Zeb kirjoitti:Minusta sinä missasit minun pointtini: Kuvien esille asettajalla ei ole minulle erityistä merkitystä.
En halua, että julkisia tiloja käytetään järjestöjen tai puolueiden aseman ajamiseen.
Ihmis- tai eläinoikeuksien, ympäristönsuojelun tai muiden yhteiskunnallisten ja eettisten kysymysten esilletuomiseen ympäristö on mielestäni juurikin oikea. Kallion näyttelyssä oli kyse turkiseläinten asemasta, eikä järjestön edun ajamisesta tai propagandasta (vääristelystä).
Eli et hiffannut pointtiani lainkaan. Kaksi ensimmäistä lainaamaani virkettä osoittavat missä mennään. Ensin väität ettei sillä ole väliä. Seuraavaksi väität että sillä onkin väliä. Sen jälkeen jatkat siitä vielä niin, että julkisia tiloja saisi käyttää vain sellaisten asioiden esiin tuomiseen joiden esiin tuomista sinä itse pidät tärkeänä. Oletetaan että kirjaston johtajana olisi äärioikeistolainen henkilö, ja hänellä olisi täsmälleen vastakkainen politiikka kuin mitä sinä nyt mielipiteinesi edustat - olisitko silloinkin sitä mieltä, että viranomainen saa mielivaltaisesti valikoida mitä näkökulmia tiloissa saadaan edistää?
Ongelma on vain siinä, että viranomaisilla on perustuslaillinen velvollisuus kohdella kaikkia aattellisia järjestöjä (ja yksityihenkilöitä) samanarvoisesti. Täytyisikö tähän perusperiaatteeseen tehdä poikkeuslause, jonka mukaan viranomaisten pitää kohdella kaikkia aattelisia järjestö samanarvoisesti, paitsi jos Zeb sattuu olemaan eri mieltä?
Edelleenkään, kyse ei ole itse kuvista vaan siitä periaatteesta, millaisiin tarkoituksiin julkisia tiloja voidaan käyttää.
Zeb kirjoitti:Tästä olen täysin eri mieltä. Mielestäni kuvat nimen omaan välittävät sellaista tietoa, josta kansalaisten olisi hyvä olla perillä muodostaakseen oman näkemyksensä tästä olennaisesta eläinoikeuskysymyksestä. Tiedon välittämisen lisäksi kuvilla on funktio myös ihmisten oman aktiivisen ajattelun herättäjinä.
Kysymyshän on samalla olennainen ihmisoikeuskysymys - onko turkistarhaajilla elinkeinon vapaus vaiko ei. Yhden värittyneen näkökulman esittäminen ei ole puolueetonta ja objektiivista tiedon välittämistä. En näe edelleenkään mitään eroa muihin aatteellisiin järjestöihin.
Zeb kirjoitti:Mielestäni yhteiskunnallista keskustelua tästä aiheesta tarvitaan, ja yhteiskunnan tehtävä on tarjota puitteet sille.
Miksi se on yhteiskunnan tehtävä? Kaikki muutkin aatteet joutuvat raivaamaan itse oman tilansa, hankkimaan oman rahoituksensa ja hoitamaan agendaansa eteenpäin. Minusta yhteiskunnan tehtävä on tarjota peruspalvelut kansalaisille ja ylläpitää perusturvallisuutta.
Zeb kirjoitti:Tarvittaisiin sitä keskustelua monesta muustakin aiheesta, ja erilaisia julkisia tiloja tulisi käyttää monien muidenkin asioiden esilletuomiseen.
Ongelmaksi tulee taas se, että millä kriteereillä valitaan ne asiat (asioissa on aina vähintään kaksi eri puolta ja mielipidettä) joiden esittäminen ja ajaminen julkisissa tiloissa sallitaan ja ne jotka kielletään. Ja jos se salliminen ja kieltäminen ei perustu lakiin, se on mielivaltaa. Vielä enemmän se on sitä, jos se perustuu Zebin mielipiteeseen.
Zeb kirjoitti:Viittaan edelle; kuvilla ja asialla on merkitystä, ei niiden esille laittajalla. Ihmisillä on mahdollisuus käyttää omia silmiään ja aivojaan.
Jos kerran hitlerkorttikärjistyskeskustelu on mielestäsi rock, niin tässä sinulle esimerkki sen käytön tyylittömyydestä: "Samaa perustelua voisi käyttää alaikäisten suojaikärajojen poistamista ajava pedofiilikin lapsen ja aikuisen suhdetta kauniisti esittävien kuviensa esille laittamiseksi."
Zeb kirjoitti:Olisiko sinusta samat kuvat voinut siis sallia, jos esille laittaja olisi ollut vaikka yksityishenkilö ilman sitoumuksia minkäänlaiseen poliittiseen toimintaan (kuten minä) ? Vai onko niin, ettet halua mitään kiistanalaista tai mielipiteitä tai tunteita herättävää kysymystä esiin julkisiin tiloihin ?
Haluan pitää propagandan ja mielipidevaikuttamisen ulkona julkisten palvelujen tiloista. Kaikilla järjestöillä ja yksityisihmisillä on mahdollisuudet asiansa esittämiseen - se on sananvapautta. Se, että viranomaiset valikoivat kenen mielipide tai näkemys on niin "hyvä", että sitä on syytä tukea, on jo käänteistä sensuuria.
Zeb kirjoitti:*meinaa tukehtua porvariuden ja sovinnaisuuden yliannokseen*
Olipa tyylikäs lopetus. Lions-klubi oli esimerkki ei-aatteellisesta järjestöstä. Yhtä hyvin olisin voinut puhua Unicefistä, joka esittelee avustusprojektejaan Afrikassa.