Hormittomat tulisijat

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Onko kokemuksia sähkötakasta ja/tai bioetanoli härpäkkeistä? Entä bioetanolin polttokupeista?

Niille, jotka kysyvät tätä avatessa "mitä hitto se Pertti horisee?" avuksi esimerkkilinkki:
http://tipico.fi/hormittomat-tulisijat.html
Came here for school, graduated to the high life
Geetzu

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Näitä mä jaksan aina ihastella... Joten pysyn ketjusta pois ja polttelen puuta ja kynttilää sillä femmalla per ilta. 8)
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Geetzu kirjoitti:Näitä mä jaksan aina ihastella... Joten pysyn ketjusta pois ja polttelen puuta ja kynttilää sillä femmalla per ilta. 8)


Saattaisi olla ostoslistalla joku tuollainen, mutta minusta pitäisi vähän perehtyä ettei tule turhaa investointia.
Came here for school, graduated to the high life
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Aika stylen näkösiä osa. Mut mua harmittaa tässä yhessä kuvassa, että miks toi ukko hakkaa nurkassa päätään seinään. Tuli tehtyä liian kallis ostos? :(

Kuva
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

bedlam kirjoitti:Aika stylen näkösiä osa. Mut mua harmittaa tässä yhessä kuvassa, että miks toi ukko hakkaa nurkassa päätään seinään. Tuli tehtyä liian kallis ostos? :(

Kuva


Täh, luulin imagelinkin olleen kitygalleriaasi, mutta suoraan tuonne. :)

Näköjään hinnat alkaen malleja tarjoavat Clas Ohlson (kaksi sähkötakkaa) ja Bauhaus (kaksi sähkötakkaa ja yksi etanolitakka). Sellaista sadan kahdensadan kiepettä.

Hienoin viritelmä on kyllä tuo EVA-X, mutta sopii avotulena aika kehnosti lapsiperheeseen.
Came here for school, graduated to the high life
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Ei nappaa. Tulisija on mun pienessä mielessä tiiviissä yhteydessä lämmitykseen, ei brassailuun.
Tämä ei ollut mielipidekysely, mutta mikä on se juttu, joka saa ihmisen hankkimaan tuommosen? :)
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

bliss kirjoitti:Ei nappaa. Tulisija on mun pienessä mielessä tiiviissä yhteydessä lämmitykseen, ei brassailuun.
Tämä ei ollut mielipidekysely, mutta mikä on se juttu, joka saa ihmisen hankkimaan tuommosen? :)


Tila jossa on keskuslämmitys ja jossa ei ole hormia yhdistettynä elävän tulen kaipuuseen?

Etanoli ei älyttömästi lämmitä (ehkä energiakatkoksessa siitä olisi vähän iloa), mutta sähkötakat taas ovat yleensä varustettuja 1000W tai 2000W lämmittimellä. Eli ovat periaatteessa pattereita, joissa on reilulla sadalla watilla tuliefektejä (itse lämmittimen voi laittaa poiskin jos haluaa katsoa vain efektejä).
Came here for school, graduated to the high life
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

exPertti kirjoitti:Tila jossa on keskuslämmitys ja jossa ei ole hormia yhdistettynä elävän tulen kaipuuseen?


Ei silti mene jakeluun :?
Mulla on juuri tuo tilanne, mutta ei kyllä tulisi mieleenkään hankkia tollasta feikkitakkaa :D
Mielestäni yksi älyvapaimpia keksintöjä sisustusjuttuihin liittyen. Mutta joo, menen pois tästä jauhamasta kun ei ole (eikä tule) kysymiäsi kokemuksia.
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

bliss kirjoitti:Mielestäni yksi älyvapaimpia keksintöjä sisustusjuttuihin liittyen.


Mä en taas ymmärrä, että miten tää on älyvapaa sisustusjuttu? Ihan samanlainen koriste-elementti kuin vaikka taulu tai kasvi. Tai vielä mielummin mää lepattavan tulen ottaisin tunnelmaa luomaan.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

bedlam kirjoitti:
bliss kirjoitti:Mielestäni yksi älyvapaimpia keksintöjä sisustusjuttuihin liittyen.

Mä en taas ymmärrä, että miten tää on älyvapaa sisustusjuttu? Ihan samanlainen koriste-elementti kuin vaikka taulu tai kasvi. Tai vielä mielummin mää lepattavan tulen ottaisin tunnelmaa luomaan.

Komppaan. Nuohan ovat oikeastaan aika päheen oloisia, ja varmasti kohottaisivat vieraiden kulmakarvoja.

Ehkä tämä on taas jonkinlainen mies/nainen-juttu. Ovathan pyromaanitkin yleensä kai miehiä, joten ehkä viehtymys tuleen on enemmän miesmäinen juttu.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Frederik Krueger kirjoitti:Komppaan. Nuohan ovat oikeastaan aika päheen oloisia, ja varmasti kohottaisivat vieraiden kulmakarvoja.

Ehkä tämä on taas jonkinlainen mies/nainen-juttu. Ovathan pyromaanitkin yleensä kai miehiä, joten ehkä viehtymys tuleen on enemmän miesmäinen juttu.


Pitää mennä katsomaan noita hinnat alkaen värkkejäkin, mutta epäilen että kiinnostus alkaa kasvaa noita "polttokuppeja" kohtaan. Olisivat hyvin siirrettävissä ja hintatasokin olisi siedettävä (100-200 euroa).
Came here for school, graduated to the high life
vispilä
Kitisijä
Viestit: 20
Liittynyt: 03.09.2008 19:09
Paikkakunta: Kattilakaappi

Viesti Kirjoittaja vispilä »

exPertti kirjoitti:Hienoin viritelmä on kyllä tuo EVA-X, mutta sopii avotulena aika kehnosti lapsiperheeseen.

Oi voi. Mitenhän lapset säilyivät hengissä ja palovammoitta silloin, kun sähköä ei oltu vielä keksitty.
Viimeksi muokannut vispilä, 21.11.2008 11:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

vispilä kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Hienoin viritelmä on kyllä tuo EVA-X, mutta sopii avotulena aika kehnosti lapsiperheeseen.

Oi voi. Mitenhän lapset säilyivät hengissä ja palovammoita silloin, kun sähköä ei oltu vielä keksitty.


Väittäisin, että selvisivät mutteivat palovammoitta. En minäkään selvinnyt.

Mutta toisin kuin normaalissa yleensä luukulla suojattavassa tulisijassa tuossa on paljon parempi mahdollisuus polttaa koko asunto kun joku sopiva lelu/vaate/paperi hupsahtaa tulen päälle.
Came here for school, graduated to the high life
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

exPertti kirjoitti:
vispilä kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Hienoin viritelmä on kyllä tuo EVA-X, mutta sopii avotulena aika kehnosti lapsiperheeseen.

Oi voi. Mitenhän lapset säilyivät hengissä ja palovammoita silloin, kun sähköä ei oltu vielä keksitty.


Väittäisin, että selvisivät mutteivat palovammoitta. En minäkään selvinnyt.

Mutta toisin kuin normaalissa yleensä luukulla suojattavassa tulisijassa tuossa on paljon parempi mahdollisuus polttaa koko asunto kun joku sopiva lelu/vaate/paperi hupsahtaa tulen päälle.


Kumma juttu, kun minun lapsuudessani avotakka löytyi mökiltä, ja kotoakin pikkusiskoni lapsuudessa, eikä mitään ikinä hupsahdellut tulen päälle. Itse asiassa lapset aika automaattisesti varovat takkaa, koska sieltä - yllätys, yllätys - hohkaa kuumaa, joka ei visuaalisuudessaan yllätä edes lasta, toisin kuin esim. jotkut keittiövälineet.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

prosessi kirjoitti:Kumma juttu, kun minun lapsuudessani avotakka löytyi mökiltä, ja kotoakin pikkusiskoni lapsuudessa, eikä mitään ikinä hupsahdellut tulen päälle. Itse asiassa lapset aika automaattisesti varovat takkaa, koska sieltä - yllätys, yllätys - hohkaa kuumaa, joka ei visuaalisuudessaan yllätä edes lasta, toisin kuin esim. jotkut keittiövälineet.


Avotakka ja juuri mainitsemani pöydän päällä, keskellä lattiaa yms. säilytettäväksi tarkoitettu avotuli (ei unohdeta lasista perusrakennettakaan) ovat _mielestäni_ hieman eri asia.

Täysin toinen asia on, että kyllähän kipu opettaa ihmistä varomaan vaaroja kantapään kautta. Mutta jos silti joku lelu siihen kimpoaa kun olet juuri vessassa ei se paljoa lämmitä jos lapsi ei tee sitä toiste.
Came here for school, graduated to the high life
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

exPertti kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Kumma juttu, kun minun lapsuudessani avotakka löytyi mökiltä, ja kotoakin pikkusiskoni lapsuudessa, eikä mitään ikinä hupsahdellut tulen päälle. Itse asiassa lapset aika automaattisesti varovat takkaa, koska sieltä - yllätys, yllätys - hohkaa kuumaa, joka ei visuaalisuudessaan yllätä edes lasta, toisin kuin esim. jotkut keittiövälineet.


Avotakka ja juuri mainitsemani pöydän päällä, keskellä lattiaa yms. säilytettäväksi tarkoitettu avotuli (ei unohdeta lasista perusrakennettakaan) ovat _mielestäni_ hieman eri asia.


Sopivatko sitten kynttilätkään mielestäsi lapsiperheeseen?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

prosessi kirjoitti:Sopivatko sitten kynttilätkään mielestäsi lapsiperheeseen?


Joten kuten, varsinkin tuikut lasin sisällä.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

exPertti kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Sopivatko sitten kynttilätkään mielestäsi lapsiperheeseen?


Joten kuten, varsinkin tuikut lasin sisällä.


Kannattaa myöskin poistaa kaikki kemikaalit taloudesta, vaihtaa kovat ja teräväreunaiset huonekalut gelatiinista tehtyihin tai vain asua tyhjässä asunnossa, välttää kaikkea mistä voi saada allergian (elää siis vedellä), antaa lapsen hengittää vain happipullosta koska nykyisinhän ilmassa on ties mitä myrkky.

Helpommalla selviää kun ostaa pumpuliliinoja ja käärii vauvan, ja itsensä, siihen. Tai teippaa seinään.

Mistä kakru oppii mitään vaarallisista jutuista jos suojellaan ihan kaikelta. Ei ainakaan meikäläisen lapsuudenkodissa ollut edes mahdollisuutta moiseen kun kaikki ruuanlaitto ja lämmitys tapahtui tulella ja teräviä esineitä oli ympäriinsä. No terävien esineiden kohdalla ei oppi ole vielä mennyt perille, mutta parin palovamman jälkeen kyllä opin varomaan kuumia juttuja ja tämä tapahtui ennen kävelemään oppimista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

prosessi kirjoitti:Kumma juttu, kun minun lapsuudessani avotakka löytyi mökiltä, ja kotoakin pikkusiskoni lapsuudessa, eikä mitään ikinä hupsahdellut tulen päälle. Itse asiassa lapset aika automaattisesti varovat takkaa, koska sieltä - yllätys, yllätys - hohkaa kuumaa, joka ei visuaalisuudessaan yllätä edes lasta, toisin kuin esim. jotkut keittiövälineet.


Vielä kummempi juttu taisi olla se, että minun lapsuudenkodissani minä leikin lapsena tulella aina kun äipän ööga vältti. Rakenneltiin veljen kanssa avotakkaan tulitikuista torneja sun muita. Eiks oo hienoo kun on hienoo ja se oma tarina se paras tarina.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Kumma juttu, kun minun lapsuudessani avotakka löytyi mökiltä, ja kotoakin pikkusiskoni lapsuudessa, eikä mitään ikinä hupsahdellut tulen päälle. Itse asiassa lapset aika automaattisesti varovat takkaa, koska sieltä - yllätys, yllätys - hohkaa kuumaa, joka ei visuaalisuudessaan yllätä edes lasta, toisin kuin esim. jotkut keittiövälineet.


Vielä kummempi juttu taisi olla se, että minun lapsuudenkodissani minä leikin lapsena tulella aina kun äipän ööga vältti. Rakenneltiin veljen kanssa avotakkaan tulitikuista torneja sun muita. Eiks oo hienoo kun on hienoo ja se oma tarina se paras tarina.


Ette kuitenkaan sytyttäneet taloa tuleen? Miksi näin?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Bluntly kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Sopivatko sitten kynttilätkään mielestäsi lapsiperheeseen?


Joten kuten, varsinkin tuikut lasin sisällä.


Kannattaa myöskin poistaa kaikki kemikaalit taloudesta, vaihtaa kovat ja teräväreunaiset huonekalut gelatiinista tehtyihin tai vain asua tyhjässä asunnossa, välttää kaikkea mistä voi saada allergian (elää siis vedellä), antaa lapsen hengittää vain happipullosta koska nykyisinhän ilmassa on ties mitä myrkky.

Helpommalla selviää kun ostaa pumpuliliinoja ja käärii vauvan, ja itsensä, siihen. Tai teippaa seinään.

Mistä kakru oppii mitään vaarallisista jutuista jos suojellaan ihan kaikelta. Ei ainakaan meikäläisen lapsuudenkodissa ollut edes mahdollisuutta moiseen kun kaikki ruuanlaitto ja lämmitys tapahtui tulella ja teräviä esineitä oli ympäriinsä. No terävien esineiden kohdalla ei oppi ole vielä mennyt perille, mutta parin palovamman jälkeen kyllä opin varomaan kuumia juttuja ja tämä tapahtui ennen kävelemään oppimista.


Haistakaa nyt jo kaikki paska. Jos _minusta_ hankalan mallinen ja suojaton avotuli ei oikein sovi juuri kävelyn aloittaneen lapsen kanssa samaan talouteen niin sillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Syöttäkää te loput älykääpiöt vaikka rautanauloja omille lapsillenne.
Came here for school, graduated to the high life
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

prosessi kirjoitti:Ette kuitenkaan sytyttäneet taloa tuleen? Miksi näin?


Oonkohan kertonut tän täällä jo? Kerran pistettiin omassa makkarissa 400 pikkukinua lasipurkkiin, jonka kansi jäi kiertämättä kiinni. Tiputin tulitikun ja tarkoitus oli katsella, kun kinut paukkuisi purkissa. Eihän ne sisällä pysyneet ja lautalattia sekä päiväpeitteet saivat pikantin tumman täplätyksensä. Muistan säikähtäneeni big time ja hypänneeni avoinna olleesta ikkunasta pihalle pakoon "sotaa". Näin 8)
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

prosessi kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Kumma juttu, kun minun lapsuudessani avotakka löytyi mökiltä, ja kotoakin pikkusiskoni lapsuudessa, eikä mitään ikinä hupsahdellut tulen päälle. Itse asiassa lapset aika automaattisesti varovat takkaa, koska sieltä - yllätys, yllätys - hohkaa kuumaa, joka ei visuaalisuudessaan yllätä edes lasta, toisin kuin esim. jotkut keittiövälineet.

Vielä kummempi juttu taisi olla se, että minun lapsuudenkodissani minä leikin lapsena tulella aina kun äipän ööga vältti. Rakenneltiin veljen kanssa avotakkaan tulitikuista torneja sun muita. Eiks oo hienoo kun on hienoo ja se oma tarina se paras tarina.

Ette kuitenkaan sytyttäneet taloa tuleen? Miksi näin?

Eräs veljeni meinasi aiheuttaa maastopalon kun päätimme tenavina kokeilla lähtisikö lähimetsän kuivunut heinikko palamaan stendarilla. Saimme ihme kyllä sammutettua palon alun omin voimin, ehkä meistä olisikin pitänyt tulla palomiehiä.

Muistelen myös että joskus rakentelimme tyhmänä bensan avulla molotovin cocktailin, ja minulla meinasi kerran palaa kädet ja kulmakarvat kun päätin käyttää kaapista löytynyttä tärpättiä tms. erittäin tulenarkaa nestettä sytytysnesteenä. Sillä kastelemani paperituppo paremminkin räjähti kuin syttyi liekkeihin kun sai tulitikusta.

No, sitten kasvoimme isoiksi ja lopetimme veljeni kanssa pyromaaniharrastuksemme. Entisaikaan ei onneksi ollut edes internettiä jotta olisi voinut rakennella omia pommeja. Yhtään taloa tai autoa en ole polttanut, enkä nykyisin polttele kotona edes kynttilöitä. Veljenikin valmistui yliopistosta mutta on muuten kyllä ihan fiksu mies.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 21.11.2008 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Ette kuitenkaan sytyttäneet taloa tuleen? Miksi näin?


Oonkohan kertonut tän täällä jo? Kerran pistettiin omassa makkarissa 400 pikkukinua lasipurkkiin, jonka kansi jäi kiertämättä kiinni. Tiputin tulitikun ja tarkoitus oli katsella, kun kinut paukkuisi purkissa. Eihän ne sisällä pysyneet ja lautalattia sekä päiväpeitteet saivat pikantin tumman täplätyksensä. Muistan säikähtäneeni big time ja hypänneeni avoinna olleesta ikkunasta pihalle pakoon "sotaa". Näin 8)


Me emme olisi uskaltaneet tehdä moisia kotona, kiinnijäämisen riski olisi ollut liian suuri, emmekä halunneet vaikuttaa idiooteilta isin silmissä. Niinpä hoidimme omat räjäyttelymme ulkona ja sen verran turvallisesti, ettei ollut riskiä siitäkään, että palomiehet olisivat kertoneet isille. Nämä tietenkin tapahtuivat vasta ala-asteiässä, eli kyse ei ollut mistään pikkulasten lelujen viskelemisestä liekkeihin.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

bedlam kirjoitti:
bliss kirjoitti:Mielestäni yksi älyvapaimpia keksintöjä sisustusjuttuihin liittyen.


Mä en taas ymmärrä, että miten tää on älyvapaa sisustusjuttu? Ihan samanlainen koriste-elementti kuin vaikka taulu tai kasvi. Tai vielä mielummin mää lepattavan tulen ottaisin tunnelmaa luomaan.


Makuasia kato. Laitan tän samaan sarjaan kuin esim. väriä vaihtavat valokuitu"valaisimet" ja minisuihkulähteet ynnä muut hömpäkkeet.
Vastaa Viestiin