Punttisali

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

McJanne kirjoitti:useimmissa tapauksissa siitä on jopa suorastaan haittaa, tekniikasta riippumatta.

Iso lihas on usein hidas. Jos penkistä hakee apuja lyöntivoimaan, ymmärtääkseni liike tulisi tehdä kevyillä painoilla räjähtävästi eli vauhdillisesti liikkeenomaisesti. Liikerata ja muiden lihasten käyttö on, kuten todettua, aivan erilainen.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Iso lihas on usein hidas. Jos penkistä hakee apuja lyöntivoimaan, ymmärtääkseni liike tulisi tehdä kevyillä painoilla räjähtävästi eli vauhdillisesti liikkeenomaisesti. Liikerata ja muiden lihasten käyttö on, kuten todettua, aivan erilainen.


Tätä olen miettinyt kyllä itsekin, idän viisaat sanovat että räjähtävää voimaa ykkösillä, toinen väittää juuri samaa kun sinäkin. Itse viittasin lähinnä siihen tissivoimisteluosaan, mitä isompi tissi, sitä hitaampi tai oikeastaan hidastavampi vaikutus enkä oikein keksi sellaista tekniikkaa, jossa tissi avustaa massallaan liikevakioissa :P

(No okei, keksin, pituussuunnan erikoistekniikat, ts. hyppypotkut esteiden yli, toki siinä kokonaismassa vaikuttaa aika olennaisesti murskaavan voiman kehitykseen, sikäli kun sen vain saa liikkeelle ja oikeaan suuntaan)
Kirjoitan tätä alasti
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

McJanne kirjoitti:Tätä olen miettinyt kyllä itsekin, idän viisaat sanovat että räjähtävää voimaa ykkösillä, toinen väittää juuri samaa kun sinäkin. Itse viittasin lähinnä siihen tissivoimisteluosaan, mitä isompi tissi, sitä hitaampi tai oikeastaan hidastavampi vaikutus enkä oikein keksi sellaista tekniikkaa, jossa tissi avustaa massallaan liikevakioissa :P

Jos ajattelee esmes pituushyppääjää, niin hänellähän on ihan jäätävä tulos puolikyykyssä, uskoisin monella yli 250kg. Toisaalta hänen tulee tuottaa voimansa räjähtävästi ja reenata sen mukaan. 250kg:lla tehtävä puolikyykky-ykkönen ei lihaksen hermotuksen kannalta ole hyvä juttu siinä, että lihas omaksuu aivan liian hitaan suorituksen. Toisaalta hermotus omaksuu tuon hirveä kilomäärän liikuttamisen. Erilaisin räjähtävyyttä korostavien harjottein sitten saadaan optimaalinen tulos.

Lyöntivoiman osalta tilanne voi olla hieman erilainen ja kimurantimpikin. En osaa sanoa.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Lyöntivoiman osalta tilanne voi olla hieman erilainen ja kimurantimpikin. En osaa sanoa.


Tähän mennessä olen mennyt puhtaasti käänteislogiikalla ts. korostanut vastaliikettä tukevia harjoitteita. Toimii, mutta kun nää perkeleen narukädet/jalat alkaa silti turvota ihan suhteettomiin mittoihin :C
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Mitäs mieltä gurut olette isometrisestä harjoittelusta? Oli muotia 70-luvulla (saa nauraa) Bullworkerin (mulla on isin vanha!) myötä. Nimittäin itse Bruce Lee harrasti isometristä ja oli nopean miehen maineessa. Isometrisestä sanotaan kyllä myös, että se tuo lihaksia lihaksettomalle nopeasti, mutta hyväkuntoiselta vie terän. Mutta entäs osana kiertoa? Lyömisnopeuden osalta aattelen, että siinähän just puserretaan maksimivoimalla vain yhteen suuntaan, ja vastavaikuttajalihakset on rentona.

Muuten, silloin kun vielä jotain tein, säkkiin oikeasti voiman kanssa lyönnin lisäksi löin vaikka naulakossa roikkuvaan takkiin pelkkää nopeutta tavoitellen, ideaalina että takaisin vetäessä verikin sattui käsissä g-voimasta, ja testinä sammuttelin paksuja kynttilöitä nyrkiniskulla liekin eteen. (Pitää tehdä lyhythihaisessa paidassa, pitkä hiha tuulettaa) Masutatsu Oyaman kirjassa se on nopeustesti, mutta kun minä pystyn, niin varmaan kaikki :D

Edit: entäs sitten ranne/nilkkapainot lyödessä/potkiessa? Itse olin huomaavinani, että niiden jälkeen ainakin heti ne riisuttua löi ja potki tehokkaammin. Kai pistävät kropan miettimään liikerataa ja oman massan siirtoa paremmin tms.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mitähän mä teen väärin kun tuntuu että kaikki liha tarttuu kyynär- eikä olkavarsiin, vaikka en ole käytännössä tehnyt mitään rannekääntöjä, kämmen/grippipuristuksia tai muitakaan liikkeitä joiden pitäisi tuolle alueelle edes etäisesti osua? Olkavarret on kuin tikku-ukolla, mutta kyynärvarret rupee näyttämään niihin verrattuna ihan kanan koipinuijilta. Tai sit mä vaan kuvittelen.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Onkos kukaan palstalaisista tutustunut HST-treeniin?


Itse jouduin taas lyömään ohjelman uusiksi erinäisten vaivojen takia ja päätin mennä Arnoldin Golden Six -tyyppisellä ohjelmalla ja nimenomaan yksijakoisella seuraavaksi eteenpäin.

Olen nyt selvitellyt noita HST:n maksimipainoja ja maanantaina aloitan varsinaisen ohjelman. Mutta nyt jo täytyy todeta että HST tuntuu soveltuvat minulle hyvin. Homma tuntuu melkoisen aerobiselta treeniltä verrattuna peruspunttailuun ja treenin jälkeen on hiestä märkä ja kroppaa jomottaa kuin olisi auton alle jäänyt. Lisäksi rikkoontunut olkapää ja kierukkavaivainen polvi oireilee huomattavasti vähemmän tämän treenitavan kanssa kuin perinteisen.

Saas nähdä mitä seuraavat 6 viikkoa tuo tullessaan ja kestääkö roppa ja pää.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^En ole tutustunut. Lueskelin läpi ja jäin miettimään, pausseja. Mainittiinko niitä missään, ovatko ne puoli minuuttia vai kaksi ja puoli?
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

^ Hyvä kysymys. Jostain on jäänyt muistikuva että olisi minuutin paussilla, mutta en nyt löytänyt tähän hätään sitä mistään.. Tutkitaans lisää..

Tossa calculaattoria

http://www.hypertrophy-specific.info/hst_calc.html
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Heikkenen silmissä, ei mene enään CoC 1.5 kiinni.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Viesti Kirjoittaja swirl »

Mä päätin, että mun punttitreeni alkaa taas juhannuksena kun Fressin uima-allas menee kiinni. Siihen asti käyn vesijuoksemassa ja -jumpassa joka päivä. Ennen treeniä pitää aina muistaa tehdä niitä kiertäjäkalvosinliikkeitä.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Viesti Kirjoittaja swirl »

I'm back in business! Tein perjantaina tosi kovan treenin, tuntui aivan mahtavalta ja olkapääkään ei vihoitellut pätkääkään.

Ne kiertäjäkalvosinliikkeet tietty unohdin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Aloitteluviikko menossa, vielä en ole saanut mitään rikki.

Tuli taas yksi kakkamainen ominaisuus esiin kauppakeskuksessa sijaitsevasta kuntosalista. Ruokakauppojen jäähdytysmasiinat syö kaiken veden, suihkusta tuli vain onneton loro.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Yönmustaritari

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Gat kirjoitti:Edit: entäs sitten ranne/nilkkapainot lyödessä/potkiessa? Itse olin huomaavinani, että niiden jälkeen ainakin heti ne riisuttua löi ja potki tehokkaammin. Kai pistävät kropan miettimään liikerataa ja oman massan siirtoa paremmin tms.


En ole monenkaan kuullut suosittelevan lisäpainoilla tehtäviä potkimisia taikka lyömisiä. Mutta.....Minusta tuo kuitenkin toimii, kun tekee sen keskittyen tekniikassa enenmmän pysäyttämiseen ja siitä palauttamiseen eikä nopeaan liikkeelle lähtöön.

Noissa voi kuitenkin helpolla vammautua niveliä. Olen antanut itselleni kertoa tapaturmista, joissa on väsytetty tekeviä jäseniä pienten lisäpainojen avulla ja painojen jälkeen "nopeustestin" jälkeen otettu sairaslomia ylipaukkuvista polvista, kyynäristä ja olkapäistä.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Kolmas kerta taas varmaan kuukauteen. Enää ollut kauheeta tuskaa ja painoakin alkoi taas jo nousta. Otin silti iisisti edelleen. Nyt taas pitää alkaa kiinnittämään huomiota tankkaukseen, taaskin energiat oli loppu kun 4 tuntia ennen salia oli viimex tankannut :/
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pidempi tauko oli tehnyt hyvää kyykkytekniikalle. Lantion sai nätisti työnnettyä linjaan tangon kanssa nostovaiheessa. Voi myös johtua pienistä painoista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Aika hyvin alkanut paino tarttumaan, ehkäpä kohta ei enään tuuli heittele.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Bluntly kirjoitti:Aika hyvin alkanut paino tarttumaan, ehkäpä kohta ei enään tuuli heittele.

Mul on lähtenyt jokunen kilo kun on vähentänyt mässyttelyä. Myös vyö antaa sen suuntaista tulosta, nytten alkaa sitten syssyn reenikausi ja joluun mennessä painon pitää laskea alle huntin ja penkiltä nousta saman verran useampana toistona.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Voipi alkaa paino tippumaan tässä lähiaikoina, semmoinen epäilys on.

Sen verran pitkä tauko tuli, että aika pienillä painoilla saa leikkiä. Jouluksi tuo useampi toisto huntilla olisi mukava saavutus, mutta päätavoitteena 500kg. Ensi jouluksi sitten 600kg.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Dumis kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:Aika hyvin alkanut paino tarttumaan, ehkäpä kohta ei enään tuuli heittele.

Mul on lähtenyt jokunen kilo kun on vähentänyt mässyttelyä. Myös vyö antaa sen suuntaista tulosta, nytten alkaa sitten syssyn reenikausi ja joluun mennessä painon pitää laskea alle huntin ja penkiltä nousta saman verran useampana toistona.

Mulla paino viime ajat 79kg, masupatitkin näkyy jo. Oon miettinyt, et 80 on mulla maksimi, jos haluan olla hyvässä aerobisessa kunnossa ja ketterä. Salilla teen nykyään vain vatsoja monipuolisesti ja rinnallevetoa sekä penkkiä ja yhtä taljaa. Hieman olen hämmästynyt, ettei sarjapainot ole laskeneet puoleen vuoteen, vaikka lihasryhmä rasittuu vain kerran kahdessa viikossa.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Charles Caldwell

Viesti Kirjoittaja Charles Caldwell »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Salilla teen nykyään vain vatsoja monipuolisesti ja rinnallevetoa sekä penkkiä ja yhtä taljaa. Hieman olen hämmästynyt, ettei sarjapainot ole laskeneet puoleen vuoteen, vaikka lihasryhmä rasittuu vain kerran kahdessa viikossa.


Jalat? Vai lasketko, että ne tulee muun liikunnan mukana?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Charles Caldwell kirjoitti:Jalat? Vai lasketko, että ne tulee muun liikunnan mukana?

Juu, en reenaa salilla. Ne saa monipuolista rasitusta milloin missäkin lajissa. Toisaalta teen kimmoisuus ja ketteryysreenejä, jolloin voi katsoa, että jalatkin saavat punttireenityyppistä ärsykettä.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Koskapa oli pakko lopettaa sjmv niin yritin tätä. Tulos oli...säälittävä. Muutama vuosi treeniä niin eiköhän tuokin mene.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kummasti se vain mave parantaa kaikki vaivat. Ei satu käteen yhtään ja selkäkin tuntuu kuin uudelta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Bluntly kirjoitti:Kummasti se vain mave parantaa kaikki vaivat. Ei satu käteen yhtään ja selkäkin tuntuu kuin uudelta.

Tuntuu kivasti selkälapojen kohdalla kun on taas kesäloman jälkeen alkanut mavea tempomaan. Kyllä se tästä, oikeastaan aika kivasti tuntuu :)
Vastaa Viestiin