Nousu on edessä!

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
NuoriDaavid

Nousu on edessä!

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Joskus :)

Perinteitä kunnioittaen (avasin asuntojen hintojen laskuketjunkin kaksi vuotta etuajassa) avaan nyt tämän ketjun.

Viimeistään 2011 voitte todeta, että Dave on guru.

Nallehan kyllä veikkaili, että keväällä lähdetään Yhdysvalloissa nousuun.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Nousu on edessä!

Viesti Kirjoittaja exPertti »

NuoriDaavid kirjoitti:Perinteitä kunnioittaen


Samassa hengessä rupean etsimään otsikkoa tukevia väittämiä.

Kuluttajien synkkyys hellitti USA:ssa
Came here for school, graduated to the high life
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Pertin ja Daven yhteistyöllä maailmantalous varmastikin lopulta taipuu nousuun.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 19:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Viesti Kirjoittaja JoeB »

90-luvun lamakin meni ilman että sitä juurikaan ehdin edes huomata joten eiköhän tämäkin tästä mene ohitse ennen kuin asiaa ehtii paremmin pohtia.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

JoeB kirjoitti:90-luvun lamakin meni ilman että sitä juurikaan ehdin edes huomata joten eiköhän tämäkin tästä mene ohitse ennen kuin asiaa ehtii paremmin pohtia.


Olet aika hidas, kun et huomannut BKT:n laskua 11%:lla ja 20%:n työttömyyttä. Itseeni ei kylläkään ko. lama vaikuttanut muuten, kuin että ostin ensiasuntoni halvalla.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Came here for school, graduated to the high life
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 19:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Viesti Kirjoittaja JoeB »

NuoriDaavid kirjoitti:
JoeB kirjoitti:90-luvun lamakin meni ilman että sitä juurikaan ehdin edes huomata joten eiköhän tämäkin tästä mene ohitse ennen kuin asiaa ehtii paremmin pohtia.


Olet aika hidas, kun et huomannut BKT:n laskua 11%:lla ja 20%:n työttömyyttä. Itseeni ei kylläkään ko. lama vaikuttanut muuten, kuin että ostin ensiasuntoni halvalla.


No asiaan vaikutti myös se että olin vielä koulun penkillä 90 luvun alkaessa. Kyllähän sitä tietysti jotain lamahöpinää kuului mutta ei siihen jaksanut kiinnittää huomiota kun oli tärkeämpääkin tekemistä esim. oman tulevaisuuden suunnittelu. Lähipiiriini ko. lamalla ei ollut minkäänlaista vaikutusta, enkä tiedä/tunne ketään johon se olisi vaikuttanut esim. menetetyn työn kautta, yksi poikkeuksellinen itsemurha oli mutta sitäkään en laittaisi laman piikkiin (omalaatuinen heppu kuulemma muutenkin).
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

JoeB kirjoitti:90-luvun lamakin meni ilman että sitä juurikaan ehdin edes huomata joten eiköhän tämäkin tästä mene ohitse ennen kuin asiaa ehtii paremmin pohtia.

Just noin.
Itselleni sillä lamalla ei ollut merkitystä, koska olin köyhä opiskelija. Äiteeni välttämätön kunnan virkanainen. Isäni asennusliikkeen inssi ja kai tuurilla se ei mennyt nurin. Huoleton on hevoseton poika. Siis se lama ei tuntunut missään jo valmiiksi köyhillä.

Nytkin vaan naureskelisin lamapuheille, että vittuukos jos tyhmät amisduunarit saa kenkää. Tai riemastuttavaa, että pörssipelurit saa reaalimaailman melaa perseeseen.

Mutkun itse sijoitin kevyet 350 k sopivasti just puoli vuotta ennen romahduksia, enkä myynyt ajoissa (koska niinä kuukausina asuin rottien kanssa kylmässä netittömässä ulkorakennuksessa enoani hoitaakseni) .. niin nyt ei naurata. En edes katso niitä nykyään. Korkeintaan iloinen, että optimismia on, toivoa että Dave on oikeassa ja kyllä se siitä ja hyvä etten paniikkilunastanut. Kaikki on suhteellista. Mittään köyhyyshätää ei mulla ole eikä tule, ja silti lievästi vituttaa,

Tietty vitutus, että olisinpa lykännyt sijoittamista tänne asti, varmaan voitolle pääsisi ja reippaasti. ja jooo.. voisin sijoittaa lisää nyttenkin, mutta jotenkin tuli kakat pöksyyn fiilis kuten aloittelijoilla aina..
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Gat kirjoitti:Mutkun itse sijoitin kevyet 350 k sopivasti just puoli vuotta ennen romahduksia


Tuossahan on hyvä motivaatio vähentää Karhua ja tupakkaa. Lupaan sulle, että jos 20 vuotta odotat, niin hyvin keulii.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

JoeB kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Olet aika hidas, kun et huomannut BKT:n laskua 11%:lla ja 20%:n työttömyyttä. Itseeni ei kylläkään ko. lama vaikuttanut muuten, kuin että ostin ensiasuntoni halvalla.


No asiaan vaikutti myös se että olin vielä koulun penkillä 90 luvun alkaessa. Kyllähän sitä tietysti jotain lamahöpinää kuului mutta ei siihen jaksanut kiinnittää huomiota kun oli tärkeämpääkin tekemistä esim. oman tulevaisuuden suunnittelu. Lähipiiriini ko. lamalla ei ollut minkäänlaista vaikutusta, enkä tiedä/tunne ketään johon se olisi vaikuttanut esim. menetetyn työn kautta, yksi poikkeuksellinen itsemurha oli mutta sitäkään en laittaisi laman piikkiin (omalaatuinen heppu kuulemma muutenkin).


Mäkin muistan oikeastaan vaan sen lamahöpinän, ajattelin kai silloin että isä olisi ryypännyt firmansa nurin ilman lamaakin. Ja tekihän se silti hommia samaan tapaan ilman firmaakin, erona oli vaan hiukka pienemmät projektit ja uuden liisatun pakun sijasta joku roppelo. Jälkikäteen ajatellen, ehkei se kuitenkaan olisi onnistunut siinä firmansa kaatamisessa ilman cunccu alcohoolia? Äidillä taas valtion pitkä ja kapea leipä ei muuttunut miksikään ja itse opiskelin tyytyväisen tietämättömänä maailman pahuudesta. Ei tuo lamatsydeemi kuitenkaan omaan varallisuuteeni vaikuttanut kuin puuttuvan perinnön muodossa sitten myöhemmin, mutta en mä sellaista koskaan edes osannut odottaa.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

McJanne kirjoitti:Tuossa tuumailin että edelleen pk-seudulla on kovat paineet asuntotuotannolle ja suunniteltuja kohteitakin on pilvin pimein + joka tarjouspyyntöön tulee 5-10 eri tarjousta = väistämättä rakennusalalla alakaapi kohta puoleen taas hullut vuodet.

Koska gryndeihin panostavat isommat nakkikipsat tarjoavat nyt kiukulla kilpailu-urakoita ja varmaankin -20% tarjouksilla saavat "pesät täyteen" ennemmin kun myöhemmin. Loppuviimein ne, ketkä tekevät järkeviä tarjouksia eivät saa niin kovin kipeästi nilkoille kun rakennustuotteiden hinnat lähtevät nousuun.

Työkustannuksistahan tuo -20% otetaan, joten normaalisti käytössä oleva pelivara (kiristäminen, kusettaminen @aliurakoitsijat) on jo syöty. Marginaalin puute teetättää siis jumalatonta riskiä, joihin ei paljon muilla ole varaa kun top vitosella.


Lisätään vielä edelliseen että kesäkuussa lähtee uuteen lentoon, 'nuff said.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

NuoriDaavid kirjoitti:
Gat kirjoitti:Mutkun itse sijoitin kevyet 350 k sopivasti just puoli vuotta ennen romahduksia


Tuossahan on hyvä motivaatio vähentää Karhua ja tupakkaa. Lupaan sulle, että jos 20 vuotta odotat, niin hyvin keulii.

Lupaisit vielä ilmaista pilluakin, ennen kuin kuolen.

Tuo raha, koska filosofoin, että tuolla voluumilla jopa paljon pienempien voittojen kanssa kuin edellisenä vuonna (Oli rahastoissa 30-60, jopa 109 %) olisin kelluvassa tilassa, jossa kaikki pakolliset menoni ja lievästi päälle löytyisi voitoista.

Vaikka aavisteltiin taantumaa, niin harva tajusi, että negatiiviseksi kääntyy. Ja kun nimenomaan "fiksusti" sijoitin mahdollismman vähän ameriikka- riippuvaisiin. En tajunnut, että kaikki maailmassa riippuu ameriikan trailkerpark trashin kulutuskyvystä.

Eipä mulla hättää.
Puuta riittäisi hakkuukypsää vielä yli 60%... joskin kukaan ei enää osta.
Tileillä riittää fyffee.
Enon varsinainen perintö kuittaa velkani.
Tukiaisia saan, vaikka mun ei kannata itse mitään tehdä pellolla.

Se kyrsii, että kun möin puuta parhaaseen mahdolliseen aikaan.
Historiallinen hintapiikki.
Ja pitikin, koska lahosi.
Sain huippuhinnan.
Niin sitten mä sitä sukuomaisuutta sijoitin pörssiromahdukseen!!

No, eihän se ole mihkään kadonnut, ellen lunasta tappiolla.
Lapsilleni olisi hyvä, mutkun sitä varten tarttis saaha vaimoväen pimppaa :D
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Gat kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Tuossahan on hyvä motivaatio vähentää Karhua ja tupakkaa. Lupaan sulle, että jos 20 vuotta odotat, niin hyvin keulii.

Lupaisit vielä ilmaista pilluakin, ennen kuin kuolen.

Daven muutosprosessi on vielä kesken. Kai ymmärrät että tee-se-itse korjausleikkaukset ovat aikaa vievää puuhaa?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Frederik Krueger kirjoitti:
Gat kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Tuossahan on hyvä motivaatio vähentää Karhua ja tupakkaa. Lupaan sulle, että jos 20 vuotta odotat, niin hyvin keulii.

Lupaisit vielä ilmaista pilluakin, ennen kuin kuolen.

Daven muutosprosessi on vielä kesken. Kai ymmärrät että tee-se-itse korjausleikkaukset ovat aikaa vievää puuhaa?


Manboobsit on työn alla just.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

Pikkulinnut kertoivat, että ennen nousua Iso-Britanniasta tulee vielä toinen Islanti.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Nyt osakeostoksille

Vahvin ostosignaali aikoihin. Tähän astihan kurssit ovat romahtaneet minkä ehtivät ja kaikki toitottavat miten nyt on "historiallisen hyvä hetki ostaa".
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Viesti Kirjoittaja Mojo »

exPertti kirjoitti:Nousun merkkejä


En uso. Se että yksi pelaaja pelaa maajoukkueessa ei tarkoita ettei joukkue saattaisi tippua divariin... kuten urheilumaailmassa asia ilmaistaan.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/03/19958

Tästäköhän tämä taas lähtee. Ei väliä miten hataralla pohjalla, koska menihän tässä vuositolkulla näillä opeilla.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Valealku tietysti.
Spekuloijien oletukset ja ostohalu on korkeella, vaikka tosi reaalitalous joutuu Helvettiin vaan ei Vittuun silleen ihkusti pilluu.
Mutta mä olen viime viikon "Duunannu" :D about seitsemän donaa päivässä pörssissä. Ei toki korvaa sitä aikaa, jolloin menetin Mersun hinnan päivässä.
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Gat kirjoitti:Valealku tietysti.
Spekuloijien oletukset ja ostohalu on korkeella, vaikka tosi reaalitalous joutuu Helvettiin vaan ei Vittuun silleen ihkusti pilluu.
Mutta mä olen viime viikon "Duunannu" :D about seitsemän donaa päivässä pörssissä. Ei toki korvaa sitä aikaa, jolloin menetin Mersun hinnan päivässä.


Valealku eli ei. Aika alhaalla ollaan. Ja kun pörssi on mielikuvapeliä niin analyytikot pahimmassa laskusuhdanteessa käskevät "nyt on oikea aika ostaa (heidän omat osakkeensa pois)" ja nyt kun noustaan tosi alhaalta "nyt ei kannata vielä lähteä mukaan (, että ehdin itse tankata osaketta pää märkänä)".

Nuo kaverit joutuvat kyllä helvettiin, mutta toivottavasti maan päällä sentään oli hauskaa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

http://edition.cnn.com/2009/US/03/15/AI ... index.html

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid= ... refer=home

Selkeää nousufiilistä. 170 Mrd USD tukiaisista jää vähän hyvää jaettavaksi johdollekin (165 Miljoonaa USD).

Ostovoima nousuun. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 15901
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Niba »

Noususta ei niin väliä mutta ostasin tossa 500 Stora-Enson osaketta ihan vaan sen takia että eräällä paperipaikkakunnalla vittuunnuin paperityöläisiin niin paljon että täytyy hakea jotain lohdutusta, toivon että mahdollisimman moni tekee saman, jos olisi 50k ylimäärästä niin oblikaatioita Stora-Enson selviämisestä veloistaan myydään 40% vuosituotto-odotuksella. Sain ainakin hyvän mielen, rahaa tuskin paljon on tulossa! Epäisänmaallisuus kunniaan!

EDIT: P.S. Raha ei nykyään tunne rajoja!
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 15901
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Niba »

Niin eikö tällaisissä kaupoissa tehdä 100% vastakaupat eli kulutettu 200 miljoonaa itseasiassa tukee ja on laman vastainen toimenpide, vaikkeivat kaikki hesarin lukijat sitä tajuakaan? :wink:

+ Saadaan rautaa itärajalle! :hep:
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

http://www.talouselama.fi/sijoittaminen ... 272004.ece

Lama on nyt ohi.

Nyt luettuani pohdin, että on huono otsikko. Mutta toisaalta mitä ympäröivää maailmaa olen seurannut niin kämpät alkavat käydä taas kaupaksi.
Came here for school, graduated to the high life
Vastaa Viestiin