Kityn keittokirja

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
milli

Viesti Kirjoittaja milli »

Suvinen kirjoitti:Oon kuullut että jotkut laittaa perunajauhoja, vissyvettä tms. että saisi sitä kuohkeutta. Tuo peruspohja ei ihan vastaa sitä mitä haen. Ajattelin jos jollain olisi joku salainen niksi jota en ole löytänyt :?

Ok.. mä kyllä oon aina saanut tuosta kuohkean :) Vatkaan sitä sokeria ja kananmukaan aina tosi kauan.

Nooh, sun pitää vaan kokeilla netistä noita erilaisia pohjaresetepjä ja tehdä monta prototyyppiä :)

tää esmes vaikuttaa oikein hyvältä http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta ... nnistuu%22
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Suvinen kirjoitti:Hei, onko kellään ehdottaa helppoa, toimivaa ja kuohkean ilmavaa kakkupohjareseptiä?

Mummun takuuohje:

3 munaa
1,5 dl sokeria
5 rkl kiehuvaa vettä
3 dl karkeita vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta

Erottele valkuaiset ja keltuaiset.
Vatkaa valkuaiset ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Kun vaahto on niin tiivistä, että se pysyy astiassa kun käännät astian ylösalaisin, vatkaa sekaan keltuaiset. Lisää kiehuva vesi ruokalusikallinen kerrallaan koko ajan vatkaten. Jatka vatkaamista vielä hetki koko vesimäärän lisäämisen jälkeen.
Lisää jauho-leivinjauheseos siivilän läpi varovasti sekoittaen. Kaada taikina voideltuun, jauhotettuun vuokaan ja paista uunin alatasossa 175° noin puoli tuntia.

Huom. Veden voi korvata esim. sitruuna- tai appelsiinimehulla tai kahvilla. Neste lisätään kiehuvana munavaahtoon.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bluntlyn versio chili con carnesta

Ruskista 850g kuutioitua possun ulkofilettä ja pari isoa sipulia kasarissa.
Kippaa päälle pari purkkia tomaattimurskaa ja toiset pari purkkia kidneypapuja.

Kippaa päälle vahvinta chilisoosia, mitä käteen osuu (Tabasco on kakaroille).

Hauduta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Hyviä ja helppoja cupcake reseptejä kokonaisvaltaisine ohjeineen kaipailisin. Ensi kuussa tytsän synttärit ja ajattelin teemaksi ihania värikkäästi koristeltuja cupcakeja.

Olen vaan aika käsi, mutta nämä voisin edes yrittää tehdä itse. Kakun yms. tilaan sitten jostain.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

Voi olla että olen sivistymätön mutta eikös cupcake ole niinkuin muffinssi?
Kinuskikissalla on monta muffinssiohjetta, myös kuorrutettuja. En oo yhtäkään niistä kokeillut mutta muita KK:n ohjeita kyllä. Ja aina on onnistunut ja ollut hyvää.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

^^
Minttusuklaa muffarit

8 Pätkis –suklaapatukkaa
150 g margariinia
1 ½ dl sokeria
2 munaa
3 ½ dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 ½ rkl kaakaojauhetta
1 ½ dl Frezza chokomint – maitokahvijuomaa

Leikkaa 5 suklaapatukkaa rouheeksi ja säästä loput muffinssien sydämiksi. Vaahdota margariini ja sokeri. Lisää munat yksitellen. Yhdistä kuivat aineet ja lisää taikinaan maitokahvijuoman kanssa. Lisää lopuksi suklaarouhe.
Nosta lusikalla nokare taikinaa muffinssivuokaan, lisää pieni pala Pätkistä sydämeksi ja peitä suklaapala taikinalla. Paista 225 asteessa 12-15 min. Anna jäähtyä.

Nää on maailman helpoimmat ja kaikki tykkää.
Work like a captain, play like a pirate.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Kiitoksia. Tuota Vesperin voisin koittaa koska pätkis on tytsän suurta herkkua, luulisi siis kelpaavan enemmän kuin hyvin.

Tuota, tuota. Mitäs ne ainekset oikein on mitä yleensä käytetään koristeluun. Karkkia yms. mutta tuo "levite":

Kuva
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja exsu »

RP kirjoitti:Tota, tuota. Mitäs ne ainekset oikein on mitä yleensä käytetään koristeluun. Karkkia yms. mutta tuo "levite":


Näyttää lasitteelta ja maalilta. :wink:

Vaihtoehtoisesti voit sotkea esim. tuorejuustoa ja tomusokeria ja levitellä sitä. Sit suklaasta sulattamalla voi tehdä kans. Joskus tein munanvalkuaisesta ja sokerista vaahdottamalla jonkun kuorrutteen. Esim. googlaamalla cupcake frosting saa paljon vaihtoehtoja.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

^Juu, niin näyttää. Mutta meinasin että jotain vastaavaa värihössäkkää ja koristelua olisi ajatuksissa. Mitäs tuossa sun avatarissa on käytetty onko itse tehtyjä?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Voi ja tomusokeri on se perinteisin yhdistelmä, mä tykkään enemmän tosta tuorejuustoversiosta.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja exsu »

Avatarissa on tomusokeri-tuorejuusto-kermasekoitus karkkivärillä värjättynä.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Oisko jotain vinkkejä voileipäkakkuun tämmöselle ei-kokkailevalle persoonalle?

Katselin kyllä googlella reseptejä, mutta takuu hyvistä maistetuista ottaisin mieluusti vinkkejä vastaan.

Ajattelin viikonloppuna koittaa tekoa, jos onnistuu niin sitten ei ensi viikolla tartte turvautua pitopalvelun apuun. Aikaa ei juuri sellaiselle nyt olisi.
Avatar
DitaVonShagwell
Elämätön Kitisijä
Viestit: 497
Liittynyt: 25.11.2010 15:13

Viesti Kirjoittaja DitaVonShagwell »

RP kirjoitti:Oisko jotain vinkkejä voileipäkakkuun tämmöselle ei-kokkailevalle persoonalle?

Katselin kyllä googlella reseptejä, mutta takuu hyvistä maistetuista ottaisin mieluusti vinkkejä vastaan.

Ajattelin viikonloppuna koittaa tekoa, jos onnistuu niin sitten ei ensi viikolla tartte turvautua pitopalvelun apuun. Aikaa ei juuri sellaiselle nyt olisi.


http://www.hellapoliisi.fi/reseptit/res ... akakut.php

ja sieltä tää http://www.hellapoliisi.fi/reseptit/res ... orulla.php

Katselin just telkusta kun tuo bloggaaja teki tuollaisen rullavoileipäkakun.. näytti ainakin helpolta :)
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Täh?

Ladot kerroksittain leipää, pekonia, makkaraa ja majoneessia. Ei voi olla hankalaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
AngryBird

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Bluntly kirjoitti:Ladot kerroksittain leipää, pekonia, makkaraa ja majoneessia. Ei voi olla hankalaa.


Lopputuloksen tarttis ilmeisesti olla hyvää ja myös näyttää hyvältä.
Sun resepti ei nyt kelpaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

AngryBird kirjoitti:Lopputuloksen tarttis ilmeisesti olla hyvää ja myös näyttää hyvältä.
Sun resepti ei nyt kelpaa.


No varmasti on hyvää ja näyttää hyvältä jos kuorruttaa pekonilla. Kysy vaikka Manalalta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ei ole tarkkaa reseptiä nyt käsillä, mutta olen joskus varioinut sellaisia voileipäkakkuja, joita löytyy googlaamalla esim "kreikkalainen voileipäkakku". Ne ovat saaneet ihan hyvää palautetta raikkaudestaan tavanomaisiin voileipäkakkuihin verrattuna.

Harvinaista kyllä olen myös Bluntlyn kanssa erilinjoilla siinä, että jos mennään ihan perinteisellä linjalla, niin lado sitten vaikka majoneesia, munaa, kylmäsavulohta ja sen sellaista leipien väliin ja katkarapujen alle. Lihat erikseen!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
AngryBird

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Bluntly kirjoitti:
AngryBird kirjoitti:Lopputuloksen tarttis ilmeisesti olla hyvää ja myös näyttää hyvältä.
Sun resepti ei nyt kelpaa.


No varmasti on hyvää ja näyttää hyvältä jos kuorruttaa pekonilla. Kysy vaikka Manalalta.


Pekoni tekee mistä tahansa saatanan pahaa. Toisaalta niin tekee majoneesikin. Saati niiden yhdistelmä. Uhhuh.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Millä te kostutatte leivät?
AngryBird

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

RP kirjoitti:Millä te kostutatte leivät?


Täytteestä riippuen maidolla, lihaliemellä tai kalaliemellä. Yleensä maidolla.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Teen tuon ihan normisetin, että maistuu kaikille, pienemmillekin. Tuo Urpsun kreikkalainen versio kuulostaa namilta, teenpä sitäkin ihan meille aikuisille kokeeksi.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vaikka pekonia osaankin arvostaa omassa lajissaan, niin kyllä mä voileipäkakuissa lähden mieluiten lohi-katkarapulinjalle. Ja majoneesia korkeintaan yhteen kerrokseen ja jotain kevyempää loput. Tai sitten tekee vaikka jonkinlaisen kermaviili-ranskankerma-kevytmajosekoituksen jossa aineksien suhteellinen osuus sama kuin kirjoitusjärjestyksessä.

Ja leipien kostuttamiseen voi myös käyttää kasvislientä. Väliin laitettaville lihoille tai kaloille kannattaa näyttää maltillisesti tehosekoitinta ja sekoittaa ne siihen tekemäänsä kreemimönjään. Päälle kannattaa toki jättää vähän kans lihoja koristeeksi ehjässä muodossa.

I'm being Captain Obvious here, now am I?
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja exsu »

Manaaja kirjoitti:kermaviili-ranskankerma-kevytmajosekoituksen


Mä en tykkää majoneesin mausta, joten käytän ranskankerma-tuorejuustosekoitusta. Sitä pystyy pursottamaankin, jos haluaa tehdä siitä jotain koristeita päälle.

Kostuttamiseen käytän kasvislientä.

Itse tykkään eniten kalakakuista, mutta mun kaveri tekee juhliin usein sellaista kinkkuvoileipäkakkua, jossa on jotain savukinkkurouhetta, aika reilusti paprikaa ja jotain vähän vahvempaa juustoa. On ihan älyttömän hyvää!

Ai niin, tuli mieleen vielä yks! Tää oli hyvä kakku ja voileipäkakuksi poikkeuksellisen helppo ja nopea valmistaa, koska täytteet ja maustehommat oli kaikki jotain puolivalmista: http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=3251
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

Voe ristus kun alkoi tehdä mieli voileipäkakkua.
Vastaa Viestiin