Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Onko Teillä merkkiä jota suositte?

Voiko halvalla saada hyviä renkaita?
Came here for school, graduated to the high life
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

-On.
-Todennäköisesti ei, ellei ole hyviä suhteita rengaskauppaan.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

bliss kirjoitti:-On.
-Todennäköisesti ei, ellei ole hyviä suhteita rengaskauppaan.


Kerro lisää.

Itsellä on ollut lähinnä GY, Michelin ja nokian renkaita.

Vähän pohtinut lähtisikö Kumho yms. linjalle.
Came here for school, graduated to the high life
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

exPertti kirjoitti:
bliss kirjoitti:-On.
-Todennäköisesti ei, ellei ole hyviä suhteita rengaskauppaan.


Kerro lisää.


Bridgestone ja Michelin.
Ja ei, en aio esittää mitään teknistä liibalaabaa tai testituloksia mieltymyksen tueksi.
Ex (ei tämä viimeisin) oli aikoinaan duunissa rengasliikkeessä, samasta kaupasta ostan renkaat edelleen ihan mukavalla hinnalla.
Mulla ei ole koskaan ollut autossa "halpis"renkaita.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Valitsen aina TM:n testivoittajan. Simple as that.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Talvirenkaat pitää laittaa viimeisen päälle. Kesärenkaissa alkaa mielipide lipsua.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Kunhan on Nokiat, hiljaiset ja alhaisella vierintävastuksella.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Kesälle Misukka ja talveen Nokian.
Ja niiden suht uusia malleja. Noin ei päädy ainakaan keskitasoa huonompiin renkaisiin.
Edelliset kesäkumit oli kyllä Pirellit, sopi tähän autoon hyvin muuten paitsi ääneltään.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Suvinen kirjoitti:Halvimmat mahdolliset, kesät talvet.

Kunhan pysyttelet niistä Kiinan ihmeistä ulkona, ne voivat olla oikeasti vaarallisia, niitäkun ei mikään viranomainen käsittääkseni testaa.
Tekniikan maailma aina niistä varoittelee ja oma henkikulta on ainakin sen verta arvokas etten niitä ota alleni.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

En edes muista renkaitteni merkkiä, vaikka just ne vaihdoin :oops: Ilmeisesti ei vaan kiinnosta riittävästi.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Onslow

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Ei mitään hajua, eikä edes kiinnostusta. Tai kai ne voisivat jotkut hyvin testeissä pärjänneet okeidot olla.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Onslow kirjoitti:Ei mitään hajua, eikä edes kiinnostusta. Tai kai ne voisivat jotkut hyvin testeissä pärjänneet okeidot olla.


Sikäli kun en väärin ole tulkinnut, aika heikkolaatuset kumit on ollut.
Kirjoitan tätä alasti
Onslow

Viesti Kirjoittaja Onslow »

McJanne kirjoitti:
Onslow kirjoitti:Ei mitään hajua, eikä edes kiinnostusta. Tai kai ne voisivat jotkut hyvin testeissä pärjänneet okeidot olla.


Sikäli kun en väärin ole tulkinnut, aika heikkolaatuset kumit on ollut.


Mitä väliä. Pääasia että sutii hyvin!


Enpä ole muten eläissäni renkaita ostellut. Olen yleensä vaihtanut auton ennen kuin uudet renkaat :think:
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Tilasin uudet kumit tiedoilla: sellaset hyvät, mutta auto menee kesän jälkeen vaihtoon että ei tartte olla kalleimmat. En ole edes katsonut mitkä on alla :shock:
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 15901
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Niba »

Tilasin uudet kesärenkaat viime vuonna, Hakka-noksut saksasta viime vuonna sain pari sataa pois setin hinnasta(Olivat tarkoitettu ameriikan markkinoille), talvirenkaat on aika paskat siis kovat mutta kulutuspintaa siissäkin nokioissa on, aiemmin kesärenkaat Michelinit mutta ehkä vain koska valmiiksi alla ja brändi kuuluisin.. Noksut pärjänneet testeissä mutta ei pitäs lukea vaan suomalaisia testejä niissä automiehillä joku vitun isänmaallisuus pumppaa rinnassa ja vääristää arviot? Suomalaiset maailman nopein kansa? Vitut!
Pyyhin Netikettiin..
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kesäkiesissä on etuakselilla GY F1 GSD3:t, jotka ovat oikeen mukava kompromissi äänettömyyttä ja suorituskykyä (varsinkin märällä). Taka-akselilta paukkui toinen kumi naulaan, joten jouduin ostamaan uudet gummit. Yritin saada samanlaiset, muttei ollu enää valikoimissa. Siellä on nyt jotkut kuvioltaan aika vastaavat Dunlopit, jotka tuntuvat vähän löysiltä ja periksiantavilta kovassa ajossa, vaikka ovatkin 255/40-17 kokoa. En ostaisi toiste vaikka muuten ihan ok gummit ovatkin.

Käyttökiesissä on sitten Pirelli P Zero Asimmetricot, jotka ovat melko meluisat, mutta pitävät kuivalla kuin tauti. Märkäpito ei sitten olekaan ihan yhtä huippua. Seuraava sarja taitaa olla jotain vähän edullisempaa ja hiljaisempaa rengasmallia. Ei sitä nyt pappa-autossa tarvitse mun mielestä mitään Ferrareiden ensiasennusrenkaita olla alla.

Talvella mennään Hakkapeliitta vitosilla, jotka ovat tähän mennessä parhaat talvigummit millä on tullut suhailtua.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tsiisus.
Minä en edes muista tai tiedä, minkämerkkiset kondomit on Pikkumustan tietä hivelevän osan päällä. Ihanko oikeasti sen jotenkin jopa Manaaja erottaa pan.. ajotuntumassa??
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
On niissä selvästi havaittavia eroja.
Jos vertaan nykyisessä autossani olleita vm2007 Pirelli P7 ja vm 2008 Michelin Primacy HP:tä koossa 205/55-16" ja nopeusluokka V.
Niin mielestäni Pirelli on täsmällisempi, pitää kuivalla paremmin luistoon asti (tosin luisto alkoi äkäisemmin, mikä ei ole hyvä asia), uraherkempi ja äänekkäämpi. Misukka taas mukavampi matka-ajossa pienen ohjausviiveen takia, tuntui aluksi hehtaaripyssyltä Pirellin jälkeen. Misukka tuntuu myös pitävän märällä paremmin, kovin paljoa ei vanheneminen/kovettuminen ehtinyt Pirelliä huonontaa kun kestivät 2 kesää (ainakin yli 40tkm). Misukalla tuntuu myös kuluvan desin vähemmän dieseliä satasella.
Ai niin, nuo Pirellit oli Saksasta ja Teknikens Världin mukaan Italian tekele samasta renkaasta on muuten huonompi paitsi kuivapidoltaa parempi. Vesiliirrossa taisi olla eroa n 10km/h. Tosin saatan muistaa väärin.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Gat kirjoitti:Tsiisus.
Minä en edes muista tai tiedä, minkämerkkiset kondomit on Pikkumustan tietä hivelevän osan päällä. Ihanko oikeasti sen jotenkin jopa Manaaja erottaa pan.. ajotuntumassa??

Melua lukuunottamatta renkaiden erot tulevat parhaiten ilmi ääritilannekäytöksessä. Mulla on noita pokaaleja jokunen kertynyt hyllyyn autoslalomia/sprinttiä harrastellen niin on noita renkaiden käytöserojakin tullut vähän ikäänkuin vahingossa huomioitua.

Enkä kiellä sitä (paitsi kukkahattutätien kohdalla), että joskus valoisina kesäöinä sitä tulee hakemalla haeskeltua vähän mutkaista ja autiota maalaismaisemaa renkaiden alle ihan vaan jotta voisi viedä autoa turvallisesti vähän lähempänä sen suorituskyvyn rajoja.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ Kun kerran vähän on tullut renkaitten kanssa pelattua niin mitä mieltä olet pahan aksioomasta Kumho ja Nankang?
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Manaaja kirjoitti:
Gat kirjoitti:Tsiisus.
Minä en edes muista tai tiedä, minkämerkkiset kondomit on Pikkumustan tietä hivelevän osan päällä. Ihanko oikeasti sen jotenkin jopa Manaaja erottaa pan.. ajotuntumassa??

Melua lukuunottamatta renkaiden erot tulevat parhaiten ilmi ääritilannekäytöksessä. Mulla on noita pokaaleja jokunen kertynyt hyllyyn autoslalomia/sprinttiä harrastellen niin on noita renkaiden käytöserojakin tullut vähän ikäänkuin vahingossa huomioitua.

Enkä kiellä sitä (paitsi kukkahattutätien kohdalla), että joskus valoisina kesäöinä sitä tulee hakemalla haeskeltua vähän mutkaista ja autiota maalaismaisemaa renkaiden alle ihan vaan jotta voisi viedä autoa turvallisesti vähän lähempänä sen suorituskyvyn rajoja.

No on ne mullakin ihan tunnettuja merkkejä, ei mitään venäläisiä. En vieläkään muistanut kattoo kesärenkaiden merkintää.
Leikkimaasturin kanssa voisi myös harkita kuvioiltaan kompromissia maantie-mutamönkimiskäyttöön.

Mites sitten kitkarenkaat?
Nelkkuun vois käydäkin paljoa haittaamatta.
Mutta olen kuullut, että ympärivuotisen käyttöön ovat joko liian kovaa tai pehmeää kumia (?) niin että kuluvat kesällä liian nopeasti.

Nykyään en vaihda itse ja renkaatkin jätettiin isin kaa suosiolla Vianorin rengashotelliin, koska ainakin ne mun on niin vituttavan painavatkin raahata kerrostalon vintiltä autoon asti ja takaisin.
Viimeksi muokannut Gat, 18.05.2009 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

exPertti kirjoitti:^ Kun kerran vähän on tullut renkaitten kanssa pelattua niin mitä mieltä olet pahan aksioomasta Kumho ja Nankang?

Ei ole omakohtaista kokemusta niin en viitsi paljoa yrittää esittää tietävää. Ymmärtääkseni Kumholla kuitenkin on jotain ihan siedettäviä fillareita hinta/laatusuhteeltaan, vaikka harvemmin ihan siellä vertailujen kärjestä heiluvat. Nankang kuulostaa ihan siirappiselta hapanimeläkastikkeelta ja todennäköisesti myös käyttäytyy auton alla sillä tavoin.

Ei tavalliseen käyttöpeliin mun mielestä kovin erikoisia renkaita alle tarvitse, kunhan ei ole ihan kiinalaiset tai pahimmillaan jotkut uudelleenpinnoitetut. Itse ainakin pisteytän ajomelun ja ohjaustunnon tärkeimmiksi kriteereiksi. Ja siihen tuntoonkin yleensä tottuu, jos se onkin huomattavasti poikkeava kuin aiemmin. Suomen surkeassa kunnossa oleviin meluisiin asvalttiteihin taas ei totu kovin helposti vaan se humina ja kumina maantienopeuksissa ottaa päähän metri metriltä sellaisella asvaltilla josta sidosaineet ovat jo liuenneet jonnekin harmaan sepelin alapuolelle.

Ja Gattis, jätä ne kitkat suosiolla talvikeleille. Kesäkeleillä olosuhteista riippuen esimerkiksi jarrutusmatkat saattavat venyä käytetyillä kitkoilla jopa kaksinkertaisiksi kesäkumeihin verrattuna. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että jos lähdet jarruttamaan kahdeksastakympistä, niin siinä kohtaa kun kesärenkaat ovat jo pysäyttäneet auton, vedät kitkoilla vielä jarrut rutisten 50-60km/h lasissa estettä päin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Manaaja kirjoitti:Ja Gattis, jätä ne kitkat suosiolla talvikeleille. Kesäkeleillä olosuhteista riippuen esimerkiksi jarrutusmatkat saattavat venyä käytetyillä kitkoilla jopa kaksinkertaisiksi kesäkumeihin verrattuna. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että jos lähdet jarruttamaan kahdeksastakympistä, niin siinä kohtaa kun kesärenkaat ovat jo pysäyttäneet auton, vedät kitkoilla vielä jarrut rutisten 50-60km/h lasissa estettä päin.

Nii no talveksi on toki nastarenkaat. Kesäksi normaalit, ei kitkat.
Ja kun en enää itse vaihdakaan, totta kai ne talven nastatkin eikä nastattomat kitkat.
Jotkut vaan käyttää kitkoja ympäri vuoden.
Tuo jarrutusmatkajuttusi oli uusi miinus. Mutta mites kitkat sen takia paskat, että kuluvatkin nopeemmin ja mistä kumin laadusta se johtuu?
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Gat kirjoitti:Mutta mites kitkat sen takia paskat, että kuluvatkin nopeemmin ja mistä kumin laadusta se johtuu?

Kitkojen kumiseos on optimoitu pysymään pehmeänä ja pitävänä jopa yli 20 asteen pakkasissa. Kesärenkaiden kumiseos on optimoitu pysymään pehmeänä ja pitävänä 50 astetta lämpimämmässä. Kitkat yksinkertaisesti sulavat kesäkeleillä alle, ja ensimmäisenä niistä sulaa lamellien reunat ja pienet lamelliurat tukkoon, joka pilaa kitkarenkaan käytännössä täysin ihan mille tahansa kelille.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Manaaja kirjoitti:Ymmärtääkseni Kumholla kuitenkin on jotain ihan siedettäviä fillareita hinta/laatusuhteeltaan, vaikka harvemmin ihan siellä vertailujen kärjestä heiluvat. Nankang kuulostaa ihan siirappiselta hapanimeläkastikkeelta ja todennäköisesti myös käyttäytyy auton alla sillä tavoin.


Olen ymmärtänyt Kumhosta saman.

Tässä vähän jännitetään kumpaa mahtaa alle olla tarjolla. Vai pitääkö vielä lähteä tarjouslaarista metsästämään merkkikumien loppueriä.
Came here for school, graduated to the high life
Vastaa Viestiin