kertoako vai...

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
milli

kertoako vai...

Viesti Kirjoittaja milli »

Mietin tässä, että kumpi on parempi vanhuksen kannalta, kertoa, että tällä kertaa ei ehkä pääsekään enää kotiin, vai ei. Kun ikää on yli 90 vuotta, niin siinä on tullut elämää nähtyä. En tiedä tuntuisiko niin pahalta katsoa vierestä, jos toinen olisi höperö ja kadottanut todellisuuden tajunsa.

Pystyyköhän noin iäkkäänä ajatella järjellä, että onhan tässä tullut jo hyvä rupeama? Pystyisiköhän sitä hyväksyä, jos kerrottaisiin asiat niinkuin ne oikeasti ovat, vai onko parempi vanhuksen kannalta olla korjaamatta sitä luuloa, että kyllä tästä kotiin vielä päästään?
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mielestäni, jos on dementti, niin turha kertoa. Jos ei ole dementti, niin uskoakseni pitää olla rehellinen.
milli

Viesti Kirjoittaja milli »

NuoriD kirjoitti:Mielestäni, jos on dementti, niin turha kertoa. Jos ei ole dementti, niin uskoakseni pitää olla rehellinen.


Noooh, lääkärit huomasi jotain muutosta aivoissa, mitä varten alkoivat itseasiassa antaa dementtialääkkeitä, mutta koska mm veren kaliumarvot alkoivat kohota lopetetiin lääkitys, munuaiset taitavat olla tosi huonossa kunnossa.

Mutta siis.. se mitä lääkärit näkivät papan aivokuvissa, niin mä en oo nähnyt sitä lainkaan, vaan pappa on edelleen tosi skarppi ja tosi ajanhermolla kaikissa viihde- ja tavallisissa uutisissa.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

milli kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Mielestäni, jos on dementti, niin turha kertoa. Jos ei ole dementti, niin uskoakseni pitää olla rehellinen.


Mutta siis.. se mitä lääkärit näkivät papan aivokuvissa, niin mä en oo nähnyt sitä lainkaan, vaan pappa on edelleen tosi skarppi ja tosi ajanhermolla kaikissa viihde- ja tavallisissa uutisissa.


No jos kerran ootte henkisesti samalla tasolla niin miltä susta itestä tuntuis jos sulta pimitettäis tommonen asia? Toimi sen mukaan. Muuten olen Daven linjoilla.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
milli

Viesti Kirjoittaja milli »

^niin... jos sen kertoo, niin vaikuttaako se siihen, että jaksaako isoisä "taistella" vai luovuttaako jotenkin, ja jos ei kerro niin sitä ei sitten vain odota koko ajan nukkuvansa pois.
asia ei ole minun päätettävissäni, onneksi ja valitettavasti.
aluksi ajattelin, että tietenkin pitää kertoa, mutta... toiset tahot ovat taas sitä mieltä, että parempi antaa toisen olla siinä luulossa, että pääsee vielä kotiin, jottei mahdolliset viimeiset päivät tunnu synkiltä. mä edelleen toivon, että pappa vain pelästyttää meidät, ja että tuosta jaksaa vielä toipua. Hän kovasti haluaa päästä vielä omaan kotiin katsomaan rakkaita musiikkiohjelmiaan.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

milli kirjoitti:pappa on edelleen tosi skarppi ja tosi ajanhermolla kaikissa viihde- ja tavallisissa uutisissa.


Mä en oikein ymmärrä, miten tuollaisessa tilanteessa voisi valehdella (tietysti VOI, mutta eettisesti).

Miksi muilla olisi oikeus valehdella?
milli

Viesti Kirjoittaja milli »

^ niin kaipa siinä sitten ollaan siinä luulossa, että tieto lisäisi tuskaa tai jotain

tosin.. pappa varmaan tajuaa itsekin tilanteen vakavuuden, hänellä on nyt happiviikset ja tippa, ei jaksa oikein nousta enää ylös jne. Pikkusisko sanoi, että kuulosti siltä, ihan kuin keuhkoihin olisi kertynyt nestettä. Voisin tänään siellä käydessäni jutella lääkärin kanssa, ja kysyä, että mitä kaikkea isoisälle on kerrottu.
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

NuoriD kirjoitti:
milli kirjoitti:pappa on edelleen tosi skarppi ja tosi ajanhermolla kaikissa viihde- ja tavallisissa uutisissa.


Mä en oikein ymmärrä, miten tuollaisessa tilanteessa voisi valehdella (tietysti VOI, mutta eettisesti).

Miksi muilla olisi oikeus valehdella?


Minusta taas tuossa on kaikki mahdolliset syyt olla kertomatta todennäköisyyksiä. Toki jos suoraan kysytään, en voisi valehdella.
Jenny Daa-aah! ling

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Mä valehtelisin.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Toimistorotta kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
milli kirjoitti:pappa on edelleen tosi skarppi ja tosi ajanhermolla kaikissa viihde- ja tavallisissa uutisissa.


Mä en oikein ymmärrä, miten tuollaisessa tilanteessa voisi valehdella (tietysti VOI, mutta eettisesti).

Miksi muilla olisi oikeus valehdella?


Minusta taas tuossa on kaikki mahdolliset syyt olla kertomatta todennäköisyyksiä. Toki jos suoraan kysytään, en voisi valehdella.


No ei tietenkään tarvi todeta, että "sä kuolet tänne, kait sä tajuut", mutta jos suoraan kysytään, niin en valehtelisi (siis omaisena). Lääkäri ei tietenkään edes saisi valehdella (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista).
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

Missä vaiheessa ihminen menettää oikeutensa kuulla itse suoraan lääkäreiltä asiansa ja ne menevät omaisten kautta?
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

aasi kirjoitti:Missä vaiheessa ihminen menettää oikeutensa kuulla itse suoraan lääkäreiltä asiansa ja ne menevät omaisten kautta?


No ei kyllä mun käsitykseni mukaan missään vaiheessa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785

5 §
Potilaan tiedonsaantioikeus
milli

Viesti Kirjoittaja milli »

NuoriD kirjoitti:No ei tietenkään tarvi todeta, että "sä kuolet tänne, kait sä tajuut", mutta jos suoraan kysytään, niin en valehtelisi (siis omaisena). Lääkäri ei tietenkään edes saisi valehdella (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista).

No siis juuri tuota asiaa mä kyselin äidiltä, että mitä kaikkea se lääkäri on kertonut isoisälle, mutta sain sen käsityksen, ettei ihan kaikkea olisi välttämättä kerrottu, että potilaan ymmärryksen rajoissa kerrotaan..
Mikä sitten on tässä se sääntö.. mitä lääkäri kertoo tuossa tapauksessa potilaalle, mä en tiedä.. mutta ajattelin kysyä sen tänään.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Mistä milli päättelet ettei pappa ymmärtäisi tilanteen vakavuutta?

Ei itsellä ainakaan ole ollut tapana toitottaa että tällä kertaa tänne jäät ja kuolet pois, kun ei siitä nyt kellään edes täyttä varmuutta ole.

Ehkä pappa on varautunut kuolemaankin, muttei halua ajatella sitä liikoja ja pitelee pientä toivoa yllä. Eipä sitä kannata yleensä ehdoin tahdoin ihmiseltä viedä.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

^ joo. Mutta jos suoraan kysytään, niin lääkärin pitää kertoa ennuste sen mukaan, mitä tietää.
milli

Viesti Kirjoittaja milli »

Zeb kirjoitti:Mistä milli päättelet ettei pappa ymmärtäisi tilanteen vakavuutta?

Ei itsellä ainakaan ole ollut tapana toitottaa että tällä kertaa tänne jäät ja kuolet pois, kun ei siitä nyt kellään edes täyttä varmuutta ole.

Ehkä pappa on varautunut kuolemaankin, muttei halua ajatella sitä liikoja ja pitelee pientä toivoa yllä. Eipä sitä kannata yleensä ehdoin tahdoin ihmiseltä viedä.

Niin en tiedä, että tajuaako. Tuntuu, että omalta äidistä joutuu puristamaan kaiken irti. Mä en uskalla kysyä kaikkea mitä haluaisin kysyä äidiltä ja murehdin kaikkea pienessä päässäni.

Niin, ehkä tässä itsellään on eniten vaikeuksia ymmärtää sitä, että toisen tilanne on muuttunut alle viikossa noin radikaalisti.

Ehkä tänään saa sitten vastauksia omiin kysymyksiin, kun/jos juttelee lääkärin kanssa.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

NuoriD kirjoitti:^ joo. Mutta jos suoraan kysytään, niin lääkärin pitää kertoa ennuste sen mukaan, mitä tietää.


Toki. Itse olen muotoillut yleensä tyyliin että kyllähän tämä nyt kovin hankalalta näyttää. Useimmat tyytyvät tähän vastaukseen, minkä olen tulkinnut niin, että siinä on riittävästi informaatiota.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Zeb kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:^ joo. Mutta jos suoraan kysytään, niin lääkärin pitää kertoa ennuste sen mukaan, mitä tietää.


Toki. Itse olen muotoillut yleensä tyyliin että kyllähän tämä nyt kovin hankalalta näyttää. Useimmat tyytyvät tähän vastaukseen, minkä olen tulkinnut niin, että siinä on riittävästi informaatiota.


:?

Eli jos potilaalla on laajalti metastasoitunut syöpä, et suoraan kysyttäessäkään kerro, että hän kuolee tautiinsa?
Zeb

Re: kertoako vai...

Viesti Kirjoittaja Zeb »

milli kirjoitti:Pystyyköhän noin iäkkäänä ajatella järjellä, että onhan tässä tullut jo hyvä rupeama?


Tähän vielä että kyllä moni tuntuu pystyvän. Kuuluu ihan psykologiassa vanhuuden kehitystehtäviinkin tuo luopuminen.
milli

Viesti Kirjoittaja milli »

Kyselin juuri hoitoalalla olevalta pikkusiskolta kans nyt näistä asioista, ja sieltä tuli samaa, että mitä siellä kerrotaan potilaalle jne, ettei aleta maalailla piruja seinille, ei spekuloida vaan kerrotaan vain faktat, arvot kohollaan jne..

Oli pappa kuulema eilen puhunut jotain kotiinlähdöstä, mutta. kait se on normaalia.
milli

Re: kertoako vai...

Viesti Kirjoittaja milli »

Zeb kirjoitti:Tähän vielä että kyllä moni tuntuu pystyvän. Kuuluu ihan psykologiassa vanhuuden kehitystehtäviinkin tuo luopuminen.

^ ok .. ehkä tää auttaa vähän sitten minuakin..

en ole seurannut monenkaan (yhdenkään) sukulaisen tätä elämänvaihetta, joten tää on ihan uutta mulle, ja herättää hirveästi kysymyksiä.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

NuoriD kirjoitti:Eli jos potilaalla on laajalti metastasoitunut syöpä, et suoraan kysyttäessäkään kerro, että hän kuolee tautiinsa?


En tosiaan muista koskaan vastanneeni sanalla "kuolet", jos sitä tarkoitat.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Zeb kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Eli jos potilaalla on laajalti metastasoitunut syöpä, et suoraan kysyttäessäkään kerro, että hän kuolee tautiinsa?


En tosiaan muista koskaan vastanneeni sanalla "kuolet", jos sitä tarkoitat.


No en mä halua laittaa sanoja sun suuhusi. Tarkoitin vain, että kun lääkärin täytyy kysyttäessä lain mukaan antaa potilaalle hänen pyytämänsä terveydentilaansa ja hoitoaan koskeva informaatio, niin annatko sen informaation, joka sinulla on.

En tarkoita, että informaatio pitäisi antaa epäystävällisesti tai epäempaattisesti, mutta se on annettava.
milli

Viesti Kirjoittaja milli »

Taitaa kohta olla turhaa miettiä, että miten tulisi toimia. Pappa on vetänyt tipan irti, eivät kait laita sitä takaisin, tai eivät ainakaan vielä olleet laittaneet.. eivä pystyneet ottamaan kokeilta kun eivät löytäneet suonta..
paino nousee, kun nestettä kertyy elimistöön, munuaiset eivät toimi.. kaliumarvot kohoavat.. :(
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

NuoriD kirjoitti:No en mä halua laittaa sanoja sun suuhusi. Tarkoitin vain, että kun lääkärin täytyy kysyttäessä lain mukaan antaa potilaalle hänen pyytämänsä terveydentilaansa ja hoitoaan koskeva informaatio, niin annatko sen informaation, joka sinulla on.

En tarkoita, että informaatio pitäisi antaa epäystävällisesti tai epäempaattisesti, mutta se on annettava.


Mielestäni annan, mutta ehkä sitten eri tavalla kuin sinä. Vai millä sanoin itse olet potilaalle huonosta ennusteesta kertonut?
Vastaa Viestiin