Sivu 1/10

Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Lähetetty: 02.10.2009 9:59
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /10/965954

Liikenneturvallisuuden kohtentamisen nimissä ja yhtenäisen sanktiokäytönnän vuoksi on ym. raja otettu julkisestikin käyttöön ylinopeuksien suhteen. Mitä mieltä? Holhoamista vai ryhdikkyyttä?

Lähetetty: 02.10.2009 10:06
Kirjoittaja Vesper
Ei muuta ainakaan minun liikennekäyttäytymistäni, mutta lisännee rahavirtoja valtion kassaan.

Lähetetty: 02.10.2009 10:16
Kirjoittaja urpiainen
Antaako tämä ohjeistus mitään tapauskohtaista harkintavaltaa poliisille? Toki selkeät, kaikille samat säännöt ovat ihan kannatettavia, mutta kuvittelisin, että kansalaiset kokisivat oikeudenmukaiseksi, jos lieventäviä asianhaaroja voitaisiin ottaa huomioon mekaanisen taulukon sijaan. Useimpien mielestä kun varmaan 15 km/h ylinopeutta valoisana kesäyönä tyhjällä tiellä on pienempi synti kuin sama ylinopeus räntäsateessa taajamaruuhkassa koulujen alkamisen aikaan.

Lähetetty: 02.10.2009 10:22
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
urpiainen kirjoitti:Antaako tämä ohjeistus mitään tapauskohtaista harkintavaltaa poliisille?
Olosuhteet tulisi huomioida aina. Ankaroittavia perusteita ovat mm. koulun läheisyys tai huono keli, lieventäviä, joita tosin harvemmin käytetään, ovat vähäinen liikenne, moitteeton keli ym.

Lähetetty: 02.10.2009 10:23
Kirjoittaja exPertti
Tampereella mahdotonta, miten lie muualla

Sanoinhan, että poliiseja käy sääliksi jos tämä toteutuu.

Ehkä lainkunnioituksemme ei ollutkaan vielä riittävän rapautunut ja tämä osoittautuu siinä mielessä tarpeelliseksi.

Mielenkiintoisinta tässä on, että maamme pikkukylien läpiajo voi jatkossa muodostua hitaaksi ja silti hämmästyttävän kalliiksi harrastuksiksi. Paikallissheriffeillehän tämä nopeusvalvonta on aina ollut sydämenasia.

Isoissa kaupungeissa luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.

Lähetetty: 02.10.2009 10:44
Kirjoittaja Kai Nalo
Kunhan keskittävät valvontansa sitten näille 40 km/h lapsialueille, eikä motareille.

Lähetetty: 02.10.2009 11:07
Kirjoittaja Nehemiah James
Ah! Ruuan hinta muka laski ja viinan hinta selkeesti nousi. Ja nyt vielä tämä. Noh, vakionopeuden säädin GPS:n avulla kohdilleen, niin ainakin suurinosa mökkireissusta pitäisi sujua ongelmitta. Ja loppupätkällä mitään poliiseja ole. Koskaan ollutkaan.

Lähetetty: 02.10.2009 11:12
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Nehemiah James kirjoitti:Noh, vakionopeuden säädin GPS:n avulla kohdilleen, niin ainakin suurinosa mökkireissusta pitäisi sujua ongelmitta. Ja loppupätkällä mitään poliiseja ole. Koskaan ollutkaan.
Näinhän lähes jokainen kansalainen tämän pähkii eli omalta kohdaltaan sen kupongin saannin todennäköisyyden muuttumisena. Ei kansalainen niinkään painota yleisen liikenneturvallisuuden kohenemista tai oman käyttäytymisen muuttamista niistä oikeista syistä johtuen.


Mitä sitten lainsäätäjä on ajatellut? Ei ainakaan sitä, miten lakia pystytään valvomaan edes jotenkin tasapuolisesti tai johdonmukaisesti. Eikä ainakaan sitä kautta, etteikö itse säätäjä aika usein syyllistyisi väh kutosen ylitykseen autoillessaan.

Lähetetty: 02.10.2009 11:24
Kirjoittaja exPertti
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Mitä sitten lainsäätäjä on ajatellut? Ei ainakaan sitä, miten lakia pystytään valvomaan edes jotenkin tasapuolisesti tai johdonmukaisesti. Eikä ainakaan sitä kautta, etteikö itse säätäjä aika usein syyllistyisi väh kutosen ylitykseen autoillessaan.
Minusta säätäjä on ajatellut asian niin kuten yleensäkin tässä maassa. Kansa on tyhmä, sitä pitää rangaista. Eikä lisärahakaan haitaksi ole.

Miten se Suomen pankin pääjohtajan (vuoden -90 tienoilla) sanomaksi väitetty menikään? "Suomen kansa ei usko ennenkuin sen päätä lyödään seinään ja kunnolla". Sittenhän se menikin suurimmaksi lamaksi koskaan kun lipsahti rankaisu vähän yli.

Lähetetty: 02.10.2009 11:33
Kirjoittaja Bluntly
Ensiksi kerätään iso potti, että saadaan peltipoliiseja ostettua kunnon satsi. Näistä saaduilla tuotoilla kustannetaan seuraavat eduskunnan viinit.

Lähetetty: 02.10.2009 12:01
Kirjoittaja Frederik Krueger
Aamulehti kirjoitti:Huomautuksia olisi pitänyt jakaa yli kolmannekselle autoilijoista. Lisäksi rikesakko olisi pitänyt kirjoittaa Tampereen Kekkosentiellä sadasta kuljettajasta neljälletoista.

Jos joka toinen kuljettaja olisi torstaina amupäivällä pysäytetty lapun kirjoitusta varten, autojono olisi venähtänyt nopeasti Petsamon kohdalta aina Särkänniemeen asti.
Tuo on vain väliaikainen ongelma. Ihmisillä on tapana alkaa totella sääntöjä kun huomaavat niiden rikkomisella sittenkin olevan seuraamuksia. Olen jo pidemmän aikaa huomannut että ainakin Kehä I:llä, Vihdintiellä ja Hämeenlinnanväylällä ihmisten ajovauhti ruuhka-aikojen ulkopuolellakin on laskenut, ajetaan kiltisti lähempänä sitä 70-80 km/h mikä kullakin tienpätkällä on käytössä. Uutiset tarkentuneesta valvonnasta ovat ilmeisesti pureneet, eikä ajonopeuksien lasku ole myöskään tuntunut aiheuttavan epätoivottujen ohitustilanteiden lisääntymisiä.

Pidän hyvänä että on annettu selkeät ohjeet ja toleranssit (tietääpähän ainakin milloin on sallituissa rajoissa, vähemmän urputtamisen varaa), ja silti allekirjoitan esim. urpiaisen näkemyksen.
Isoissa kaupungeissa luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.
Omat havaintoni eivät tue näkemystäsi. Jostain syystä en ole myöskään onnistunut tähän päivään mennessä saamaan yhtään (ylinopeus)sakkoa, myöskään maaseutumatkoilla taajamien ulkopuolella, ilmeisesti tosi hyvää tuuria tai sitten en ole vain kaahaillut tarpeeksi.

Ulkomailla olen saanut yhdet sakot, mutta en ylinopeudesta. Ajoin "liian pitkään" ohituskaistalla koska toinen kaista oli lähes ajokelvoton, täynnä pienen lapsen kokoisia kuoppia. Kyseisessä sakkorysässä haiskahti hieman rahastus varsinkin kun tajusivat ratissa olevan ulkomaalaisen, mutta en alkanut urputtaa, ja homma hoidettiin epävirallisesti jotta en kuulemma joutuisi käymään poliisiasemalla selvittämässä asiaa. Matka jatkui. Onneksi Suomessa en ole törmännyt vastaavanlaiseen toimintaan, osittain ehkä koska poliisit eivät pääsääntöisesti ota täällä rahaa vastaan henkilökohtaisesti.

Lähetetty: 02.10.2009 12:04
Kirjoittaja exPertti
Frederik Krueger kirjoitti:Tuo on vain väliaikainen ongelma. Ihmisillä on yleisesti tapana alkaa totella sääntöjä kun huomaavat niiden rikkomisella sittenkin olevan seuraamuksia. Olen jo pidemmän aikaa huomannut että ainakin Kehä I:llä, Vihdintiellä ja Hämeenlinnanväylällä ihmisten ajovauhti ruuhka-aikojen ulkopuolellakin on laskenut, ajetaan kiltisti lähempänä sitä 70-80 km/h mikä kullakin tienpätkällä on käytössä. Uutiset tarkentuneesta valvonnasta ovat ilmeisesti pureneet, eikä ajonopeuksien lasku ole myöskään tuntunut aiheuttavan epätoivottujen ohitustilanteiden lisääntymisiä.
Pointti olikin se, että todennäköisyys joutua muun kuin peltipoliisin mittaamaksi on erittäin pieni tässä maassa tai sitten kaikki rikospoliisitkin pitää laittaa tien varteen mittaamaan. Eli periaatteessa jos vaikka seuraat sekunnin rajoitusmerkin kohdalla mitä juniori tekee takapenkillä ja käy se hemmetin huono tuuri niin... Mutta todennäköisempää, helvetin paljon todennäköisempää, on ettei käy.

Itse en ole vuoden 2003 jälkeen nähnyt tutkan välähtävän ja minä olen sentään ajellut aika vilkkailla seuduilla. Se ainut välähdys olikin keskellä ei mitään.

Lähetetty: 02.10.2009 12:06
Kirjoittaja exPertti
^ Yleensä kun tämän tyylisiä uudistuksia tehdään nopeusrajoitukset myös käydään läpi tai niitä jopa nostetaan jos autoilijat eivät koe niitä noudattamisen arvoisiksi. Suomessa taas ihmiset eivät ole kansalaisia vaan hallintoalamaisia, joten tämä ei ole tärkeää.

Yllä olevaa on tehty mm. Tanskassa.

Lähetetty: 02.10.2009 12:17
Kirjoittaja Frederik Krueger
exPertti kirjoitti:Pointti olikin se, että todennäköisyys joutua muun kuin peltipoliisin mittaamaksi on erittäin pieni tässä maassa tai sitten kaikki rikospoliisitkin pitää laittaa tien varteen mittaamaan.
Eroaako tämä jotenkin aikaisemmasta tilanteesta? Mikä oikeastaan olikaan varsinainen ongelma?

Ihmettelen näkemystä että tarkennetut ja yhdenmukaistetut rajat saisivat ihmiset vain ajamaan kovemmin, tai mikä se pointti oli. Varmasti tämänkin jälkeen pystyy monesti kaahailemaan jäämättä kiinni, mutta nyt on ainakin tarkennettu ja yhdenmukaistettu mikä todennäköisesti on seuraamuksena, jos sattuu jäämään kiinni ylinopeudesta. Vähemmän urputusta, enemmän laatuaikaa perheen parissa.
Eli periaatteessa jos vaikka seuraat sekunnin rajoitusmerkin kohdalla mitä juniori tekee takapenkillä ja käy se hemmetin huono tuuri niin...
En tiedä liittyykö tuo jotenkin ylläolevaan, mutta varmasti aina löytyy hyviä selityksiä miksei ole seurannut liikennemerkkejä tai miksi ajaa ylinopeutta. Olisihan se missattu liikennemerkki voinut olla vaikka hirvi.

Lähetetty: 02.10.2009 12:23
Kirjoittaja exPertti
Frederik Krueger kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Pointti olikin se, että todennäköisyys joutua muun kuin peltipoliisin mittaamaksi on erittäin pieni tässä maassa tai sitten kaikki rikospoliisitkin pitää laittaa tien varteen mittaamaan.
Eroaako tämä jotenkin aikaisemmasta tilanteesta? Mikä oikeastaan olikaan varsinainen ongelma?

Ihmettelen näkemystä että tarkennetut ja yhdenmukaistetut rajat saisivat ihmiset vain ajamaan kovemmin, tai mikä se pointti oli. Varmasti tämänkin jälkeen pystyy monesti kaahailemaan jäämättä kiinni, mutta nyt on ainakin tarkennettu ja yhdenmukaistettu mikä todennäköisesti on seuraamuksena, jos sattuu jäämään kiinni ylinopeudesta. Vähemmän urputusta, enemmän laatuaikaa perheen parissa.
Eli periaatteessa jos vaikka seuraat sekunnin rajoitusmerkin kohdalla mitä juniori tekee takapenkillä ja käy se hemmetin huono tuuri niin...
En tiedä liittyykö tuo jotenkin ylläolevaan, mutta varmasti aina löytyy hyviä selityksiä miksei ole seurannut liikennemerkkejä tai miksi ajaa ylinopeutta. Olisihan se missattu liikennemerkki voinut olla vaikka hirvi.
Ongelma on, että _minusta_ (veikkaan etten ole ainoa) monessa kohtaa nopeusrajoitukset ovat erittäin alhaiset paikkaan nähden. Tähän asti ongelmaa ei ole ollut, koska puuttumisraja on ollut melko korkea ja toisaalta yleensä rikesakkoja eivät poliisit ole ehtineet kirjoitella, kun päiväsakotkin työllistävät niin kivasti.

Nyt kun puuttumisrajaa alennettiin ja vähän kuin tönittiin enemmän antamaan myös rikesakkoja on liikenne oikea iso hedelmäpeli. Todennäköisyys saada sakkoja on edelleen pieni, mutta epähuomiossa voit menettää ihan huonoa tuuriasi todella isoja rahasummia, päiväsakkosysteemin ollessa mitä on.

Mikäs vika tässä olisikaan jos yksin asuisi ja rahaa tarvitsisi vain välttämättömyyksiin (viinaa, ruokaa, viinaa, olutta... :) ), mutta yksi epähuomioinen kymmensekuntinen ja kotona tarjoillaankin ääritilanteessa ruokapöydässä ei-oota.

Lähetetty: 02.10.2009 12:34
Kirjoittaja Frederik Krueger
exPertti kirjoitti:^ Yleensä kun tämän tyylisiä uudistuksia tehdään nopeusrajoitukset myös käydään läpi tai niitä jopa nostetaan jos autoilijat eivät koe niitä noudattamisen arvoisiksi. Suomessa taas ihmiset eivät ole kansalaisia vaan hallintoalamaisia, joten tämä ei ole tärkeää.

Yllä olevaa on tehty mm. Tanskassa.
Suomessa tuntuu olevan motareilla aika korkeat sallitut kesänopeudet (120km/h) verrattuna esim. Amerikkoihin, moniin Aasian maihin jne. Sinänsä olen samaa mieltä että nopeusrajoitusten tulee olla järkeviä, vaikka se ei sinänsä liity suoraan tähän keskusteluun. Vielä kun joku keksisi mikä se järkevä on. Jos motareille saadaan valotaululiikennemerkit, en ole sitä vastaan että nopeusrajoitukset saattaisivat muuttua lennossa olosuhteiden muuttuessa, Saksan malliin. (sateella, sumussa jne. joidenkin teiden nopeusrajoitukset laskevat, hyvällä kelillä vastaavasti nousevat)

Joka tapauksessa, eivät Suomen motarirajoitukset (120km/h kesällä) ole kansainvälisesti tarkastellen niin hirmuisen alhaisia.

Lähetetty: 02.10.2009 12:37
Kirjoittaja exPertti
Frederik Krueger kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^ Yleensä kun tämän tyylisiä uudistuksia tehdään nopeusrajoitukset myös käydään läpi tai niitä jopa nostetaan jos autoilijat eivät koe niitä noudattamisen arvoisiksi. Suomessa taas ihmiset eivät ole kansalaisia vaan hallintoalamaisia, joten tämä ei ole tärkeää.

Yllä olevaa on tehty mm. Tanskassa.
Suomessa tuntuu olevan motareilla aika korkeat sallitut kesänopeudet (120km/h) verrattuna esim. Amerikkoihin, moniin Aasian maihin jne. Sinänsä olen samaa mieltä että nopeusrajoitusten tulee olla järkeviä, vaikka se ei sinänsä liity suoraan tähän keskusteluun. Vielä kun joku keksisi mikä se järkevä on. Jos motareille saadaan valotaululiikennemerkit, en ole sitä vastaan että nopeusrajoitukset saattaisivat muuttua lennossa olosuhteiden muuttuessa, Saksan malliin. (sateella, sumussa jne. joidenkin teiden nopeusrajoitukset laskevat, hyvällä kelillä vastaavasti nousevat)

Joka tapauksessa, eivät Suomen motarirajoitukset (120km/h kesällä) ole kansainvälisesti tarkastellen niin hirmuisen alhaisia.
Ei minulla moottoriteistä pahaa sanottavaa ole. Jos oletetaan puuttumisrajat pitää mittarivirhe huomioon ottaen ajaa motarilla >135 saadakseen edes pienen mahdollisuuden sakkoon.

Entäs 40 km/h rajoitus valtatiellä? Näin nykyään maakunnissa entisissä 60-80 km/h keskustan ohituksissa.

Ja muutenkin jopa tältä syksyltä on esimerkkejä siitä, että rajoituksia muutetaan kerralla -20 km/h. Ja yleensä keskeltä ei mitään.

Lähetetty: 02.10.2009 12:37
Kirjoittaja Fcuk
Vantaalla puolentoista tunnin valvonta päiväkodin lähellä sai aikaan yhteensä noin 50 sakkoa ja huomautusta. Suuri osa sakoista oli 85 euron rikesakkoja.
Saanko pyydettyä poliisit tänne meidän hoodseille vai tuleeks ne kun kerkee? Viimeks ollu tutka tossa ala-asteella kyylämummonaapureitteni mukaan vuos sit, pelkät mopopojat ajelee sitä 55-vauhtia 30-alueella joka vitun aamu. Puhumattakaan näistä viiskybäsistä puolsokeista mersukuskeista, jotka lähtee palavereihinsa aina myöhässä.

60 ja alle nopeuksissa tää tehostettu systeemi ois toimiessaan loistava! Aivan ihana. 60-80 -alueilla ihan sama, olkoon tarkka. 100-lätkä tiellä niin nopeuksia ei tarttis katella lainkaan. Oon tottunu asettamaan 100-alueella vakionopeudeks 120, nyt kai alennettava suosiolla, enköhän opi...

Lähetetty: 02.10.2009 12:38
Kirjoittaja Frederik Krueger
exPertti kirjoitti:Mikäs vika tässä olisikaan jos yksin asuisi ja rahaa tarvitsisi vain välttämättömyyksiin (viinaa, ruokaa, viinaa, olutta... :) ), mutta yksi epähuomioinen kymmensekuntinen ja kotona tarjoillaankin ääritilanteessa ruokapöydässä ei-oota.
Etköhän nyt vähän liioittele? Noin ei liene tapahtunut koskaan.

Lähetetty: 02.10.2009 12:40
Kirjoittaja Frederik Krueger
exPertti kirjoitti:Ei minulla moottoriteistä pahaa sanottavaa ole. Jos oletetaan puuttumisrajat pitää mittarivirhe huomioon ottaen ajaa motarilla >135 saadakseen edes pienen mahdollisuuden sakkoon.

Entäs 40 km/h rajoitus valtatiellä? Näin nykyään maakunnissa entisissä 60-80 km/h keskustan ohituksissa.
Eivät tuon listan mukaan taajamanopeudetkaan ole Suomessa niin erityisen alhaisia kansainvälisesti tarkastellen.

Lähetetty: 02.10.2009 12:47
Kirjoittaja exPertti
Frederik Krueger kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Mikäs vika tässä olisikaan jos yksin asuisi ja rahaa tarvitsisi vain välttämättömyyksiin (viinaa, ruokaa, viinaa, olutta... :) ), mutta yksi epähuomioinen kymmensekuntinen ja kotona tarjoillaankin ääritilanteessa ruokapöydässä ei-oota.
Etköhän nyt vähän liioittele? Noin ei liene tapahtunut koskaan.
Jaa miksi liioittelen? 300-400 euron poistuminen ruokabudjetista on isollekin perheelle "aika kelju juttu". Ja kaikki tämä, että tarkkaavaisuus herpaantuu.

Sanon nyt, että minä en yleisesti puolusta ylinopeutta ajamista. Minua pelottaa tuo yllä oleva jos se sattuisi itselle, minulle joka tapaa vahtia omia ajonopeuksiaan melko tarkasti. Ei se vahdinta viimeksikään auttanut kun hetkeksi herpaantui.

Lähetetty: 02.10.2009 14:01
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Yhtä asiaa ihmettelen suuresti. Nimittäin sitä, ettei kukaan ole tässä ketjussa hehkuttanut, ettei koskaan aja noin törkeää ylinopeutta kuin tuo 6 kilzaa tunnis. Sitten jäin miettimään sitä, että miksi vatussa firmani luukuilla ei ole jatkuvasti niitä teidenritareita päättymättömässä jonossa tunnustamassa konstaappelille kuinka edellisiltana vahingossa viisari heilahti rosvosekotorille. Ei kai kaikilla kuitenkaan ole säätimiä koko aikaa käytössä.

Lähetetty: 02.10.2009 14:12
Kirjoittaja exPertti
^ Jos nyt oikein käsitin mitä ajat takaa niin käytännössä on luultavaa, että tämä uudistus johtaa suureen alinopeustrendiin kaikilla teillä.

Lähetetty: 09.10.2009 5:11
Kirjoittaja Manaaja
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Yhtä asiaa ihmettelen suuresti. Nimittäin sitä, ettei kukaan ole tässä ketjussa hehkuttanut, ettei koskaan aja noin törkeää ylinopeutta kuin tuo 6 kilzaa tunnis. Sitten jäin miettimään sitä, että miksi vatussa firmani luukuilla ei ole jatkuvasti niitä teidenritareita päättymättömässä jonossa tunnustamassa konstaappelille kuinka edellisiltana vahingossa viisari heilahti rosvosekotorille. Ei kai kaikilla kuitenkaan ole säätimiä koko aikaa käytössä.
Voi vittu, nyt ne on ostanu peltipoliisin jo tännekin.

Lähetetty: 09.10.2009 7:51
Kirjoittaja Vesper
Mieetin tätä taas eilen kotimatkalla ja en nyt oikein kässää. Ei tää mun mielestä mitenkään erityisesti liikenneturvallisuutta paranna. Mulla oli aikaisemmin vähän sellainen sääntö, että 10% voi ajella ylinopeutta ja siihen ei vielä poliisi puutu, eli motarilla 132km/h ja 30-alueella 33km/h. Nythän mä voin hurauttaa siellä pikkutiellä niiden lapsien ja mummojen välissä jo neljääkymppiä, enkä silti saa edes sakkoja, muistarin vaan. Mut kai mua viisaammat on taas miettineet tän tarkkaan...