Neste Green 100 Diesel
En olettanut kenenkään tulkitsevan, että väittäisin auton tehontarpeen ja siis kulutuksen (polttoainetta polttamalla se teho synnytetään, tietysti muuttuva hyötysuhde vaikuttaa kulutukseen suuntaan tai toiseen) syntyvän pelkästään ilmanvastuksesta. Totta kai moottorin sisäinen kitja, voimansiirron kitka, vierintävastukset, sähkötarve jne vaikuttavat.
Mutta em asiat alkavat muuttua merkityksettömiksi moottoritienopeuksilla ja ilmanvastuksesta tulee määräävä tekijä.
Mutta em asiat alkavat muuttua merkityksettömiksi moottoritienopeuksilla ja ilmanvastuksesta tulee määräävä tekijä.
Oletko varma ettei veisi? 10 l satasella 80km/h nopeudessa on nimittäin tuhti kulutus. Voi mielestäni hyvin olla, että noin paljon kuluttava veisi 30 litraa satasella ajettaessa 140km/h.ak kirjoitti:Tarkoittaen, että autolla joka vie 10 l/100km ajettaessa 80km/h saataisiin 140 km/h nopeudessa kulutukseksi rapiat 30 l/100km.
Mitähän toi punainen ja aniliininpunainen täplä kuvaajassa haluaa kertoa?Pulkannaru kirjoitti:Tässä bensakoneessa on iso käyttökelpoinen pienimmän kulutuksen alue.
Bensakoneen simpukankuva
Edellisellä autollani joka siis oli Octavia 1.8T, kulutus viitosvaihteella täyskaasulla oli noin 22l/100km noin 100-120km/h kohdilla. Kun nopeutta sitten lisääntyy ja lapikas on koko ajan lattiassa, hetkellinen kulutus tippuu desi kerrallaan alle 20l/100km lukemaan, kun nopeutta alkoi olemaan lähemmäs kaksi markkaa. En tainnut ihan huippunopeudella tuota koskaan kokeilla, mutta perstuntumalla kaasu pohjassa @220km/h huippunopeudessa ko. auto olisi vienyt noin 19l/100km. Ehkä vähemmänkin. Noin 110kmh vauhdissa maantiekulutus oli jotain 7l/100km. Ei se kulutuksen kasvu siis mitenkään voi olla noin merkittävä kun esität niin kauan kun puhutaan normaaleista perheautoista.NuoriD kirjoitti:Oletko varma ettei veisi? 10 l satasella 80km/h nopeudessa on nimittäin tuhti kulutus. Voi mielestäni hyvin olla, että noin paljon kuluttava veisi 30 litraa satasella ajettaessa 140km/h.ak kirjoitti:Tarkoittaen, että autolla joka vie 10 l/100km ajettaessa 80km/h saataisiin 140 km/h nopeudessa kulutukseksi rapiat 30 l/100km.
Yli 30l/100km lukemia tuskin saat omalla autollasikaan kaasu pohjassa suurimmalla vaihteella nopeudesta riippumatta.
Pelkästään ilmanvastuksen mukaan pitäisi kulutuksen nelinkertaistua, kun nopeus tuplaantuu.. Eli ei se tosiaan mee niin suoraan, koska juuri ne vierintävastukset ja voimansiirron ja moottorin sisäiset kitkat eivät nouse nopeuden toiseen potenssiin.Manaaja kirjoitti:Edellisellä autollani joka siis oli Octavia 1.8T, kulutus viitosvaihteella täyskaasulla oli noin 22l/100km noin 100-120km/h kohdilla. Kun nopeutta sitten lisääntyy ja lapikas on koko ajan lattiassa, hetkellinen kulutus tippuu desi kerrallaan alle 20l/100km lukemaan, kun nopeutta alkoi olemaan lähemmäs kaksi markkaa. En tainnut ihan huippunopeudella tuota koskaan kokeilla, mutta perstuntumalla kaasu pohjassa @220km/h huippunopeudessa ko. auto olisi vienyt noin 19l/100km. Ehkä vähemmänkin. Noin 110kmh vauhdissa maantiekulutus oli jotain 7l/100km. Ei se kulutuksen kasvu siis mitenkään voi olla noin merkittävä kun esität niin kauan kun puhutaan normaaleista perheautoista.NuoriD kirjoitti:Oletko varma ettei veisi? 10 l satasella 80km/h nopeudessa on nimittäin tuhti kulutus. Voi mielestäni hyvin olla, että noin paljon kuluttava veisi 30 litraa satasella ajettaessa 140km/h.ak kirjoitti:Tarkoittaen, että autolla joka vie 10 l/100km ajettaessa 80km/h saataisiin 140 km/h nopeudessa kulutukseksi rapiat 30 l/100km.
Yli 30l/100km lukemia tuskin saat omalla autollasikaan kaasu pohjassa suurimmalla vaihteella nopeudesta riippumatta.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Esimerkki Volvo-maailmasta. V70 vm2001 170hp 2.4 automaatti, ei oma auto. Täyskaasukiihdytys suurimmalla vaihteella (siis kickdownin jälkeen kelannut suurimmalle) ja kulutus ajotietokoneen mukaan oli 99,9 ltr/100km nopeus mittarissa muistaakseni 150+. Tiiä sitten pitikö ajotietokone paikkansa.Manaaja kirjoitti:Yli 30l/100km lukemia tuskin saat omalla autollasikaan kaasu pohjassa suurimmalla vaihteella nopeudesta riippumatta.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Vastannevat joitain nopeuksia eri käyttötilanteissa tod.näk suurimmalla vaihteella.Manaaja kirjoitti:Mitähän toi punainen ja aniliininpunainen täplä kuvaajassa haluaa kertoa?
-
Edit: paras alue pitäisi kuitenkin sattua tyypillisimmälle kuormitusalueelle, jotta moottori olisi oikeasti taloudellinen. Kaikissa moottoreissa ei näin ole.
-
Kuvaaja ei ole kaikkein nykyaikaisimman koneen, mutta tommonen sattui nopeasti osumaan sormiini.
Vastaava kuva VW TDI, paksu käyrä ylhäällä on ymmärtääkseni maksimi koneen antama teho tahi vääntö
Corvette tietoa
Kulutusta suurissa nopeuksissa, huomaa erilaiset kulmakertoimet
Tesla Roadter, huomaa eri kulutuskohteiden osuus.
Wh/mile / Speed
Viimeksi muokannut Pulkannaru, 06.06.2010 0:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Yksinpuhelua lisää..
Näin edellisen sukupolven Priuksen polttomoottorin kulutus pyritään pitämään kurissa, eli kannattaisi ajattaa moottoria alueella n 2.200...3.500 rpm
Näin edellisen sukupolven Priuksen polttomoottorin kulutus pyritään pitämään kurissa, eli kannattaisi ajattaa moottoria alueella n 2.200...3.500 rpm
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Ja kerta kiellon päälle !
VW 1.9 TDI ajonopeudet ja kuormitus mukana
VW 1.9 TDI ajonopeudet ja kuormitus mukana
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Ei pidä millään muotoa paikkaansa. Auton toimintasädehän olisi tuolla tavoin jotain 50 kilometriä täydellä tankilla, eikä se ole mitenkään mahdollista. Skodan ajotietokoneen maksimilukema oli 52l/100km, minkä jälkeen ajotietokone ei näyttänyt isompia lukemia. Tuohon tekniseen rajaan pääsi käytännössä ainoastaan ykkösvaihteella ja kakkosvaihteella hetkellisesti täyskaasukiihdytyksellä matalilla kierroksilla. Muilla vaihteilla kulutus oli aina tuon rajan alle, vaikka miten kenki.Pulkannaru kirjoitti:Esimerkki Volvo-maailmasta. V70 vm2001 170hp 2.4 automaatti, ei oma auto. Täyskaasukiihdytys suurimmalla vaihteella (siis kickdownin jälkeen kelannut suurimmalle) ja kulutus ajotietokoneen mukaan oli 99,9 ltr/100km nopeus mittarissa muistaakseni 150+. Tiiä sitten pitikö ajotietokone paikkansa.Manaaja kirjoitti:Yli 30l/100km lukemia tuskin saat omalla autollasikaan kaasu pohjassa suurimmalla vaihteella nopeudesta riippumatta.
Jaguarissa raja on 99l/100km. Ei sinnekään pääse kuin joko valoissa seistessä tai sitten hyvin pienissä nopeuksissa (ykkösellä) täyskaasulla hetken, ennenkuin nopeutta alkaa olla edes jonkin verran. Vaikka miten pitää lapikkaa lattiassa niin nopeasti se sieltä tippuu.
Ja se paksu käppyrä siinä TDI-koneen kuvaajan yhteydessä on tietenkin vääntö- eikä tehokäyrä. Oon jokseenkin hämmästynyt ettet apteekinhyllymäisesti näe kummasta on kyse. Siniset käyrät edustavat moottorin antamaa ulostulotehoa joka on riippuvainen kierrosluvusta ja polttoaineen syötön määrästä/paineesta.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Syytän liiallista nautintaa !Manaaja kirjoitti:Oon jokseenkin hämmästynyt ettet apteekinhyllymäisesti näe kummasta on kyse. Siniset käyrät edustavat moottorin antamaa ulostulotehoa joka on riippuvainen kierrosluvusta ja polttoaineen syötön määrästä/paineesta.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Nyt ei voi kamalasti antaa propseja Nesteen toiminnasta tämän projektin osalta. Allekirjoittamassani sopimuksessa seisoo, että loppuraportti testauksesta tulee palauttaa 20.6 mennessä. Tunti sitten sähköpostiini kuintenkin pamahti maili, missä ilmoitetaan loppuraportin palauttamisen deadlinen olevan huomenna 15.6.
Vituttaa, koska ajattelin ihan oikeasti kilpailla loppuraportillani koko kilpailun voitosta. Eilen illalla kuitenkin iski ilmeisesti kurkunpään tulehdus, ja makoilen himassa ääneni menettäneenä 39 asteen kuumeessa. Ei paljoa tässä tilanteessa innosta panostaa mihinkään kovin laajaan ja kattavaan loppuraporttiin huomiseksi.
Vituttaa, koska ajattelin ihan oikeasti kilpailla loppuraportillani koko kilpailun voitosta. Eilen illalla kuitenkin iski ilmeisesti kurkunpään tulehdus, ja makoilen himassa ääneni menettäneenä 39 asteen kuumeessa. Ei paljoa tässä tilanteessa innosta panostaa mihinkään kovin laajaan ja kattavaan loppuraporttiin huomiseksi.
"Veromuutokset yhdessä dieselpolttoaineen kasvaneen kysynnän kanssa johtavat bensiinin ja dieselin kuluttajahintojen eron selvään kapenemiseen. Jos käyttövoimavero pienenee, kuten on kaavailtu, se suosii pikkudieseleitä, joilla ajetaan vähän. Sen sijaan isommalla dieselautolla paljon ajaville verolasku polttoaine- ja käyttövoimaveroina voi olla nykyistä isompi."Manaaja kirjoitti:http://plaza.fi/moottori/ajankohtaista/ ... kkiin-2011
Paskan taitavat myydä dieselautoilijoille.
Kuvassa on verrattu nimenomaan eri polttoaineiden verosisältöä, ei vähittäishintaa. Esimerkki on laskettu Volkswagen Passatin arvoilla ja 17 000 vuotuisen ajokilometrin mukaan.
Eli käyttövoimaveroa pudotetaan, polttoaineveroa nostetaan. Voittaako vai häviääkö dieselautoilija, riippuu ajomäärästä. 17 000 vuodessa Passatilla ajava jää vielä selvästi voitolle uudistuksessa.
100 000 vuodessa ajava dieseltaksi tietysti häviää rutkasti.
^ Kuka nyt pikkudieseleillä ajaisi? Dieselmoottoriset autot ovat perinteisesti olleet isomman keskiluokan autoja. Pikkuautot ovat edelleen osteltu pääosin bensakoneella. Aika huonoltahan tää muutos tosiaan vaikuttaa ammattiautoilijoiden suhteen, ja siihen ryhmään kuuluu paljon muitakin kuin taksit. Mun uusi ajoneuvoverolappu ei myöskään ollut mitenkään pelkästään tervetullut yllätys.
Sehän tästä vielä puuttuisi, että ajetaan ihmiset vaihtamaan dieselpakut bensavehkeisiin.
Sehän tästä vielä puuttuisi, että ajetaan ihmiset vaihtamaan dieselpakut bensavehkeisiin.
No tuohan on hyvin pitkälti juuri verotuksesta johtunut juttu, joka on nimenomaan tehnyt isojen paljon kuluttavien autojen dieseleistä käytössä bensakoneita edullisempia. Nyt veropiiska kääntyy toiseen asentoon ja kohta näemme paljon pikkuautoja dieselkoneilla.Manaaja kirjoitti:Dieselmoottoriset autot ovat perinteisesti olleet isomman keskiluokan autoja. Pikkuautot ovat edelleen osteltu pääosin bensakoneella.
Toki isolla autolla paljon ajavan kannattaa edelleen jatkossakin ajaa dieselillä, mutta suhteellinen hyöty bensakoneeseen verrattuna vähenee.