Ainakin omissa renkaissani on nuolet pääasialliseen pyörimissuuntaan, eli vastaus lienee: kyllä.Kai Nalo kirjoitti:Manaaja kirjoitti: Kylkeähän ei missään nimessä saa vaihtaa renkaan jommalla kummalla kyljellä jo kerran oltua, vaan sen jälkeen oikealla pyörivät ovat oikealla pyöriviä ja vasemmalla pyörivät vasemmalla pyöriviä. Vaihto toiselle kyljelle vaihtaa myös pyörimissuunnan, joka löysyttää renkaan runko-/vyörakennetta, ja pahimmillaan huonontaa renkaan turvallisuutta ja pito-ominaisuuksia merkittävästi.
Täääh. Onko tuollainenkin suositus olemassa?
Kevyttä kinastelua autonrenkaista
Came here for school, graduated to the high life
exPertti kirjoitti:
Ainakin omissa renkaissani on nuolet pääasialliseen pyörimissuuntaan, eli vastaus lienee: kyllä.
No tietenkin jos on nuolet, mutta kun kaikissa renkaissa ei ole.
Esim mulla oli Aeron alla jotkut Pirellit ja niissä oli ihan sama kuin päin ne pyörii. Ei ollut nuolia ja renkaan kuviointi oli renkaan molemmilla reunoilla vastaikkainen ja täys peilikuva.
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Sama täällä, ainakaan kesärenkaissa. En muista oliko talvirenkaissa, en ole vielä kertaakaan vaihtanut niitä tilalle tässä autossa. Svittu jos olen nyt ajellut koko kesän renkaat ihan väärinpäin ja vinksinvonksin, ei ihmekään kun ei kiihdy.Kai Nalo kirjoitti:No tietenkin jos on nuolet, mutta kun kaikissa renkaissa ei ole.exPertti kirjoitti:Ainakin omissa renkaissani on nuolet pääasialliseen pyörimissuuntaan, eli vastaus lienee: kyllä.
Kai sitten pitää muistaa ainakin nyt maalata niihin itse nuolet, ja teksti "tämä puoli ulospäin".
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Kas Freddie on viisauden lähteellä, vahingossa mutta kuitenkin. Hankookeissani lukee "outside" tai vastaava teksti renkaan ulkoreunaksi tarkoitetussa reunassa.Frederik Krueger kirjoitti:Sama täällä, ainakaan kesärenkaissa. En muista oliko talvirenkaissa, en ole vielä kertaakaan vaihtanut niitä tilalle tässä autossa. Svittu jos olen nyt ajellut koko kesän renkaat ihan väärinpäin ja vinksinvonksin, ei ihmekään kun ei kiihdy.Kai Nalo kirjoitti:No tietenkin jos on nuolet, mutta kun kaikissa renkaissa ei ole.exPertti kirjoitti:Ainakin omissa renkaissani on nuolet pääasialliseen pyörimissuuntaan, eli vastaus lienee: kyllä.
Kai sitten pitää muistaa ainakin nyt maalata niihin itse nuolet, ja teksti "tämä puoli ulospäin".
Mitä tulee Toitsusi kiihtymiseen niin ei liene sattuma, että nuorisokorollia ajavat 99,5% todennäköisyydellä fredrikksonlakkiset vanhat papat.
Came here for school, graduated to the high life
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Yllätys on paras hyökkäys. Ajatteles sitä ihmetystä ja mielenkiintoa kun Toitsusta nouseekin yllättäen kaltaiseni adonis paita huolettomasti tuulessa lepattaen. "Uuuh, siinä mies joka kulkee omia polkujaan."exPertti kirjoitti:Mitä tulee Toitsusi kiihtymiseen niin ei liene sattuma, että nuorisokorollia ajavat 99,5% todennäköisyydellä fredrikksonlakkiset vanhat papat.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Myönnän yllättyneeni kun kerran näin vähän normi-ikää nuoremman ajavan sellaisella. Tuli heti mieleen, että salama ei iske kahta kertaa samaan paikkaan, joten se pitää olla Freddie.Frederik Krueger kirjoitti:Yllätys on paras hyökkäys. Ajatteles sitä ihmetystä ja mielenkiintoa kun Toitsusta nouseekin yllättäen kaltaiseni adonis paita huolettomasti tuulessa lepattaen. "Uuuh, siinä mies joka kulkee omia polkujaan."
Came here for school, graduated to the high life
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Jos ei ole nuolia ei ole väliä mille puolelle autoa ne ENSIMMÄISEN kerran laittaa.Kai Nalo kirjoitti:No tietenkin jos on nuolet, mutta kun kaikissa renkaissa ei ole.
Esim mulla oli Aeron alla jotkut Pirellit ja niissä oli ihan sama kuin päin ne pyörii. Ei ollut nuolia ja renkaan kuviointi oli renkaan molemmilla reunoilla vastaikkainen ja täys peilikuva.
Jos on nuolet, niin tulee olla AINA pyörimässä nuolen suuntaan. Paitsi peruuttaessa..
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
O, ja unohdin muuten mainita vielä lamellitkin noiden vyörakenteiden lisäksi. Jos renkaan pyörimissuuntaa vaihtaa, lamellien takareunat jotka nyt muuttuvat etureunoiksi tienpintaa vasten, murtuvat alle, rikkovat siten lamellirakenteen ja tekevät renkaasta taas kerran turvattoman/pilaa ominaisuudet.Kai Nalo kirjoitti:Täääh. Onko tuollainenkin suositus olemassa?Manaaja kirjoitti: Kylkeähän ei missään nimessä saa vaihtaa renkaan jommalla kummalla kyljellä jo kerran oltua, vaan sen jälkeen oikealla pyörivät ovat oikealla pyöriviä ja vasemmalla pyörivät vasemmalla pyöriviä. Vaihto toiselle kyljelle vaihtaa myös pyörimissuunnan, joka löysyttää renkaan runko-/vyörakennetta, ja pahimmillaan huonontaa renkaan turvallisuutta ja pito-ominaisuuksia merkittävästi.
Mieti pyyhekumia jota et hinkkaa edestakaisin, vaan ainoastaan yhteen suuntaan pöytää vasten. Vaihda sitten hinkkaussuuntaa toiseen suuntaan, ja huomaatkin että alkaa jännästi isompia palasia murtua ja lennellä.
Niinkuin herra yläpuolella sanoi, toisilla renkailla ei ole mitään väliä miten päin ne asentaa ENSIMMÄISEN kerran auton alle (puhutaan siis renkaista, joiden lamellirakenne on peilikuvamainen, eikä suuntaa siksi ole tehtaalla määrätty). Silti minkään renkaan, ei pyörimissuuntamääräämättömänkään, pyörimissuuntaa saa vaihtaa kun se on ensimmäistä kertaa asennettu pyörimään omalle kyljelleen siihen tiettyyn pyörimissuuntaansa.
Ja tää pyyhekumiefekti sitten pätee myös nastoihin. Jos vaihtaa renkaan pyörimissuuntaa nastarenkaassa jonka pyörimissuuntaa ei muuten nuolella ole määrätty, nastat alkavat taittua vastakkaiseen suuntaan, ja saavat kuopissaan huomattavasti enemmän tilaa elää ja sitten irrota.
Eli: Minkään autonrenkaan pyörimissuuntaa ei saa vaihtaa kesken renkaan elämän. Aivan sama onko suuntamerkit vai ei.
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Suomen maanteillä kytee POMMI käytettyjen autojen ja niiden mukana tulleiden renkaiden muodossa, joihin ensimmäiset omistajat eivät ole merkinneet ensimmäisen käyttökerran pyörimissuuntaa! Mielestäni merkitsemättömyydestä tulisi tuomita sakkoja ja kuritushuonetta.Manaaja kirjoitti:Eli: Minkään autonrenkaan pyörimissuuntaa ei saa vaihtaa kesken renkaan elämän. Aivan sama onko suuntamerkit vai ei.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Ai? Minulla puolestaan on ollut tapana pujottaa mehupilli rattiin kiinni.Bhven kirjoitti:Oma viherpehmeä lähestymistapani tähän ongelmaan on jeesusteippiä lamelleihin. Samalla saadaan renkaan käyttöikää pidennettyä.Frederik Krueger kirjoitti:Mielestäni merkitsemättömyydestä tulisi tuomita sakkoja ja kuritushuonetta.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Oletan, että ranskiksessani kävi juuri noin. Edellinen setti oli suorastaan surkea ajettava, kun ei ollut pyörimissuuntaa eikä merkintää missä kulmassa olivat olleet. Itsehän tietty pistän aina vanteen sisäkulmaan VE,VT jne. merkinnät.Frederik Krueger kirjoitti:Suomen maanteillä kytee POMMI käytettyjen autojen ja niiden mukana tulleiden renkaiden muodossa, joihin ensimmäiset omistajat eivät ole merkinneet ensimmäisen käyttökerran pyörimissuuntaa! Mielestäni merkitsemättömyydestä tulisi tuomita sakkoja ja kuritushuonetta.
Came here for school, graduated to the high life
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
En kestänyt enää jännitystä, oli pakko käydä vaihtamassa talvirenkaat alle tänä aamuna kun lupailivat lumisateita etelään tulevina päivinä. Ihan omin pikku kätösin vaihdoin, vittumaistahan hommaa se on vaikka ei mitenkään erityisen vaikeaa. Vähän kuin tiskaaminen, jos astiat olisivat 15-20kg painavia tjsp.
Talvirenkaissani olikin merkattu pyörimissuunnat, joten en joutunut vuoraamaan niitä jeesusteipillä Bhvanen ohjeiden mukaisesti. Kesärenkaissa ei ollut mitään merkintöjä (edes edellisen omistajan toimesta), joten merkkasin itse niihin teipeillä missä paikoissa ne olivat olleet tämän kesän. Saas nähdä iskeekö viimeistään ensi kesänä pyyhekumiefekti ja renkaat murenevat tielle altani. Jännää.
Molemmat renkaani ovat jotkut Michelinit. Kai ne ihan hyvät ovat, telkkarista tutut varmaan.
Talvirenkaissani olikin merkattu pyörimissuunnat, joten en joutunut vuoraamaan niitä jeesusteipillä Bhvanen ohjeiden mukaisesti. Kesärenkaissa ei ollut mitään merkintöjä (edes edellisen omistajan toimesta), joten merkkasin itse niihin teipeillä missä paikoissa ne olivat olleet tämän kesän. Saas nähdä iskeekö viimeistään ensi kesänä pyyhekumiefekti ja renkaat murenevat tielle altani. Jännää.
Molemmat renkaani ovat jotkut Michelinit. Kai ne ihan hyvät ovat, telkkarista tutut varmaan.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
^
Viskoo lunta. Pitäsköhän jo aamulla päräyttää talvirenkaat alle..
No, aamun kelikamerat kertokoot.
Viskoo lunta. Pitäsköhän jo aamulla päräyttää talvirenkaat alle..
No, aamun kelikamerat kertokoot.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Kun katsoi aamulla ulos, onneksi tuli vaihdettua. Isommat tiet olivat hyvin sulina, mutta kotitie ja työpaikan parkkitalojen rampit olivat liukkaan lumisössön peitossa. Veikkaan etten olisi päässyt työpaikalla parkkitalon katolle kesärenkailla (ainoastaan katolla oli enää vapaita parkkipaikkoja, ja siellä on myös ainoat sähkötolpat lohkolämmittimelle).
Onko joku pissinyt mun muroihin?
- Riemumieli
- Kitisijä
- Viestit: 5971
- Liittynyt: 20.08.2005 23:12
- Paikkakunta: Vantaa
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Olisin päässyt työpaikalle, olihan vasemmassa kesärenkaassa huimaa pitoa tarjoava ruuvi !Frederik Krueger kirjoitti:Veikkaan etten olisi päässyt työpaikalla parkkitalon katolle kesärenkailla
Vaihdoin aamujumppana talvirenkaat alle, aikaa meni pulttipyssyillessä/ilmaa laittaessa/momenttiavaimen kanssa n 20min. Suvikumit tosin vielä pesemättä ja tuo yksi pitää paikkauttaa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Mutta muistathan firman hienon ympäristöpolitiikan. Säästä perhanasti pahvisista kahvikupeista ja printeistä, mutta lyö autosi käyntiin ilman esilämmitystä vaikka olisi 30 astetta pakkastaFrederik Krueger kirjoitti:(ainoastaan katolla oli enää vapaita parkkipaikkoja, ja siellä on myös ainoat sähkötolpat lohkolämmittimelle).
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
http://www.iltasanomat.fi/autot/1759470
Mielenkiintoista myös ettei tuossa IS:n rengasmuistiossa mainita mitään täälläkin puhutuista tapauksista että joidenkin renkaiden pyörimissuunta on valinnainen, kunhan ei vaihda sitä ekan käyttökerran jälkeen. Ei ihmekään etteivät tavalliset kansalaiset tiedä asiasta jos siitä ei juuri missään toitoteta.
Asiasta mainitaan myös kovin ohimennen myös esim. tällä sivustolla, ikäänkuin asia ei olisi kovin tärkeä:
http://www.nokianrenkaat.fi/usein_kysyttya
"Päätellä"? Voiko asiaa epäselvemmin ilmaista. Niissä näkemänissäni renkaissa joissa pyörimissuuntaa ei ole merkitty ei ainakaan kuvioinnista ole osannut tehdä ihmeempää päättelyä oikeasta pyörimissuunnasta, koska pintakuviointi on ollut renkaan eri puoliskoilla käänteisesti sama, esim. Michelin kesärenkaani. Puolestaan talvirenkaissani kuviointi on symmetrinen ja siitä näkee helposti mihin suuntaan lienee tarkoitus pyöriä, mutta pyörimissuunta onkin myös merkitty renkaan sivuun.IS kirjoitti:Vaadi, että rengasliikkeen asentajat
...
- Huolehtivat renkaiden oikeasta pyörimissuunnasta. Kaikkiin renkaisiin pyörimissuuntaa ei ole merkitty, vaan se pitää osata päätellä.
Mielenkiintoista myös ettei tuossa IS:n rengasmuistiossa mainita mitään täälläkin puhutuista tapauksista että joidenkin renkaiden pyörimissuunta on valinnainen, kunhan ei vaihda sitä ekan käyttökerran jälkeen. Ei ihmekään etteivät tavalliset kansalaiset tiedä asiasta jos siitä ei juuri missään toitoteta.
Asiasta mainitaan myös kovin ohimennen myös esim. tällä sivustolla, ikäänkuin asia ei olisi kovin tärkeä:
http://www.nokianrenkaat.fi/usein_kysyttya
Michelinin sivuilta en äkkiseltään löytänyt mitään viittausta tuohon. Yllättävän laihan tuloksen sain myös googlettamalla "renkaiden pyörimissuuntaa ei saa vaihtaa", pikaisesti lukemalla löysin Kitinän lisäksi parilta sivulta lyhyen maininnan että pyörimissuunta pitäisi pitää samana jos esim. vaihtaa kuluneemmat renkaat taakse, ja nekin löytyvät lähinnä keskustelupalstoilta, eivät rengasvalmistajien sivuilta. Outoa.Nokia-ukko kirjoitti:Nastoitetuissa renkaissa ei suositella renkaan pyörimissuunnan muuttamista kesken käytön, sillä vaihto saattaa vaikuttaa nastojen pysyvyyteen.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
^ Onko sillä nyt sitten niin merkitystä? Ei ne renkaat räjähdä alle jos ne toisin päin kääntää, muttei siitä yhtään mitään etuakaan ole. Yleensä ainoa ongelma jonka päivittäisessä ajossa voi huomata, on renkaan jyrinän/melun kasvaminen. Kuivalla kelillä ei välttämättä muita isompia haittoja synny, mutta mm. märällä voi vesiliirtoon joutumisen nopeus alentua ja jarrutusmatkat pidentyä sen vuoksi, että lamellirakenne löystyy/haperoituu/murtuu pyörimissuunnan vaihtamisen vuoksi. Ei tavan tallaaja tuollaisia asioita päivittäisessä ajossa edes millään tavalla huomaa.
Ja toiset renkaat toki ovat immuunimpia noille ongelmille kuin toiset. Mitä noihin vyörakenteiden löystymisiin tulee, niin se ongelma taisi olla lähinnä vanhemmissa, korkeaprofiilisemmissa renkaissa. Ongelma kärjistyy pinnoitettujen renkaiden kanssa. Nykyään noi vyörakenteet ovat sen verran kehittyneempiä ja tukevampia sekä kun renkaat menevät koko ajan matalaprofiilisempaan suuntaan, niin sen vuoksi pyörimissuunnalla ei ehkä nykypäivänä enää ole niin suurta merkitystä, mutta lamellien vuoksi on.
Meille noista asioista osattiin puhua jo autokoulussa, ja rengasliikkeessäkin olen vastaavaan sääntöön törmännyt, myös kesärenkaiden osalta. Muutenkin vähän hölmöä että monessa lähteessä puhutaan vain nastarenkaiden pyörimissuunnan vaihtamisen kieltämisestä; kitkarenkaat ne vasta ovatkin pehmeää kumia joiden lamellit ovat yleensä vielä täynnä pienempiä mikrolamelleja, tai miksi ikinä niitä kutsutaankaan. Niille riittää jo pelkkä kuumalla asvaltilla vähän pidempään ajaminen, niin lamellit sulavat pyöreiksi ihan ilman pyörimissuuntien vaihtelujakin. Toisinpäin kun laittaa tuollaset joka talvi pyörimään, niin varmasti katoaa purevuus lamellien reunoista.
Että älä nyt paniikkia ota jos et pysty kesäfillariesi aiempaa pyörimissuuntaa mistään päättelemään, mutta teet sitten seuraavan ostamasi rengassetin kanssa edellistä omistajaa fiksummin.
Ja toiset renkaat toki ovat immuunimpia noille ongelmille kuin toiset. Mitä noihin vyörakenteiden löystymisiin tulee, niin se ongelma taisi olla lähinnä vanhemmissa, korkeaprofiilisemmissa renkaissa. Ongelma kärjistyy pinnoitettujen renkaiden kanssa. Nykyään noi vyörakenteet ovat sen verran kehittyneempiä ja tukevampia sekä kun renkaat menevät koko ajan matalaprofiilisempaan suuntaan, niin sen vuoksi pyörimissuunnalla ei ehkä nykypäivänä enää ole niin suurta merkitystä, mutta lamellien vuoksi on.
Meille noista asioista osattiin puhua jo autokoulussa, ja rengasliikkeessäkin olen vastaavaan sääntöön törmännyt, myös kesärenkaiden osalta. Muutenkin vähän hölmöä että monessa lähteessä puhutaan vain nastarenkaiden pyörimissuunnan vaihtamisen kieltämisestä; kitkarenkaat ne vasta ovatkin pehmeää kumia joiden lamellit ovat yleensä vielä täynnä pienempiä mikrolamelleja, tai miksi ikinä niitä kutsutaankaan. Niille riittää jo pelkkä kuumalla asvaltilla vähän pidempään ajaminen, niin lamellit sulavat pyöreiksi ihan ilman pyörimissuuntien vaihtelujakin. Toisinpäin kun laittaa tuollaset joka talvi pyörimään, niin varmasti katoaa purevuus lamellien reunoista.
Että älä nyt paniikkia ota jos et pysty kesäfillariesi aiempaa pyörimissuuntaa mistään päättelemään, mutta teet sitten seuraavan ostamasi rengassetin kanssa edellistä omistajaa fiksummin.
Huomasin lauantaina autoa pestessäni, että toinen eturengas on hyvää vauhtia muuttumassa kitkarenkaaksi - siitä on siis irronnut nastoja huomattava määrä. Myös toinen eturengas on kokenut nastakatoa, mutta ei näin mittavissa määrin. Takarenkaat ovat vielä varsin hyvässä kunnossa, uraa ja nastoja riittää. Uudet talvigummit tulisivat siis kyseeseen, mutta kun olen kerran tyhmä, niin kysyn viisailta neuvoa.
Onko nastakatoon syynä se, että olen itse vaihtanut renkaat vai se, että olen paska kuski? (Pyörimissuunta on kyllä oikein päin.)
Onko fiksua ostaa kerralla kaikki uudet renkaat vai ainoastaan vaihtaa kehnojen tilalle uudet? Tulisiko tällöin uudet vaihtaa taakse ja nyt takanaolevat siirtää eteen? Jos ostan uuden parin, pitääkö sen olla samanmerkkinen kuin jäljelle jäävät renkulat?
EDIT: Ja sekin vielä, että onko renkaissa mitään sesonkialeja? :D Ts. kandeeko ostaa nyt vai sinnitellä näillä tää talvi loppuun ja ennen seuraavaa talvikautta hankkia ne uudet?
Onko nastakatoon syynä se, että olen itse vaihtanut renkaat vai se, että olen paska kuski? (Pyörimissuunta on kyllä oikein päin.)
Onko fiksua ostaa kerralla kaikki uudet renkaat vai ainoastaan vaihtaa kehnojen tilalle uudet? Tulisiko tällöin uudet vaihtaa taakse ja nyt takanaolevat siirtää eteen? Jos ostan uuden parin, pitääkö sen olla samanmerkkinen kuin jäljelle jäävät renkulat?
EDIT: Ja sekin vielä, että onko renkaissa mitään sesonkialeja? :D Ts. kandeeko ostaa nyt vai sinnitellä näillä tää talvi loppuun ja ennen seuraavaa talvikautta hankkia ne uudet?
Viimeksi muokannut Xiberia, 08.02.2010 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Elämä on kuin pornoelokuva - silloin tällöin panemista ja niissä väleissä ihan täyttä paskaa."
Olet syypää renkaiden kulumiseen jos sudittelet paljon.Xiberia kirjoitti: Onko fiksua ostaa kerralla kaikki uudet renkaat vai ainoastaan vaihtaa kehnojen tilalle uudet? Tulisiko tällöin uudet vaihtaa taakse ja nyt takanaolevat siirtää eteen? Jos ostan uuden parin, pitääkö sen olla samanmerkkinen kuin jäljelle jäävät renkulat?
Osta kaksi uutta ja laita ne taakse. Nyt takana olevat taas eteen.
Renkaiden ei tarvitse olla samanmerkkiset, eikä edes kokoiset. Mutta samalla akselilla pyörivät renkaat pitää olla taas samankokoiset.
Mikä koko? Rengasonline antaa hyviä vinkkejä hinnoista.