Kevyttä kinastelua autonrenkaista
Kiitos pulkkis! Kaupungissa toki yleensä päivittäin kruisailen, mutta parisuhde pakottaa ajelemaan maanteitä vähintään tuhat kilsaa kuukaudessa, joten eniten kaipaan turvallisuudentunnetta noihin isompiin nopeuksiin. Tällä hetkellä alla on (kuluneet) kitkat, ja kieltämättä välillä sydän hyppää kurveissa kurkkuun. Pitänee kysellä ja tinkailla, ja sen perusteella sitten funtsia, hyötyykö paljon jos ostaa jo nyt vai jättääkö suosiolla ensi talveen...
"Elämä on kuin pornoelokuva - silloin tällöin panemista ja niissä väleissä ihan täyttä paskaa."
Renkaan pito-ominaisuuksien kannalta on oleellisempaa ajaa uudehkoilla renkailla kuin onko ne nastat vai kitkat, eli jos haluaa turvallisuutta ajoon, niin talvirenkaat kannattaa vaihtaa paljon ennen kuin kuvio on lopussa. Jos ajaa renkaat loppuun on ihan sama onko ne kitkat vai nastarenkaat, sillä ei ne kuitenkaan mitään pidä.
Ite järkeilen rengasvalintoja seuraavasti. Jos ajelee paljon pikkuteitä pitkin, jotka on talvella jäässä tai jääpolanteisia, niin nastarengasta alle. Jos ajelee pääasiassa pääväyliä oulu-kajaanilinjan eteläpuolella, jolloin tiet on yleensä joko sulia tai lumisia juuri sataneesta lumesta, voi yhtä hyvin ajaa kitkoilla, jolloin vähän vähemmän rengasmelua, mutta ennen kaikkea kuluttaa vähemmän asfalttia.
Ite järkeilen rengasvalintoja seuraavasti. Jos ajelee paljon pikkuteitä pitkin, jotka on talvella jäässä tai jääpolanteisia, niin nastarengasta alle. Jos ajelee pääasiassa pääväyliä oulu-kajaanilinjan eteläpuolella, jolloin tiet on yleensä joko sulia tai lumisia juuri sataneesta lumesta, voi yhtä hyvin ajaa kitkoilla, jolloin vähän vähemmän rengasmelua, mutta ennen kaikkea kuluttaa vähemmän asfalttia.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
But only because we thought
That everything good always would remain
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
^
Itseasiassa pikkuteillä pärjää keskimäärin paremmin kitkarenkaita käyttäen kuin isossa kaupungissa. Pikkuteillä on vähemmän muuta huomioon otettavaa liikennettä ja vähemmän pitovaihteluita (ennen risteystä/ rampeissa/tms) eli ajaminen on siellä leppoisempaa. Ja melusta taasen totean ettei omassa pienempää perheauto-luokkaa edustavassa kinnerissäni nastamelu vaivaa, ainakin kyydissä olleet kitkarenkailevat kaverini luulevat nastarenkaitani nastattomiksi.
Samoin lähes loppuun kuluneet nastarenkaat pitänevät märällä jäällä paremmin kuin vastaavasti kuluneet kitkarenkaat, jotka eivät tuossa tilanteessa pidä juuri lainkaan, kuluneista nastoista on edes hiukan hyötyä. Sohjossa/hangessa/kovalla lumella tilanne lienee jokseenkin tasan. Kitkarenkaan pito on mitattu ulos keskimääräisellä ajomäärällä talvessa tai kahdessa, parhaan pitokerroksen pois kuluessa. Nastarenkailla pääsee taas neljä tai viisi talvea vastaavalla tai paremmalla pidolla. Kunhan ei ruoputtele nastoja poispoikkeen.
Kitkarenkaista esimerkki. Serkkupoika ajeli kitkarenkailla parisen talvea (3? 4??) sitten. Soitti. Pyysi hommamaan itselleen päivän aikana nastarenkaat, koskapa jarrutusmatkat venyivät tolkuttoman pitkiksi, tarkoittaen ettei liikennevaloihin saanut pysäytettyä muuten kuin penkkaan ajamalla, siis kun jarrutuksen aloitti heti keltaisen valon sytyttyä, jottei aja edellä jarruttavan perään. Pakkasta yli 10 (20?) astetta ja kaikki vilkkaat risteykset jäästä kiiltävinä. On nyttemmin pitäynyt omassaan ja vaimonsa autossa nastarenkaissa. Ovat kuulema melultaan samaa luokkaa kitkarenkaiden kanssa heidän autoissaan. Tämä riippuneen siis autosta ja nastarenkaista, kai kitkarenkaistakin. Teki tuon valinnan vaikka maailma ei pelastukkkkaan ja kuolemme asfalttipölyyn !!1
Itseasiassa pikkuteillä pärjää keskimäärin paremmin kitkarenkaita käyttäen kuin isossa kaupungissa. Pikkuteillä on vähemmän muuta huomioon otettavaa liikennettä ja vähemmän pitovaihteluita (ennen risteystä/ rampeissa/tms) eli ajaminen on siellä leppoisempaa. Ja melusta taasen totean ettei omassa pienempää perheauto-luokkaa edustavassa kinnerissäni nastamelu vaivaa, ainakin kyydissä olleet kitkarenkailevat kaverini luulevat nastarenkaitani nastattomiksi.
Samoin lähes loppuun kuluneet nastarenkaat pitänevät märällä jäällä paremmin kuin vastaavasti kuluneet kitkarenkaat, jotka eivät tuossa tilanteessa pidä juuri lainkaan, kuluneista nastoista on edes hiukan hyötyä. Sohjossa/hangessa/kovalla lumella tilanne lienee jokseenkin tasan. Kitkarenkaan pito on mitattu ulos keskimääräisellä ajomäärällä talvessa tai kahdessa, parhaan pitokerroksen pois kuluessa. Nastarenkailla pääsee taas neljä tai viisi talvea vastaavalla tai paremmalla pidolla. Kunhan ei ruoputtele nastoja poispoikkeen.
Kitkarenkaista esimerkki. Serkkupoika ajeli kitkarenkailla parisen talvea (3? 4??) sitten. Soitti. Pyysi hommamaan itselleen päivän aikana nastarenkaat, koskapa jarrutusmatkat venyivät tolkuttoman pitkiksi, tarkoittaen ettei liikennevaloihin saanut pysäytettyä muuten kuin penkkaan ajamalla, siis kun jarrutuksen aloitti heti keltaisen valon sytyttyä, jottei aja edellä jarruttavan perään. Pakkasta yli 10 (20?) astetta ja kaikki vilkkaat risteykset jäästä kiiltävinä. On nyttemmin pitäynyt omassaan ja vaimonsa autossa nastarenkaissa. Ovat kuulema melultaan samaa luokkaa kitkarenkaiden kanssa heidän autoissaan. Tämä riippuneen siis autosta ja nastarenkaista, kai kitkarenkaistakin. Teki tuon valinnan vaikka maailma ei pelastukkkkaan ja kuolemme asfalttipölyyn !!1
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Luulen tuntevani kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet kohtuullisesti yli 10 vuoden ja usean 100K:n ajokokemuksella. Toistaiseksi ei ole tullut ajokeliä vastaan, jossa ei hyvillä kitkarenkailla pärjäisi liikennevirran mukana. Jos luitte tarkkaan, en missään kohtaan sanonut, että kitkat olisi nastarenkaita paremmat. Sen sijaan esitin, että jos arvostaa renkaiden suorituskykyä pitää ajaa hyväkuntoisilla talvirenkailla. Uudet kitkat voittaa kuluneet nastarenkaat kaikilla alustoilla (TM testi vuosien takaa). Uudet nastarenkaat puolestaan voittaa uudetkin kitkat jäisissä olosuhteissa. Jos siis haluaa, että autossa on hyvät talvirenkaat, niin on oleellisempaa vaihtaa renkaat säännöllisesti, kuin se onko ne kitkat vai nastat. Jos vaihtaa säännöllisesti, niin nastoilla saa paremman suorituskyvyn jäisiin olosuhteisiin. Jos ajaa renkaat loppuun, niin suorituskyvyllä ei selvästikään ole mitään merkitystä, joten renkaan valinta suorituskyvyn mukaan on silloin ihan itsensä huijaamista.
Lisäksi esitin, että koska päätiet on hyvin harvoin jäisiä. Vain muutama päivä talvessa. Suurimman osan vuotta ne on sulia ja paljas asfaltti on näkyvissä. Tiestön kulumisen kannalta on parempi ajaa kitkarenkailla. Vallankin moottoriteitä pitkin, sillä tiestön kuluminen lisääntyy voimakkaasti 100km/h nopeudesta lähtien. Pidänkin nastarenkaita todellisena syynä moottoriteiden talvinopeusrajoitukselle. Lumikelillä nasta- ja kitkarengas toimii yhtä hyvin.
Lisäksi esitin, että koska päätiet on hyvin harvoin jäisiä. Vain muutama päivä talvessa. Suurimman osan vuotta ne on sulia ja paljas asfaltti on näkyvissä. Tiestön kulumisen kannalta on parempi ajaa kitkarenkailla. Vallankin moottoriteitä pitkin, sillä tiestön kuluminen lisääntyy voimakkaasti 100km/h nopeudesta lähtien. Pidänkin nastarenkaita todellisena syynä moottoriteiden talvinopeusrajoitukselle. Lumikelillä nasta- ja kitkarengas toimii yhtä hyvin.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
But only because we thought
That everything good always would remain
-
- Kitisijä
- Viestit: 9426
- Liittynyt: 22.09.2008 13:03
Ajelin muutaman vuoden kitkoilla ja pito-ominaisuudet ovat todellakin paskat. Ei voi olla niin, että kitkoja kehutaan lumialustapidosta, kun samaan aikaan vähänkin jäisempi alusta on täysi pommi. Lopputulos on nimen omaan ennalta arvaamaton, jolloin kokonaislopputulos ei vaan voi olla hyvä. Ajamisessa on koko ajan epävarma olo, eikä ratkaisu vaan voi olla se, että ajaa varoivaisemmin. Siis koska sulla on paskat renkaat, niin ajat niiden mukaisesti, eh?!?
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin nastarenkaat muodostaa enemmän sitä pölyä, jota kitkarenkaat sitten nostaa enemmän ilmaan, joten niin tai näin, niin aina väärin päin. Käsittääkseni pölynmuodostuksen kannalta merkittävin tekijä on kuitenkin linja-auto- ja muu raskasliikenne, josta saatiin käytännön kokemusta taannoisen bussilakon aikana.masa kirjoitti: Ehkä, mutta kitkarengasmiehet ovat pääsyy tähän
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
But only because we thought
That everything good always would remain
Bluntly kirjoitti:Kun on rekan nokkakoristeena niin on aivan yksi ja sama kuinka paljon ne alla olleet kitkat ovat nostaneet pölyä ilmaan.
Niin kai sitten.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mNz5HfxqvTo[/youtube]
- Riemumieli
- Kitisijä
- Viestit: 5971
- Liittynyt: 20.08.2005 23:12
- Paikkakunta: Vantaa
Mitäs nyt sitten auton alle kesäksi? TM 2012 -testin voitti: http://www.rengasvertailu.fi/kesarenkaa ... prime.html
Ei olisi ainakaan hinnalla pilattu. 700 ja rapiat tuntuu aivan liialta mallin 205/50 R16 renkaista. Jostain watun syystä tuo suhde tekee renkaasta kalliin 205/55 olisi heti halvempi.
Voiko olettaa, että nyt ostettu rengas on tänä vuonna valmistettu vai ei? Voisi olettaa, että testattu rengaskin on ihan uusi vai voiko?
EDIT. Ei kai voine, mutta ainakin netistä tilattaessa voi kysyä valmistusvuotta. Mene ja tiedä sitten, onko sillä vaikutusta, ostat tai et.
Ei olisi ainakaan hinnalla pilattu. 700 ja rapiat tuntuu aivan liialta mallin 205/50 R16 renkaista. Jostain watun syystä tuo suhde tekee renkaasta kalliin 205/55 olisi heti halvempi.
Voiko olettaa, että nyt ostettu rengas on tänä vuonna valmistettu vai ei? Voisi olettaa, että testattu rengaskin on ihan uusi vai voiko?
EDIT. Ei kai voine, mutta ainakin netistä tilattaessa voi kysyä valmistusvuotta. Mene ja tiedä sitten, onko sillä vaikutusta, ostat tai et.
Paras päivä ikinä.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
^
Testissä on mainittu valmistusviikot. Tuorein oli Hankook vko 2/2012 ja vanhimmat olivat valmistettu vko 23/2011 (Dunlop ja GY).
Itse ainakin talvirenkaissa käytän 205/55 sijaan kokoa 205/60, vähäinen maavara kasvaa sentillä. Ajettavuuten tolla on, ainakin Hakkapelitalla, olematon vaikutus. Tosin perusrengas mun autoon on 195-leveä ja tuuman pienempi, 205-leveän kantavuus (ja tukevuus) on kuitenkin parempi. Hyvin mahtuu pyörimään ja mittarivirhe kutistuu 2 km/h lukemasta 0 km/h lukeman. Ainakin mun nykyiseen ja tulevaan mahtuu pyörimaan reippaasti leveämmätkin ja 2" suremmat koot, eli ei ole tehnyt tiukkaa.
Eli mikset osta halvempaa kokoa? 55-profiilista.
Uutena renkaana saa myydä yli vuoden ikäisenkin.
Testissä on mainittu valmistusviikot. Tuorein oli Hankook vko 2/2012 ja vanhimmat olivat valmistettu vko 23/2011 (Dunlop ja GY).
Itse ainakin talvirenkaissa käytän 205/55 sijaan kokoa 205/60, vähäinen maavara kasvaa sentillä. Ajettavuuten tolla on, ainakin Hakkapelitalla, olematon vaikutus. Tosin perusrengas mun autoon on 195-leveä ja tuuman pienempi, 205-leveän kantavuus (ja tukevuus) on kuitenkin parempi. Hyvin mahtuu pyörimään ja mittarivirhe kutistuu 2 km/h lukemasta 0 km/h lukeman. Ainakin mun nykyiseen ja tulevaan mahtuu pyörimaan reippaasti leveämmätkin ja 2" suremmat koot, eli ei ole tehnyt tiukkaa.
Eli mikset osta halvempaa kokoa? 55-profiilista.
Uutena renkaana saa myydä yli vuoden ikäisenkin.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Mun pitäisi myös uusia täysi kierros mersuun.
Voidaanko olettaa, että mitä hiljaisempi rengas, sitä pehmeämpi kumiseos?
Jos näin, täytyy hiljaiseksi mainostettuja renkaita välttää. Ne eivät meinaan kestä tota lahdentien raastinrautapintaa kovin kauaa. Nokialaiset on nyt ajettu kahdessa kesässä slikseiksi. Muuten hankkisinkin toisenkin satsin nokialaisia, sillä niin hiljaiset ja mukavat ne on ajaa.
Voidaanko olettaa, että mitä hiljaisempi rengas, sitä pehmeämpi kumiseos?
Jos näin, täytyy hiljaiseksi mainostettuja renkaita välttää. Ne eivät meinaan kestä tota lahdentien raastinrautapintaa kovin kauaa. Nokialaiset on nyt ajettu kahdessa kesässä slikseiksi. Muuten hankkisinkin toisenkin satsin nokialaisia, sillä niin hiljaiset ja mukavat ne on ajaa.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Oli muuten jaettu ykköstila. Mutta sivulla ekana, koska aakkosissa ennen kahta muuta ykköstilaista, Nokian ja Pirelli (jos muistan oikein).Riemumieli kirjoitti:TM 2012 -testin voitti: http://www.rengasvertailu.fi/kesarenkaa ... prime.html
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Mä ostan tästlähtien aina ne jotka saa parhaat meluarvosanat ja on sopivassa kompromississa hintaan nähden. TM-painotukseni on siis luokkaa 40% melu, 40% hinta, 20% suorituskyky. Ei voisi vähempää kiinnostaa pysähtyykö toinen satasen nopeudesta 1,2 metriä pidemmässä matkassa kuin toinen. Jos ero on 12 metriä, sitten voi jo kiinnostaa.
Kyllä siihen renkaan meluun vaikuttaa moni muukin asia kuten lamellien muoto, vyörakenne, profiili ym.masa kirjoitti:Voitko perustella?Manaaja kirjoitti:Ei.masa kirjoitti:Voidaanko olettaa, että mitä hiljaisempi rengas, sitä pehmeämpi kumiseos?
Muistan rengasliikkeen ukonkin sanoneen että hiljainen rengas kuluu nopeammin.
Monet todella pehmeät ja nopeasti kuluvat performance-renkaat ovat tosi meluisia, ja paljon kovemmat ja pitkäikäisemmät eko-veljensä huomattavasti niitä hiljaisempia.
masa kirjoitti:: 03.08.2010 - Vittuunnuin lopullisesti Kumhoihin ja laitoin alle Nokian Z renkaat
Ja nyt niitäpitää vähintään kaksi kpl vaihtaa uusiin.
Nokialaiset kesti 1,5 vuotta ja about 30 tkm. Säälittävää.
Uskaltaisikohan näihin sekaantua:
http://vianor.fi/rengas?t=kesarenkaat&m ... d=10361831
Viimeksi muokannut masa, 23.04.2012 9:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 1188
- Liittynyt: 17.12.2011 23:09