitaa: lue ensin kirja!
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
Tavaramerkit jäivät leffasta pois ymmärtääkseni tavaramerkkien oikeuksien omistajien vaatimusten takia. Eli juoneen niitä oltaisiin kaiketi muuten ympätty.
Mutta onhan leffassa kuitenkin niitä hyviä yksityiskohtiakin. Elokuvan prostituoidut eivät hymyile ja Batemanin esittää hauisposeerauksen sängyssä. Hilpeää.
Leffassa taisi olla mukana stereoiden esittelyn ohella myös herran musiikilliset mieltymykset. Peter Gabrielin jälkeinen Genesis, Phil Collins ja Huey Lewis and the News. Huhhuh.
Mutta onhan leffassa kuitenkin niitä hyviä yksityiskohtiakin. Elokuvan prostituoidut eivät hymyile ja Batemanin esittää hauisposeerauksen sängyssä. Hilpeää.
Leffassa taisi olla mukana stereoiden esittelyn ohella myös herran musiikilliset mieltymykset. Peter Gabrielin jälkeinen Genesis, Phil Collins ja Huey Lewis and the News. Huhhuh.
AarneAnkka kirjoitti:En vaan usko että se olisi uponnut jenkkiyleisöön, tai että se olisi edes tajunnut sen. Ei se siinä mielessä olisi toiminut leffassa. Vähän ne yrittivät mennä sinne päin kun Bateman hehkutti vieraalleen stereolaitteistoaan.