Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut

Voittaja

Nokia 5800
1
33%
Iponen
0
Ei ääniä
Ostan vain halvan puhumiseen tarkoitetun.
2
67%
 
Ääniä yhteensä: 3

Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

exPertti kirjoitti:Riippuu mitä aion puhelimella tehdä.

Jos haluan:
- kalliin
- epäkonfiguroitavan (ei omia ohjelmia)
- toimimattoman 3G:n
- surkeat datayhteydet

ostan toki Applen. Sen positiivisimmat puolet tuohon noksuun verrattuna ovat multitouch ja brassailu kavereille että mulla on massia.

Eli noksu, kiitos.
Hyvä hyvä, mutta miten niin massia? Käsittääkseni joku Nokian antama hinta 5800:lle on n 270€ mut suomessa se maksaa n 420 € (koska meillä on niin kova alv, niinkö??) ja iphone 3G n 450 €. Että jos haluaa massilla brassailla niin osta ihan sama kumman ostaa. Paitsi tietysti jos puhutaan iphonen hitaammasta mallista (en tiedä miten se 3G toimii applella, vai toimiiko se ollenkaan vaikka pitäisi).

EDIT ja äänestykseen en vastaa koska en osta puhelimia. Nyt mulla on N95 8GB ja N81 8GB ja niillä meinaan pärjätä pitkään.
Viimeksi muokannut annepa, 08.10.2008 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Monsieur Manala

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Frederik Krueger kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Jos navigaattoria tarvitsee, niin dedikoitu laite hoitaa homman paremmin. Navigaattorit ovat puoli-ilmaisia eikä kai ole mitään suurempaa syytä kanniskella sitä mukanaan. Olkoot auton hanskalokerossa?
Mulla on óllut dedikoitu TomTomOne kaiketi kaksi vuotta tjsp. Väittävät että hanskalokerosta ne saatetaan varastaa, mutta aika halpojahan ne nykyisin ovat korvata, ja hanskalokeroni on kuitenkin lukittava joten jotain sorkkaraudan tapaista tarvittaisiin sen avaamiseen, otaksun.
Sinuna en lukitsisi hanskalokeroasi. Jos voro pääsee autoon, se takuulla pääsee myös lukittuun hanskalokeroon. Lisäksi sorkkaraudalla rikottu hanskalokeron kansi/kojetaulu maksaa enemmän korvata kuin uusi navigaattori, ja vituttaa varmasti enemmän.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

huima kirjoitti:En ole mikään Apple friikki. Minulla on yksi mäkki aktiivisessa käytössä ja pari Linux-konetta.
Onko yksi mäkki todellakin ainoa Apple-laitteesi? Minulla on ollut aivan erilainen kuva, luulin parin vuoden takaiseen Tapio-miittiin raahamasi ultrahypermultimediasoittimenkin olleen joku Applen tekele. Minä kannoin sinne tavallisen pienikokoisen matkaradio-CD-soittimen josta lähti lopulta kuitenkin enemmän desibelejä. :)

Kännyköiden saattaminen keskustelemaan myös muiden alustojen kanssa ei ole mikään uusi trendi. Jo vuonna miekka ja kivi kauan ennen iPhonea esim. Windowsin Outlook-kalenterimerkintöjä on siirretty kännyköiden ja tietokoneiden välillä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

annepa kirjoitti:Hyvä hyvä, mutta miten niin massia? Käsittääkseni joku Nokian antama hinta 5800:lle on n 270€ mut suomessa se maksaa n 420 € (koska meillä on niin kova alv, niinkö??) ja iphone 3G n 450 €. Että jos haluaa massilla brassailla niin osta ihan sama kumman ostaa. Paitsi tietysti jos puhutaan iphonen hitaammasta mallista (en tiedä miten se 3G toimii applella, vai toimiiko se ollenkaan vaikka pitäisi).

EDIT ja äänestykseen en vastaa koska en osta puhelimia. Nyt mulla on N95 8GB ja N81 8GB ja niillä meinaan pärjätä pitkään.
Se iPhonen hinta on kytkykauppahinta operaattorilukitusta puhelimesta, jota on pakko pitää loppuikä Soneran verkossa ellei tee jotakin laitonta. Noksun hinta on ovh-hinta ilman kytkykauppaa ja sen hinnan kestävyydenhän me tiedämme kyllä. :) Oletettavasti noksua myydään peruskytkysopparilla ilmaiseksi.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

exPertti kirjoitti: Se iPhonen hinta on kytkykauppahinta operaattorilukitusta puhelimesta, jota on pakko pitää loppuikä Soneran verkossa ellei tee jotakin laitonta. Noksun hinta on ovh-hinta ilman kytkykauppaa ja sen hinnan kestävyydenhän me tiedämme kyllä. :) Oletettavasti noksua myydään peruskytkysopparilla ilmaiseksi.
Voihan sitä toki runsailla ulkomaanmatkoillaan ostaa kytkykaupattoman iphonen. Kytkykaupoista ei ole kokemusta joten eipä tullut edes mieleenkään tämä vaihtoehto.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

Frederik Krueger kirjoitti:Kun nyt noin hehkutatte iPhonen ylivertaista käytettävyyttä, pitääkö paikkansa ettei siinä onnistuisi (helposti) sellaiset perusasiat kuten tekstiviestien edelleenlähetys, massapostitus ja massapoisto? Tuollaisen kuvan sain jostain noista aiemmin esitetyistä artikkeleista.

Turhaa naamanlepsutustahan tämä lopulta on, koska voimme todeta kilpailijoiden onnistumisen vaikka vuoden kuluttua älypuhelinten markkinaosuuksista ja myyntimääristä. Mielestäni huiman kommentti kuinka Nokia yrittäisi kiriä Applen etumatkaa kiinni kuulosti hieman... erikoiselta.
En ole käyttänyt iPhonea oikeassa käytössä tuolla tavalla, joten voi hyvin olla että ne eivät toimi. Pointti on se, että kun sain iPhonen hieman skeptikkona ensimmäistä kertaa käteen ja surffailin ja kokeilin applikaatioita siinä - oli fiilis ihan eri planeetalta kuin Symppari-puhelimessa. Minä halusin leikkiä ja kokeilla, ja ilman mitään erillistä opetusta tai introa asioihin hommat toimivat niinkuin osasin odottaa.

Tuolle pohjalle on paaaaaaaljon helpompi rakentaa featureita kuin toisinpäin featureiden päälle uusi käyttökokemus.

Nokia yrittää kiriä Applen etumatkaa käyttökokemuksessa ja palveluiden yhdistämisessä. Apple taas kirii Nokian markkinaosuuksia. Ja kyllä sinä sen tiesit, halusit vain vängätä vastaan.

iPhone ei missään nimessä ole täydellinen, mutta se on mielenkiintoinen ekosysteemi ja hyvä pohja rakentaa eteenpäin.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

Frederik Krueger kirjoitti:Onko yksi mäkki todellakin ainoa Apple-laitteesi? Minulla on ollut aivan erilainen kuva, luulin parin vuoden takaiseen Tapio-miittiin raahamasi ultrahypermultimediasoittimenkin olleen joku Applen tekele. Minä kannoin sinne tavallisen pienikokoisen matkaradio-CD-soittimen josta lähti lopulta kuitenkin enemmän desibelejä. :)

Kännyköiden saattaminen keskustelemaan myös muiden alustojen kanssa ei ole mikään uusi trendi. Jo vuonna miekka ja kivi kauan ennen iPhonea esim. Windowsin Outlook-kalenterimerkintöjä on siirretty kännyköiden ja tietokoneiden välillä.
No toki mulla on iPodi, kuten kaikilla.

Ja kännyköiden keskustelu muiden laitteiden kanssa ei ole mikään uusi trendi, ellei määritteeksi laiteta että keskustelu toimii käyttäjän kannalta hyvin.

Apple pelaa platformi ja ekosysteemipelejä. Ja kun se ekosysteemi tuottaa käyttäjille hyötyjä ja mukavuutta, ovat käyttäjät valmiita maksamaan siitä. Siinä joitain vaillinaisia featureita katsotaan läpi sormien.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

huima kirjoitti:No toki mulla on iPodi, kuten kaikilla.
Elä valehtele. Teidän monta joilla ei ole, mm. mie!
huima kirjoitti:Apple pelaa platformi ja ekosysteemipelejä. Ja kun se ekosysteemi tuottaa käyttäjille hyötyjä ja mukavuutta, ovat käyttäjät valmiita maksamaan siitä. Siinä joitain vaillinaisia featureita katsotaan läpi sormien.
Kaikki, joilla on joku (ihanmikätahansa) Applen tuote, on ihan hullaantuneita niihin, paitsi yksi. Nämä kaikki paitsi yksi ei suostu uskomaan sitä että kaikki muut ei huraha Appleen. Niillä on milijuunia perusteluita miksi Apple on parempi, mutta ne ei esim ymmärrä sitä että mie en sitä kaipaa (enkö osaa kaivata parempaa vai mitä) ja että mun tekniikka toimii ihan hyvin ja olen tyytyväinen. Vastauksena on yleensä "NIIN MUTTA ET TIEDÄ PAREMMASTA, kokeile, kyllä muutat mieles". No, olen siis kokeillut sekä buukkeja että iPhonea ja minusta iPhone oli ihan ok, mutta ei semmonen että heti ois tullu että "PAKKO SAAHA". Ei se mikään erityisen hieno kokemus ollut, mutta ei huonokaan. Buukki oli minusta epämiellyttävä, mutta voi johtua muutoksen aiheuttamasta hämmennyksestä.

Niin. Siis vuodatuksen tarkotuksena on ihmetellä että miksi ne jotkut hurahtaa ja miksi ne sen jälkeen tyrkyttää vaikka kuinka sanoo että nou thnx? Ne kuulostaa ihan joltain jehovan todistajilta....

Tämä yksi sitten, otti nyt töissä kokeeksi vaihteeksi buukin, ja sanoo joka ikinen päivä että "paskaa".

Sitä ei käy kiistäminen minunkaan mielestä, että esim käyttöliittymä on iPhonessa parempi ku symppareissa, mutta en kyllä sitäkään osaa nyt kaivata kun minusta minun luuri on ehkä maailman paras (se N95 8GB).
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

huima kirjoitti:Apple pelaa platformi ja ekosysteemipelejä. Ja kun se ekosysteemi tuottaa käyttäjille hyötyjä ja mukavuutta, ovat käyttäjät valmiita maksamaan siitä. Siinä joitain vaillinaisia featureita katsotaan läpi sormien.
Tuo on sinun näkemyksesi. Kuten sanottu, myyntimäärät tulevat kertomaan mitä ne ns. "tavalliset käyttäjät" lopulta haluavat. Sinä ehdit jo väittää että vain pahimmat teknonörtit haluaisivat valita Noksun iPhonen puolesta, minä sanon että tuskin ihan noinkaan, mutta jää nähtäväksi.

Jos iPhonesta puuttuu nykyisellään varsin tavanomaisia käytettävyyteen liittyviä ominaisuuksia, on mielestäni turha hehkuttaa sen loistoa ja voittoa käytettävyyden puolella. Mutta pääasia että jokainen voi ostaa just sellaisen kapulan kuin haluaa. Toisaalta osittain nimensä turvin sekä Nokia että Apple myy, niihin vain liitetään erilaiset (positiiviset) mielikuvat.

(Joo joo, kyllä minäkin näin jo vuonna 2001 yhden nuoren naisen Mäkitorpassa valittamassa kuinka hän ei osta enää koskaan Nokiaa koska hänen Nokia-luurissaan ilmeni takuuajan jälkeen jotain vikaa. Tiedä sitten mikä luuri hänellä nykyisin on.)
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

Frederik Krueger kirjoitti:
huima kirjoitti:Apple pelaa platformi ja ekosysteemipelejä. Ja kun se ekosysteemi tuottaa käyttäjille hyötyjä ja mukavuutta, ovat käyttäjät valmiita maksamaan siitä. Siinä joitain vaillinaisia featureita katsotaan läpi sormien.
Tuo on sinun näkemyksesi. Kuten sanottu, myyntimäärät tulevat kertomaan mitä ne ns. "tavalliset käyttäjät" lopulta haluavat. Sinä ehdit jo väittää että vain pahimmat teknonörtit haluaisivat valita Noksun iPhonen puolesta, minä sanon että tuskin ihan noinkaan, mutta jää nähtäväksi
Yritin jo sanoa, että Nokia ja Apple pelaavat erilaista peliä - ja IMHO siinä pelissä mitä Apple iPhonen kanssa pelaa niin Apple on vahvemmilla kuin Nokia, joka haluaa kovasti siihen segmenttiin. Applen normaali käyttäjä on aina vähän 'erilainen' - samalla tavalla kuin ei tavallinen käyttäjä välttämättä ole ostamassa Luis Vuittonin kassia tai Bang & Olufsenin hifistelyjä kun WingWong-tuotteen joka tekee _ihan samat_ asiat saa halvemmalla.

On monia syitä miksi valita Nokian luuri, siitä ei ole epäilystäkään - ja muistutan edelleen että minullakin on Nokian luuri - itse valittuna - vaikka olisin toisaalta halunnut iPhonen, mutta en uskaltanut vielä kokeilla Suomessa, enkä mennä naimisiin Soneran kanssa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

huima kirjoitti:No toki mulla on iPodi, kuten kaikilla.

Ja kännyköiden keskustelu muiden laitteiden kanssa ei ole mikään uusi trendi, ellei määritteeksi laiteta että keskustelu toimii käyttäjän kannalta hyvin.

Apple pelaa platformi ja ekosysteemipelejä. Ja kun se ekosysteemi tuottaa käyttäjille hyötyjä ja mukavuutta, ovat käyttäjät valmiita maksamaan siitä. Siinä joitain vaillinaisia featureita katsotaan läpi sormien.
*Tööt* virhe.

En ole koskaan omistanut mäkkiä ja kyllästyin iPodiin jo pelkästään tapellessani kaverin vehkeillä. Tai ei kai raudassa vikaa ole, mutta se synkkaaminen iTunesilla. Joko imutat piraattikamaa tai ostat luottokortilla applen omasta kaupasta. Se softa on ihan anaalista ellei ole omenahattu päässä.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

exPertti kirjoitti: En ole koskaan omistanut mäkkiä ja kyllästyin iPodiin jo pelkästään tapellessani kaverin vehkeillä. Tai ei kai raudassa vikaa ole, mutta se synkkaaminen iTunesilla. Joko imutat piraattikamaa tai ostat luottokortilla applen omasta kaupasta. Se softa on ihan anaalista ellei ole omenahattu päässä.
Windowsin kanssa mäkin inhosin iTunesia ja käytin Winamppia. Siirryttäni mäkkiin ja tutustuttuani paremin iTunesiin sen logiikka selkeni ja en ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa mihinkään muuhun.

Monissa Applen käyttöä tehostavissa ominaisuuksissa on juuri se puoli, että jos olet oppinut jonkun muun tavan tehdä asioita toisessa ympäristössä - voi Applen tapa tuntua ääliömäiseltä, kun yrität ajatella asioita edelleen sen aikaisemman oppimasi kautta - eikä ko. softa halua taipua sinnepäin lainkaan.

iTunes Storen myyntiluvut puhuvat sen puolesta, että konsepti toimii.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti:Tai ei kai raudassa vikaa ole, mutta se synkkaaminen iTunesilla.
Mikäs on parempi tapa synkata 8 gigaa olettaen, että soittimen sisältöä haluaa vaihdella tasaisin välein ja ehkä useammankin kerran viikossa?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

huima kirjoitti:Monissa Applen käyttöä tehostavissa ominaisuuksissa on juuri se puoli, että jos olet oppinut jonkun muun tavan tehdä asioita toisessa ympäristössä - voi Applen tapa tuntua ääliömäiseltä, kun yrität ajatella asioita edelleen sen aikaisemman oppimasi kautta - eikä ko. softa halua taipua sinnepäin lainkaan.

iTunes Storen myyntiluvut puhuvat sen puolesta, että konsepti toimii.
Uskon, että olet oikeassa. Kaikki oli ihan eri lailla. Muistan aikoinaan olleeni Amiga-fani, mutta Applen tapa tehdä asioita ei jostakin syystä silloinkaan sytyttänyt.

Kai se konsepti toimii, kun tapa tehdä asioita on niin outo, että jos olet iJonkun ostanut niin joko aivopeset itsesi siihen tapaan tehdä (ottamatta kantaa tavan hyvyyteen) tai sitten unohdat koko jutun.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3484
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

exPertti kirjoitti:
Kai se konsepti toimii, kun tapa tehdä asioita on niin outo, että jos olet iJonkun ostanut niin joko aivopeset itsesi siihen tapaan tehdä (ottamatta kantaa tavan hyvyyteen) tai sitten unohdat koko jutun.
Tai sitten laitat jonku open source softan joka tekee sen kuten SINÄ tahdot, eikä kuten apple on kelannut että on hyvä ehkä toimia. IPODRIP esim yksi näistä lukuisista.

Unohtamatta tietty hakkerien lempilapsia eli firmware hakkerointeja, itse kelasin juuri hoitaa edesmenneen kaverin Creative Zen Touch soittimeen modailtun firmwaren, vakaana tavoitteena tehdä siitä parempi laite.

Mutta tietty jos ei tahdo kikkailla yhtään, niin vaihtoehdot on vähän huonoja. Vertailun vuoksi voin kertoa kun eilen katsoin tuon creativen alustamista, on selvästi on suuria käsiteellsiä eroja mitä on laitteiden säätäminen.

2 tuntia, 4 eri updatea, 2 eri firmwarea, ja 2 eri sen itse laitteen käyttöön tarkoitetun softan jälkee:n ei toimintaa. Windows kyllä tunnistaa jossain syvällä sen vehkeen, mutta laite ei näy ulkosena kiekkona tai minään muunakaan missään muualla.

Iphonen jailbreikkaus on lasten leikkiä tuon shown rinnalla joka ei loppupeleissä edes tuottanut tulosta, puhumattakaan mistään tahansa laillisesta operaatiosta ipodille.

Mutta itunes windowsille kyll imi / imee suuresti
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Haemaeraemies kirjoitti:...
Itse kuuntelen sen verran vähän musiikkia, että uudet kamat tulee siirrettyä muistikortille (explorerilla) ja luurin pleijerin lista vaan päivitettyä.

Tylsää tietty verrattuna dedikoituihin ohjelmiin, mutta pärjäillään. Ja onhan apuna visual radio.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

exPertti kirjoitti: Itse kuuntelen sen verran vähän musiikkia, että uudet kamat tulee siirrettyä muistikortille (explorerilla) ja luurin pleijerin lista vaan päivitettyä.

Tylsää tietty verrattuna dedikoituihin ohjelmiin, mutta pärjäillään. Ja onhan apuna visual radio.
Niin. No näkisit kuinka helppoa mun elämä on kotona, kun hevijuuserina vaihtelen audiobookkeja ja musiikkeja podista useasti. Kotona menee podi helposti kiinni piuhaan ja fiiliksen mukaan on helppo vaihtaa listoille uutta kamaa.

Hevijuuserille elämä on helppoa, mutta samalla on pitänyt antaa osa vapaudesta pois.
Vastaa Viestiin