AKT:n sopimusneuvottelut

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Kai Nalo kirjoitti:
Toimistorotta kirjoitti:Saat ihan luvalla tulla ajamaan mun päälle 3 km/h ranskalaisvalmisteisella autollasi, jos se noita sinun aggressiosi vaikka vähän vaimentaisi. Lupaan etten tee rikosilmoitusta tapon yrityksestä.


Kova jätkä olet. Annat Pertsalle mahdollisuuden ajaa ylitsesi 3x suuremmalla nopeudella kuin bimmerikuski teki.

Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.


Kyllä. Elän reunalla! Pelkään kyllä pertin ranskalaispeltien puolesta, jos joutuu kohtaamaan massiivisen kapitalistisika-ahterini.
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

NuoriD kirjoitti:Kuten sanoin, mulla ei ole oikein käsitystä julkisen puolen nykypalkkatasosta (erityisesti terveyskeskuksista).


Ok. Ei minullakaan. Ajattelin että sinulla voisi olla parempi kuva koska tuntenet kollegoita. Minä tunnen vain kaksi lääkäriä, joista toinen on tutkija.

Terveyskeskuksissa tienaa paremmin kuin sairaaloissa, se on tosiasia. Tk-puolen pakkarakenne on erilainen. Sairaalapuolella on vain peruspalkka ja sitten päivystyskorvaukset. Ajattelin sairaalapuolta.


Sairaalapuolen lääkärien palkkarakenteesta minulla ei ole hajuakaan. Uskoisin silti, että sairaalalääkärin lähtöpalkka on parempi kuin kuntajuristin tai -insinöörin. Toki sen kuuluu ollakin, lääkärin tutkinto on vaativampi ja laajempi ja erikoistuminen vie oman aikansa.

No mä näkisin niin, että ammattiliitolla ei saa olla monopolia siihen, kuka työt tekee. Tosiasia vain on, että useimpiin ammatteihin, joissa tienaa 47 000 vuodessa, ei voida kouluttaa korvaavan työn tekijöitä pystymetsästä muutamassa päivässä. Jos näin on, niin silloin jossain mättää pahasti.

Ammattitaitoinen sorvaaja tai sähköasentaja ei tienaa 47 000 vuodessa ja silti hänen hommansa ei kukaan opi muutamassa päivässä.


Siis tarkoitatko, että muilla ammattiliitoilla kuin lääkäriliitolla? ;) Lääkäriliittohan vastustaa henkeen ja vereen esim. sairaanhoitajien reseptinkirjoitusoikeutta jne.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
Toimistorotta kirjoitti:Ei se silti fiksua ollut, mutta mediamielessä hieno provokaatio joka saavutti juuri sen mitä hakikin. Siksi paljon fiksumpaa kuin keuhkota nettipalstalla, että bemarimies yritti tappaa.


Höpö höpö. Elämämme kyllä hullussa yhteiskunnassa jos autolla porukkaa tieltään työntävä on arjen sankari ja työoikeuksistaan kiinni pitävä luopio.

´

Suomen perustuslaki 11.6.1999/731

13 §
Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus
Jokaisella on oikeus lupaa hankkimatta järjestää kokouksia ja mielenosoituksia sekä osallistua niihin.

Jokaisella on yhdistymisvapaus. Yhdistymisvapauteen sisältyy oikeus ilman lupaa perustaa yhdistys, kuulua tai olla kuulumatta yhdistykseen ja osallistua yhdistyksen toimintaan. Samoin on turvattu ammatillinen yhdistymisvapaus ja vapaus järjestäytyä muiden etujen valvomiseksi.



18 §
Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.


Pykälä 13 § oikeuttaa mielenosoituksen, mutta se ei tarkoita oikeuttaa estää ihmistä menemästä töihin.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Toimistorotta kirjoitti:
No mä näkisin niin, että ammattiliitolla ei saa olla monopolia siihen, kuka työt tekee. Tosiasia vain on, että useimpiin ammatteihin, joissa tienaa 47 000 vuodessa, ei voida kouluttaa korvaavan työn tekijöitä pystymetsästä muutamassa päivässä. Jos näin on, niin silloin jossain mättää pahasti.

Ammattitaitoinen sorvaaja tai sähköasentaja ei tienaa 47 000 vuodessa ja silti hänen hommansa ei kukaan opi muutamassa päivässä.


Siis tarkoitatko, että muilla ammattiliitoilla kuin lääkäriliitolla? ;) Lääkäriliittohan vastustaa henkeen ja vereen esim. sairaanhoitajien reseptinkirjoitusoikeutta jne.


Lääkäriliitto voi vastustaa, mutta lääkäriliitto ei säädä lakeja. Lääkäriliitolla ei ole monopolia lääkärinammatin harjoittamiseen. Oikeudet myöntää Valvira (entinen teo) ja koulutuksesta vastaa yliopisto.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

NuoriD kirjoitti:Lääkäriliitto voi vastustaa, mutta lääkäriliitto ei säädä lakeja. Lääkäriliitolla ei ole monopolia lääkärinammatin harjoittamiseen. Oikeudet myöntää Valvira (entinen teo) ja koulutuksesta vastaa yliopisto.


Mutta lääkäreillä on keskimäärin isommat ja kalliimmat autot, joilla he voivat blokata pääsyn terveyskeskuksiin ja sairaaloihin.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

elco kirjoitti:
huima kirjoitti:Missä on solidaarisuus ja seisominen tiukkana julmien markkinavoimien edessä? Tässä ollaan nyt kaikkien työntekijöiden asialla, kun ahtaajat ovat pistämässä ne maksamaan työntekijälle lisäturvaa. Ennenvanhaan hyväksyttiin orjatyövoiman käyttö. AKT yrittää estää, ettei siihen enää palattaisi.

Tämä on jo viimeistään provoilua.

Mäkin luin tämän aivan ilmeisenä provona. Suomessa on i) joidenkin työntekijöiden turva sellaisella tasolla, joka estää työpaikkoja syntymästä ja yrityksiä toimimasta, ja ii) kasvava määrä työntekijöitä, joilla ei ole minkäänlaista turvaa.
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Miksi expertti puolustelee täällä lainrikkojajoukkoa?

Tieliikennelaki:

3 § Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet.

Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.

43 § Jalankulkijaryhmät ja kulkueet

Valvotun jalankulkijaryhmän sekä järjestäytyneen kulkueen on käytettävä piennarta tai kulkusuunnassa ajoradan oikeaa puolta.

62 § Tiellä oleva este

Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä.

103 § Liikennerikkomus

Joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä, on tuomittava liikennerikkomuksesta sakkoon.
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

NuoriD kirjoitti:Lääkäriliitto voi vastustaa, mutta lääkäriliitto ei säädä lakeja. Lääkäriliitolla ei ole monopolia lääkärinammatin harjoittamiseen. Oikeudet myöntää Valvira (entinen teo) ja koulutuksesta vastaa yliopisto.


Ei kai AKT:llakaan ole monopolia ahtaajan ammatin harjoittamiseen? Ahtaajan töihin pääsyn edellytys ei ole AKT:n jäsenyys. Pikemminkin sanoisin, että työnantajat ottavat mielummin niitä jotka eivät kuulu liittoon. En ymmärrä mitä ajat takaa.

Oletko eri mieltä siitä, että lääkäriliiton vaatimukset ovat ylittäneet yleisen palkankorotustason ja että lääkäriliiton lakkoilun teho perustuu vahingollisuuspotentiaaliin vai et? Jos näin on, mikä on oleellinen ero ahnaajiin?
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Toimistorotta kirjoitti:
Oletko eri mieltä siitä, että lääkäriliiton vaatimukset ovat ylittäneet yleisen palkankorotustason ja että lääkäriliiton lakkoilun teho perustuu vahingollisuuspotentiaaliin vai et? Jos näin on, mikä on oleellinen ero ahnaajiin?


Olen eri mieltä palkkatasosta.

Minun mielestäni lääkäreiden palkkaus suomessa ei ole liian korkea, vaan liian matala. Perustan tämän yleiseen länsimaiseen palkkatasoon.

Jos suomalaisen lääkärin palkkaus on OECD:n häntäpäästä, niin palkkataso ei ole mielestäni liian korkea, vaan liian matala.

Samalla totean, että kaikkien akateemisesti koulutettujen palkkataso on suomessa OECD:n häntäpäästä ja suositen kaikille akateemiselle työtaistelutoimenpiteitä palkkatason korottamiseksi.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Toimistorotta kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Lääkäriliitto voi vastustaa, mutta lääkäriliitto ei säädä lakeja. Lääkäriliitolla ei ole monopolia lääkärinammatin harjoittamiseen. Oikeudet myöntää Valvira (entinen teo) ja koulutuksesta vastaa yliopisto.


Ei kai AKT:llakaan ole monopolia ahtaajan ammatin harjoittamiseen? Ahtaajan töihin pääsyn edellytys ei ole AKT:n jäsenyys


Mitenköhän mahtaa käytännössä olla? Veikkaan, että liittoon kuulumattomat istutaan ulos.
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

NuoriD kirjoitti:Minun mielestäni lääkäreiden palkkaus suomessa ei ole liian korkea, vaan liian matala. Perustan tämän yleiseen länsimaiseen palkkatasoon.


Tähän voisi joku ilkeämielinen sanoa, että jos näin on, miksi eivät muuta ulkomaille töihin kun EU-kelpoisuuskin löytyy?

Jos suomalaisen lääkärin palkkaus on OECD:n häntäpäästä, niin palkkataso ei ole mielestäni liian korkea, vaan liian matala.

Samalla totean, että kaikkien akateemisesti koulutettujen palkkataso on suomessa OECD:n häntäpäästä ja suositen kaikille akateemiselle työtaistelutoimenpiteitä palkkatason korottamiseksi.


Kaksipiippuinen juttu. Maltilliset palkankorotukset ovat osaltaan kilpailukykyä ylläpitävä tekijä. Julkisen sektorin palkankorotukset lisäävät osaltaan verorasitusta. Lakkoilu ei kasvata BKT:ta, vaan vähentää jaossa olevaa kakkua.

Varmaan omakin palkkatasoni on OECD-maiden kollegoiden vastaavaa alempi, mutta vittujako minä siitä. Vertaan täällä toimiviin kollegoihin ja tämän taloudellisen toimintaympäristön maksukykyyn. Jos on varaa maksaa, niin palkat nousevat. Suomen ongelmahan on kovasti siinä, että verokiila vie niin suunnattoman osan työnantajalle korkeapalkkaisesta työntekijästä, että vertailu on hyvin vaikeaa.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Toimistorotta kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Minun mielestäni lääkäreiden palkkaus suomessa ei ole liian korkea, vaan liian matala. Perustan tämän yleiseen länsimaiseen palkkatasoon.


Tähän voisi joku ilkeämielinen sanoa, että jos näin on, miksi eivät muuta ulkomaille töihin kun EU-kelpoisuuskin löytyy?

Jos suomalaisen lääkärin palkkaus on OECD:n häntäpäästä, niin palkkataso ei ole mielestäni liian korkea, vaan liian matala.

Samalla totean, että kaikkien akateemisesti koulutettujen palkkataso on suomessa OECD:n häntäpäästä ja suositen kaikille akateemiselle työtaistelutoimenpiteitä palkkatason korottamiseksi.


Kaksipiippuinen juttu. Maltilliset palkankorotukset ovat osaltaan kilpailukykyä ylläpitävä tekijä. Julkisen sektorin palkankorotukset lisäävät osaltaan verorasitusta. Lakkoilu ei kasvata BKT:ta, vaan vähentää jaossa olevaa kakkua.

Varmaan omakin palkkatasoni on OECD-maiden kollegoiden vastaavaa alempi, mutta vittujako minä siitä. Vertaan täällä toimiviin kollegoihin ja tämän taloudellisen toimintaympäristön maksukykyyn. Jos on varaa maksaa, niin palkat nousevat. Suomen ongelmahan on kovasti siinä, että verokiila vie niin suunnattoman osan työnantajalle korkeapalkkaisesta työntekijästä, että vertailu on hyvin vaikeaa.


Nämä ovat mielenkiintoisia juttuja. Jostain syystä esim. USA:ssa pystytään maksamaan akateemisille huomattavasti suomalaista palkkatasoa suurempia palkkoja ja silti talous kasvaa EU:ta nopeammin ja firmat menestyvät.

On totta, että suomalaisen insinöörin matala palkkataso on suomalaisen teollisuuden kilpailutekijä, mutta iloitseeko suomalainen insinööri siitä välttämättä, kun katselee kateellisena saksalaiskollegan nahkaverhoiltua E-mersua ja ajaa itse riisikipolla.
Kai Nalo

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

NuoriD kirjoitti: iloitseeko suomalainen insinööri siitä välttämättä, kun katselee kateellisena saksalaiskollegan nahkaverhoiltua E-mersua ja ajaa itse riisikipolla.


Ajaisi se insinööri suomessakin mersulla, jos täällä olisi saksan kanssa yhtäläinen autoverotus.
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

NuoriD kirjoitti:Nämä ovat mielenkiintoisia juttuja. Jostain syystä esim. USA:ssa pystytään maksamaan akateemisille huomattavasti suomalaista palkkatasoa suurempia palkkoja ja silti talous kasvaa EU:ta nopeammin ja firmat menestyvät.

On totta, että suomalaisen insinöörin matala palkkataso on suomalaisen teollisuuden kilpailutekijä, mutta iloitseeko suomalainen insinööri siitä välttämättä, kun katselee kateellisena saksalaiskollegan nahkaverhoiltua E-mersua ja ajaa itse riisikipolla.


Yhdysvalloissa on melkoisen kova työn tuottavuus ja töitä tehdään tuntimäärältä merkittävästi enemmän. Vastaavasti Yhdysvalloissa verokiila on kapea, muutos- ja sosiaaliturva olematonta ja siitä palkkatasosta merkittävä osa menee lasten yliopistojen rahoitukseen ja käytännössä pakollisiin terveydenhuoltovakuutuksiin.

Jos katsotaan Yhdysvaltojen julkisen sektorin velkaantumistahtia, voidaan toki helposti todeta että matala verokiila on keinotekoisen matala.

En tiedä iloitseeko suomalainen insinööri sitten yhtään enempää siitä, jos Suomeen ei investoida lainkaan ja ajelee kortistossa vanhalla Nissan Sunnylla.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Toimistorotta kirjoitti:Saat ihan luvalla tulla ajamaan mun päälle 3 km/h ranskalaisvalmisteisella autollasi, jos se noita sinun aggressiosi vaikka vähän vaimentaisi. Lupaan etten tee rikosilmoitusta tapon yrityksestä.


Jaa niin siis otit tämän henkilökohtaisesti. Ilmeisesti ammattiryhmästäsi johtuen. Ihan peace vaan, tämä on mukailu yhdestä vanhasta vitsistä. Oliko se tyyliin "Mikä on 100 lakimiestä merenpohjassa?". :)
Came here for school, graduated to the high life
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Kai Nalo kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: iloitseeko suomalainen insinööri siitä välttämättä, kun katselee kateellisena saksalaiskollegan nahkaverhoiltua E-mersua ja ajaa itse riisikipolla.


Ajaisi se insinööri suomessakin mersulla, jos täällä olisi saksan kanssa yhtäläinen autoverotus.


Osin totta tuokin. Saksassa asuva ystäväperhe sai vielä viime vuonna jonkun 3000 € tuen siihen, että ostivat kesken lamakauden uuden auton - siis erittäin alhaisen verotuksen päälle.
Kai Nalo

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Toimistorotta kirjoitti:Osin totta tuokin. Saksassa asuva ystäväperhe sai vielä viime vuonna jonkun 3000 € tuen siihen, että ostivat kesken lamakauden uuden auton - siis erittäin alhaisen verotuksen päälle.


Karkealla heitolla atm E 220 CDI maksaa suomesssa 60 000 ja saksassa 40 000 euroa.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Toimistorotta kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Nämä ovat mielenkiintoisia juttuja. Jostain syystä esim. USA:ssa pystytään maksamaan akateemisille huomattavasti suomalaista palkkatasoa suurempia palkkoja ja silti talous kasvaa EU:ta nopeammin ja firmat menestyvät.

On totta, että suomalaisen insinöörin matala palkkataso on suomalaisen teollisuuden kilpailutekijä, mutta iloitseeko suomalainen insinööri siitä välttämättä, kun katselee kateellisena saksalaiskollegan nahkaverhoiltua E-mersua ja ajaa itse riisikipolla.


Yhdysvalloissa on melkoisen kova työn tuottavuus ja töitä tehdään tuntimäärältä merkittävästi enemmän. Vastaavasti Yhdysvalloissa verokiila on kapea, muutos- ja sosiaaliturva olematonta ja siitä palkkatasosta merkittävä osa menee lasten yliopistojen rahoitukseen ja käytännössä pakollisiin terveydenhuoltovakuutuksiin.

Jos katsotaan Yhdysvaltojen julkisen sektorin velkaantumistahtia, voidaan toki helposti todeta että matala verokiila on keinotekoisen matala.

En tiedä iloitseeko suomalainen insinööri sitten yhtään enempää siitä, jos Suomeen ei investoida lainkaan ja ajelee kortistossa vanhalla Nissan Sunnylla.


Tuo on kaikki totta myös.

Itse en vaihtaisi jenkkilääkärin asemaan, koska en halua tehdä enempää töitä.

Lisäksi tässä on tietysti se, että sokeiden valtakunnassa silmäpuoli on idiootti, eli vaikka häviänkin 6-0 jenkkikollegalle, niin silti privaattilääkärinä tienaan suomalaisittain hyvin.

Mutta kyllä ne yhdysvaltalaiset palkat silti hämmästyttävät, esim leikkaussalisairaanhoitaja tienaa 5000 dollaria kuussa.

Yhdysvallat kyllä tasapainottaa julkisen sektorin taloutensa, se on tehnyt sen aina ennenkin.

Lisäksi, kuten jo aiemmin totesin, Yhdysvaltojen talous kasvaa taas EU:ta nopeammin. Eu jää koko ajan enemmän jälkeen.

EU:n pitkän tähtäimen kohtalosta olen huolestunut, tosin Itä-Eurooppa voi EU:n pelastaa. Länsi-Eurooppa on liian jähmeä pärjätäkseen idän tiikeritalouksen ja Yhdysvaltojen kanssa.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Viime päivien tiivis työskentely on johtanut siihen, että monissa asioissa on edistytty nopeasti. Eilen aamupäivällä alkanut istunto kesti 17 tuntia.

Viimeksihän mura-pykälä kirjoitettiin vuorokauden kestäneiden neuvottelujen jälkeen. Käyköhän taas niin, että seuraavat kaksi vuotta riidellään siitä, mitä sovittiin klo 05 aamulla vrk:n valvomisen jälkeen.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

No nysse loppu!
Work like a captain, play like a pirate.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Vesper kirjoitti:No nysse loppu!

Soittiko Longa sulle vai?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Dumis kirjoitti:
Vesper kirjoitti:No nysse loppu!

Soittiko Longa sulle vai?

Mulla on lähteeni.
Work like a captain, play like a pirate.
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

NuoriD kirjoitti:Mutta kyllä ne yhdysvaltalaiset palkat silti hämmästyttävät, esim leikkaussalisairaanhoitaja tienaa 5000 dollaria kuussa.


Vakuutuspohjainen järjestelmä -> teetetään maksavilla kaikki mitä voidaan teettää -> kova liikevaihto -> kovat palkat. Jos BKT:sta menee suhteellisesti 2 x enemmän terveydehuoltoon per capita kuin Suomessa, se ei voi olla näkymättä myös alan työntekijöiden palkkatasossa.

Plus siihen tietty päälle ne faktat, että se leikkaussalihoitaja tekee luultavasti merkittävästi pidempiä päiviä kuin suomalainen virkasisko, on maksanut koulutuksestaan kymmeniä tuhansia dollareita (=koulutetun työvoiman tarjonta on heikompaa) ja verokiila ei tuo palkan päälle 25-30% lisäkustannusta työnantajalle.

Minä en itse asiassa usko Yhdysvaltojen tasapainottavan julkista talouttaan ilman dollarin devalvaatiota. Ymmärtääkseni eivät ole itse asiassa tehneet niin kertaakaan sitten toisen maailmansodan alkamisen, vaan suhteellinen vaje on kasvanut muutamaa harvaa poikkeusvuotta lukuunottamatta koko ajan. Syykin on selvä - loputtomasti rahaa nielevä sotakoneisto ja verovastaiseen populismiin perustuva liittovaltiotason politiikka. Verokiila on keinotekoisen alhaalla ja sen kasvattamispyrkimykset ovat Yhdysvalloissa poliittinen itsemurha. Sotakoneiston lobbarit pitävät huolen, ettei Moolokin kita koskaan sulkeudu.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Vesper kirjoitti:
Dumis kirjoitti:
Vesper kirjoitti:No nysse loppu!

Soittiko Longa sulle vai?

Mulla on lähteeni.

Jees, loppuihan se.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010031 ... 7_uu.shtml
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Satamaoperaattorien sivuilla on lukenut jo pitkän aikaa, että lakko päättyi. Kumma, etteivät nettilehdet vielä uutisoi mitn.
Vastaa Viestiin