Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
bliss

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja bliss »

exPertti kirjoitti:Mutta se pointti Freddielle kysymykseen "Miksi ostit sen?" oli: "koska minä voin ostaa sen".


Ford KA, tai Ren. Twingo.
Kuka tahansa VOI ostaa sellaisen, niin sinäkin :mrgreen:
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti »

bliss kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Mutta se pointti Freddielle kysymykseen "Miksi ostit sen?" oli: "koska minä voin ostaa sen".


Ford KA, tai Ren. Twingo.
Kuka tahansa VOI ostaa sellaisen, niin sinäkin :mrgreen:


Huh ei juttuni ollutkaan hauska. :)
Came here for school, graduated to the high life
MGandhi

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Mietin vaan, miten saatte ikinä mitään ostettua, kun kaikki ylianalysoidaan ja vertaillaan. Kaikki ne joskus hajoaa. Kaikilla pääsee eteenpäin.

Auto ostetaan tunteella, ei järjellä! ;)
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

MGandhi kirjoitti:Auto ostetaan tunteella, ei järjellä! ;)


Olemme näköjään jostain asiasta täysin samaa mieltä :D
(tunteet vaan näköjään ihan erisorttisia!)
MGandhi

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

bliss kirjoitti:
MGandhi kirjoitti:Auto ostetaan tunteella, ei järjellä! ;)


Olemme näköjään jostain asiasta täysin samaa mieltä :D
(tunteet vaan näköjään ihan erisorttisia!)


Ollaan me nyt varmaan joskus jossain asiassa oltu samaa mieltä aiemminkin? :)

No pyörissä sentään tunteet tuntuvat olevan edes merkin tasolla saman suuntaiset.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Hyviä vaihtoehtoja _mielestäni_ ovat Mazdat, jos on pakko ostaa leimallisesti japanilainen auto.

Mazdat taisivat olla listalla kakkosena, joten ei välttämättä paha vaihtoehto. Omakohtainen Opel-ilmiö tulee Mazdan kohdalla siitä että veljeni joitakin vuosia sitten käytettynä ostettu Mazda oli täysi pommi. Laturi oli rikki, se vaihdettiin uuteen, laturi ei toiminut edelleenkään, tappelua korjaamon kanssa... Muutakin vikaa oli joten veli myi sen halvalla pois puolen vuoden kuluttua hankinnasta ja päätti jatkaa autottomana. Kyseisen tapauksen seuraaminen vierestä antoi huonon yksittäisen kuvan Mazdasta, mutta olen valmis uskomaan että se oli vain maanantaikappaletapaus.

Yleisesti minulle on jäänyt sinusta toyota-aiheesta (ja parista muustakin) sellainen kuva, että sinusta ei ole tärkeä ostaa sellainen auto minkä haluat (eli toitsu) vaan sinusta on tärkeää vakuuttaa muut, että teit viisaan valinnan ostaessasi toitsun.

Arvasit väärin. Ehkä enemmän takana on se etten autoihin kohdistuneesta intohimottomuudestani johtuen välttämättä tiedä mikä auto(merkki) olisi minulle "paras", suunnilleen ne kaikki ovat minulle harmaata massaa, myös ne lukuisat eri merkit joita olen itse päässyt ajelemaan.

Mainitsin jossain keskustelussa ohimennen miettiväni Toyotan hankkimista hyvien laaturapsojen vuoksi, ja Toyotan täystyrmääminen useiden (mm. sinun) taholtasi herätti oikeasti mielenkiinnon: miksi joillakin on niin intohimoisen negatiiviset tunteet kyseistä varsin yleistä automerkkiä kohtaan, kun taustalla ei ilmeisesti edes ole omakohtaiset karvaat maanantaikappalekokemukset?

Halusin mutkan kautta selvittää onko se oikeasti niin huono vaihtoehto kuin nämä jotkut esittävät, ja mikä sitten olisi parempi vaihtoehto (Mazda lukittu nyt muistiin). Imago- ja ulkonäköjutuista en jaksa välittää, autolta Toyotatkin näyttävät, enkä ole huomannut erityisemmin ihailevani esim. Mazdoja. Itseasiassa sotken nuo kaksi merkkiä monesti toisiinsa kadulla niitä nähdessäni.

Ajomukavuusfiiliksiin ei kai sitten auta muu kuin että käyn koeajamassa molempia merkkejä, ja katsotaan herääkö minussa jokin erityinen tunne jommankumman ylivertaisesta ajonautinnosta. Jostain syystä epäilen että ei, mutta se nähdään. Mazdaa en itseasiassa koskaan ajanutkaan, edes sitä veljeni pommia; hinannut sitä kyllä olen omalla Volkkarillani. :P

Liian kauaa elämästäni en kuitenkaan haluaisi käyttää eri merkkien testaamiseen, kun Tekniikan Maailman väelle ja muille maksetaan testaamisesta palkkaa. Skoda on ollut mietinnässä lähinnä Manalan aiempien kehujen vuoksi, sitten taas toisaalta joku toinen (masa?) on antanut kitkeriä kommentteja. Minulle on jostain muodostunut mielikuva että niiden kohdalla halvalla voisi saada yllättävän hyvää, omaa kokemusta ei ole.

Kakkosautomme merkki ja malli ovat sellaiset, että jokatoinen palstalainen takuulla sanoisi miksi hitossa sellaisen ostit. Mutta ei kiinnosta.

Jos oikein tulkitsin, ykkösautonne on siis Mazda.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Minulla on tänään niin sovitteleva olo (olen käynyt jo kahdessa ketjussa komppaamassa vuoroin Frederikiä, vuoroin Manalaa), että ihmettelen, miten tästä auto-asiastakin saadaan aika kireä kina aikaiseksi. Eikö ole itsestäänselvää, että eri tarkoituksiin ostetaan eri perusteilla.

Itselleni auto on vähän samanlaisessa asemassa kuin ymmärtääkseni Frederikille: hankin sen helpottamaan arkea, en ole autoharrastaja tai ajamista itsessään harrastava. Aivan varmasti ja tarkoituksella lyön laimin auton huoltoa ja hoitoa niin paljon kuin vain mahdollista. En vain halua harrastaa asiaa. Joten, vaikka anekdotaalinen evidenssi olisi mitä on, minulle tuollainen keskimääräinen vikataulukko (tosin mieluummin malli- kuin merkkikohtainen) voisi olla hyvinkin keskeinen tekijä ostopäätöksessä. Se tukee nimenomaan sellaisen autosuhteen muodostumista jonka haluankin autooni muodostuvan.

Ymmärrän, että esim. Manalalle autoasiat ovat aika erilaisessa roolissa. Hänen tarpeisiinsa sopii varmasti paremmin vähän vaativampaa erikoishoitoa edellyttävämpi auto, jossa on vastaavasti joitain asiantuntijalle arvokkaita erikoisominaisuuksia. Tämähän pätee melkein minkä tahansa asian harrastamiseen autojen lisäksi. Ymmärrän niitäkin, jotka korostavat auton imagoarvoa - onhan se keskeistä minullekin: haluan nimenomaan viestiä ympäristölleni, että automachoilu ei ole minulle keskeistä. Siksi, kuten olen muualla kirjoittanut, en mielelläni joutuisi Bemarikuskiksi tai hankkisi urheiluautoa, vaan korostan tuota vikataulukkoa ostopäätöksessä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Monsieur Manala

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

urpiainen kirjoitti:Ymmärrän, että esim. Manalalle autoasiat ovat aika erilaisessa roolissa. Hänen tarpeisiinsa sopii varmasti paremmin vähän vaativampaa erikoishoitoa edellyttävämpi auto, jossa on vastaavasti joitain asiantuntijalle arvokkaita erikoisominaisuuksia.

Ehei. Olen kyllä erinomaisen laiska hoitamaan ja puunaamaan autojani. Minusta ei olisi hyvin suurella todennäköisyydellä esimerkiksi Alfa-kuskiksi. Ei kyse ole siitä että autoa pitäisi olla jatkuvasti rasvaamassa jostain kohdista että se pysyisi läjässä vaan yksinkertaisesti siitä, ettei autoa rääkkää tai käytä väärin. Esimerkiksi vaihdelaatikon ja kytkimen käytössä voi ihan osaamattomuuttaan tehdä asioita, jotka kuluttavat koko voimansiirtoa moninkertaisesti normaaliin käyttöön verrattuna. Nivelet ja pahimmillaan tuennat saat ehjästäkin autosta kulumaan pipariksi esimerkiksi ratti tapissa asvaltilla kiihdytellen.

Jotkut automallit (ja merkit keskiarvona) kestävät enemmän väärinkäyttöä kuin toiset. Joillekin sattuu aina autoja jotka hajoavat. Joillekin sattuu aina autoja, joiden kanssa ei ole ongelmia. Joku saa ostettua käytettynä todellisen käyttöhelmen, joku aivan loppuunpiiskatun pommin. Tästä mielestäni on enemmän siis kyse: osaamattomuudesta käyttää mekaanista, paljon voimia ja rasituksia synnyttävää ja sietämään joutuvaa laitetta sujuvasti. Jotkut vaan rikkoo kaiken mihin koskee, toiset eivät. Siksi on kovin vaikea vetää yleistäviä johtopäätöksiä esimerkiksi yksittäisistä käytetyistä autoista ja niiden kunnosta.
Monsieur Manala

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Frederik Krueger kirjoitti:Liian kauaa elämästäni en kuitenkaan haluaisi käyttää eri merkkien testaamiseen, kun Tekniikan Maailman väelle ja muille maksetaan testaamisesta palkkaa. Skoda on ollut mietinnässä lähinnä Manalan aiempien kehujen vuoksi, sitten taas toisaalta joku toinen (masa?) on antanut kitkeriä kommentteja. Minulle on jostain muodostunut mielikuva että niiden kohdalla halvalla voisi saada yllättävän hyvää, omaa kokemusta ei ole.

Ajoin Octavian yhteydessä myös Avensista, eikä Avensis yksinkertaisesti tuntunut yhtä hyvältä ja jämäkältä kädessä kuin Octavia. Ohjaus oli myös epämääräisempi ja tunnottomampi jopa melko huomattavasti. Lisäksi Octaviassa oli paljon parempi penkki ja ajoasento. Octavia myös soi ja taipuilee paljon vähemmän kuopissa eikä rämise (sanoo kuopissa tai terävissä asvaltinreunoissa vaimeasti "thump" eikä "klonk" tai "pärr"). Laatuvaikutelma ja työn jälki oli yksinkertaisesti parempi kuin Tojotassa, sekä ajaminen mukavampaa, mikä mulla vaikutti valintaan. Yhtään ei haitannut se, että Skodan yhteydessä sai paremman varustetason ja reippaasti varsinkin käytännön ajossa suorituskykyisemmän moottorin samaan hintaan ilman suurempaa kulutusta. Avensis voitti oman vertailuni ainoastaan tiloissa.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Freddde Gruger kirjoitti: Skoda on ollut mietinnässä lähinnä Manalan aiempien kehujen vuoksi, sitten taas toisaalta joku toinen (masa?)


Ei minulla ole kokemusta skeidasta lainkaan, joten muistanet väärin. Olen lähinnä haukkunut Seatin paskaksi ja haukun edelleen. Myös VW -auton huoltopalvelut ja maahantuonti ovat olleet iso pettymys, ja jotka myös lisäävät VW-konsernia kohtaan tuntemaani angstia.
Viimeksi muokannut masa, 23.10.2008 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Frederik Krueger kirjoitti:
Kakkosautomme merkki ja malli ovat sellaiset, että jokatoinen palstalainen takuulla sanoisi miksi hitossa sellaisen ostit. Mutta ei kiinnosta.

Jos oikein tulkitsin, ykkösautonne on siis Mazda.


Saman konsernin sisältä kyllä, mutta ei Mazda.
Came here for school, graduated to the high life
bliss

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja bliss »

exPertti kirjoitti:Saman konsernin sisältä kyllä, mutta ei Mazda.


Jättää kaksi vaihtoehtoa. En osaa kuvitella sinua Jaguar-tyypiksi, joten sen on oltava se toinen :D
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti »

bliss kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Saman konsernin sisältä kyllä, mutta ei Mazda.


Jättää kaksi vaihtoehtoa. En osaa kuvitella sinua Jaguar-tyypiksi, joten sen on oltava se toinen :D


Äh, olisit nyt jotakin XF:ä ehdottanut. :)
Came here for school, graduated to the high life
bliss

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja bliss »

exPertti kirjoitti:Äh, olisit nyt jotakin XF:ä ehdottanut. :)


XK on hianompi 8)
Ehdotan Freelander 2.2 td:tä ?
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Hondaa ei edes mainittu tässä ketjussa vielä. Omaani oon ollut ihan tyytyväinen. Toiminut kuin junan vessa. Ainoa vika oli akun tyhjeneminen kerran, mutta se oli oma moka kun ajoin liian pitkään alle viiden minuutin reissuja.

Alusta voisi toki olla parempi. Sen kanssa jouduttiin tekemään kompromisseja auton sisätilaratkaisujen vuoksi.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

NegaDuck kirjoitti:Hondaa ei edes mainittu tässä ketjussa vielä. Omaani oon ollut ihan tyytyväinen. Toiminut kuin junan vessa. Ainoa vika oli akun tyhjeneminen kerran, mutta se oli oma moka kun ajoin liian pitkään alle viiden minuutin reissuja.

Alusta voisi toki olla parempi. Sen kanssa jouduttiin tekemään kompromisseja auton sisätilaratkaisujen vuoksi.


Hondassa lienee pulmia ruostumisen kanssa. Hurjia kuvia pari vuotta vanhoista Accordeista näkynyt lehdissä. Mikä lie civicin tilanne? Minusta uudessa civicissä suurin pulma Suomessa on se muovinen "lasi" takaspoilerin alla, jota ei voi siis skrapata mutta siitä olisi kiva nähdä läpi talvella.
Came here for school, graduated to the high life
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Täytyypä sitten tarkkailla auton pohjaa. Tai vaihtaa uuteen ennen kuin ehtii ruostumaan. :)
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Vaikka yli 10v Volkkarini on pommi, pakoputkea lukuunottamatta hyvin se on kuitenkin tuntunut ruostetta välttelevän. Saakoon se edes tuon yhden kehun.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti:Vaikka yli 10v Volkkarini on pommi,


Mikäs siinä oli silloin kun se lykkäsi savut pihalle ja lakkasi käymästä?
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Bliss kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
Äh, olisit nyt jotakin XF:ä ehdottanut. Smile


XK on hianompi Cool
Ehdotan Freelander 2.2 td:tä ?


XC90 ? :roll:
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Pulkannaru kirjoitti:
Bliss kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
Äh, olisit nyt jotakin XF:ä ehdottanut. Smile


XK on hianompi Cool
Ehdotan Freelander 2.2 td:tä ?


XC90 ? :roll:


En harrasta häkäpönttöjä enkä katumaastureita. Poikkeuksena voisin ottaa Jeepin Compassin, se on niin ruma että muuttuu kauniiksi. Autonahan siinä ei olekaan mitään järkeä.
Came here for school, graduated to the high life
Duck

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Duck »

exPertti kirjoitti:Poikkeuksena voisin ottaa Jeepin Compassin, se on niin ruma että muuttuu kauniiksi. Autonahan siinä ei olekaan mitään järkeä.

Sanon just ton saman Pontiac Aztekista.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Toyota. :] Hihhii!

Ensin kylläkin koittelin erittäin kiinnostuneena erästä Honda Civic Sportage 5D MegaDelux-hampurilaista mikä kyllä vetosi kovasti nörttiminääni ja vaikutti kaikin tavoin päheeltä (vaikka koeajoon asti en vielä päässytkään), mutta minkäs teet kun Toyota-kauppias tarjosi lainaa 2,98% todellisella vuosikorolla (Hondan yli 9% korkoa vastaan) ja ilman lainanperustamis- ja hoitokuluja.

Volkkarista sain 1500€. Honda/Skoda-myyjä vaikutti myrkynnielleeltä kun edes mainitsin autosta, ei tuntunut haluavan edes nähdä sitä. Jotain taisi mainita romuttamismaksuista tms.

Eli näin tällä kertaa. Parempi myyjä ja liike veti pidemmän korren.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Eka omistamani auto jossa muuten on keskuslukitus ja (automaatti-)ilmastointi. Ihme että edellisestä löytyi edes ohjaustehostin.

No on tässä metallivärikin mutta pöh, en välitä sellaisista naisten hömpötyksistä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti:Toyota. :]


Hiace vai Hilux?
Vastaa Viestiin