Vaalitulosveikkaus 2011

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:Pidin selvänä, että vasurit eivöt voi olla mukana edes neuvotteluissa kokoomusvetoisessa hallituksessa.


Itse asiassa vasemmistoliitto ja kokoomus sopivat joissain asioissa paremmin yhteen kuin kokoomus ja demarit. Demarithan ovat valmiita polkemaan vähäosaiset suohon, mikäli sillä varmistetaan SAK:laisten edut. Kokoomus taas on usein sanonut olevansa valmis parantamaan kaikkein heikko-osaisimpien tilannetta, mutta että tämä ei saa tarkoittaa automaattista tasokorotusta esim. ansiosidonnaiseen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Pidin selvänä, että vasurit eivöt voi olla mukana edes neuvotteluissa kokoomusvetoisessa hallituksessa.

Itse asiassa vasemmistoliitto ja kokoomus sopivat joissain asioissa paremmin yhteen kuin kokoomus ja demarit. Demarithan ovat valmiita polkemaan vähäosaiset suohon, mikäli sillä varmistetaan SAK:laisten edut. Kokoomus taas on usein sanonut olevansa valmis parantamaan kaikkein heikko-osaisimpien tilannetta, mutta että tämä ei saa tarkoittaa automaattista tasokorotusta esim. ansiosidonnaiseen.

Joo. Vihreiden ohjelmassahan tuo on ollut, ja sopinee kokoomuksellekin. Mutta onko vasurien kytky ay-liikkeeseen heikentynyt niin, että heillekin tosiaan sopii?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:Joo. Vihreiden ohjelmassahan tuo on ollut, ja sopinee kokoomuksellekin. Mutta onko vasurien kytky ay-liikkeeseen heikentynyt niin, että heillekin tosiaan sopii?


Muistelisin, että demarit ja vasurit ovat ennenkin ottaneet yhteen aiheesta. Tuohan on pohjimmiltaan se noiden puolueiden suurin ero. Demarit asettavat SAK:n yksinhuoltajien edelle, kun taas vasurit ovat valmiita antamaan jotain kurjimmille silloinkin kun liitot eivät saa mitään.

Jos Kokoomus pelaa hallitusohjelman riittävän fiksusti, niin vasureista saattaa tulla vastavoima demareille, eikä suinkaan demareiden toivoma apupuolue. Tuo on todella vaikea toteuttaa, mutta mahdollista.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

urpiainen kirjoitti:http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Katainen+ottaa+hallitusneuvotteluihin+my%C3%B6s+vasemmistoliiton+ja+vihre%C3%A4t/1135266245887
Kyllä mä olen hämmentynyt. Pidin selvänä, että vasurit eivöt voi olla mukana edes neuvotteluissa kokoomusvetoisessa hallituksessa. No, onhan tässä se, että nyt ovat vasta neuvottelut. Ja tämä vaalitulos oli paikkajakaumallisesti niin hankala, että tämä saattaa olla taktisesti ihan hyvä veto Kataiselta: tällä sateenkaaripohjalla pikkupuolueet eivät enää voi sanella ehtoja: Kataisella on varaa pudottaa yksi pois jo neuvotteluvaiheessa, ja silti uusi hallitus kestäisi vielä yhden pikkupuolueen lipsumisen rivistä, eli silloinkaan ei vaa'ankieliasemaa olisi tarjolla.

Noo, Viherhipit jo julisti, että fortum saa heittää hyvästit ydinvoimalalle ja perusturvaan tulee korotus. Noh, onko se 100€ vai jotain muuta niin on vielä auki. Vasureilla on eurokriisin vastustus joten ei tuo nyt mikään sanottu juttu ole, että Käteisellä olisi jotain neuvotteluvaltteja. Paljosta joutuu kyllä tinkimään. Ja salkkujako voi olla mielenkiintoinen, koska 4 salkkua on karkaamassa (miksi Vasurit tyytyisivät vähempään kuin Viherhipit).
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

exPertti kirjoitti:
Heh, kaikki mukaan vaan. Teh more teh merrier. :D


nootibentsiä muistellen: se kirjoitetaan oikeasti THE ;)

Itse asiaan; jänskättää kuin käy.
Prepare for the worstest.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

nowaysis kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
Heh, kaikki mukaan vaan. Teh more teh merrier. :D


nootibentsiä muistellen: se kirjoitetaan oikeasti THE ;)

Itse asiaan; jänskättää kuin käy.


Tietenkin kirjoitetaan, minusta sopi vaan kirjoitusasultaan kommenttiin paremmin, aika tyypillinen tapa kirjoittaa väärin määräinen muoto netissä.

Asiaan:

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Suome ... 5266278758

:)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

Jaaha, vihreät ajavat Suomeen ilmastolakia, joka yllättäen asettaa Suomen etulinjaan CO2-päästöjen vähentämisessä. 38% 2020 vrt 20% EU ja oliko se nyt 87% vuonna 2050.

Mielestäni ei ole mitään estettä sille, ettei Suomi voisi näyttää esimerkkiä ja kiristää tavoitteen yli sadan prosentin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:Jaaha, vihreät ajavat Suomeen ilmastolakia, joka yllättäen asettaa Suomen etulinjaan CO2-päästöjen vähentämisessä. 38% 2020 vrt 20% EU ja oliko se nyt 87% vuonna 2050.
Mielestäni ei ole mitään estettä sille, ettei Suomi voisi näyttää esimerkkiä ja kiristää tavoitteen yli sadan prosentin.

Mä olen tässä kyllä vähän samoilla linjoilla. Jotenkin tuollaiset ilmastoasiat ovat sellaisia, että jos ja kun vihreät ovat niistä kiinnostuneita (ja muidenkin pitäisi), niin ne pitäisi ottaa agendalla erinomaisen korkealle ylikansallisissa elimissä. Osin juuri tällaisiin EU on vähän niinku perustettukin: asioihin, joita ei voi oikein rationaalisesti hoitaa kansallisella tasolla. Kansallisessa parlamentissa ympäristöasioissa suuri osa paukuista pitäisi kohdistaa kepu-mtk:n vesien ja muiden ympäristömuotojen pilaamisinnon suitsimiseen. Olisi ympäristöllisesti tuloksellista ja taloudellisesti kannattavaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Jes jes jes jes jes jes!!!!!
Upeeta! Mahtava!!!!!

:cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/S ... 5266594707
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

Jaaha, eipä tullut Käteisestä pääministeriä. Viimeinen sauma on nyt virittää kepuleiden kanssa.

Olisi varmaan kannattanut Käteisen jotenkin eri lailla hoitaa tämä portugalituki. Edelleen, ei taida ihan yhdessä politiikkosukupolvessa aseveliakselia syntyä uudestaan.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^Tuo vaara on olemassa. Toisaalta tässä voidaan saada porvarihallitus.

:pliis:
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:^Tuo vaara on olemassa. Toisaalta tässä voidaan saada porvarihallitus.

:pliis:


No ei mitenkään. Virheät ovat siinä vaa'ankielenä ja siitähän ei tule mitään.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^Tuo vaara on olemassa. Toisaalta tässä voidaan saada porvarihallitus.

:pliis:


No ei mitenkään. Virheät ovat siinä vaa'ankielenä ja siitähän ei tule mitään.


Kyllä KOK+Kepu+RKP+Vihr+KD on mulle kaikista mieluisin hallituskokoonpano mitä tällä eduskuntapaikkajakaumalla saa ja tässä voidaan nyt päätyä siihen.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:Kyllä KOK+Kepu+RKP+Vihr+KD on mulle kaikista mieluisin hallituskokoonpano mitä tällä eduskuntapaikkajakaumalla saa ja tässä voidaan nyt päätyä siihen.


Ensi vaaleissa 2012 sitten kokoomus on 16% ja Kepu 12% niin sitten voidaankin alkaa valmistautumaan SDP+VALI+PS+RKP komboon.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Jos vain antaisivat vasureiden ajaa seinään? Itse olen vaimolta jo saanut luvan saksaan muutolle.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ihan snadisti tuoksahta eturistiriidalle. Tai oikeastaan haisee kuin viime kuun tiskit.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^Tuo vaara on olemassa. Toisaalta tässä voidaan saada porvarihallitus.

:pliis:


No ei mitenkään. Virheät ovat siinä vaa'ankielenä ja siitähän ei tule mitään.

Siitä ei tosiaan tule mitään. Kok, kepu, perseennuolija ruattalaiset, kd ja vihreät on vain 105 paikkaa. Vihreät voi asettaa yhä kovempia ehtoja ja ehkä kd nostaa myös profiilia. Tuskin kuitenkaan niin paljon kuin vihreät jos peräti lainkaan. Tosin kaikin puolin vahvempi asema niilläkin. Ja todellakin, seuraava hallitus joutuu tekemään karuja päätöksiä niin jos tuo pohja jatkaa niin seuraavissa vaaleissa kyyti on todella kylmää.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Kyllä KOK+Kepu+RKP+Vihr+KD on mulle kaikista mieluisin hallituskokoonpano mitä tällä eduskuntapaikkajakaumalla saa ja tässä voidaan nyt päätyä siihen.


Mä elättelen jälleen toiveita, että Katainen suostuisi tiukentamaan EU linjaa ja sais ostettua sillä persut tukemaan kokoomuksen talouspolitiikkaa. Tän päivän painetussa hesarissa Soini jo haaveilee persujen pullauttavan RKP:n ja Vihreät ulos hallituksesta. Nyt kun keskustakin alkaa lämmetä hallitusneuvotteluihin, niin KOK+Pers+Kepu alkais olemaan parasta mitä tästä vaalituloksesta vois irrota, vaikka se risupaketteja tarkoittaisikin. KD tulis näillä näkymillä ilmatteeks kaupan päälle ja kyllä se RKP:n mukaan yrittää vaikka väkisin. En usko, että edes pakkoruotsista luopuminen olisi puolueelle kynnyskysymys, jos sen avulla muut edut säilytetään.

Vihreät pitäisi ehdottomasti saada pullautettua ulos hallituksesta, koska niille on nyt ollut tarjolla liian vahva asema. Lisää energiaveroja, kustannuksia liikkumiseen ja vielä joku yli-innokas ilmastolaki hurjilla päästötavoitteilla tuhoamaan loput teollisuudesta. Ei kiitos.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Kyllä KOK+Kepu+RKP+Vihr+KD on mulle kaikista mieluisin hallituskokoonpano mitä tällä eduskuntapaikkajakaumalla saa ja tässä voidaan nyt päätyä siihen.


Mä elättelen jälleen toiveita, että Katainen suostuisi tiukentamaan EU linjaa ja sais ostettua sillä persut tukemaan kokoomuksen talouspolitiikkaa. Tän päivän painetussa hesarissa Soini jo haaveilee persujen pullauttavan RKP:n ja Vihreät ulos hallituksesta. Nyt kun keskustakin alkaa lämmetä hallitusneuvotteluihin, niin KOK+Pers+Kepu alkais olemaan parasta mitä tästä vaalituloksesta vois irrota, vaikka se risupaketteja tarkoittaisikin. KD tulis näillä näkymillä ilmatteeks kaupan päälle ja kyllä se RKP:n mukaan yrittää vaikka väkisin. En usko, että edes pakkoruotsista luopuminen olisi puolueelle kynnyskysymys, jos sen avulla muut edut säilytetään.

Vihreät pitäisi ehdottomasti saada pullautettua ulos hallituksesta, koska niille on nyt ollut tarjolla liian vahva asema. Lisää energiaveroja, kustannuksia liikkumiseen ja vielä joku yli-innokas ilmastolaki hurjilla päästötavoitteilla tuhoamaan loput teollisuudesta. Ei kiitos.

Käteinen ei taida siihen taipua kun on jo luvannut, että kyllä täältä maksetaan toisten velkoja. Vähän outoa vaan, että kun nuo possumaat kumminki osin laukeaa jo tänä vuonna (Kreikka ensimmäisenä), niin miksi pitää about puolta vuotta kiinni turhasta? Käteinen antais persuille tuossa periksi ja vois sitten taas ladella muita omia vaateita. Menis varmaan 2%-yksikän ALV nostokin läpi Soinin porukoilta läpi. Ongelma vaan on että kun tuli jo luvattua EUn isoille pomoille, että minä maksan ...
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

Leevi kirjoitti:Ongelma vaan on että kun tuli jo luvattua EUn isoille pomoille, että minä maksan ...


Aina voi vedota johonkin ja sanota, että F U.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

huima kirjoitti:
Leevi kirjoitti:Ongelma vaan on että kun tuli jo luvattua EUn isoille pomoille, että minä maksan ...


Aina voi vedota johonkin ja sanota, että F U.

Josko käteiselle on jo humahtanut valta nuppiin ja silmissä siintää isommat pallit kuten europresidentin vakanssi, tai kaliffiksi kaliffin paikalle Paavo I:n istuimelle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:
elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^Tuo vaara on olemassa. Toisaalta tässä voidaan saada porvarihallitus.
:pliis:

No ei mitenkään. Virheät ovat siinä vaa'ankielenä ja siitähän ei tule mitään.

Kyllä KOK+Kepu+RKP+Vihr+KD on mulle kaikista mieluisin hallituskokoonpano mitä tällä eduskuntapaikkajakaumalla saa ja tässä voidaan nyt päätyä siihen.

Tutkiskeltuani asiaa sydämessäni löysin sisältäni pahaisen pikkuporvarin, joka myös ottaisi porvarihallituksen jatkon - vaikka sitten hihhuleilla vahvistettuna - mieluummin vastaan kuin persujen hallitustien. Myönteisenä puolena tosiaan tuo vihreiden paikkaluvun radikaalista pienenemisestä huolimatta vahvistunut painoarvo. Alaspäin menoa tämäkin tosin olisi: Mä olisin oikeastaan ollut aika tyytyväinen Kataisen sixpackiin - julkisuuteen tihkuneiden tietojen mukaan jo saavutettu yksimielisyyskin oli tyydyttävää tasoa. Mutta mönkään meni; eiköhän tässä vielä toteudu urpiaisen painajainen ja saada hallituksen rungoksi kok, pers ja kepu. Kiva.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Soininvaara+Neuvottelutulos+olisi+tasannut+tuloeroja/1135266675566

http://www.soininvaara.fi/2011/06/05/hy ... ovaikutus/

Saa nähdä, mitä demarit tästä tuumivat.


Totuus löytyy detaljeista. Esitys olisi pienentänyt tuloja 5. desiilistä alkaen, eli noin 22500 vuosituloista alkaen, eli 1900€ kuukausipalkasta ylöspäin. Tuota heikommin tienanneet olisivat siis saaneet rutkasti, mutta kaikki SAK:hon kuuluvat olisivt menettäneet rahaa.

Demarit siis joivat taas kerran yksinhuoltajasiivoajien verta.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

sivustahuutaja kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Soininvaara+Neuvottelutulos+olisi+tasannut+tuloeroja/1135266675566

http://www.soininvaara.fi/2011/06/05/hy ... ovaikutus/

Saa nähdä, mitä demarit tästä tuumivat.


Totuus löytyy detaljeista. Esitys olisi pienentänyt tuloja 5. desiilistä alkaen, eli noin 22500 vuosituloista alkaen, eli 1900€ kuukausipalkasta ylöspäin. Tuota heikommin tienanneet olisivat siis saaneet rutkasti, mutta kaikki SAK:hon kuuluvat olisivt menettäneet rahaa.

Demarit siis joivat taas kerran yksinhuoltajasiivoajien verta.


desiilijako:

0,7 %
0,5 %
0,2 %
0,0%
-0,1 %
-0,1 %
-0,2 %
-0,3 %
-0,4 %
-1,1 %

en mä nyt väittäisi, että esim 0.7% olisi "rutkasti" lisää. Alimmassa desiilissä stetson-harrison veikkauksen mukaan nettotulot ovat jotain 500 juuroa kuussa, eli siitä 0.7% 3.5 euroa nettona lisää kuussa. No saahan sillä kolme keskaria kaupasta.


Mutta tuskin vika siinä oli, vaan siinä, että esitys olisi sisältänyt sen ALV.n korotuksen (siitä huolimatta, että tulonjakovaikutus siis tuo) ja demarit ylittivät täydellistä selkävoittoa, ja siihen ei olisi tuo sopinut.
Vastaa Viestiin