Sivu 4/15

Lähetetty: 02.11.2009 11:38
Kirjoittaja exPertti
Kai Nalo kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Kylkeähän ei missään nimessä saa vaihtaa renkaan jommalla kummalla kyljellä jo kerran oltua, vaan sen jälkeen oikealla pyörivät ovat oikealla pyöriviä ja vasemmalla pyörivät vasemmalla pyöriviä. Vaihto toiselle kyljelle vaihtaa myös pyörimissuunnan, joka löysyttää renkaan runko-/vyörakennetta, ja pahimmillaan huonontaa renkaan turvallisuutta ja pito-ominaisuuksia merkittävästi.

Täääh. Onko tuollainenkin suositus olemassa?
Ainakin omissa renkaissani on nuolet pääasialliseen pyörimissuuntaan, eli vastaus lienee: kyllä. :)

Lähetetty: 02.11.2009 11:41
Kirjoittaja Kai Nalo
exPertti kirjoitti:
Ainakin omissa renkaissani on nuolet pääasialliseen pyörimissuuntaan, eli vastaus lienee: kyllä. :)

No tietenkin jos on nuolet, mutta kun kaikissa renkaissa ei ole.

Esim mulla oli Aeron alla jotkut Pirellit ja niissä oli ihan sama kuin päin ne pyörii. Ei ollut nuolia ja renkaan kuviointi oli renkaan molemmilla reunoilla vastaikkainen ja täys peilikuva.

Lähetetty: 02.11.2009 12:11
Kirjoittaja Frederik Krueger
Kai Nalo kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Ainakin omissa renkaissani on nuolet pääasialliseen pyörimissuuntaan, eli vastaus lienee: kyllä. :)
No tietenkin jos on nuolet, mutta kun kaikissa renkaissa ei ole.
Sama täällä, ainakaan kesärenkaissa. En muista oliko talvirenkaissa, en ole vielä kertaakaan vaihtanut niitä tilalle tässä autossa. Svittu jos olen nyt ajellut koko kesän renkaat ihan väärinpäin ja vinksinvonksin, ei ihmekään kun ei kiihdy.

Kai sitten pitää muistaa ainakin nyt maalata niihin itse nuolet, ja teksti "tämä puoli ulospäin".

Lähetetty: 02.11.2009 12:14
Kirjoittaja exPertti
Frederik Krueger kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Ainakin omissa renkaissani on nuolet pääasialliseen pyörimissuuntaan, eli vastaus lienee: kyllä. :)
No tietenkin jos on nuolet, mutta kun kaikissa renkaissa ei ole.
Sama täällä, ainakaan kesärenkaissa. En muista oliko talvirenkaissa, en ole vielä kertaakaan vaihtanut niitä tilalle tässä autossa. Svittu jos olen nyt ajellut koko kesän renkaat ihan väärinpäin ja vinksinvonksin, ei ihmekään kun ei kiihdy.

Kai sitten pitää muistaa ainakin nyt maalata niihin itse nuolet, ja teksti "tämä puoli ulospäin".
Kas Freddie on viisauden lähteellä, vahingossa mutta kuitenkin. Hankookeissani lukee "outside" tai vastaava teksti renkaan ulkoreunaksi tarkoitetussa reunassa.

Mitä tulee Toitsusi kiihtymiseen niin ei liene sattuma, että nuorisokorollia ajavat 99,5% todennäköisyydellä fredrikksonlakkiset vanhat papat.

Lähetetty: 02.11.2009 12:30
Kirjoittaja Frederik Krueger
exPertti kirjoitti:Mitä tulee Toitsusi kiihtymiseen niin ei liene sattuma, että nuorisokorollia ajavat 99,5% todennäköisyydellä fredrikksonlakkiset vanhat papat.
Yllätys on paras hyökkäys. Ajatteles sitä ihmetystä ja mielenkiintoa kun Toitsusta nouseekin yllättäen kaltaiseni adonis paita huolettomasti tuulessa lepattaen. "Uuuh, siinä mies joka kulkee omia polkujaan."

Lähetetty: 02.11.2009 12:45
Kirjoittaja exPertti
Frederik Krueger kirjoitti:Yllätys on paras hyökkäys. Ajatteles sitä ihmetystä ja mielenkiintoa kun Toitsusta nouseekin yllättäen kaltaiseni adonis paita huolettomasti tuulessa lepattaen. "Uuuh, siinä mies joka kulkee omia polkujaan."
Myönnän yllättyneeni kun kerran näin vähän normi-ikää nuoremman ajavan sellaisella. Tuli heti mieleen, että salama ei iske kahta kertaa samaan paikkaan, joten se pitää olla Freddie. :)

Lähetetty: 02.11.2009 21:57
Kirjoittaja Pulkannaru
Kai Nalo kirjoitti:No tietenkin jos on nuolet, mutta kun kaikissa renkaissa ei ole.
Esim mulla oli Aeron alla jotkut Pirellit ja niissä oli ihan sama kuin päin ne pyörii. Ei ollut nuolia ja renkaan kuviointi oli renkaan molemmilla reunoilla vastaikkainen ja täys peilikuva.
Jos ei ole nuolia ei ole väliä mille puolelle autoa ne ENSIMMÄISEN kerran laittaa.
Jos on nuolet, niin tulee olla AINA pyörimässä nuolen suuntaan. Paitsi peruuttaessa..

Lähetetty: 03.11.2009 2:55
Kirjoittaja Manaaja
Kai Nalo kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Kylkeähän ei missään nimessä saa vaihtaa renkaan jommalla kummalla kyljellä jo kerran oltua, vaan sen jälkeen oikealla pyörivät ovat oikealla pyöriviä ja vasemmalla pyörivät vasemmalla pyöriviä. Vaihto toiselle kyljelle vaihtaa myös pyörimissuunnan, joka löysyttää renkaan runko-/vyörakennetta, ja pahimmillaan huonontaa renkaan turvallisuutta ja pito-ominaisuuksia merkittävästi.
Täääh. Onko tuollainenkin suositus olemassa?
O, ja unohdin muuten mainita vielä lamellitkin noiden vyörakenteiden lisäksi. Jos renkaan pyörimissuuntaa vaihtaa, lamellien takareunat jotka nyt muuttuvat etureunoiksi tienpintaa vasten, murtuvat alle, rikkovat siten lamellirakenteen ja tekevät renkaasta taas kerran turvattoman/pilaa ominaisuudet.

Mieti pyyhekumia jota et hinkkaa edestakaisin, vaan ainoastaan yhteen suuntaan pöytää vasten. Vaihda sitten hinkkaussuuntaa toiseen suuntaan, ja huomaatkin että alkaa jännästi isompia palasia murtua ja lennellä.

Niinkuin herra yläpuolella sanoi, toisilla renkailla ei ole mitään väliä miten päin ne asentaa ENSIMMÄISEN kerran auton alle (puhutaan siis renkaista, joiden lamellirakenne on peilikuvamainen, eikä suuntaa siksi ole tehtaalla määrätty). Silti minkään renkaan, ei pyörimissuuntamääräämättömänkään, pyörimissuuntaa saa vaihtaa kun se on ensimmäistä kertaa asennettu pyörimään omalle kyljelleen siihen tiettyyn pyörimissuuntaansa.

Ja tää pyyhekumiefekti sitten pätee myös nastoihin. Jos vaihtaa renkaan pyörimissuuntaa nastarenkaassa jonka pyörimissuuntaa ei muuten nuolella ole määrätty, nastat alkavat taittua vastakkaiseen suuntaan, ja saavat kuopissaan huomattavasti enemmän tilaa elää ja sitten irrota.

Eli: Minkään autonrenkaan pyörimissuuntaa ei saa vaihtaa kesken renkaan elämän. Aivan sama onko suuntamerkit vai ei.

Lähetetty: 03.11.2009 8:43
Kirjoittaja Kai Nalo
^ No usottavahan se sit on.

Lähetetty: 03.11.2009 10:45
Kirjoittaja Frederik Krueger
Manaaja kirjoitti:Eli: Minkään autonrenkaan pyörimissuuntaa ei saa vaihtaa kesken renkaan elämän. Aivan sama onko suuntamerkit vai ei.
Suomen maanteillä kytee POMMI käytettyjen autojen ja niiden mukana tulleiden renkaiden muodossa, joihin ensimmäiset omistajat eivät ole merkinneet ensimmäisen käyttökerran pyörimissuuntaa! Mielestäni merkitsemättömyydestä tulisi tuomita sakkoja ja kuritushuonetta.

Lähetetty: 03.11.2009 10:49
Kirjoittaja Bhven
Frederik Krueger kirjoitti:Mielestäni merkitsemättömyydestä tulisi tuomita sakkoja ja kuritushuonetta.
Oma viherpehmeä lähestymistapani tähän ongelmaan on jeesusteippiä lamelleihin. Samalla saadaan renkaan käyttöikää pidennettyä.

Lähetetty: 03.11.2009 11:02
Kirjoittaja Frederik Krueger
Bhven kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Mielestäni merkitsemättömyydestä tulisi tuomita sakkoja ja kuritushuonetta.
Oma viherpehmeä lähestymistapani tähän ongelmaan on jeesusteippiä lamelleihin. Samalla saadaan renkaan käyttöikää pidennettyä.
Ai? Minulla puolestaan on ollut tapana pujottaa mehupilli rattiin kiinni.

Lähetetty: 03.11.2009 11:10
Kirjoittaja exPertti
Frederik Krueger kirjoitti:Suomen maanteillä kytee POMMI käytettyjen autojen ja niiden mukana tulleiden renkaiden muodossa, joihin ensimmäiset omistajat eivät ole merkinneet ensimmäisen käyttökerran pyörimissuuntaa! Mielestäni merkitsemättömyydestä tulisi tuomita sakkoja ja kuritushuonetta.
Oletan, että ranskiksessani kävi juuri noin. Edellinen setti oli suorastaan surkea ajettava, kun ei ollut pyörimissuuntaa eikä merkintää missä kulmassa olivat olleet. Itsehän tietty pistän aina vanteen sisäkulmaan VE,VT jne. merkinnät.

Lähetetty: 04.11.2009 12:31
Kirjoittaja Frederik Krueger
En kestänyt enää jännitystä, oli pakko käydä vaihtamassa talvirenkaat alle tänä aamuna kun lupailivat lumisateita etelään tulevina päivinä. Ihan omin pikku kätösin vaihdoin, vittumaistahan hommaa se on vaikka ei mitenkään erityisen vaikeaa. Vähän kuin tiskaaminen, jos astiat olisivat 15-20kg painavia tjsp.

Talvirenkaissani olikin merkattu pyörimissuunnat, joten en joutunut vuoraamaan niitä jeesusteipillä Bhvanen ohjeiden mukaisesti. Kesärenkaissa ei ollut mitään merkintöjä (edes edellisen omistajan toimesta), joten merkkasin itse niihin teipeillä missä paikoissa ne olivat olleet tämän kesän. Saas nähdä iskeekö viimeistään ensi kesänä pyyhekumiefekti ja renkaat murenevat tielle altani. Jännää.

:on: Molemmat renkaani ovat jotkut Michelinit. Kai ne ihan hyvät ovat, telkkarista tutut varmaan.

Lähetetty: 04.11.2009 13:17
Kirjoittaja Pulkannaru
^
Kesärenkailla vedän vielä.

Lähetetty: 04.11.2009 22:22
Kirjoittaja Pulkannaru
^
Viskoo lunta. Pitäsköhän jo aamulla päräyttää talvirenkaat alle..
No, aamun kelikamerat kertokoot.

Lähetetty: 05.11.2009 12:00
Kirjoittaja Frederik Krueger
Kun katsoi aamulla ulos, onneksi tuli vaihdettua. :roll: Isommat tiet olivat hyvin sulina, mutta kotitie ja työpaikan parkkitalojen rampit olivat liukkaan lumisössön peitossa. Veikkaan etten olisi päässyt työpaikalla parkkitalon katolle kesärenkailla (ainoastaan katolla oli enää vapaita parkkipaikkoja, ja siellä on myös ainoat sähkötolpat lohkolämmittimelle).

Lähetetty: 05.11.2009 12:03
Kirjoittaja Riemumieli
Talvikumit tänään alle ja juuri sopivasti lumen tullessa. Tuntuu siltä, että sää tottelee minua, seuraavaksi käsken lottokonetta arpomaan oikeat eli minun numeroni. 3,6 miltsiä on rahaa sekin.

Lähetetty: 05.11.2009 12:25
Kirjoittaja Pulkannaru
Frederik Krueger kirjoitti:Veikkaan etten olisi päässyt työpaikalla parkkitalon katolle kesärenkailla
Olisin päässyt työpaikalle, olihan vasemmassa kesärenkaassa huimaa pitoa tarjoava ruuvi !
Vaihdoin aamujumppana talvirenkaat alle, aikaa meni pulttipyssyillessä/ilmaa laittaessa/momenttiavaimen kanssa n 20min. Suvikumit tosin vielä pesemättä ja tuo yksi pitää paikkauttaa.

Lähetetty: 05.11.2009 13:54
Kirjoittaja Kai Nalo
Frederik Krueger kirjoitti:(ainoastaan katolla oli enää vapaita parkkipaikkoja, ja siellä on myös ainoat sähkötolpat lohkolämmittimelle).
Mutta muistathan firman hienon ympäristöpolitiikan. Säästä perhanasti pahvisista kahvikupeista ja printeistä, mutta lyö autosi käyntiin ilman esilämmitystä vaikka olisi 30 astetta pakkasta :rofl:

Lähetetty: 12.11.2009 12:14
Kirjoittaja Frederik Krueger
http://www.iltasanomat.fi/autot/1759470
IS kirjoitti:Vaadi, että rengasliikkeen asentajat

...

- Huolehtivat renkaiden oikeasta pyörimissuunnasta. Kaikkiin renkaisiin pyörimissuuntaa ei ole merkitty, vaan se pitää osata päätellä.
"Päätellä"? Voiko asiaa epäselvemmin ilmaista. Niissä näkemänissäni renkaissa joissa pyörimissuuntaa ei ole merkitty ei ainakaan kuvioinnista ole osannut tehdä ihmeempää päättelyä oikeasta pyörimissuunnasta, koska pintakuviointi on ollut renkaan eri puoliskoilla käänteisesti sama, esim. Michelin kesärenkaani. Puolestaan talvirenkaissani kuviointi on symmetrinen ja siitä näkee helposti mihin suuntaan lienee tarkoitus pyöriä, mutta pyörimissuunta onkin myös merkitty renkaan sivuun.

Mielenkiintoista myös ettei tuossa IS:n rengasmuistiossa mainita mitään täälläkin puhutuista tapauksista että joidenkin renkaiden pyörimissuunta on valinnainen, kunhan ei vaihda sitä ekan käyttökerran jälkeen. Ei ihmekään etteivät tavalliset kansalaiset tiedä asiasta jos siitä ei juuri missään toitoteta.

Asiasta mainitaan myös kovin ohimennen myös esim. tällä sivustolla, ikäänkuin asia ei olisi kovin tärkeä:

http://www.nokianrenkaat.fi/usein_kysyttya
Nokia-ukko kirjoitti:Nastoitetuissa renkaissa ei suositella renkaan pyörimissuunnan muuttamista kesken käytön, sillä vaihto saattaa vaikuttaa nastojen pysyvyyteen.
Michelinin sivuilta en äkkiseltään löytänyt mitään viittausta tuohon. Yllättävän laihan tuloksen sain myös googlettamalla "renkaiden pyörimissuuntaa ei saa vaihtaa", pikaisesti lukemalla löysin Kitinän lisäksi parilta sivulta lyhyen maininnan että pyörimissuunta pitäisi pitää samana jos esim. vaihtaa kuluneemmat renkaat taakse, ja nekin löytyvät lähinnä keskustelupalstoilta, eivät rengasvalmistajien sivuilta. Outoa.

Lähetetty: 12.11.2009 17:53
Kirjoittaja Manaaja
^ Onko sillä nyt sitten niin merkitystä? Ei ne renkaat räjähdä alle jos ne toisin päin kääntää, muttei siitä yhtään mitään etuakaan ole. Yleensä ainoa ongelma jonka päivittäisessä ajossa voi huomata, on renkaan jyrinän/melun kasvaminen. Kuivalla kelillä ei välttämättä muita isompia haittoja synny, mutta mm. märällä voi vesiliirtoon joutumisen nopeus alentua ja jarrutusmatkat pidentyä sen vuoksi, että lamellirakenne löystyy/haperoituu/murtuu pyörimissuunnan vaihtamisen vuoksi. Ei tavan tallaaja tuollaisia asioita päivittäisessä ajossa edes millään tavalla huomaa.

Ja toiset renkaat toki ovat immuunimpia noille ongelmille kuin toiset. Mitä noihin vyörakenteiden löystymisiin tulee, niin se ongelma taisi olla lähinnä vanhemmissa, korkeaprofiilisemmissa renkaissa. Ongelma kärjistyy pinnoitettujen renkaiden kanssa. Nykyään noi vyörakenteet ovat sen verran kehittyneempiä ja tukevampia sekä kun renkaat menevät koko ajan matalaprofiilisempaan suuntaan, niin sen vuoksi pyörimissuunnalla ei ehkä nykypäivänä enää ole niin suurta merkitystä, mutta lamellien vuoksi on.

Meille noista asioista osattiin puhua jo autokoulussa, ja rengasliikkeessäkin olen vastaavaan sääntöön törmännyt, myös kesärenkaiden osalta. Muutenkin vähän hölmöä että monessa lähteessä puhutaan vain nastarenkaiden pyörimissuunnan vaihtamisen kieltämisestä; kitkarenkaat ne vasta ovatkin pehmeää kumia joiden lamellit ovat yleensä vielä täynnä pienempiä mikrolamelleja, tai miksi ikinä niitä kutsutaankaan. Niille riittää jo pelkkä kuumalla asvaltilla vähän pidempään ajaminen, niin lamellit sulavat pyöreiksi ihan ilman pyörimissuuntien vaihtelujakin. Toisinpäin kun laittaa tuollaset joka talvi pyörimään, niin varmasti katoaa purevuus lamellien reunoista.

Että älä nyt paniikkia ota jos et pysty kesäfillariesi aiempaa pyörimissuuntaa mistään päättelemään, mutta teet sitten seuraavan ostamasi rengassetin kanssa edellistä omistajaa fiksummin.

Lähetetty: 08.02.2010 14:39
Kirjoittaja Xiberia
Huomasin lauantaina autoa pestessäni, että toinen eturengas on hyvää vauhtia muuttumassa kitkarenkaaksi - siitä on siis irronnut nastoja huomattava määrä. Myös toinen eturengas on kokenut nastakatoa, mutta ei näin mittavissa määrin. Takarenkaat ovat vielä varsin hyvässä kunnossa, uraa ja nastoja riittää. Uudet talvigummit tulisivat siis kyseeseen, mutta kun olen kerran tyhmä, niin kysyn viisailta neuvoa.

Onko nastakatoon syynä se, että olen itse vaihtanut renkaat vai se, että olen paska kuski? (Pyörimissuunta on kyllä oikein päin.)

Onko fiksua ostaa kerralla kaikki uudet renkaat vai ainoastaan vaihtaa kehnojen tilalle uudet? Tulisiko tällöin uudet vaihtaa taakse ja nyt takanaolevat siirtää eteen? Jos ostan uuden parin, pitääkö sen olla samanmerkkinen kuin jäljelle jäävät renkulat?

EDIT: Ja sekin vielä, että onko renkaissa mitään sesonkialeja? :D Ts. kandeeko ostaa nyt vai sinnitellä näillä tää talvi loppuun ja ennen seuraavaa talvikautta hankkia ne uudet?

Lähetetty: 08.02.2010 14:42
Kirjoittaja Kai Nalo
Xiberia kirjoitti: Onko fiksua ostaa kerralla kaikki uudet renkaat vai ainoastaan vaihtaa kehnojen tilalle uudet? Tulisiko tällöin uudet vaihtaa taakse ja nyt takanaolevat siirtää eteen? Jos ostan uuden parin, pitääkö sen olla samanmerkkinen kuin jäljelle jäävät renkulat?
Olet syypää renkaiden kulumiseen jos sudittelet paljon.

Osta kaksi uutta ja laita ne taakse. Nyt takana olevat taas eteen.

Renkaiden ei tarvitse olla samanmerkkiset, eikä edes kokoiset. Mutta samalla akselilla pyörivät renkaat pitää olla taas samankokoiset.


Mikä koko? Rengasonline antaa hyviä vinkkejä hinnoista.

Lähetetty: 08.02.2010 14:50
Kirjoittaja Xiberia
Kai Nalo kirjoitti:Mikä koko? Rengasonline antaa hyviä vinkkejä hinnoista.
Mun mielestäni tämänhetkiset on 175/65, R14. Tarvii mennä kurkkimaan :)