Kysy ammatista

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Onslow

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Onko paikalla hammaslääkäreitä?

Kysymys: Mikä ajaa lukemaan yliopistoon moneksi vuodeksi, että pääseee tonkimaan ihmisten mätiä hampaita?

Ymmärrän kyllä että lääketiede kiinnostaa ja että jotkut tonkii eturauhasia, mutta silti. Miksi helvetissä just hammaslääkäriksi? Sehän on kuin etujarruihin keskittynyt autonkorjaaja hyvällä liksalla. Mikä siinä motivoi. Rahako? En usko.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Onslow kirjoitti:Kysymys: Mikä ajaa lukemaan yliopistoon moneksi vuodeksi, että pääseee tonkimaan ihmisten mätiä hampaita?

Jotkut on vaan dorkia, tonkii esim. homeisia kirjoja tai maata etsien kadonneita kulttuureita. Eipä vaineskaan, legolekurit tykkää survoa ison kullinsa nukutetun potilaan suuhun, siitä se juurihoidon kipu tulee.
Paras päivä ikinä.
isohaara

Viesti Kirjoittaja isohaara »

Onslow kirjoitti:Onko paikalla hammaslääkäreitä?

Kysymys: Mikä ajaa lukemaan yliopistoon moneksi vuodeksi, että pääseee tonkimaan ihmisten mätiä hampaita?

Ymmärrän kyllä että lääketiede kiinnostaa ja että jotkut tonkii eturauhasia, mutta silti. Miksi helvetissä just hammaslääkäriksi? Sehän on kuin etujarruihin keskittynyt autonkorjaaja hyvällä liksalla. Mikä siinä motivoi. Rahako? En usko.


Vuoden ajan kävin samalla yksityisellä hammaslääkärillä - 2xjuurihoito - ja tyypistä välittyi vahvasti sellainen kuva, että kiinnosti aidosti asiakasystävällinen ja kivuton juurihoito (yms. operaatiot). Jauhoi aina välillä kuinka oli käynyt senjasen gurun seminaareissa ja lukenut niitänäitä tutkimuksia, eli juuri nyt käytti viimeisintä huutoa olevaa tekniikkaa. Pakko myöntää että käsittely oli kivutonta ja tehokasta.
NuoriDaavid

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:ei halua antaa haastatteluja


Miksi et halua antaa haastatteluja? Kuitenkin ymmärtääkseni haluat ansaita elantosi vaatesuunnittelijana.

Muutama lehtijuttu varmasti edesauttaisi toimeentuloa.

Kaikkihan huoraavat. Join the Dark Side!
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Riemumieli kirjoitti:legolekurit tykkää survoa ison kullinsa nukutetun potilaan suuhun, siitä se juurihoidon kipu tulee.


Hmm, mistähän tämä naislääkärini sitten haaveilee?
Came here for school, graduated to the high life
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Miksi et halua antaa haastatteluja? Kuitenkin ymmärtääkseni haluat ansaita elantosi vaatesuunnittelijana.

Muutama lehtijuttu varmasti edesauttaisi toimeentuloa.

Kaikkihan huoraavat. Join the Dark Side!

Voi Dave tuota sun ajatuksenjuoksua! :D

...Mistäköhän päästä tätä alkaisi purkamaan? Ehkä ihan siitä, että minulla ei ole tapana tehdä sellaisia asioita, joiden tekemisestä en pidä.

Haastattelujen antaminen, kuvausaikojen sopiminen ja etenkin juttujen editointi kysyy aikaa ja yllättävän paljon myös vaivaa. Lisäksi lopputulos on usein jotain aivan muuta kuin mitä itse pitäisin hyvänä. Toimittajien tapa sanoa asioita on mustavalkoinen ja yliyksinkertaistava, ja vaikka ymmärränkin näin toimittavan siksi että yleisö myös lukisi niitä juttuja, niin liika on kuitenkin liikaa. Itse yksinkertaistan omat sanomiseni mm. Kitinässä niin äärimmilleen, että yhtään enempää en pysty kettuuntumatta sulattamaan. Lehtiversio on kuitenkin yleensä tähän verrattuna potenssiin monta. Jos sitten vielä ehdotettu aihe on totaalisen epäkiinnostava (viimeisin ehdotelma: valokuvajuttu EW:n kodista tyhjänpäiväisen höpönlöpöhaastiksen kera), niin minun on erittäin vaikea motivoitua osallistumaan.

Lehtijutut edesauttaisivat toimeentuloa? Joudun jo muutenkin kieltäytymään osasta minulle ehdotettuja töitä, jotta saisin lopputyöni tehtyä. Tämä siitä huolimatta, että en ole missään markkinoinut itseäni free-hommiin, enkä erityisemmin viime aikoina julkisuudessa näkynyt muutenkaan (en voi tajuta, miksi minulle kuitenkin keksitään tarjota keikkoja). Toistaiseksi ei siis ole mahdollisuutta eikä täten tarvettakaan toimeentulon edesauttamiseen - niistä jutuista itsestään kun ei makseta, vaan joutuisin korvauksetta käyttämään niihin osan jo valmiiksi vähiin käyneestä ajastani.

Sitten valmistuttuani haluan toki tehdä töitä sen verran, että toimeentuloni normalisoituisi tästä nykyisestä nälkäpalkkalaisuudesta. Mutta silloinkin haluaisin tehdä töitä siksi, että työni laatua pidetään hyvänä - en siksi että satun olemaan joku mukakiinnostava julkkis, jonka nimellä työn tilaaja sitten voi ratsastaa. Jälkimmäisessä skenaariossa olisin ilman muuta elämääni tyytymättömämpi ja onnettomampi ihminen, joten pyrin mieluummin siitä poispäin kuin sitä kohti.

Huoraamisena en pidä sitä, että antaa työhönsä liittyviä haastatteluja, kuten varmaan itsekin tulen tekemään sitten, kun on jotain konkreettista kerrottavaa (esim. oma merkki). Enkä sitä, että osallistuu omasta mielestään kiinnostavan jutun tekemiseen. Sitä pidän huoraamisena, että suostuu juttuihin silloinkin kun se ei voisi vähempää kiinnostaa, vain jotta omat julkisuuspisteet nousisivat ja niillä voisi myöhemmin lyödä rahoiksi. Kaikkihan huoraavat? Väärin. Ne huoraavat, joiden täytyy (taloudellisen, sosiaalisen tai sisäisen pakon ajamana). Muitakin vaihtoehtoja on.
NuoriDaavid

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:kertoo


Teet tietenkin kuten itse katsot oikeaksi.

Lisäjulkisuus saattaisi kuitekin auttaa sinua ammatissasi. Jos töitä on nyt enemmän kuin ehdit tehdä, teet töitä liian halvalla.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Ai niin, ja vielä yksi varsin olennainen kohta: lehtijutuilla saa kyllä näkyvyyttä tietyn porukan keskuudessa, mutta minun tulevat asiakkaani ovat todennäköisesti ihan muuta kuin sitä porukkaa. Silloin kaikenmaailman Elli-, Amma- ja Me Keski-ikäiset Muijat -lehdissä esiintyminen voi jopa vahingoittaa suunnittelijaimagoa.

Itselleni olennaisin medianäkyvyys (johon myös suostun lähes poikkeuksetta) on sellaista, jossa esitellään vaatteitani, ei minua henkilönä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kysy ammatista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Jos töitä on nyt enemmän kuin ehdit tehdä, teet töitä liian halvalla.

Hinnoittelu on sellaisella tasolla, ettei minun tarvitse kieltäytyä töistä silloin kun en halua niitä tehdä (asiakas on se kieltäytyvä osapuoli). :)
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^ ^Tuon ostaan varauksin. Rahvaanomainen julkisuus voi olla imagolle haitaksi.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

exPertti kirjoitti:Hmm, mistähän tämä naislääkärini sitten haaveilee?

Suprise, surprise, I've got 2 words for you: strap on!
Paras päivä ikinä.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Riemumieli kirjoitti:Suprise, surprise, I've got 2 words for you: strap on!

Strap on, strap off, strap on... Moderni versio Karate Kidistä.

Joo, oon kännissä.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Vesper kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:Suprise, surprise, I've got 2 words for you: strap on!
Joo, oon kännissä.

Sykemittari kuitenkin toimii?
Paras päivä ikinä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

:off:

EW:
Jos mut joskus kutsutaan linnanjuhliin (Linnan juhliin?), niin voinko tilata pukuni sulta? Tavis-nobodynä mun on erotuttava julkkisten joukosta ja lisäksi se olisi sitä medianäkyvyyttä sun vaatteille.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Riemumieli kirjoitti:Sykemittari kuitenkin toimii?

En tiedä kun se on edelleen huollossa. Polar kyllä toimi eilisellä hiihtolenkillä.

Enkä mä oikeesti ole kännissä, mähän olen töissä. Ja tunnusta pois, nauratti!
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Vesper kirjoitti:Enkä mä oikeesti ole kännissä, mähän olen töissä. Ja tunnusta pois, nauratti!

Juristina en voi tietenkään tunnustaa mitään koskaan.
Paras päivä ikinä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Lolita kirjoitti:Jos mut joskus kutsutaan linnanjuhliin (Linnan juhliin?), niin voinko tilata pukuni sulta? Tavis-nobodynä mun on erotuttava julkkisten joukosta ja lisäksi se olisi sitä medianäkyvyyttä sun vaatteille.

Iik! Siis se tarkoittamani medianäkyvyys, johon suostun lähes poikkeuksetta, on kysymyksessä kun:

- vaate on huomiotaherättävässä roolissa, esim. vakavastiotettavan lehden laadukkaassa muotikuvassa tai tv-ohjelmassa juontajan päällä, ja
- tekijän nimi mainitaan (lehtien osalta kuvatekstissä, tv-ohjelmissa joko ruudussa ohjelman aikana tai lopputeksteissä).

Ja nämä vaatteet ovat siis poikkeuksetta valmiita mallikappaleita, joita toimittajat/stylistit lainaavat kuvauksiin. En siis tokikaan tee varta vasten vaatteita lehteen/televisioon vain saadakseni näkyvyyttä. Silloin olisin vararikossa alta aikayksikön.

Linnanjuhlakyselyjä tuli viimeksikin, mutta tyssäsivät hinnoitteluuni! ;) (Ei se kuitenkaan mitään riistokapitalismia edusta, vaan ihan kohtuullista tuntipalkkaa pyydän töistäni - hinnoista tulee siksi korkeita, että teen aika monimutkaisia ja paljon työtunteja vieviä vaatteita ja käytän laadukkaita -> kalliita materiaaleja. Joillekin tämä sopii, monille ei.)
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Mä lupaan maksaa kaiken pyytämäsi jos kutsu linnaan tulee (ei sinne sokerileipurin).
Work like a captain, play like a pirate.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Vesper kirjoitti:Mä lupaan maksaa kaiken pyytämäsi jos kutsu linnaan tulee (ei sinne sokerileipurin).

:h: En olekaan vielä kertaakaan päässyt käsittelemään.. siis tuota - muotoilemaan - kuorikerrosta noin ulottuvaiselle etuvarustukselle (pahoittelut jo etukäteen tästä esineellistävästä arviosta!). Teknisesti projekti olisi siis epäilemättä varsin kiinnostava. :D
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

EveryWoman kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Mä lupaan maksaa kaiken pyytämäsi jos kutsu linnaan tulee (ei sinne sokerileipurin).

:h: En olekaan vielä kertaakaan päässyt käsittelemään.. siis tuota - muotoilemaan - kuorikerrosta noin ulottuvaiselle etuvarustukselle (pahoittelut jo etukäteen tästä esineellistävästä arviosta!). Teknisesti projekti olisi siis epäilemättä varsin kiinnostava. :D


Kommentistasi innostuin tarkistamaan onko Vesperillä kuvagalleriaa ja upean isot... ...kiharathan siellä. 8)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

EveryWoman kirjoitti:Teknisesti projekti olisi siis epäilemättä varsin kiinnostava. :D

Olisi myös mahtavaa edes joskus saada istuva kolttu, jonka ei pelkää putoavan/repeävän illan aikana.

Tai no, löytyyhän noita ns. mummomallistosta, mutta en mitenkään ihan vielä haluaisi siirtyä sille osastolle...
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

Vesper kirjoitti:Olisi myös mahtavaa edes joskus saada istuva kolttu


Sama ongelma. Pakko tehä ite kun on ala-ja yläosa eri paria. Ei puhettakaan että ostaa vois jakkupukua (paitsi tietysti jos voi ostaa erikokoset ylä- ja alaosat) tai istuvaa mekkosta. Pah.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^^Mulla ei juuri nyt ole aikaa tehdä oikein mitään vaatteiden valmistusta vaativia hommia (kuvituksia ja semmoista aina välillä ehtii), mutta ei sitä suunnittelijaa siinä välissä aina tarvitakaan. Suosittelen lämpimästi esim. tätä ompelijatarta, joka nettisivujensa lievästä epämääräisyydestä huolimatta kyllä osaa tehdä kaavat ja toteuttaa käyttövaatteita asiakkaan toiveiden mukaan. Työn jälki on erinomaista ja hinnat erittäin kohtuullisia.

Ohjenuoraksi sanoisin, että jos osaat kuvitella vaatteen jonka haluaisit, hän osaa sen toteuttaa (tarjolla olevan materiaalivalikoiman rajoissa). Jos taas haluat jotain, mitä et osaa itse kuvitella, tarvitset suunnittelijan. Useimmissa tapauksissa siis hyvä ompelija riittää (ellei osaa ja/tai halua tehdä itse).
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Dave/ (keitäs muita lekureita täällä onkaan?): kun defibrillaattoria käytettäessä lasketaan ääneen sen taukovaiheen aikana, niin tehdäänkö se Suomessakin englannin kielellä?
Mulli75

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Onslow kirjoitti:Onko paikalla hammaslääkäreitä?

Kysymys: Mikä ajaa lukemaan yliopistoon moneksi vuodeksi, että pääseee tonkimaan ihmisten mätiä hampaita?

Ymmärrän kyllä että lääketiede kiinnostaa ja että jotkut tonkii eturauhasia, mutta silti. Miksi helvetissä just hammaslääkäriksi? Sehän on kuin etujarruihin keskittynyt autonkorjaaja hyvällä liksalla. Mikä siinä motivoi. Rahako? En usko.


Hammasteknikko kuuluu samaan sarjaan mutta valmistuu AMK:sta.
Ennen vanhaan hammasteknikot oli hammaslääkäreiden tossun alla, ei enää.

Hammasteknikko saa töitä mistä vaan ja voi perustaa oman vastaanoton minne vaan. Työt ei lopu muuta kuin sillä että tekee huonoja proteeseja joista saa huonon maineen.

Kaveri valmistui hammasteknikoksi ja tarkkuutta vaativaa työtä riiittää hyvässä työyhteisössä. Sanoi että motivaationa on kun näkee oman työn onnistuneen myös asiakkaan mielestä.
Vastaa Viestiin