Sähkönkulutuksenne!

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
RP

Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja RP »

Taas Pupua kiinnostaa. Kiinnostuksen syy on tietenkin oma järkytykseni avatessani kuukausittaisen laskumme :D Tämän kuun lukema oli 2205kWh, joka on aikaisemmin ollut noin koko vuoden lukema. Viime kuukauden lasku hivenen pienempi.

Suurin osa kulutuksesta tulee sähkölämmityksestä (täällä ei juuri ole muita kuin sähkölämmitteisiä asuntoja, not nice) joka on sinänsä sen verran vähäistä että jäätyy perskarvatkin (jos olisi!)!. Ullakkoa emme lämmitä, ja työhuone yms. on pienemmällä lämmityksellä. Tuikut palaa! Myös ilmanvaihto ja veden lämmitys tuo lisäkuluja.

Laitteet yms. tuo noin 30€ laskuun lisää, vehkeet on energiaystävällisiä, sano. Joten muu kulutus suht pientä. Kuukausittain pulitetaan siis noin 200€.

Vuosiarvio vastaa ison omakotitalon kuluja :D Ja ihan normi 100neliön rivarihuoneisto.

No anyways, kysyin naapureilta ja ihan samoissa lukemissa pyörii muutkin, joten emme ole kovin poikkeavia yksilöitä.

Mikä on sähkönkulutuksesi kuukaudessa? Mistä se koostuu?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja exPertti »

RP kirjoitti:Taas Pupua kiinnostaa. Kiinnostuksen syy on tietenkin oma järkytykseni avatessani kuukausittaisen laskumme :D Tämän kuun lukema oli 2205kWh, joka on aikaisemmin ollut noin koko vuoden lukema. Viime kuukauden lasku hivenen pienempi.

Suurin osa kulutuksesta tulee sähkölämmityksestä (täällä ei juuri ole muita kuin sähkölämmitteisiä asuntoja, not nice) joka on sinänsä sen verran vähäistä että jäätyy perskarvatkin (jos olisi!)!. Ullakkoa emme lämmitä, ja työhuone yms. on pienemmällä lämmityksellä. Tuikut palaa! Myös ilmanvaihto ja veden lämmitys tuo lisäkuluja.

Laitteet yms. tuo noin 30€ laskuun lisää, vehkeet on energiaystävällisiä, sano. Joten muu kulutus suht pientä. Kuukausittain pulitetaan siis noin 200€.

Vuosiarvio vastaa ison omakotitalon kuluja :D Ja ihan normi 100neliön rivarihuoneisto.

No anyways, kysyin naapureilta ja ihan samoissa lukemissa pyörii muutkin, joten emme ole kovin poikkeavia yksilöitä.

Mikä on sähkönkulutuksesi kuukaudessa? Mistä se koostuu?


Siis mikä vuosiarvionne on? Tietty nyt palaa sähköä jos sillä lämmittää, mutta miten kesäkuukaudet arviolta tasaavat tuota?

Joo, on kokemuksia sähkön käytöstä suunnilleen tuon tilan lämmityksessä, ilmanvaihdossa ja veden lämmittämisessä. Tosin meillä oli pelastavana tekijänä ilmaiset polttopuut ja kunnollinen varaava takka. Kai ilman voisi joku 15 000 kilowattia tai ylikin mennä noihin.

Onko Teillä kaksiaikajärjestelmä sähkössä (yö/päivä)? Sopivalla kilpailutuksella kai nyt sentään maksamanne päästä.
Came here for school, graduated to the high life
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Viimeisin 3 kk lasku (arviolasku):

vuotuinen arvio: 3010 kWh

3kk = 750 KWh, 71 m2 kaikkine kodinkoneineen.
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Vuosiarvio taisi olla jotain yli 24 000, en nyt muista muuta kuin miehen huudelleen omakotitaloa. Meillä on päivä/yösähkö. Yleensä pyöritän koneita, leffaa tykiltä yms. tuona aikana, mutta kulutus on niin pientä ettei sillä juuri ole loppulukemiin (ja laskun summaan) suurtakaan merkitystä. Lämminvesivaraaja yms. on suht vähän kuluttavaa mallia, mutta kyllä ne silti vie. Ilmanvaihto kierrättää kerran tunnissa, ja sitä ei voida itse edes säätää.

Takkaa meillä ei ole, mutta se on suunnitelmissa, tuossa on takalle paikka. Emme vaan ole vielä päättäneet onko se kiva paikka ja miten muuhun sisustukseen sopii.

Kesällä tasaa kuulemma noin 100€ luokkaa, määrästä ei tietoa.
Viimeksi muokannut RP, 11.01.2011 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

RP kirjoitti:Vuosiarvio taisi olla jotain yli 24 000


:o

Ei hitto, jossakin on jo vikaa. Vrt. tuo takan kanssa noin 10500.
Came here for school, graduated to the high life
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

noin 22 000 kwh menee vuodessa huolimatta maalämmöstä.

Mutta selittäviä tekijöitä: 228 m2, 5 henkeä, sauna lämpiää lähes joka ilta, 3 taulutelkkaria (mukaan lukien 50 tuuman plasma), 3 tietokonetta, X box360, sähköiset pyyhkeenkuivaajat päällä koko ajan, katot täynnä halogeeneja, pihavalaistus, kahden auton sähkölämmitys jne
Viimeksi muokannut NuoriD, 11.01.2011 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

exPertti kirjoitti:
RP kirjoitti:Vuosiarvio taisi olla jotain yli 24 000


:o

Ei hitto, jossakin on jo vikaa. Vrt. tuo takan kanssa noin 10500.


Naapureilta kysyessä, ovat asuneet täällä vuodesta 2008 (suurin osa), ei tuo kovinkaan poikkea. Ainoa on sitten miten tuo kesä tasaa. Suurin osa tulee lämmityksestä. Samat vehkeet, sama käyttömäärä = on ollut noin 30€ kuukaudessa, kulutusta en muista.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

^ ^:hail:
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

RP kirjoitti:Naapureilta kysyessä, ovat asuneet täällä vuodesta 2008 (suurin osa), ei tuo kovinkaan poikkea. Ainoa on sitten miten tuo kesä tasaa. Suurin osa tulee lämmityksestä. Samat vehkeet, sama käyttömäärä = on ollut noin 30€ kuukaudessa, kulutusta en muista.


Miten ihmeessä tuota ilmanvaihtoa ei itse pysty säätämään? Onko teillä millainen lämmitys, patterit vai lattialämmitys?

No kyllä noilla lukemilla takan pystyy jo säästämäänkin säällisessä ajassa takaisin ellei mitää design takkaa osta. Tietty puutkin voivat maksaa...
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

NuoriD kirjoitti:noin 22 000 kwh menee vuodessa huolimatta maalämmöstä.

Mutta selittäviä tekijöitä: 228 m2, 5 henkeä, sauna lämpiää lähes joka ilta, 3 taulutelkkaria (mukaan lukien 50 tuuman plasma), 3 tietokonetta, X box360, sähköiset pyyhkeenkuivaajat päällä koko ajan, katot täynnä halogeeneja, pihavalaistus, kahden auton sähkölämmitys jne


Menee tuota Teilläkin silti. Eihän pari plasmatelkkua paljoa vie. Niin ellet hehtaarin tonttia koko vuoden elohopeanpurkausvaloilla valaise... :)
Came here for school, graduated to the high life
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Alhaalla lattialämmitys, ylhäällä patterit. Ei täällä kovin lämmin ole. Ilmanvaihtoa ei pidä mennä itse sörkkimään, ei mulla muuta tietoa ole. Siihen pitää jotkut ammattimiehet soittaa paikalle. Joku syy sillä on miksi kiertää kerran tuntiin, mutta itse en ole vielä niitä lappuja tutkinut sen tarkemmin.

Toki sitä saa itse säätää esim. kokkaillessa liesituulettimella yms. mutta sitä kokonaisuutta ei saa.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

NuoriD kirjoitti:sähköiset pyyhkeenkuivaajat päällä koko ajan


:D Ehkä turhin keksintö ikinä, en käytä :D
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

RP kirjoitti:Alhaalla lattialämmitys, ylhäällä patterit. Ei täällä kovin lämmin ole. Ilmanvaihtoa ei pidä mennä itse sörkkimään, ei mulla muuta tietoa ole. Siihen pitää jotkut ammattimiehet soittaa paikalle. Joku syy sillä on miksi kiertää kerran tuntiin, mutta itse en ole vielä niitä lappuja tutkinut sen tarkemmin.

Toki sitä saa itse säätää esim. kokkaillessa liesituulettimella yms. mutta sitä kokonaisuutta ei saa.


Meillä oli aikoinaan asuntokohtainen ilmanvaihto ja säätimet kämpässä 0-4 (on kyllä nykyisessäkin, mutta nykyäänhän on omakotitalo).

Muuten samanlainen lämmitysjärjestelmä. Ainoastaan miltei 2,5 kertainen kulutus.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

Vuosiarvio 2050 kWh, olikin juuri lasku odottamassa hyväksymistä.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

exPertti kirjoitti:
RP kirjoitti:Alhaalla lattialämmitys, ylhäällä patterit. Ei täällä kovin lämmin ole. Ilmanvaihtoa ei pidä mennä itse sörkkimään, ei mulla muuta tietoa ole. Siihen pitää jotkut ammattimiehet soittaa paikalle. Joku syy sillä on miksi kiertää kerran tuntiin, mutta itse en ole vielä niitä lappuja tutkinut sen tarkemmin.

Toki sitä saa itse säätää esim. kokkaillessa liesituulettimella yms. mutta sitä kokonaisuutta ei saa.


Meillä oli aikoinaan asuntokohtainen ilmanvaihto ja säätimet kämpässä 0-4 (on kyllä nykyisessäkin, mutta nykyäänhän on omakotitalo).

Muuten samanlainen lämmitysjärjestelmä. Ainoastaan miltei 2,5 kertainen kulutus.


Noniin, meillä on nuo säätimet asteikolla 1-4. Eli me ei saada sitä itse pois päältä. Voidaan vaan määrittää kuinka isolla pöhöllä se vetää. Saa mies kiittää onneaan etten missään nimessä halua asua omakotitalossa.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

RP kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:sähköiset pyyhkeenkuivaajat päällä koko ajan


:D Ehkä turhin keksintö ikinä, en käytä :D


Höh. Ei se turha ole, pyyhkeet kuivavat kivasti ja ovat lämpimiä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

RP kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
RP kirjoitti:Alhaalla lattialämmitys, ylhäällä patterit. Ei täällä kovin lämmin ole. Ilmanvaihtoa ei pidä mennä itse sörkkimään, ei mulla muuta tietoa ole. Siihen pitää jotkut ammattimiehet soittaa paikalle. Joku syy sillä on miksi kiertää kerran tuntiin, mutta itse en ole vielä niitä lappuja tutkinut sen tarkemmin.

Toki sitä saa itse säätää esim. kokkaillessa liesituulettimella yms. mutta sitä kokonaisuutta ei saa.


Meillä oli aikoinaan asuntokohtainen ilmanvaihto ja säätimet kämpässä 0-4 (on kyllä nykyisessäkin, mutta nykyäänhän on omakotitalo).

Muuten samanlainen lämmitysjärjestelmä. Ainoastaan miltei 2,5 kertainen kulutus.


Noniin, meillä on nuo säätimet asteikolla 1-4. Eli me ei saada sitä itse pois päältä. Voidaan vaan määrittää kuinka isolla pöhöllä se vetää.


Jaa, no onhan siinä säätö sitten. Muuten, oletteko koskaan putsanneet/vaihtaneet suodattimia siitä ilmanvaihtokoneesta? Pitäisi tehdä vähintään kahdesti vuodessa (kevät/syksy). Edellisessä (ja vähän nykyisessäkin) edelliset asukkaat eivät olleet tehneet niin. Ei se lämmöntalteenottoyksikkö toimi jos kaikki suuttimet ovat kilokaupalla täynnä shittiä.

Kysyn siksi, että jos ette ole saaneet sitä pois päältä niin eihän sitä voi putsata. "Nolla-asento" noissa koneissa on joskus automaattisulake pois päältä. Yksi isoista kämpän sähkönkuluttajista on usein juuri tuo ilmanvaihtokone joko siksi, että sitä ei putsata tai siksi että niissä on joku noin 300w sähkövastus väärin säädetty. Sen pitäisi vähentää vedon tuntua lämmittämällä koneen sisässä ilmaa, mutta se ei saisi olla yli 17 astetta ja joskus se lämmittää kompensoiden huonosti toimivaa eli likaista lämmöntalteenottokennoa.

Ja jossakin luki, että vesivaraaja voi vetää 5000 kW yksinään sähköä.

Onko teillä muuten pyykinkuivaajaa?
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Viesti Kirjoittaja swirl »

Jotain tossa on oltava mätää :shock: Meillä vuotuinen arvio 2700 kWh. 69,5m2 ja mielestäni käytetään sähköä aika reippaasti; useita tietokoneita päällä jatkuvasti jnpp. Meillä ei kyllä ole pesukonetta, koska ei jaksettu ostaa uutta vanhan levittyä. Taloyhtiöllä on ilmainen pesutupa, joka on aina vapaana.
Gaia

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Vuosiarvio 10 000 kWh.
Edelliset asukkaat kuluttaneet n. 7 500 kWh/vuosi mutta mä en jaksanut uskoa siihen.

Sähkö+puulämmitys, sauna lämpeää sähköllä 1-5 krt viikossa.
Ensi vuonna tähän aikaan olen viisaampi.

Edellisessä kämpässä vuosikulutus oli jotain 2 200 kWh.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

NuoriD kirjoitti:Höh. Ei se turha ole, pyyhkeet kuivavat kivasti ja ovat lämpimiä.


Seuraavaksi kerrot, että teillä on laavalamppu joka huoneessa aina päällä. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Vuosikulutus 20000kWh. Tämä vuosi näyttää menevän pienemmällä, kun säädin ilmanvaihtokoneesta tuloilman esilämmitystä. Tänään aamulla alakerta +20 ja yläkerta +21 astetta.
Lämmitettävää 265 neliötä, sisältäen lämpimän autotallin. Sähkölämmitys, ei ilma- tai maalämpöpumppua.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Jotain 3000kwh, pierulämmitys.
Viimeksi muokannut Dumis, 11.01.2011 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

[quote="exPertti"][/quote]

Kämppä ostettiin uutena, täällä on kaikki pelit ja vehkeet uusia ja vähäkulutteisia, meillä on nimittäin sähkölukija omasta takaa niin sen on voinut tarkistaa ihan itsekin jotta laput pitää paikkansa. Ilmanvaihto-whateverin vaihdatti rakennuttaja koska tämä on kuitenkin ollut pystyssä vuodesta 2008.

Kuten sanoin, ei meillä ole mitään uusia vehkeitä mitä ei olisi ennenkään ollut, meinaan siis tietokoneita, telsuja, pesukoneita yms.

Kuten sanoin x2 jo aikaisemmin, niin me voidaan säätää ilmanvaihtoa esim. kokkaillessa, mutta me ei saada sitä a) kiinni tai b) vaihdettua kerran tunnissa kiertoa.

Meillä siis on ihan tiedossa se että sähkölämmitys, vesivaraaja ja ilmanvaihto pääosin aiheuttaa tuon kulutuksen. Sauna lämpiää kerran viikossa. Kuten on aiemmissakin kämpissä, kuluttavammalla kiukaalla.

Mutta se ei poikkea asuinalueen muusta kulutuksesta. Kesä varmasti laskee arviota/kulutusta.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Pulkannaru kirjoitti:Vuosikulutus 20000kWh. Tämä vuosi näyttää menevän pienemmällä, kun säädin ilmanvaihtokoneesta tuloilman esilämmitystä. Tänään aamulla alakerta +20 ja yläkerta +21 astetta.
Lämmitettävää 265 neliötä, sisältäen lämpimän autotallin. Sähkölämmitys, ei ilma- tai maalämpöpumppua.


Yllättävän vähän menee. Montako henkeä taloudessa on?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

Me on asuttu tässä vasta vuoden ja seuraava lasku pitäisi olla tasauslasku. Arvio on 16000 kWh vuodelle.

Yksikerroksinen paritalon puolikas, 75m^2, 2 hlöä, pyykinpesukone, astianpesukone, 2 pakastinta, sauna lämpiää 1-3x vkossa, sisälämpötila yritetään pitää 19-20 asteessa talvella, kesällä ei jäähdytetty, viihde-elektroniikkaa on, mutta se ei ole koko aikaa päällä.

Haluaisin maalämmön mut en tiiä onko se mahollista. Ilmalämpöpumpustakin on puhuttu.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Vastaa Viestiin