Dave kirjoitti:Ps. Aasin automaattinen kuvan pinennyskone ei tomi ainakaan mun antiikksessa IE7:ssa.
Eikä näköjään myös IE8:ssa, kun virtuaalikoneessa nopeasti kokeilin. Voivoi.
prosessi kirjoitti:Yllättävän suuri osa Helsingin kulurakenteen ongelmista johtuu tilanpuutteesta, eli maan ja rakennusten hintataso on suhteettoman korkea.
urpiainen kirjoitti:Niin. Reaalimaailmassa täytyisi kuitenkin mitoittaa toimet sen mukaan, mitä todellisuudessa tehdään.
Dave kirjoitti:En vaihda, pienennä sä
Lolita kirjoitti:No, onneksi se kuva jäi edelliselle sivulle. Mutta olis sen silti voinut vaihtaa pienempään...
urpiainen kirjoitti:prosessi kirjoitti:Yllättävän suuri osa Helsingin kulurakenteen ongelmista johtuu tilanpuutteesta, eli maan ja rakennusten hintataso on suhteettoman korkea.
Mutta toisaalta, eikö tämä sama ilmiö tarkoita sitä, että suurmaan- ja -kiinteistönomistajana Helsinki on kaikesta syöksykierrepuheesta huolimatta aika varakas kunta? Tämä taitaa olla ensimmäinen vuosi aikoihin, kun Espoon kunnallisveroprosentti on Helsingin prosenttia alhaisempi? Lisäksi, en millään usko, etteikö tämän metropoli(heh!)kokonaisuuden järkevämpi hallinnointi (= liitos) mahdollistaisi kustannustehokkaamman kuntabyrokratian. Ja onhan tässä vielä jonkinlainen kansallinen etukin olemassa. Suomi tarvitsee menestyvän ja yhtenäisesti toimivan pääkaupunkiseudun; nyt pitäisi espoolaistenkin luopua hiekkalaatikkomentaliteetistaan.
Dave kirjoitti:Helsingin ongelmat ovat vasta alkamassa. Helsinkihän on viisaudessaan päättänyt siirtyä CO2-neutraaliin energiantuotantoon, mikä muistamani mukaan tarkoittaa vähintään 2-3 prosenttiyksikön korotusta kunnallisveroon. Hypätkää vain kaivoon, mutta älkää vaatiko muita seuraamaan.
urpiainen kirjoitti:Mitens Masa, muuttuuko mieli jos otetaan vielä nuo roippeet (mitä Pornaisia sun muita Järvenpäitä tuossa ympärillä pyörii) mukaan?
Vesper kirjoitti:Eilenkin oli kaupan pihalla pelkkiä mersuja, audeja ja jaguaareja, pitäkää ne toyotanne ja skodanne vaan siellä rahvaan puolella!
urpiainen kirjoitti:prosessi kirjoitti:Yllättävän suuri osa Helsingin kulurakenteen ongelmista johtuu tilanpuutteesta, eli maan ja rakennusten hintataso on suhteettoman korkea.
Mutta toisaalta, eikö tämä sama ilmiö tarkoita sitä, että suurmaan- ja -kiinteistönomistajana Helsinki on kaikesta syöksykierrepuheesta huolimatta aika varakas kunta? Tämä taitaa olla ensimmäinen vuosi aikoihin, kun Espoon kunnallisveroprosentti on Helsingin prosenttia alhaisempi? Lisäksi, en millään usko, etteikö tämän metropoli(heh!)kokonaisuuden järkevämpi hallinnointi (= liitos) mahdollistaisi kustannustehokkaamman kuntabyrokratian. Ja onhan tässä vielä jonkinlainen kansallinen etukin olemassa. Suomi tarvitsee menestyvän ja yhtenäisesti toimivan pääkaupunkiseudun; nyt pitäisi espoolaistenkin luopua hiekkalaatikkomentaliteetistaan.
Vagabondo kirjoitti:Muistaakseni päättivät olla hyödyntämättä loviisan hukkalämmön ideologisista syistä, vaikka se olisi ollut edullisin tapa vähentää CO2-päästöjä lämmöntuotannossa.
urpiainen kirjoitti:Vesper kirjoitti:Eilenkin oli kaupan pihalla pelkkiä mersuja, audeja ja jaguaareja, pitäkää ne toyotanne ja skodanne vaan siellä rahvaan puolella!
Mutku ne maalaisten mersuaudijaguaarit just tunkee sinne rahvaan puolelle (= Helsingin bussikaistoille).
urpiainen kirjoitti:Mutku ne maalaisten mersuaudijaguaarit just tunkee sinne rahvaan puolelle (= Helsingin bussikaistoille).
Vagabondo kirjoitti:urpiainen kirjoitti:Mutku ne maalaisten mersuaudijaguaarit just tunkee sinne rahvaan puolelle (= Helsingin bussikaistoille).
Käsittääkseni aina silloin tällöin asiasta uutisoidessa selviää, ettei liikennemäärät ole kasvaneet parikymmeneen vuoteen helsingin niemellä ja työpaikkojen siirtyessä kehäteiden varteen niiden oletetaan itseasiassa pienenevän.
urpiainen kirjoitti:Liikenteellinen katastrofi nyt ja erityisesti jatkossa tullee olemaan Kehä I, ei ydinkeskusta (siellä on parkkiongelma, joka on - kai? - eri juttu).
prosessi kirjoitti:Daven ja kumppanien suhtautuminen mm. palveluiden tiheyteen Helsingissä on kyllä aika erikoista, kun ottaa huomioon näiden kuntien asukastiheyden: Helsinki 2755hlöä/km2, Espoo 795hlöä/km2 ja Vantaa 841hlöä/km2. Palveluiden on pakko sijaita Helsingissä tiiviimmin, jotta niitä olisi saatavilla koko tälle väestömäärälle, kun suuressa osassa kaupunkia tilaa jättiläisterveyskeskusten ja -koulujen pystyttämiseen ei oikein ole. Ja toisaalta tyhjiksi jäävät kiinteistöt jäävät turhan herkästi roikkumaan kaupungin kustannuksiksi, kun uusia tiloja rakennetaan keskittämisen yhteydessä, eikä vanhoille löydy kiinnostuneita ostajia/vuokraajia.
.
Dave kirjoitti:Väitätkö tosissasi, että esim tämä kustannusero:
http://www.kuntatieto.fi/attachment.asp ... 932;140951
sivu 9
johtuu siitä, että Helsingin terveyskeskukset sijaitsevat niin kalliilla tonteilla? Muutenkin logiikkasi kuulostaa hieman poliisiylijohtajaa mukailevalta: kaupungin tk:n on pakko sijaita kalliilla tonteilla, koska ne tontit eivät menisi kaupaksi, jos haluttaisiin siirtyä muualle. Siis öö? Eikös tontti ole yleensä kallis, koska se on haluttu.
Mutta tk:t on rakennettu jo ajat sitten. Niiden seinien hinta ei paljoa paina. Suurin osa terveyspalveluiden hinnasta on henkilöstömenoja, kuten hyvin tiedät. Helsingissä on raskas organisaatio ja laitosvaltainen palvelurakenne.
Jos kuntaliitoksella on tarkoitus tavoitella suuruuden ekonomiaa, niin Helsinginhän pitäisi pystyä tuottamaan palvelut keskimääräistä halvemmalla. Nyt Helsinki tuottaa ne suurista kaupungeista kalleimmalla. Mikä tietysti SDP+Vihreät vetoisessa kaupungissa ei ole yllätys, vaan looginen lopputulema siitä, että molempien puolueiden perusideologia on käyttää mahdollisimman paljon toisten rahoja.
Dave kirjoitti:huima kirjoitti:Yhteen vaan, loppuu se Espoon ja Vantaan vapaamatkustus Helsingin siivellä.
Jostain syystä näyttää kuitenkin siltä, että Helsinki kyllä haluaisi Espoon ja Vantaan kimppaan, mutta Espoo ja Vantaa eivät halua
Dave kirjoitti:huima kirjoitti:Yhteen vaan, loppuu se Espoon ja Vantaan vapaamatkustus Helsingin siivellä.
Jostain syystä näyttää kuitenkin siltä, että Helsinki kyllä haluaisi Espoon ja Vantaan kimppaan, mutta Espoo ja Vantaa eivät halua
huima kirjoitti:Yhteen vaan ja katsotaan sitten kuka virnistää. Metrolla Otaniemeen!