Tulpattoman mopon polkeminen
Lähetetty: 31.01.2010 1:09
Olin kovasti työntämässä tätä Erotiikka osastolle. Mitäs äijät tekee, kun alkaa hiusraja nousemaan, suihku on heikko eikä aamuisin juurikaan ylikorkostuneen vatsan lisäksi muita pullotuksia keskivartalon lähellä esiinny?
No kun meikälläisellä jäi autonhankinnan jälkeen navettaan seisomaan tällainen vanha uskollinen suzuki PV. Ei kuvan osoittama mutta vastaava liki vastaava kuntoinen.
Nyt sitten vanhoilla päivilläni kyyditsin sen pääkaupunkiseudulle remontoitavaksi. Itse ajokuntoon saattaminen tarkoitti käytännössä oikeansortin 6V polttimoiden etsimistä.
Sitten tietenkin kilpiin laittaminen eikä siinä nyt tarvinnutkaan muuta kuin pinota euroja katsastuskonttorin tiskiin. Koska oli otettu pois kilvistä niin nyt rekisteröintikatsastuksessa lähinnä käänneltiin ja ravisteltiin runkoa ja oltiin ottavinaan jokin haamumitta etuakselista taka-akseliin. Lopuksi kysyttiin, että toimiiko valot ja kyllähän siihen vastattiin, että TOTA-Kai!1.
Läpi meni ja eikun ajelemaan uusissa kilvissä. Katsastuskonttorilta työpaja-alueelle on kuitenki vastassa sen verta iso nousu, että olin pakotettu alka harkitsemaan pientä maksimi vääntömomentin ja kierrosalueen nostamista. Eikä sillä, että aika ehkä vähän oli kullannut muistoja kun alkoi selkäkipuja ilmenemään 1.5h matkassa välillä eksyen välillä espoo-vantaa.
Jatkotoimenpiteinä suunnittelulle ja öisille unille löytyi onnekkaasti samoilta kyliltä tasan yhtä kauan seissyt suzuki RM 80 crossin lohkot ja sylinteri mäntineen ilman renkaita.
Kuva napsaistu netistä kuvaamaan vain koneen yhtäläisyyttä PV:n oman 50cc koneen kanssa.
Eroina näillä kahdella on kuitenkin se, että RM80-82, joka on viimeinen ilmajäähdytteinen malli on muutettu vihdoin tuo pakokanavan viistoudesta tulevat häviöt. Alla kuvat.
Mikäli rykäsen tuon RM80-82 koneen kiinni joudun joko taiteilemaan joko pakoputken kanssa tai koko rungon kanssa. Alkuperäinen vanha versio kun kääntää tuon pakokanavan vinoon runkorakenteen vuoksi ja suoran pakokanavan vuoksi ei tuppaa -82 malli sopivan ilman rälläkkää.
Projektiin tuli hommattua myös ylimääräinen vuoden -79 RM80 sylinterin, jonka toivoin käyvän -82 lohkoihin mutta toisin kävi. Koko -82 kone on niin erilainen noiden vanhempien kanssa ettei mitään toivoa tai järkeä, edes kovalla tuunaamisella. -82 sylinterin ja lohkojen huuhtelukanavat on niin paljon isommat -79 verrattuna, että edes sylinterin ulkoreunat eivät peitä niit' paikoilleen asetettaessa. Käsittäisin, että -82 on siirtymävaihe vesijäähdytteiseen tehokkaampaan malliin, jossa on joitain sen ratkaisuja otettu jo etukäteen käyttöön.
Kokeiluluontoisena hommana aion ensin kokeilla suoraan -79 RM80 sylinterin sijoittamista alkuperäisiin PV:n lohkoihin. Monet sanovat, että koneissa olisi eri iskunpituudet ettei kävisi yksiin mutta faktatietoa ei tähän mennessä ole vielä saatu kaivettua esiin. Etuna PV alakertaa käytettäessä olisi, että saisi edes jonkinlaiset valot ajoon alkuperäisillä sähköillä. Crossin koneessa kun ei valolähtöjä, joten se pitäisi miettiä joko taskulampuin muiden sähköosamuutoksin. Haittapuolelle jäisi heikommat kuluvat osat ja tyytyminen edelleen neljään vaihteeseen.
-82 koneeseen on kuitenkin hommattuna kakki sähköjä ja pakoputkia myöten, joten kiinnihän se on ainakin jossain vaiheessa laitettava. Kipinätkin tuli otettua, joten usko toimintaan on vahva.
Miksi tästä projektista näin iso haloo? Vanha uskollinen suzuki pv oli aikanaan virittäjien suosikki ja jota ei enää tuppaa olevan paljoa saatavilla. Sikälimikäli myös RM80 ilmajäähdytteisen moottorin osat ovat nykyisin niin kiven alla ettei niiden perään pääse, kuin suhteilla.
Suunnitelmana on ensin saada jompikumpi moottori pelaamaan niin, että ainakin luvatut 14.5hp saataisiin tuohon 63kg runkoon. Tämän painoisten rakkineiden keventäminen taitaa lähteä tässä tapauksessa kuskin vatsasta ja istuinalustasta.
Sen jälkeen voinen alkaa tarkastelemaan mahdollisuutta katsastukseen tieliikennettä varten.......ans kattoo ny sano. Projekti etenee hitaasti mutta rakentelun edetessä täytyy lisätä daattaa tännekin.
Hyödyllisiä linkkejä iaheen pariin:
-suzukipyörät
http://www.suzukicycles.org/RM-RMX-seri ... l~isoraami
-MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
http://www.mmaf.fi/forum/
-muita kaheleita
http://www.motot.net/forum/viewtopic.ph ... &p=3409192
http://www.pv-foorumi.org/
EDIT:
Manuskat:
http://www.geocities.jp/coolepo/histry/ ... anual1.htm
http://www.geocities.jp/coolepo/histry/ ... anual2.htm
Onko taas yksinpuhelun aika vai millä te hoidatte sisällänne kasvavanpikkupojan rakenteluinnon tai sitten vain hiusrajan nousun pukatessa päälle?
No kun meikälläisellä jäi autonhankinnan jälkeen navettaan seisomaan tällainen vanha uskollinen suzuki PV. Ei kuvan osoittama mutta vastaava liki vastaava kuntoinen.
Nyt sitten vanhoilla päivilläni kyyditsin sen pääkaupunkiseudulle remontoitavaksi. Itse ajokuntoon saattaminen tarkoitti käytännössä oikeansortin 6V polttimoiden etsimistä.
Sitten tietenkin kilpiin laittaminen eikä siinä nyt tarvinnutkaan muuta kuin pinota euroja katsastuskonttorin tiskiin. Koska oli otettu pois kilvistä niin nyt rekisteröintikatsastuksessa lähinnä käänneltiin ja ravisteltiin runkoa ja oltiin ottavinaan jokin haamumitta etuakselista taka-akseliin. Lopuksi kysyttiin, että toimiiko valot ja kyllähän siihen vastattiin, että TOTA-Kai!1.
Läpi meni ja eikun ajelemaan uusissa kilvissä. Katsastuskonttorilta työpaja-alueelle on kuitenki vastassa sen verta iso nousu, että olin pakotettu alka harkitsemaan pientä maksimi vääntömomentin ja kierrosalueen nostamista. Eikä sillä, että aika ehkä vähän oli kullannut muistoja kun alkoi selkäkipuja ilmenemään 1.5h matkassa välillä eksyen välillä espoo-vantaa.
Jatkotoimenpiteinä suunnittelulle ja öisille unille löytyi onnekkaasti samoilta kyliltä tasan yhtä kauan seissyt suzuki RM 80 crossin lohkot ja sylinteri mäntineen ilman renkaita.
Kuva napsaistu netistä kuvaamaan vain koneen yhtäläisyyttä PV:n oman 50cc koneen kanssa.
Eroina näillä kahdella on kuitenkin se, että RM80-82, joka on viimeinen ilmajäähdytteinen malli on muutettu vihdoin tuo pakokanavan viistoudesta tulevat häviöt. Alla kuvat.
Mikäli rykäsen tuon RM80-82 koneen kiinni joudun joko taiteilemaan joko pakoputken kanssa tai koko rungon kanssa. Alkuperäinen vanha versio kun kääntää tuon pakokanavan vinoon runkorakenteen vuoksi ja suoran pakokanavan vuoksi ei tuppaa -82 malli sopivan ilman rälläkkää.
Projektiin tuli hommattua myös ylimääräinen vuoden -79 RM80 sylinterin, jonka toivoin käyvän -82 lohkoihin mutta toisin kävi. Koko -82 kone on niin erilainen noiden vanhempien kanssa ettei mitään toivoa tai järkeä, edes kovalla tuunaamisella. -82 sylinterin ja lohkojen huuhtelukanavat on niin paljon isommat -79 verrattuna, että edes sylinterin ulkoreunat eivät peitä niit' paikoilleen asetettaessa. Käsittäisin, että -82 on siirtymävaihe vesijäähdytteiseen tehokkaampaan malliin, jossa on joitain sen ratkaisuja otettu jo etukäteen käyttöön.
Kokeiluluontoisena hommana aion ensin kokeilla suoraan -79 RM80 sylinterin sijoittamista alkuperäisiin PV:n lohkoihin. Monet sanovat, että koneissa olisi eri iskunpituudet ettei kävisi yksiin mutta faktatietoa ei tähän mennessä ole vielä saatu kaivettua esiin. Etuna PV alakertaa käytettäessä olisi, että saisi edes jonkinlaiset valot ajoon alkuperäisillä sähköillä. Crossin koneessa kun ei valolähtöjä, joten se pitäisi miettiä joko taskulampuin muiden sähköosamuutoksin. Haittapuolelle jäisi heikommat kuluvat osat ja tyytyminen edelleen neljään vaihteeseen.
-82 koneeseen on kuitenkin hommattuna kakki sähköjä ja pakoputkia myöten, joten kiinnihän se on ainakin jossain vaiheessa laitettava. Kipinätkin tuli otettua, joten usko toimintaan on vahva.
Miksi tästä projektista näin iso haloo? Vanha uskollinen suzuki pv oli aikanaan virittäjien suosikki ja jota ei enää tuppaa olevan paljoa saatavilla. Sikälimikäli myös RM80 ilmajäähdytteisen moottorin osat ovat nykyisin niin kiven alla ettei niiden perään pääse, kuin suhteilla.
Suunnitelmana on ensin saada jompikumpi moottori pelaamaan niin, että ainakin luvatut 14.5hp saataisiin tuohon 63kg runkoon. Tämän painoisten rakkineiden keventäminen taitaa lähteä tässä tapauksessa kuskin vatsasta ja istuinalustasta.
Sen jälkeen voinen alkaa tarkastelemaan mahdollisuutta katsastukseen tieliikennettä varten.......ans kattoo ny sano. Projekti etenee hitaasti mutta rakentelun edetessä täytyy lisätä daattaa tännekin.
Hyödyllisiä linkkejä iaheen pariin:
-suzukipyörät
http://www.suzukicycles.org/RM-RMX-seri ... l~isoraami
-MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
http://www.mmaf.fi/forum/
-muita kaheleita
http://www.motot.net/forum/viewtopic.ph ... &p=3409192
http://www.pv-foorumi.org/
EDIT:
Manuskat:
http://www.geocities.jp/coolepo/histry/ ... anual1.htm
http://www.geocities.jp/coolepo/histry/ ... anual2.htm
Onko taas yksinpuhelun aika vai millä te hoidatte sisällänne kasvavanpikkupojan rakenteluinnon tai sitten vain hiusrajan nousun pukatessa päälle?