Teatteria
Pirkko Saision "Virhe" Kansallisteatterissa tiistaina 31.10,
Kyllikki Forssell ja Seela Seela yrityspomoina aivan omaa luokkaansa.
Kyllä sen 3 h 15 min yllättävän hyvin jaksoi istua,oli melkoisen
painavaa asiaa,mutta eipä oltu hirtehishuumoriakaan unohdettu.
Seela Sellalle sattui pieni kömmähdys yhdessä kohtauksessa
"missäs ne mun lasini nyt taas on" vastanäyttelijä joutui pienellä eleellä näyttää,et sä nyt muista,roikkuu sun kaulallas
Oli ne muutkin näyttelijät ihan teatterin parhaimmistoa
Kyllikki Forssell ja Seela Seela yrityspomoina aivan omaa luokkaansa.
Kyllä sen 3 h 15 min yllättävän hyvin jaksoi istua,oli melkoisen
painavaa asiaa,mutta eipä oltu hirtehishuumoriakaan unohdettu.
Seela Sellalle sattui pieni kömmähdys yhdessä kohtauksessa
"missäs ne mun lasini nyt taas on" vastanäyttelijä joutui pienellä eleellä näyttää,et sä nyt muista,roikkuu sun kaulallas
Oli ne muutkin näyttelijät ihan teatterin parhaimmistoa
Arto Salmisen samannimiseen romaaniin perustuva näytelmä Varasto Kansallisteatterin Willensaunassa. Nykyaikainen rakkaustarina.
Kuka sanoo, että yhteiskunnallinen teatteri olisi poissa muodista? Olen viime aikoina - kuten kaikki tätä ketjua silmä kovana seuraavat kanssakitisijät ovat huomanneet - nähnyt paljolti jopa vanhanaikaisen yhteiskunnallista teatteria Helsingin parhailla näyttämöillä. Tällä kertaa teemana oli hyvin samat aiheet kuin Komin syksyn ensimmäisessä kotimaisessa ensi-illassa, eli työelämän joustojen ja revenneiden tuloerojen tuottama uusi näköalaton alaluokka, palkkaköyhälistö, joka aiemmin kuului lähinnä angloamerikkalaiseen perinteeseen erotuksena pohjoismaisesta tulonjakoajattelusta.
Salmisen hienoista ja kolauttavista teoksista olen kai joistakin paasannut aiemminkin, mutta kyllä niillä vain on paikkansa. Pelottavan totta tarinaa nykysuomesta tai ainakin mahdollisesta lähitulevaisuudesta, jossa yhteiskunnallinen vastakkainasettelu on loppunut kun alaluokka on saatu turrutettua viinalla, huumeilla, roskalehdillä ja tosi-tv:llä. Vaan kovin on julmaa katseltavaa (luettavaa): siinä missä 70-luvun vasemmistolaisessa kirjallisuudessa/teatterissa vielä nähtiin jaloja työläissankareita ja lurjusmaisia kapitalisteja, Salmisen visiossa lähiöiden luuserit ovat aidon epämiellyttävää sakkia ja toisaalta pääomankin edustajaa huimien sosiaalimaksujen ja tulospaineiden keskellä ymmärretään aidosti.
Salmisen yhteiskuntakritiikissä ei, raikkaan epäamerikkalaisesti, etsitäkään pahoja ihmisiä, vaan pyritään paljastamaan rakenteellisia mekanismeja, jotka epätasa-arvoa ja kurjuutta tuottavat. Ja vaikka Salmista - tuota hiljan nuorena kuollutta taksikuskia - usein kotimaisen realismin perinteen jatkajana pidetäänkin, on hän kuitenkin lähinnä Itä-Helsingin Dostojevski. Sen verran hienoja ja moniäänisiä yhteiskunnallisia moraliteetteja hän rakentaa - mukaanlukien dostojevskiläiset, filosofisiin monologeihin intoutuvat henkilöt.
Kuka sanoo, että yhteiskunnallinen teatteri olisi poissa muodista? Olen viime aikoina - kuten kaikki tätä ketjua silmä kovana seuraavat kanssakitisijät ovat huomanneet - nähnyt paljolti jopa vanhanaikaisen yhteiskunnallista teatteria Helsingin parhailla näyttämöillä. Tällä kertaa teemana oli hyvin samat aiheet kuin Komin syksyn ensimmäisessä kotimaisessa ensi-illassa, eli työelämän joustojen ja revenneiden tuloerojen tuottama uusi näköalaton alaluokka, palkkaköyhälistö, joka aiemmin kuului lähinnä angloamerikkalaiseen perinteeseen erotuksena pohjoismaisesta tulonjakoajattelusta.
Salmisen hienoista ja kolauttavista teoksista olen kai joistakin paasannut aiemminkin, mutta kyllä niillä vain on paikkansa. Pelottavan totta tarinaa nykysuomesta tai ainakin mahdollisesta lähitulevaisuudesta, jossa yhteiskunnallinen vastakkainasettelu on loppunut kun alaluokka on saatu turrutettua viinalla, huumeilla, roskalehdillä ja tosi-tv:llä. Vaan kovin on julmaa katseltavaa (luettavaa): siinä missä 70-luvun vasemmistolaisessa kirjallisuudessa/teatterissa vielä nähtiin jaloja työläissankareita ja lurjusmaisia kapitalisteja, Salmisen visiossa lähiöiden luuserit ovat aidon epämiellyttävää sakkia ja toisaalta pääomankin edustajaa huimien sosiaalimaksujen ja tulospaineiden keskellä ymmärretään aidosti.
Salmisen yhteiskuntakritiikissä ei, raikkaan epäamerikkalaisesti, etsitäkään pahoja ihmisiä, vaan pyritään paljastamaan rakenteellisia mekanismeja, jotka epätasa-arvoa ja kurjuutta tuottavat. Ja vaikka Salmista - tuota hiljan nuorena kuollutta taksikuskia - usein kotimaisen realismin perinteen jatkajana pidetäänkin, on hän kuitenkin lähinnä Itä-Helsingin Dostojevski. Sen verran hienoja ja moniäänisiä yhteiskunnallisia moraliteetteja hän rakentaa - mukaanlukien dostojevskiläiset, filosofisiin monologeihin intoutuvat henkilöt.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Kutsumattomia vieraita Kansallisteatterissa.
Hiljattain edesmenneen Reko Lundánin viimeiseksi jäänyt oma (kirjoitus & ohjaus) näytelmä. Vähän jätti kylmäksi. Ehkä se on se Kansallisteatterin suuri näyttämö, joka sopii ns. klassikoille mutta ei Lundánin pienimuotoisemmalle yhteiskunnalliselle moralisoinnille. Ja vaikka kukaan ei uskalla sitä sanoa ääneen, ovat Lundánin viimeisinä aikoinaan harrastamat laulukohtaukset aika pateettisia ja katkovat hyvää esitystä.
No, ettei menisi ihan haukkumiseksi pitää sanoa, että toisaalta Lundánin tapa rinnastaa - vääntämättä kuitenkaan liikaa rautalankaa - yksilön kokemuksia yhteiskunnallisiin ongelmiin on aika viehko. Tässä tapauksessa esimerkiksi yksilön epätoivo syövän ennustamattomuuden mutta armottoman lopullisuuden edessä ja toisaalta työyhteisön samat tuntemukset virtaviivaistavan tehostamisen edessä. Ja leikkaaminenhan kuuluu molempiin avainsanana.
Minulle katsomiskokemusta heikensi ehkä se, että olin hiljattain lukenut Reko ja (vaimonsa) Tina Lundánin kirjan Lundánin kuolemaan johtaneen sairastumisen kulusta diagnoosista saattohoitoon, ja tunnistin vaivatta sairaalamaailmaan sijoittuvan näytelmän henkilöistä niitä aspekteja, joita Lundán oli käsitellyt itsessään sairastaessaan. Koskettaa, mutta ehkä ulkotaiteellisin tavoin?
No suosittelen kai kuitenkin, vaikka vailla säkenöivää intoa.
Hiljattain edesmenneen Reko Lundánin viimeiseksi jäänyt oma (kirjoitus & ohjaus) näytelmä. Vähän jätti kylmäksi. Ehkä se on se Kansallisteatterin suuri näyttämö, joka sopii ns. klassikoille mutta ei Lundánin pienimuotoisemmalle yhteiskunnalliselle moralisoinnille. Ja vaikka kukaan ei uskalla sitä sanoa ääneen, ovat Lundánin viimeisinä aikoinaan harrastamat laulukohtaukset aika pateettisia ja katkovat hyvää esitystä.
No, ettei menisi ihan haukkumiseksi pitää sanoa, että toisaalta Lundánin tapa rinnastaa - vääntämättä kuitenkaan liikaa rautalankaa - yksilön kokemuksia yhteiskunnallisiin ongelmiin on aika viehko. Tässä tapauksessa esimerkiksi yksilön epätoivo syövän ennustamattomuuden mutta armottoman lopullisuuden edessä ja toisaalta työyhteisön samat tuntemukset virtaviivaistavan tehostamisen edessä. Ja leikkaaminenhan kuuluu molempiin avainsanana.
Minulle katsomiskokemusta heikensi ehkä se, että olin hiljattain lukenut Reko ja (vaimonsa) Tina Lundánin kirjan Lundánin kuolemaan johtaneen sairastumisen kulusta diagnoosista saattohoitoon, ja tunnistin vaivatta sairaalamaailmaan sijoittuvan näytelmän henkilöistä niitä aspekteja, joita Lundán oli käsitellyt itsessään sairastaessaan. Koskettaa, mutta ehkä ulkotaiteellisin tavoin?
No suosittelen kai kuitenkin, vaikka vailla säkenöivää intoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Näin nyt minäkin Q-teatterin uutuuden, Antti Hietalan näytelmän Variatio delectat - paha tahto. Väkevää teatteria. Jani Volanen lienee omalla tavallaan nero, ja on Tommi Korpelakin taas loistava. Kuin myös naisroolit, jotka Pirjo Lonkaa lukuunottamatta hoituvat vähän tuntemattomammilla näyttelijöillä.[url=http://kitina.net/viewtopic.php?t=4611]Toisessa ketjussa[/url] SikaMika kirjoitti:Kävin eilen katsomassa Q-teatterissa näytelmän Paha tahto. Vaikka vielä sulattelenkin sen perimmäistä olemusta ja siksi noudatan analysoinneissani tiettyä varovaisuutta, tunnustan pitäneeni esityksestä. Näyttelivät olivat loistavia, erityisesti Tommi Korpelan ja Jani Volasen suoritukset olivat juuri niin hyviä kuin miehiltä voi odottaakin.
Rinnakkain kuljetetaan tarinoita 1900-luvun alkupuolen saksalaisesta sarjamurhaajasta ja nyky-Helsingissä murhaan ajautuvasta sairaasta parisuhteesta. Vilahtelevatpa kohtausten välikuvissa myös julmuuksistaan tunnetut Punaiset Khmerit. Synkkää on kuvaus pökerryttävän suorasukaisesta julmuudesta, sairaasta mustasukkaisuudesta, riippuvaisuudesta ja (häviöön tuomitusta) taistelusta mielisairautta vastaan. Perustaltaan vanhanaikainen tragedia: näytelmä alkaa murhasta, jota kohden loppunäytelmä sitten vääjäämättä etenee.
Vaikuttava kokemus - eikä vähiten sen vuoksi, että näytelmä on niin visuaaliselta ilmeeltään kuin äänimaailmaltaankin mielestäni aika hyvä. Katsomo muuten oli yllättäen korkeintaan 75% täynnä, eli lippuja saanee. Teatteriin siitä, väki!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Viime lauantaina TTT:ssä Marilyn (ehdinpäs viimeseen näytökseen! \o/ oli tod. ihq!!! <3 <3) ja viikko sitä ennen manserock-musikaali Vuonna 85. Tykkäsin! Molemmista!
Seuraavaks Venetsian kauppias (jota joutu eilen pohjustaan leffalla että ois ees pienet saumat pysyy juonessa).
Seuraavaks Venetsian kauppias (jota joutu eilen pohjustaan leffalla että ois ees pienet saumat pysyy juonessa).
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Pidän sinusta huolta Kom-teatterissa.
Aika kiva yhdistelmä vakavaakin draamaa ja puhdasta farssia. Läheisriippuvuutta, ja uhrautumisen ja oman halun vastakkainasettelua. Aina kun näytelmä uhkaa vakavoitua pohdiskelevaksi, homma lyödään yli naurettavaksi farssiksi. Sitähän ihmisten ongelmat ovat: kokijoille valtavia, ulkopuolelta vähän naurettavia.
Komin näyttelijät ovat loistavia. Erityisesti Pekka Valkeejärvi, vaikka käyttääkin joitain vanhastaan tuttuja maneereita. Hommaa seuratessa aika menee kuin siivillä, suosittelen kovasti.
Lisää löpinää aiheesta vaikka täällä.
Aika kiva yhdistelmä vakavaakin draamaa ja puhdasta farssia. Läheisriippuvuutta, ja uhrautumisen ja oman halun vastakkainasettelua. Aina kun näytelmä uhkaa vakavoitua pohdiskelevaksi, homma lyödään yli naurettavaksi farssiksi. Sitähän ihmisten ongelmat ovat: kokijoille valtavia, ulkopuolelta vähän naurettavia.
Komin näyttelijät ovat loistavia. Erityisesti Pekka Valkeejärvi, vaikka käyttääkin joitain vanhastaan tuttuja maneereita. Hommaa seuratessa aika menee kuin siivillä, suosittelen kovasti.
Lisää löpinää aiheesta vaikka täällä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Lapukka mä olin kans vikassa IhQssa Marilynissä 9.12,Lapitii kirjoitti:Viime lauantaina TTT:ssä Marilyn (ehdinpäs viimeseen näytökseen! \o/ oli tod. ihq!!! <3 <3) ja viikko sitä ennen manserock-musikaali Vuonna 85. Tykkäsin! Molemmista!
Seuraavaks Venetsian kauppias (jota joutu eilen pohjustaan leffalla että ois ees pienet saumat pysyy juonessa).
kas kun ei törmätty väentungoksessa
Kaunotar ja Hirviö Helsingin kaupunginteatterissa
Hieno ja mahtava oli kertakaikkiaan. Tekninen toteutus varsinkin loksautti suun auki, sai siinä maalainen ihmetellä kun keskellä lavaa seisova vanha muori poksahtaa silmänräpäyksessä kauniiksi prinsessaksi.
Paras erikoisefekti oli kuitenkin se kun Seppo Hovi tallusteli väliajalla vastaan yleisövessasta.
Hieno ja mahtava oli kertakaikkiaan. Tekninen toteutus varsinkin loksautti suun auki, sai siinä maalainen ihmetellä kun keskellä lavaa seisova vanha muori poksahtaa silmänräpäyksessä kauniiksi prinsessaksi.
Paras erikoisefekti oli kuitenkin se kun Seppo Hovi tallusteli väliajalla vastaan yleisövessasta.
Sofi Oksanen!?!?!? Miksi? Mielestäni mies ei voi mitenkään perustella sekaantumistaan ko. variksenpelättimen tuotantoon. En ylipäätään ymmärrä miksi yksikään mies koskisi mihinkään naisen tuotantoon. Naiset tekevät naisille kun taas miehet kaikille. Naiset ovat tyhmempi ja häiriintyneempi sukupuoli, heillä on pääosin huono maku ja ovat täysin kyvyttömiä luomistyössä. Paitsi jos on ruma ja pillussa vikaa. Oksasta tämäkään ei kyllä auta.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Oksanen on gorea. Ei se osaa kirjoittaa. Lisäksi se on pelle. Gore-klovni.sanctus kirjoitti:Oksanen kirjoittaa gorea.Crowbar kirjoitti:Sofi Oksanen!?!?!? Miksi? Mielestänizzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz vittu mies naizzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzkroooohzzzz ei stazzzzzzzzzzzzzzpyyhzzz..
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Paljon pitäis maksaa et suostuisit tökkäsemään sitä? Se naama kun yrittää hymyillä tai nauraa niin itsemurhatilastot kiipeävät. Siltä tulee varmaan ruosteisia putkia vitusta, ainoa nainen joka on hengissä ja jonka pillu pidetään elossa hengityskoneella. Mutta saastuta vain pääsi ja lue sitä lisää. Auta tuhoamaan se vähä mitä suomalaisesta kirjallisuudesta on jäljellä ja osta sen kirjat kaksin kappalein.sanctus kirjoitti:No totta helvetissä on!Crowbar kirjoitti:Oksanen on gorea.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Kiinnostaisi tietää mitä pahaa Oksanen ja yleeensä naisetkin on sulle tehneet kun noin hurjana oot. Hyvä musiikkimakuhan sulla ainakin näyttäisolevan noitten sitä asiaa koskevien kommenttien perusteella, niin mikä ihme tämä vihanpito on ? Mitä sä arvostat ?Crowbar kirjoitti:Paljon pitäis maksaa et suostuisit tökkäsemään sitä? Se naama kun yrittää hymyillä tai nauraa niin itsemurhatilastot kiipeävät. Siltä tulee varmaan ruosteisia putkia vitusta, ainoa nainen joka on hengissä ja jonka pillu pidetään elossa hengityskoneella. Mutta saastuta vain pääsi ja lue sitä lisää. Auta tuhoamaan se vähä mitä suomalaisesta kirjallisuudesta on jäljellä ja osta sen kirjat kaksin kappalein.sanctus kirjoitti:No totta helvetissä on!Crowbar kirjoitti:Oksanen on gorea.
When the going gets weird, the weird turn pro.
Dr. Hunter S. Thompson
Dr. Hunter S. Thompson
Stalinin lehmät ostettu kahdesti ja Baby Jane kerran.Crowbar kirjoitti:Auta tuhoamaan se vähä mitä suomalaisesta kirjallisuudesta on jäljellä ja osta sen kirjat kaksin kappalein.
Laitappas nyt vähän sitä tiukempaa kritiikkiä. Toi sun pudottelusi tuntuu enemmän suomalaiselta versiolta ruotsalaisesta silliksestä, jossa otetaan itse aktista vain sen reaalinen puoli ja ihmetellään, että mitä vittua, kun ei tää nyt oikein edes itketä.
En voi kun en ole lukenut enkä aiokaan. Jos tajuaa tipan vertaa kirjallisuudesta tai omaa edes jonkinlaisen maun ei tarvitse lukea Oksasta tai vastavaa voidakseen antaa kritiikkiä. Ja miksi kiduttaa itseään moisella paskalla. Sinuun varmaan putoaakin paska kuten suurimpaan osaan väestöstä. Voin sen verran antaa krediittiä, että kyllä ne varmaan ihan oikeita kirjoja on, mutta varsin heikkoja sellaisia. Se on jo itsestään plussa, että on oikeasti kirja, mutta eipä sitä lukea kannata.sanctus kirjoitti:Stalinin lehmät ostettu kahdesti ja Baby Jane kerran.Crowbar kirjoitti:Auta tuhoamaan se vähä mitä suomalaisesta kirjallisuudesta on jäljellä ja osta sen kirjat kaksin kappalein.
Laitappas nyt vähän sitä tiukempaa kritiikkiä.
Tämä on ihan sama kuin pyydettäisiin antamaan kritiikkiä Solar Filmsin elokuvista. Eihän niitä tarvitse katsoa tietääkseen missä mennään. Ja pitää olla vitun pihalla jos katsoo. Taidat olla metroseksuaali kun Oksasta löytyy hyllystä.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin