Juu, tietty varsinkaan gattiksen hommissa eivät tonnit tunnu missään, kun hän ei käytä niitä mihinkään.masa kirjoitti:Tonneja ku tonneja. Ei tunnu missään.exPertti kirjoitti:Mutta että 5000 000?masa kirjoitti:^ RAhamiehiä ei haitaa vaikka vähän ylimääräsiä tonneja sattu mukaan.
Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen
Came here for school, graduated to the high life
Tiedän minä Orimattilassakin professionaalisen oikeaa firmaa pyörittävän romu-ukon. Jos keitä kiinnostaa esim autonraadot, voin neuvoa.
Olen vaan jäänyt empimään, että lisähintaa saisin, jos se paskapuimuri edes liikkuisi. Mutta ei kannattane. Samanlaista Sampo Rosenlewia olen nähnyt kaupiteltavan neljään tonniin, mutta sitäpä olikin käytetty ja huollettu vuosittain ja säilytetty kunnon hallissa. Olen minä tuota mun ajanut, mutta siitä on aikaa ja sitten eno jätti homehtumaan. Se pöljä antoi kaiken raunioitua ja viimeiset vuotensa vain kehui miten hyvä maanviljelijä on vaikkei koskaan enää käynyt edes ulkorakennuksissa. Kirkolle kyllä ajeli kun viinaa tartti.
Edit: noin vanha käytetty on kunnossaolevanakin jo riski, hajoo kumminkin pellolle.
Olen vaan jäänyt empimään, että lisähintaa saisin, jos se paskapuimuri edes liikkuisi. Mutta ei kannattane. Samanlaista Sampo Rosenlewia olen nähnyt kaupiteltavan neljään tonniin, mutta sitäpä olikin käytetty ja huollettu vuosittain ja säilytetty kunnon hallissa. Olen minä tuota mun ajanut, mutta siitä on aikaa ja sitten eno jätti homehtumaan. Se pöljä antoi kaiken raunioitua ja viimeiset vuotensa vain kehui miten hyvä maanviljelijä on vaikkei koskaan enää käynyt edes ulkorakennuksissa. Kirkolle kyllä ajeli kun viinaa tartti.
Edit: noin vanha käytetty on kunnossaolevanakin jo riski, hajoo kumminkin pellolle.
masa kirjoitti:Mun vuosimallin 2004 mursussa on sellainen tehdasasenteisena, ja toki diesel-versiona. Amusella nappaan kaukosäätimen käteen, painan nappia ja hoi, webasto hurahtaa käyntiin. Näin siis jos en ole muistanut ajastaa mokomaa vehjettä auton ajotietokoneen kautta.
Mokoma juppilaite hajotti sit tuulilasin. Onneks on alareunasta noi 10 cm korkeudelta ja koko leveydeltä halki, ni ei haittaa katastuksessa mitään
Saaks sieltä ajotietokoneesta valittua minne puhallus tulee? Kun ihan sisätilanlämmittimellä saa ikkunat auki ettei tarvi skrabailla ja ei todellakaan puhalla ikkunoihin. Tietysti ikkunat aukeaa tehokkaasti jos puhallus on niille, mut tuollainen ikävä sivuvaikutus voipi tulla. Olisko ollu jotain jännityksiä lasissa?masa kirjoitti:masa kirjoitti:Mun vuosimallin 2004 mursussa on sellainen tehdasasenteisena, ja toki diesel-versiona. Amusella nappaan kaukosäätimen käteen, painan nappia ja hoi, webasto hurahtaa käyntiin. Näin siis jos en ole muistanut ajastaa mokomaa vehjettä auton ajotietokoneen kautta.
Mokoma juppilaite hajotti sit tuulilasin. Onneks on alareunasta noi 10 cm korkeudelta ja koko leveydeltä halki, ni ei haittaa katastuksessa mitään
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Juu ei. Ois lasi hajonnut ilman juppilaitettakin. Paitsi jos heitit ko laitteella tuulilasiin. Eli lämpölaajeneminen hajotti? Jos juu, niin lasissa on kiveniskemä. Ellet muuten huomaa, niin seuraa halkeamaa kuulakärkikynän kuulalla, se takertelee sitten iskemän kohdalla.masa kirjoitti:Mokoma juppilaite hajotti sit tuulilasin. Onneks on alareunasta noi 10 cm korkeudelta ja koko leveydeltä halki, ni ei haittaa katastuksessa mitään.
Lasivakuutus on kiva asia pk-seudulla ja sorateitä ajelevalla.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
No en tiedä mikä lasin loppujen lopuksi hajotti, kun lasi hajosi samana päivänä kun tytär syntyi. En jaksanut sit siinä myllerryksessä stressailla sen kanssa. Hyvin menneen synnytyksen ja terveen tyttären sapaumisen jälkeen moinen asia tuntui varsin pieneltä murheelta. Huomasin vaan, et se oli rikki kun lähdin sairaalasta kotona käymään iltasella.
Sitäpaitsi, nyt kun se jo on rikki, ei tartte ressata yhtään. Myöhästä pyllistää kun paskat on jo housussa sano.
Ja Leevi, ehkä ton puhallussuunnan saisi veholla ohjelmoitua toisin, ajotietooneesta sitä ei suoraan saa.
Sitäpaitsi, nyt kun se jo on rikki, ei tartte ressata yhtään. Myöhästä pyllistää kun paskat on jo housussa sano.
Ja Leevi, ehkä ton puhallussuunnan saisi veholla ohjelmoitua toisin, ajotietooneesta sitä ei suoraan saa.
Noh niin.
Minulla ei ole vieläkään sisätilanlämppäriä.
Ikkunoiden jäätymisen hoitelen nykyään niin, että ajon jälkeen kotona laitan tuulilasin ja etusivuikkunoiden yli huovan, ja sen päälle vielä lakanan lumelta suojaamaan. Eikä ne ikkunat jäädy yhtään kovimmillakaan pakkasilla eikä tarvitse raaputtaa!
Mutta mitävittuu tää on?
Tänään kävin vanhalla tytöllä eli Pikkumustalla Otaniemessä.
Kyliltä ajelin 10 km Orimattilaan, se meni ok. Tankkasin. Mutta tiellä ennen Lahden moottoritietä kaasu ikäänkuin hirtti. Kahdeksankympin nopeudesta lähtien kiri itse lisää nopeutta, ja sitä oli pakko hidastella jarrulla. Pysäytin bussipysäkille. Vaihdoin P-asentoon, ja silloin pikku kutoskone alkoi huutaa kuin syötävä, ja kierrokset nousi kuuteentonniin ihan tyhjäkäynnillä (seiskasta alkaa punainen). Virta pois, mutta sama ilmiö uudelleenkäynnistäessä. Ajattelin jo, että ei tällä voi ajaa, sulaa koko engine. Mutta kolmannella yrityksellä rauhoittui tuhanteen kierrokseen tyhjäkäynnillä. Hetken lämmiteltyäni jatkoin ja pelasi normaalisti. Jatkoin matkaa.
Siis joku oli jäässä? Vaikka olen päivittäin ajanut, tosin lyhyitä matkoja, ilman tuota huutamista. Ajoviima jääydytti, ja sammutettua moottorin massa sulatti.. jotain?. Niin mitä, eihän näissä nykyisissä ole kaasutintakaan vaan suihkutus.
Minulla ei ole vieläkään sisätilanlämppäriä.
Ikkunoiden jäätymisen hoitelen nykyään niin, että ajon jälkeen kotona laitan tuulilasin ja etusivuikkunoiden yli huovan, ja sen päälle vielä lakanan lumelta suojaamaan. Eikä ne ikkunat jäädy yhtään kovimmillakaan pakkasilla eikä tarvitse raaputtaa!
Mutta mitävittuu tää on?
Tänään kävin vanhalla tytöllä eli Pikkumustalla Otaniemessä.
Kyliltä ajelin 10 km Orimattilaan, se meni ok. Tankkasin. Mutta tiellä ennen Lahden moottoritietä kaasu ikäänkuin hirtti. Kahdeksankympin nopeudesta lähtien kiri itse lisää nopeutta, ja sitä oli pakko hidastella jarrulla. Pysäytin bussipysäkille. Vaihdoin P-asentoon, ja silloin pikku kutoskone alkoi huutaa kuin syötävä, ja kierrokset nousi kuuteentonniin ihan tyhjäkäynnillä (seiskasta alkaa punainen). Virta pois, mutta sama ilmiö uudelleenkäynnistäessä. Ajattelin jo, että ei tällä voi ajaa, sulaa koko engine. Mutta kolmannella yrityksellä rauhoittui tuhanteen kierrokseen tyhjäkäynnillä. Hetken lämmiteltyäni jatkoin ja pelasi normaalisti. Jatkoin matkaa.
Siis joku oli jäässä? Vaikka olen päivittäin ajanut, tosin lyhyitä matkoja, ilman tuota huutamista. Ajoviima jääydytti, ja sammutettua moottorin massa sulatti.. jotain?. Niin mitä, eihän näissä nykyisissä ole kaasutintakaan vaan suihkutus.
Viimeksi muokannut Gat, 23.02.2011 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Se on tää kone, 2,5 l:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_KV6_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_KV6_engine
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Tai kylmäongelmia huohotimen kanssa. Jotkut koneet (erityisesti muinainen vw pikkudiesel) antoi tuolloin elämänsä kyydit, kunhan ei erehtynyt laittamaan vapaalle, jolloin kone tuhosi itsensä..
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Eikös noi koneet hajonneet siksi, että olivat paljon ajettuja ja siten niin väljiä että moottoriöljy pääsi palotilaan? Eräskin kaveri sammutti huutavan golffinsa navetan seinää vasten, kun ei muu auttanut. Siis type 1 kyseessä.Pulkannaru kirjoitti:Tai kylmäongelmia huohotimen kanssa. Jotkut koneet (erityisesti muinainen vw pikkudiesel) antoi tuolloin elämänsä kyydit, kunhan ei erehtynyt laittamaan vapaalle, jolloin kone tuhosi itsensä..
Mikä vittu on "huohotin"? Tai enhän minä tiedä edes tuon Pikkumustan polttoaineensyöttöä, taitaa ollakin kaasutin? (En ole nähnyt moottoriaan nakuna, siin on siveä koppa)Boner kirjoitti:Eikös noi koneet hajonneet siksi, että olivat paljon ajettuja ja siten niin väljiä että moottoriöljy pääsi palotilaan? Eräskin kaveri sammutti huutavan golffinsa navetan seinää vasten, kun ei muu auttanut. Siis type 1 kyseessä.Pulkannaru kirjoitti:Tai kylmäongelmia huohotimen kanssa. Jotkut koneet (erityisesti muinainen vw pikkudiesel) antoi tuolloin elämänsä kyydit, kunhan ei erehtynyt laittamaan vapaalle, jolloin kone tuhosi itsensä..
Mutta siis hei vaikka Pikkumusta on tyttö, hän ei ole homo eli siis dieselauto. Vaan Bensareva Freelander ja 2001- malliseksi nuorekas, ajettu 72 000.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Väärinsuunniteltu huohotinjärjestelmä vai oliko se venttiilikopan lokerikko tai jotain tuonne päin. Sinne pääsi kertymään kylmälimaa joka lähti jossain vaiheessa liikkeelle ja koneeseen lisäpolttoaineeksi.Boner kirjoitti:Eikös noi koneet hajonneet siksi, että olivat paljon ajettuja ja siten niin väljiä että moottoriöljy pääsi palotilaan? Eräskin kaveri sammutti huutavan golffinsa navetan seinää vasten, kun ei muu auttanut. Siis type 1 kyseessä.
On tota ollut myös muissa koneissa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
^
Kesäkelillä syynä varmaan ohipuhallus tms.
Olin kerran kyydissä kun 1,5 dls Passat otti parin (?) kilometrin ilokaasu- tai pikemminkin iloöljy-spurtin motarilla. Vauhtia oli jo valmiiksi 120km/h ja tuo pata ei normaalisti mihinkään spurtteihin pysty. Kuskin jalka ei ollut kaasulla spurin aikana. Pakkasta reilu 20. Tuon jälkeen kone oli taas ok.
Kesäkelillä syynä varmaan ohipuhallus tms.
Olin kerran kyydissä kun 1,5 dls Passat otti parin (?) kilometrin ilokaasu- tai pikemminkin iloöljy-spurtin motarilla. Vauhtia oli jo valmiiksi 120km/h ja tuo pata ei normaalisti mihinkään spurtteihin pysty. Kuskin jalka ei ollut kaasulla spurin aikana. Pakkasta reilu 20. Tuon jälkeen kone oli taas ok.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Eiköhän se ollut sitä ihtiään. Autohan ei ole ihan uusi, jos olen oikein ymmärtänyt. Mulla oli edellisen auton kanssa muutaman kerran vastaavaa ongelmaa. Vapaata kannattaa välttää ja etsiä pysähtymispaikka mahdollisimman nopeasti ja virrat pois. Kaasuttimessa ei ollut vipua vaan kiekko, joka muutaman kerran oli sen verran kohmeessa, ettei se jaksanut itsekseen palautua. Sitä kiekkoa sitten pyörittelin käsin ja laitoin lukkosulaa sen verran, että se alkoi taas pyöriä kunnolla.Gat kirjoitti: Mutta tiellä ennen Lahden moottoritietä kaasu ikäänkuin hirtti.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
But only because we thought
That everything good always would remain
Ei kai noin uudessa autossa mitään bensavaijereita enää ole? Tai no mistä noista englantilaisista tietää. Eihän ne ole saaneet edes kokolattiamattoja vielä kylppäreistä pois.Manaaja kirjoitti:Eiköhän tuossa todennäköisin syy ole ihan vain kaasuvaijerin osittainen jumiutuminen/jäätyminen, kun on kuitenkin bensakoneesta kyse.
No jonkinnäköinen elektromekaaninen anturikokonaisuushan siellä on oltava olemassa, vaikka auto olisi miten drive by wire. Kaasupoljinhan on joka tapauksessa aina mekaaninen aktuaattori ja sen asento yleensä myös kerrotaan mekaanisesti eteenpäin kunnes TPS elektromekaanisena muuntimena sen asentotiedon ECU:n ymmärtämäksi elektroniseksi arvoksi muuttaa. Nykyään yhä harvemmassa autossa taitaa mennä mekaanisia kaapeleita enää TPS:lle asti, mutta lantikassa varmaankin vielä menee.Boner kirjoitti:Ei kai noin uudessa autossa mitään bensavaijereita enää ole? Tai no mistä noista englantilaisista tietää. Eihän ne ole saaneet edes kokolattiamattoja vielä kylppäreistä pois.Manaaja kirjoitti:Eiköhän tuossa todennäköisin syy ole ihan vain kaasuvaijerin osittainen jumiutuminen/jäätyminen, kun on kuitenkin bensakoneesta kyse.
Ja vaikkei menisikään, kaasupoljin on ja tulee pysymään mekaanisena ohjausvälineenä, joka voi tavalla tai toisella jäätyä ja antaa siten väärää informaatiota asennostaan, vaikka se data luettaisiin elektroniseksi heti pedaalin alta. Kaasuvaijerit eivät kuitenkaan ole mitään kaasutinmoottoreiden yksinoikeuksia. Kyllä niitä käytetään ruiskukoneissakin tuomaan informaatio TPS:lle asti.