Tupakinpolton lopetus

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Paha Keisari kirjoitti:Kaikki oikeasti haluavat pystyvät lopettamaan. Zybanin ja Champixin kanssa lopettavilta kyse ei ole missään tapauksessa vähemmistöstä. En epäile lainkaan, etteikö Stinkykin siihen joukkoon kuulu joka onnistuu.


Älä viitsi puhua paskaa asiasta, josta et tiedä mitään.

Champixilla (paras lääkitys) on vuoden kuluttua tupakoimatta 22%.
Paha Keisari

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

NuoriD kirjoitti:
Paha Keisari kirjoitti:Kaikki oikeasti haluavat pystyvät lopettamaan. Zybanin ja Champixin kanssa lopettavilta kyse ei ole missään tapauksessa vähemmistöstä. En epäile lainkaan, etteikö Stinkykin siihen joukkoon kuulu joka onnistuu.


Älä viitsi puhua paskaa asiasta, josta et tiedä mitään.

Champixilla (paras lääkitys) on vuoden kuluttua tupakoimatta 22%.


Ok. Sitten aiemmin lukemani tutkimukset ovat väärää tietoa.
Nehemiah James

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Mä olen lopettanut kaksi kertaa. Ensimäinen oli oikeastaan olosuhteiden pakosta, kun armeija-aikana ei yksinkertaisesti ollut enää rahaa polttaa ja jengi kyllästyi pummaajaan. Toinen kerta oli omatoimisempi lopettamispäätös sen jälkeen, kun olin miettinyt asiaa niin, että mistä siinä tupakoinnissa oikeasti pidän. En keksinyt mitään ja stumppasin. Nykyään toisten tupakointi ei enää edes häiritse, mutta ei aiheuta mitään himojakaan.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Hetkinen. Tästä riippuvuusjutusta saisikin aikaan mielenkiintoisen keskustelun. Jokaikinen rööki, viinapullo ja huumeruisku on tehty valinta. Toiset valitsevat jatkaa, toiset lopettaa. Taisi olla eräs brittilääkäri, joka tästä oli enemmänkin tehnyt tutkimusta.

Eikö kyse ole kuitenkin loppujen lopuksi siitä, miten paljon haluaa lopettaa?Onko halu lopettaa vahvempi, kuin halu jatkaa? Että ei olisi mitään "riippuvuusgeeniä", vain totuttu tapa antaa periksi kiusauksille. Toiset taas ovat tottuneet sietämään kiusauksia, eivätkä tukeudu nautintoaineisiin kohdatessaan vaikeuksia. Enkä toki tässä vähättele röökinlopetuksen vaikeutta, kun en itse ole koskaan vakkariin tupakoinutkaan. Mutta mitä mieltä olette? Ovatko toiset vain sitä mieltä, että hetken hyvä olo on tärkeämpi kuin sen aiheuttamat haitat?

Pointtina tässä oli, että koska osa onnistuu pääsemään irti, on irtipääseminen mahdollista, kaikille.
Prepare for the worstest.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Paha Keisari kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Paha Keisari kirjoitti:Kaikki oikeasti haluavat pystyvät lopettamaan. Zybanin ja Champixin kanssa lopettavilta kyse ei ole missään tapauksessa vähemmistöstä. En epäile lainkaan, etteikö Stinkykin siihen joukkoon kuulu joka onnistuu.


Älä viitsi puhua paskaa asiasta, josta et tiedä mitään.

Champixilla (paras lääkitys) on vuoden kuluttua tupakoimatta 22%.


Ok. Sitten aiemmin lukemani tutkimukset ovat väärää tietoa.


Perustan itse nuo luvut Champixin valmistajan ilmoittamiin tietoihin.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16820547

"For weeks 9 through 52, 23% of participants in the varenicline group were continuously abstinent compared with 10.3% in the placebo group "

Eli tuossa tutkimuksessa 23%, toinen Champix-valmistajan ilmoittama tulos samalla tutkimusasetelmalla oli 22.1% 52:n viikon kohdalla.

(vareniclinine=Champix, bupropion=Zyban)

Eli: ilman lääkitystä onnistuu noin 10%, parhaalla hoidolla 22-23%. Ei ole helppoa.

Itse en ole koskaan tupakoinut.
Viimeksi muokannut NuoriD, 28.05.2009 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

nowaysis kirjoitti:Ovatko toiset vain sitä mieltä, että hetken hyvä olo on tärkeämpi kuin sen aiheuttamat haitat?

Pointtina tässä oli, että koska osa onnistuu pääsemään irti, on irtipääseminen mahdollista, kaikille.

Kyllä mä myönnän että tuo yllä oleva teksti sopii minuun. Hölmöhän mä olin mutta myönnän sen.

Mun isä joi monta vuotta, on siis alkoholisti, ja elokuussa tulee 3 vuotta raittiina. Jos hän pystyi tuohon, niin perkele mä pystyn lopettaa röökin vetämisen.
Viimeksi muokannut Stinky, 28.05.2009 13:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

nowaysis kirjoitti:
Pointtina tässä oli, että koska osa onnistuu pääsemään irti, on irtipääseminen mahdollista, kaikille.


Jos joku pystyy juoksemaan 100 metriä alle 10 sekunnin, onko se mahdollista jokaiselle kovalla harjoittelulla?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Minusta fyysisiä ja henkisiä haasteita ei oikein voi verrata.. Toki rajansa on jokaisella, mutta niihin fyysisiin on itse hankalampi vaikuttaa.
Prepare for the worstest.
Paha Keisari

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

nowaysis kirjoitti:Eikö kyse ole kuitenkin loppujen lopuksi siitä, miten paljon haluaa lopettaa?Onko halu lopettaa vahvempi, kuin halu jatkaa? Että ei olisi mitään "riippuvuusgeeniä", vain totuttu tapa antaa periksi kiusauksille.


Mun nähdäkseni ero onnistujan/epäonnistujan välillä on kaikissa tietämissäni tapauksissa pitkälti siinä, että mistä se päätös tupakoinnin lopettamiseen tulee. Jos lopetuspäätös tulee jostain ulkoisesta seikasta, kuten lääkärin kehotuksesta, raskaudesta, tyttö/poikaystävän toiveista, työpaikan/kaverien haasteesta, rahanmenosta tms. niin aika tavallisesti repsahdetaan joko syyn lakattua tai muuten vaan melko pian.

Sen sijaan ne, jotka ovat vain joku päivä asia harkittuaan päättäneet, että nyt riitti, usein se onnistuu. Jostain nautinnosta luopuminen ulkoisen syyn vuoksi tuntuu varmasti helpommin menetykseltä.

Pointtina tässä oli, että koska osa onnistuu pääsemään irti, on irtipääseminen mahdollista, kaikille.


Näen itse koko kysymyksen pitkälti motivaatiojuttuna, siksi olen itse samaa mieltä.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Paha Keisari kirjoitti:
Edit: ainakin jokunen tutkimus, jossa Zybanin kanssa onnistumisprosentti olisi reilusti yli 50.


Ne on noita tutkimuksia, joissa tarkastellaan tilannetta siinä vaiheessa, kun Zyban tai Champix -kuuri loppuu. Valitettavasti tilanne on aivan toinen, kun katsotaan tilannetta 52 viikkoa kuurin aloittamisesta.

During the last 4 weeks of treatment (weeks 9-12), 43.9% of participants in the varenicline group were continuously abstinent from smoking compared with 17.6% in the placebo group (odds ratio [OR], 3.85; 95% confidence interval [CI], 2.69-5.50; P<.001) and 29.8% in the bupropion SR group

ELi lääkekuurin päättyessä 43,9 % oli polttamatta, mutta 52:n viikon kuluttua enää 23%.
Paha Keisari

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

NuoriD kirjoitti:Perustan itse nuo luvut Champixin valmistajan ilmoittamiin tietoihin.


Oon ehkä vähän markkinoinnin uhri, lueskelin joskus jostain tutkimusta jossa Zybanille ilmoitettiin kliinisessä plasebotestissä joku reilusti >50% onnistumisprosentti. Se ei varmaan sitten ollut mikään pitkän aikavälin tutkimus tai silkkaa huijausta. Ei ole ollut aihetta tutustua aiheeseen sen enemmin, koska kaikki kaverit jotka ovat Zyban-reseptin hakeneet, ovat sen avulla onnistuneet, joten oletin tähän asto että tieto pitää paikkaansa. Kaikki he pitävät sitä melkoisena ihmelääkkeenä. Hieno lumevaikutus kaverien kehuilla.

Googlesta löytyy arviota 15-25% pitkän aikavälin onnistumisprosenteista.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

nowaysis kirjoitti:Minusta fyysisiä ja henkisiä haasteita ei oikein voi verrata.


Miksei voi? Synnymme siiheen ruumiiseen ja niihin aivoihin, joihin synnymme. Harjoittelulla ja motivaatiolla pystymme vaikuttamaan molempien suorityskykyyn.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

NuoriD kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:Minusta fyysisiä ja henkisiä haasteita ei oikein voi verrata.


Miksei voi? Synnymme siiheen ruumiiseen ja niihin aivoihin, joihin synnymme. Harjoittelulla ja motivaatiolla pystymme vaikuttamaan molempien suorityskykyyn.


No, itse en kokoni puolesta pysty koskaan samaan, mihin isommalla ihmisellä on mahdollisuus. Henkiseen kanttiin taas koko ei vaikuta.
Prepare for the worstest.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Suvinen kirjoitti:Typerää lähteä lannistamaan moisilla minimaalisilla luvuilla ihmisiä, jotka yrittävät lopettaa. Itse sanoisin jo ihan näppituntumalla, että noin puolet lopettaneista onnistuvat ennemmin tai myöhemmin. Jotkut saattavat retkahtaa vuoden sisällä, mutta kyllä ne fyysiset oireet kaikkoavat jo paljon aiemmin, joten lääkkeistä' homma ei siinä vaiheessa voi mitenkään olla kiinni.


Oletan luvuilla olevan suuremmankin merkityksen tässä asiassa. Tixihän summasi, että olet joko paskanpuhuja tai toteuttaja. Toteuttajia siis lienee 22% tupakoijapopulaatiosta.

Kun lopetin vuonna 2003 minä vaan lopetin ja sillä selvä. Se taas ei tarkoita, että se olisi helppoa jollekin muulle.
Came here for school, graduated to the high life
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Paha Keisari kirjoitti: kaikki kaverit jotka ovat Zyban-reseptin hakeneet, ovat sen avulla onnistuneet, joten oletin tähän asto että tieto pitää paikkaansa. Kaikki he pitävät sitä melkoisena ihmelääkkeenä. Hieno lumevaikutus kaverien kehuilla.


Siis kyllähän zybanista ja champixista oikeasti on selvä apu. Ne tuplaavat pitkän tähtäimen (vuoden) onnistumistodennäköisyyden.

Todellinen testi on kuitenkin se vuoden tilanne ja valitettavasti siinä se onnistuminen on se 22-23% lääkkellä ja placebolla n. 10%
Paha Keisari

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

NuoriD kirjoitti:
Paha Keisari kirjoitti: kaikki kaverit jotka ovat Zyban-reseptin hakeneet, ovat sen avulla onnistuneet, joten oletin tähän asto että tieto pitää paikkaansa. Kaikki he pitävät sitä melkoisena ihmelääkkeenä. Hieno lumevaikutus kaverien kehuilla.


Siis kyllähän zybanista ja champixista oikeasti on selvä apu. Ne tuplaavat pitkän tähtäimen (vuoden) onnistumistodennäköisyyden.

Todellinen testi on kuitenkin se vuoden tilanne ja valitettavasti siinä se onnistuminen on se 22-23% lääkkellä ja placebolla n. 10%


Kymmenkunta kaveriani on lopettanut zybanilla, eikä kukaan ole retkahtanut takaisin. Viimeisimmät kaksi lopettivat nyt vuodenvaihteessa. En taida vaivautua kertomaan heille näistä todennäköisyyksistä. Parempi kun uskovat tehneensä ikuisen parannuksen.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Suvinen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Eli: ilman lääkitystä onnistuu noin 10%, parhaalla hoidolla 22-23%. Ei ole helppoa.



En voi parhaalla tahdollakaan uskoa tuohon lukuun. Lähes kaikki tuntemani tupakoinnin lopettaneet ovat päätöksessään pysyneet, lääkitystä tai ei. Ainoat "lääkitystä" käyttäneetkin ovat olleet ihan tavallisen nicorettemn jäystäjiä.

Vai tarkoitetaanko tällä lopettamiskertoja? Otetaan kymmenen ihmistä, joista jokainen yrittää lopettaa tupakanpolton. Yksi onnistuu kertaheitolla ilman mitään lääkitystä. Kolme lopettaa ilman lääkitystä, retkahtaa kaksi tai kolme kertaa, mutta lopulta pääsee kokonaan tupakasta eroon. Neljä lopettaa lääkityksellä, kaksi heistä retkahtaa, kaksi lopettaa kokonaan. Kaksi yrittää lopettaa ilman lääkitystä onnistumatta ja luovuttaa.

Lasketaanko tästä joukosta lääkkeittä lopettavaksi ainoastaan tuo yksi tyyppi (10%) vaiko myös ne kolme, jotka retkahtelivat (40%)? Minusta aika iso ero noissa luvuissa.

Typerää lähteä lannistamaan moisilla minimaalisilla luvuilla ihmisiä, jotka yrittävät lopettaa. Itse sanoisin jo ihan näppituntumalla, että noin puolet lopettaneista onnistuvat ennemmin tai myöhemmin. Jotkut saattavat retkahtaa vuoden sisällä, mutta kyllä ne fyysiset oireet kaikkoavat jo paljon aiemmin, joten lääkkeistä' homma ei siinä vaiheessa voi mitenkään olla kiinni.


Uskoa saa mitä haluaa. Monet uskovat enkeleihin ja lapset joulupukkiin. Tämä on kuitenkin lääketieteellinen tosiasia. Tarkoitus ei ole lannistaa vaan kertoa asia niin kuin se on. Lähinnä puolustan addikteja niitä vastaan, jotka ovat sitä mieltä että tupan lopettaminen olisi yksinkertaista.

Tutkimustulokset lasketaan sen mukaan kuin tutkimukseen osallistutaan.

Jos joku nyt epäonnistuu mutta kymmenen vuoden kuluttua onnistuu, niin se kymmenen vuoden kuluttua tapahtuva onnistuminen ei tietysti näy kyseisessä tutkimuksessa.

Jos otetaan 100 motivoitunutta ja annetaan heille parasta lääkettä, niin 52:n viikon kulutta 23% on tupakoimatta. Siinä se yksinkertaisuudessaan on.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Paha Keisari kirjoitti:Kymmenkunta kaveriani on lopettanut zybanilla, eikä kukaan ole retkahtanut takaisin. Viimeisimmät kaksi lopettivat nyt vuodenvaihteessa. En taida vaivautua kertomaan heille näistä todennäköisyyksistä. Parempi kun uskovat tehneensä ikuisen parannuksen.


Jos ND kertoisi vielä miten isoista tutkimusryhmistä on kyse (tai miten monet yrittävät lopettaa tupakoinnin vuosittain) niin ehkä nämä kymmenen saataisiin perspektiiviin.
Came here for school, graduated to the high life
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
Paha Keisari kirjoitti:Kymmenkunta kaveriani on lopettanut zybanilla, eikä kukaan ole retkahtanut takaisin. Viimeisimmät kaksi lopettivat nyt vuodenvaihteessa. En taida vaivautua kertomaan heille näistä todennäköisyyksistä. Parempi kun uskovat tehneensä ikuisen parannuksen.


Jos ND kertoisi vielä miten isoista tutkimusryhmistä on kyse.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16820547

-1413 adult smokers


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1682 ... rom=pubmed

-1025 generally healthy smokers

Eo. tutkimukset löytyvät myös Champixin lääkäreille toimittamasta datasta, eli nämä ovat ne tutkimukset, joihin he itse vetoavat.

Varenicline= champix, Bupropion=Zyban
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

nowaysis kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:Minusta fyysisiä ja henkisiä haasteita ei oikein voi verrata.


Miksei voi? Synnymme siiheen ruumiiseen ja niihin aivoihin, joihin synnymme. Harjoittelulla ja motivaatiolla pystymme vaikuttamaan molempien suorityskykyyn.


No, itse en kokoni puolesta pysty koskaan samaan, mihin isommalla ihmisellä on mahdollisuus. Henkiseen kanttiin taas koko ei vaikuta.


Mutta addiktion voimakkuuteen vaikuttaa se, millaisilla aivoilla olet syntynyt. Aivojaan ei voi vaihtaa yhtään sen enempää kuin voi vaikuttaa siihen, minkälaiseen ruumiiseen on syntynyt.

Eo. ei tarkoita, etteikö kannata yrittää. Toki kannattaa.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2893
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

NuoriD kirjoitti:parasta lääkettä

Millä tavalla Champix on parasta lääkettä?

Itelläkin tua jossain resepti...
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Suvinen kirjoitti:Tuo miten monet yrittävät lopettaa voisi olla aika vaikeaa tutkia. Pitäisi tietää miten pitkä aika pitää olla polttamatta että lasketaan yrittämiseksi. Minusta tuo vuosi on kuitenkin suhteellisen pitkä aika, vaikka johonkin se raja tietysti pitää vetää.


Koetan sanoa, että jos vaikka kaveripiirissä olisi hyviä esimerkkejä tupakoinnin lopettamisesta niin se ei ehkä kerro paljoakaan miten isot määrät vuodessa epäonnistuvat asiassa.

Menen nyt taas vaarallisille vesille olemalla jostakin jotakin mieltä, mutta olen käsittänyt että tupakointi jonkin verran korreloi myös koulutustason kanssa. Poikkeuksia tietty on. Eli kun tixin kaverit ovat pikku hiljaa kouluttautuneet heidän viitekehyksenään toimivien työkaverien keskuudessa tupakointi ei olekaan SE juttu ja sosiaalinen paine lopettaa harrastus on kasvanut. Ja tämä on edelleen parantanut lopettamisen mahdollisuuksia. Paljon oletuksia, mutta aika lailla näin se on mielestäni monella mennyt.
Came here for school, graduated to the high life
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Lapitii kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:parasta lääkettä

Millä tavalla Champix on parasta lääkettä?

Itelläkin tua jossain resepti...


Lue edellä linkittämäni tutkimukset. Tuloksen ovat hiukan parempia kuin zybanilla ja lähes kolme kertaa paremmat kuin ilman lääkettä.
Paha Keisari

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

NuoriD kirjoitti:
Lapitii kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:parasta lääkettä

Millä tavalla Champix on parasta lääkettä?

Itelläkin tua jossain resepti...


Lue edellä linkittämäni tutkimukset. Tuloksen ovat hiukan parempia kuin zybanilla ja lähes kolme kertaa paremmat kuin ilman lääkettä.


Tuli kyllä mieleen vielä, että onko noissa eritelty ikäryhmiä tai sukupuolia? Kaverini ovat pääsääntöisesti lopettaneet 25-32 ikävuoden välillä, poltettuaan 5-15 vuotta. Kuvittelisin, että sen on oltava helpompaa jo tavankin puolesta kuin pidempään polttaneilla vanhemmilla ikäluokilla.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2893
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

NuoriD kirjoitti:
Lapitii kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:parasta lääkettä

Millä tavalla Champix on parasta lääkettä?

Itelläkin tua jossain resepti...


Lue edellä linkittämäni tutkimukset. Tuloksen ovat hiukan parempia kuin zybanilla ja lähes kolme kertaa paremmat kuin ilman lääkettä.

En jassa. Arvelin että ois pienemmät sivuvaikutukset ku Zybanilla. Siihen käsitykseen ainaki jäin ku mulle toi resepti arvottiin.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Vastaa Viestiin