Vaalitulosveikkaus 2011

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:Sinänsä olen kyllä samaa mieltä, että en erityisesti luottaisi demareihin (saati sitten kepuihin tai persuihin!) tässä asiassa kokkareita enempää.


Eli haluaisit suomeen sirpaleisemman puoluekentän ja sateenkaarihallituksia? Nykysysteemissä luottaisin itse jopa demareihin enemmän kuin sateenkaariin. Toisaalta sateenkaarimallissa voitaisiin lisätä virkamiesten valtaa ja antaa Sailaksen hoitaa talous sateenkaaren puuhastellessa omien intressiensä parissa.

urpiainen kirjoitti:Korollaarina kai yleensä pidetään, että tämän ajattelutavan mukaan talouskasvu edellyttää politiikkaa, joka suosii uusia innovaatioita, muutosta ja kehitystä, avoimuutta ja kaikkien kykyjen tehokasta hyödyntämistä.


Nyt on ihan pakko kysyä, että mikäs puolue se noita asioita paremmin ajaa kuin Kokoomus? Kaikki muuthan ajavat paljon suljetumpaa ja kontrolloidumpaa yhteiskuntaa. Vai ehkä olet sitä mieltä, että poliitikot tietävät ja hoitavat asiat paremmin kuin ihmiset ja yritykset?

Sen tunteen kyllä jaamme, että minusta tuntuu kuin puhuisin seinälle. Päällisin puolin tunnumme olevan monista asioista samaa mieltä, mutta sinun ajamasi konkreettiset toteutusmallit ovat yleensä lähes päinvastaisessa suunnassa sen suhteen, mihin itse päätyisin samoilla lähtöoletuksilla.

urpiainen kirjoitti:Kuten Vagabondon kanssa todistelimme viittamassani keskustelussa, kokoomus on liiaksi (vanhan) teollisuuden etujärjestö ollakseen oikein sopiva edistämään muutosta ja innovatiivisuutta. Tämä näkyy heidän teknologia- ja korkeakoulupolitiikassaan ja vaikkapa juuri ydinvoimalupapolitiikassaan.


Eikö se nimenomaan ole avoimuutta, että annetaan kaikkien ydinvoimaloiden kukkia? Eihän tuolle avoimuudelle ja vapaudelle ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin se, että 'poliitikkot tietävät paremmin'.

Minkä puolueen korkeakoulupolitiikka sitten ajaisi paremmin uuden teollisuuden syntymistä? Keskitytään nyt siis sellaiseen bisnekseen, jossa työn tuottavuus on semmoisella tasolla, että voimme säilyttää edes nykyisen hyvinvoinnin tason.
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 07.06.2011 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:Yritäpä siis uudelleen ilman tuota kohtaa!

Ok. Editoitu pois.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:Nyt on ihan pakko kysyä, että mikäs puolue se noita asioita paremmin ajaa kuin Kokoomus?

Minkä puolueen korkeakoulupolitiikka sitten ajaisi paremmin uuden teollisuuden syntymistä?

No tässä mulla on toki ongelma: kuten olen Kitinässäkin moneen kertaan valitellut, en ole erityisen tyytyväinen mihinkään puolueeseen. Ja vaikka tässä nyt arvostelen kokoomusta, niin tämäkin ketju lähti siitä, että tässä tilanteessa nimenomaan pidin ydintä kok-sdp-vihr parhaana, mitä nyt näistä palikoista saisin aikaan. Se, että arvostelen kokoomusta, ei tarkoita, etten arvostelisi myös muita.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Urpiainen: mä en edelleenkään ole tajunnut, miten se ydinvoimaloiden rakentamisen salliminen estää mitään?

Jos joku haluaa perustaa ei-energiaintensiivisen yrityksen, niin miten toimitusvarma kohtuuhintainen energia haittaisi sitä?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti: en ole erityisen tyytyväinen mihinkään puolueeseen.


Miten olisi Simo Frangenin ja Pasi Heikuran perustama Akateemisten pienviljelijöiden ja poroerottelijoiden puolue?
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:
Urpiainen: mä en edelleenkään ole tajunnut, miten se ydinvoimaloiden rakentamisen salliminen estää mitään?


Jos energiasta on pulaa niin se mahdollistaa teollisuuden kyykytyksen ja yleisen köyhistämisen ja kurjistamisen, mikä teorian mukaan lisää vasemmiston valtaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: en ole erityisen tyytyväinen mihinkään puolueeseen.


Miten olisi Simo Frangenin ja Pasi Heikuran perustama Akateemisten pienviljelijöiden ja poroerottelijoiden puolue?


Ajattelin lähinnä, että jos mä perustaisin puolueen niin urpiaisellakin olisi todellinen vaihtoehto.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:Urpiainen: mä en edelleenkään ole tajunnut, miten se ydinvoimaloiden rakentamisen salliminen estää mitään?
Jos joku haluaa perustaa ei-energiaintensiivisen yrityksen, niin miten toimitusvarma kohtuuhintainen energia haittaisi sitä?

No tästä me väännettiin aikanaan niin pitkään, ettei mulla oikein ole tähän lisättävää. Vedän edelleen Matti Liskin juttujen pohjalta: tiivistettynä, s-huutajankin korostamien endo-oppien mukaan tiettyjen teollisuuden alojen tai peräti tiettyjen yritysten saavutettujen asemien poliittinen suojelu, siis protektionismi, ei ole välttämättä talousklasvun kannalta vähän pidemmällä aikavälillä kovin produktiivista. Ja kokoomus jätti luvan antamatta ainoalle energiamarkkinoilla toimivalle itsenäiselle yhtiölle, ja myönsi luvat vanhan suurteollisuuden hyvävelikerhoille. Jos uskoisin analogioihin, horisisin jotain kepusta ja maataloudesta. Mutta kuten sanottu, ei mulla oikein ole uutta lisättävää tähän asiaan. Itsensä toistaminen on toki kivaa, ettei siinä mitään.
Viimeksi muokannut urpiainen, 07.06.2011 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:^Olisi erinomaisen fiksu postaus ilman tätä kohtaa "vaikka se markkinauskon autuuden todistelu ekokatastrofin torjunnassa viittasi kyllä vähän siihen suuntaan, että ne omatkaan termit eivät aina ole välttämättä kovin hyvin sisäistettyjä"

Annan Urpiaisella varoituksen epäasiallisesta käytöksestä


Itse annoin ihan kunnon hymistyksen.

Mikä tässä on urpilaiselle niin vaikeaa? Markkinauskovainen toimii näin:
1. Annetaan markkinan toimia
2. Jos markkina ei toimi, pyritään korjaamaan asia joko luomalla markkinat tai etsimällä jokin muu ratkaisu.

Saasteiden kohdalla markkinat eivät usein toimi, joten mikäli markkinoiden luonti saastepuolelle epäonnistuu, tarvitaan poliittinen päätös. Poliittisen päätöksen pitää kuitenkin estää vapaamatkustus, jotta markkina ei korjaa tasapainoa tuotantoa siirtämällä.

Nythän esim. länsimaiden CO2 päästöt ovat itse asiassa kasvaneet kai yli 10% koska tuotantoa on siirretty aasiaan. Poliitikot eivät kuitenkaan halua avata kulutukseen perustuvaa matopurkkia, koska silloin kaikki vähennystarve (CO2/henkilö) kohdistuisi kehittyneisiin maihin.

Fiksuinta olisi kai saada kaikki päästökaupoan piiriin, jolloin tuotantoa edelleen siirtyisi aasiaan, mutta se toteutettasiin paremmalla teknologialla. Kiinalaisia lämmittäisi sekin, että länsifirmat suuntaisivat vanhojen laitosten parannusinvestointeja lännen sijaan kiinaan.

Olisi helppoa luulotella, että poliittiset päätökset kannattaisi tehdä ilman markkinan tutkimista, koska 'markkinatalous ei toimi!'. Tuo on kuitenkin väärä ratkaisu, koska ilman markkinaymmärrystä poliittiset päätökset jäävät yleensä tehottomiksi. Äskettäinhän saatiin taas yksi menestystarina suomesta kun valtio oli 'päättänyt' synnyttää suomeen oliko se nyt uusien energiamuotojen työpaikkoja: vituiksi meni, taas.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mähän koko ajan sanoin, ettei mulla juurikaan ole huomautettavaa sun johtopäätöksiisi. Perustelut olivat vain talousteoreettisena argumentaationa mielestäni vähän, sanoisinko harhaanjohtavia. Mut ei tähän kannata taas palata.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:No tästä me väännettiin aikanaan niin pitkään, ettei mulla oikein ole tähän lisättävää. Vedän edelleen Matti Liskin juttujen pohjalta: tiivistettynä, s-huutajankin korostamien endo-oppien mukaan tiettyjen teollisuuden alojen tai peräti tiettyjen yritysten saavutettujen asemien poliittinen suojelu, siis protektionismi, ei ole välttämättä talousklasvun kannalta vähän pidemmällä aikavälillä kovin produktiivista.


"Saa rakentaa, jos haluaa. Ei tartte rakentaa, jos ei halua" = protektionismia?

Nimeä puolue, joka ajaa enemmän talouden vapauttamista, eli protektionismin poistoa kuin Kokoomus?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Urpiainen: mä en edelleenkään ole tajunnut, miten se ydinvoimaloiden rakentamisen salliminen estää mitään?
Jos joku haluaa perustaa ei-energiaintensiivisen yrityksen, niin miten toimitusvarma kohtuuhintainen energia haittaisi sitä?

No tästä me väännettiin aikanaan niin pitkään, ettei mulla oikein ole tähän lisättävää. Vedän edelleen Matti Liskin juttujen pohjalta: tiivistettynä, s-huutajankin korostamien endo-oppien mukaan tiettyjen teollisuuden alojen tai peräti tiettyjen yritysten saavutettujen asemien poliittinen suojelu, siis protektionismi, ei ole välttämättä talousklasvun kannalta vähän pidemmällä aikavälillä kovin produktiivista. Ja kokoomus jätti luvan antamatta ainoalle energiamarkkinoilla toimivalle itsenäiselle yhtiölle, ja myönsi luvat vanhan suurteollisuuden hyvävelikerhoille. Jos uskoisin analogioihin, horisisin jotain kepusta ja maataloudesta. Mutta kuten sanottu, ei mulla oikein ole uutta lisättävää tähän asiaan. Itsensä toistaminen on toki kivaa, ettei siinä mitään.


Mun nähdäkseni sä et edelleenkään vastaa siihen, miten se ydinvoimalan rakentaminen estäisi ei-energiaintensiivistä teollisuutta/palveluita/kulttuuria, whatever.

Jos sulla tai mulla on timanginkova idea kultaa vuolevasta kasvualasta, joka ei tarvitse lainkaan sähköä, niin miten töpselistä tuleva sähkö estää sen totettamista?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:Ja kokoomus jätti luvan antamatta ainoalle energiamarkkinoilla toimivalle itsenäiselle yhtiölle, ja myönsi luvat vanhan suurteollisuuden hyvävelikerhoille.


Jos lupia sai jakaa vain yhden, niin tietenkin se annetaan kavereille? On aika absurdia, että kuvittelet jotain muuta?

Newsflash: sen takia niitä markkinoita vapautetaan, että hyvävelikerhot eivät enää voisi toimia. Niin kauan hyvävelikerhoja kuitenkin käytetään kun niistä on hyötyä toimijoille. Se on ihan eri asia kannattaa yleisen politiikan luomista kuin lähteä itse ainoana uhrautumaan saman asian eteen. Viherpiiperötkin varastavat kaupasta reilun kaupan banaaneja, koska eivät itse halua maksaa sitä ekstraa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/S ... at_uutiset

Sasi: SDP:n kanssa voidaan neuvotella
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Sasin SDP:n lämmittely on ainakin taktisesti hyvä, jotta ainakin esitetään, että Persuilla/Kepulla ei ole ehdotonta saneluvaltaa, koska jompi kumpi saatetaan korvata demareilla.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:Katainen on keksinyt ikiliikkujan

Kyllähän tämä alkaa aika farssi olla. Kuukausi sitten jo kaipailin Kekkosta lyömään nyrkkiä pöytään, ja tarve vain kasvaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

urpiainen kirjoitti:Kyllähän tämä alkaa aika farssi olla. Kuukausi sitten jo kaipailin Kekkosta lyömään nyrkkiä pöytään, ja tarve vain kasvaa.


Kyllä se kaappikepulaisuus sinussakin nousee pintaan kun tilanne käy tiukaksi. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Kyllähän tämä alkaa aika farssi olla. Kuukausi sitten jo kaipailin Kekkosta lyömään nyrkkiä pöytään, ja tarve vain kasvaa.


Kyllä se kaappikepulaisuus sinussakin nousee pintaan kun tilanne käy tiukaksi. :)


Jokainen suomalainen huutaa Kekkosta apuun, kun tilanne alkaa näyttää toivottomalta.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

exPertti kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Kyllähän tämä alkaa aika farssi olla. Kuukausi sitten jo kaipailin Kekkosta lyömään nyrkkiä pöytään, ja tarve vain kasvaa.


Kyllä se kaappikepulaisuus sinussakin nousee pintaan kun tilanne käy tiukaksi. :)


Mä olen ennemminkin järkyttynyt siitä että urpsu on joku vanha pappa jo, joka kaipailee vanhaa kunnon Kekkosta.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

RP kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Kyllähän tämä alkaa aika farssi olla. Kuukausi sitten jo kaipailin Kekkosta lyömään nyrkkiä pöytään, ja tarve vain kasvaa.


Kyllä se kaappikepulaisuus sinussakin nousee pintaan kun tilanne käy tiukaksi. :)


Mä olen ennemminkin järkyttynyt siitä että urpsu on joku vanha pappa jo, joka kaipailee vanhaa kunnon Kekkosta.


Kaappikepulainen pappa? Hmm, jotenkin kuulostaa aika epäeroottiselta. Pakko myöntää. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Kyllähän tämä alkaa aika farssi olla. Kuukausi sitten jo kaipailin Kekkosta lyömään nyrkkiä pöytään, ja tarve vain kasvaa.

Kyllä se kaappikepulaisuus sinussakin nousee pintaan kun tilanne käy tiukaksi. :)

Jokainen suomalainen huutaa Kekkosta apuun, kun tilanne alkaa näyttää toivottomalta.

Se on just näin. Kukapa se ei tiukan paikan tullen taivaan isään turvautuisi.
exPertti kirjoitti:Hmm, jotenkin kuulostaa aika epäeroottiselta. Pakko myöntää. :)

En haluaisi kuulostaa pahaiselta homofoobikolta, mutta jos tässä puhutaan edelleen minusta, niin Pertsan pakottautuminen tuohon asenteeseen on sittenkin jotenkin helpottavaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti:Kyllähän tämä alkaa aika farssi olla. Kuukausi sitten jo kaipailin Kekkosta lyömään nyrkkiä pöytään, ja tarve vain kasvaa.


Niin. Siis olethan sä tosiaan parlamentarismin kannattaja, kunhan kansa vaan äänestää Oikein. Koomiseksi nämä lausuntosi tekee tietenkin se, ettet millään muotoa halua sitä vaalien suurinta voittajaa hallitukseen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Nyt on ihan pakko kysyä, että mikäs puolue se noita asioita paremmin ajaa kuin Kokoomus?

Minkä puolueen korkeakoulupolitiikka sitten ajaisi paremmin uuden teollisuuden syntymistä?

No tässä mulla on toki ongelma: kuten olen Kitinässäkin moneen kertaan valitellut, en ole erityisen tyytyväinen mihinkään puolueeseen


Ok, eli kaikki puolueet ovat paskoja, paitsi kusipuolue.

Uskotko sitten ylipäätään, että hallitus voisi aktiivisesti edistää innovaatioita mitenkään muuten kuin huolehtimalla koulutuksesta, perustutkimuksesta ja vapauttamalla markkinoita jotta yritykset voivat innovoida?
Vastaa Viestiin