Sivu 1/2
Rekkakuskien sabotaasitorstai
Lähetetty: 17.06.2008 13:28
Kirjoittaja exPertti
Ajatuksia puolesta ja vastaan?
Oma ajatus on, että en suoranaisesti ole menossa mihinkään mutta epäilen työpaikkani ja kodin väliä ajatellen joutuvani mahdolliseen pahaan ruuhkaan kotimatkallani.
Aion varata jotakin viskottavaa autoon jos protesti toteutuu ja koetan heittää niillä rekkojen tuulilaseihin jos matkani tämän takia pysähtyy.
Lähetetty: 17.06.2008 13:51
Kirjoittaja Mulli75
Tuohan on vielä pientä kiusantekoa verrattuna siihen mitä Espanjassa tai Ranskassa ovat tehneet. Siellä kuljetusyrittäjät ovat sytyttäneet tuleen omia vanhoja kuorma-autojaan keskelle tietä.
Lähetetty: 17.06.2008 13:57
Kirjoittaja exPertti
Mulli75 kirjoitti:Tuohan on vielä pientä kiusantekoa verrattuna siihen mitä Espanjassa tai Ranskassa ovat tehneet. Siellä kuljetusyrittäjät ovat sytyttäneet tuleen omia vanhoja kuorma-autojaan keskelle tietä.
Juu, mutta myös väitetään että rekkakuskien työvälineet ovat kärsineet tuhoa kun ihmiset ovat (ajatelleet samalla lailla kuin minä BTW) ja varanneet heiteltävää mukaan. Naarmuttamista, lasien särkemistä yms. Ja äkkiäkös sitä renkaat puhkoo.
No, se on nyt sitten selvä että tässä on meillä uusi pankkiala nämä rekkakuskit. Yrittäjäriski on toteutunut ja nyt huudetaan valtiota apuun.
Minusta olisi vaan hyvä jos onnistuisivat muuttamaan logistiikkaketjua siihen suuntaan, että rekka-autoja tarvittaisiin vähemmän. Junia, välivarastoja yms. Utopistista, mutta kyllä sitä jonkin verran olisi pakko vähentää kun ei tuonne tielle enää sovi.
Suurin pulmahan lopulta tässä on se, että tässä käy kuten Tehyn lakossa. Kun tuollainen sekalainen massa saadaan riittävän isoon kiimaan ei heitä saakaan enää lopettamaan millään vaikka haluttaisiinkin.
Lähetetty: 17.06.2008 14:04
Kirjoittaja Rouva Pupu
exPertti kirjoitti:Ja äkkiäkös sitä renkaat puhkoo.
Muista paineet.
Lähetetty: 17.06.2008 14:05
Kirjoittaja Pyry-Matias
Lapsellista kiukuttelua väärälle taholle. Tosin onhan se huomattu, että yhteiskunnan väärinymmärretyt hakevat usein huomiota (ja oikeutta?) väärällä tavalla.
Lähetetty: 17.06.2008 14:10
Kirjoittaja exPertti
Rouva Pupu kirjoitti:exPertti kirjoitti:Ja äkkiäkös sitä renkaat puhkoo.
Muista paineet.
Suoritus..?
Juu, ei niitä ehkä moralla kannatta puhkoa.
Lähetetty: 17.06.2008 14:10
Kirjoittaja Vaola
Heh, mä luulin tätä eka viikonpäiväketjuksi ja olin jo pistämässä että tänään on tiiistai!!!
Mikä on rekkakuskien sabotaasitorstai?
Lähetetty: 17.06.2008 14:13
Kirjoittaja exPertti
Vaola kirjoitti:Heh, mä luulin tätä eka viikonpäiväketjuksi ja olin jo pistämässä että tänään on tiiistai!!!
Mikä on rekkakuskien sabotaasitorstai?
Torstaina kello 12-18 välillä rekkakuskit suunnittelevat ajavansa 20 km/h vähän siellä ja täällä juhannusruuhkassa. Vähintään vastaavan suuruinen porukka suunnittelee ottavansa kättä pitempään tien päälle mukaan.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1545622
Lähetetty: 17.06.2008 14:24
Kirjoittaja NegaDuck
Poliisi puuttunee asiaan, joten sun ei tarvi. Jos puutut asiaan silti, voi olla että poliisi puuttuu sinun asiaasi.
Lähetetty: 17.06.2008 14:27
Kirjoittaja exPertti
NegaDuck kirjoitti:Poliisi puuttunee asiaan, joten sun ei tarvi. Jos puutut asiaan silti, voi olla että poliisi puuttuu sinun asiaasi.
Ehkä, mutta jos minä vaikka ottaisinkin rauhallisesti niin joku ei takuulla ota.
Eniten minua arveluttaakin koko hommassa se, että paikalta on kohtuullisen hankala häipyä ruuhkassa nopeasti ja huomaamattomasti.
Mutta tämä on tätä ihmishengillä uhkailua taas... Tyhjiä uhkauksia jos tuo kiima saadaan rauhoitettua.
Lähetetty: 17.06.2008 15:05
Kirjoittaja exPertti
Yleisesti ottaen rekkakuskien suunnitelma näyttää seuraavalta:
1. Suututa kaikki ja aiheuta ehkä muutama ohituskuolema
2. ??????
3. PROFIT
Lähetetty: 17.06.2008 15:11
Kirjoittaja Mulli75
exPertti kirjoitti:Minusta olisi vaan hyvä jos onnistuisivat muuttamaan logistiikkaketjua siihen suuntaan, että rekka-autoja tarvittaisiin vähemmän. Junia, välivarastoja yms. Utopistista, mutta kyllä sitä jonkin verran olisi pakko vähentää kun ei tuonne tielle enää sovi.
Miten luulet että intermodaalikuljetukset toteutettaisiin sinne mihin juna ei kulje ?
Ne logistiikkatalot (HK, Inex, Kesko, Tuko, Atria, Saarioinen, Pouttu jne.)joilla on oma huolinta- tai kuljetusyhtiö ei varmaan halua ostaa palveluita kilpailevalta yritykseltä VR:ltä yms. VR:nkin juna- ja kiskokapasiteetti on rajallinen.
Jokainen logistiikkatalo on luonut aikataulutetun monilämpötoimintonsa omiin elintarvikelogistiikan tarpeisiinsa ja pyrkii pitämään omia autoja tai vakituisia alihankkijoita joita sitten ohjailee itsenäisesti.
Pitäähän paluukuormatkin olla jottei tarvitse tyhjänä ajaa takaisin, tähän on yhdistetty hankintakuljetukset ja paluulogistiikka jossa kaikki teollisuudesta ja kaupoista tuleva jäte palautuu alueterminaalien ja keskusvarastojen kautta jätteenkäsittelylaitoksille.
Mitä vähemmän erilaisia raaka-aineiden ja tavaran käsittely- ja kuljetusvaiheita on sitä pienemmät ovat kuljetuspalvelumaksut joista lasku menee teollisuuteen, kaupanalalle ja sitä kautta kuluttajahintoihin.
Lähetetty: 17.06.2008 15:30
Kirjoittaja NuoriDaavid
Itsesaastuttaen lainaan itseäni:
Mitä ne rekkayrittäjät valittaa? Laittavat vain hintoihin lisää. Kyllä asiakas maksaa. Markkinatalous pudottaa pois heikoimmat.
Turha kitistä, että asiakas ei suostu maksamaan. Kyllä se suostuu, jos on pakko. Tavarat täytyy kuitenkin kärrätä. Ei se asiakas ala niitä paperipaaleja tai tomaatteja polkupyörän tarakalla kuskaamaan.
Jos on tehty pitkiä sopimuksia kiintein hinnoin, niin se on voi voi. Jos polttoaineen hinta olisi toisaalta laskenut, niin riski olisi kannattanut.
Lähetetty: 17.06.2008 16:40
Kirjoittaja Mulli75
NuoriDaavid kirjoitti:Itsesaastuttaen lainaan itseäni:
Mitä ne rekkayrittäjät valittaa? Laittavat vain hintoihin lisää.
Ei se noin vaan mene että rekkayrittäjä sanelee hinnan jos on alihankkijana jonkin isomman logistiikka- tai kuljetusyrityksen palveluksessa.
Isompi yritys voi tehdä ja tekeekin niin että ostaa polttoainetta omaan laskuunsa ja laskuttaa tilityksen yhteydessä alihankkijoita polttoaineesta. Ison talon rahoilla saa ostettua isomman määrän polttoainetta jolloin hintaakin voidaan polkea/kilpailuttaa.
Kuljetukseen liittyvät taksat hinnoitellaan, tarkastellaan ja muutetaan polttoaineen hinnan ym. kriteerien mukaisesti.
Kyllä isommillakin yrityksillä on velvollisuus pitää huoli siitä että työ on jatkuvaa jos ottaa palvelukseensa alihankkijana toimivan kuljetusyrittäjän. Ei kenelläkään ole halua ja varaa ostaa satoja tuhansia euroja maksavaa rekkaa jos työ on lyhytkestoista ja kannattamatonta.
Se on kyllä yksi tosiasia että kuljetusalanyrittäjät ovat yksi kateellisimmista eri ammattien edustajista.
Lähetetty: 17.06.2008 16:44
Kirjoittaja aasi
Lähetetty: 17.06.2008 17:15
Kirjoittaja NuoriDaavid
Mulli75 kirjoitti:NuoriDaavid kirjoitti:Itsesaastuttaen lainaan itseäni:
Mitä ne rekkayrittäjät valittaa? Laittavat vain hintoihin lisää.
Ei se noin vaan mene että rekkayrittäjä sanelee hinnan jos on alihankkijana jonkin isomman logistiikka- tai kuljetusyrityksen palveluksessa.
Isompi yritys voi tehdä ja tekeekin niin että ostaa polttoainetta omaan laskuunsa ja laskuttaa tilityksen yhteydessä alihankkijoita polttoaineesta. Ison talon rahoilla saa ostettua isomman määrän polttoainetta jolloin hintaakin voidaan polkea/kilpailuttaa.
Kuljetukseen liittyvät taksat hinnoitellaan, tarkastellaan ja muutetaan polttoaineen hinnan ym. kriteerien mukaisesti.
Kyllä isommillakin yrityksillä on velvollisuus pitää huoli siitä että työ on jatkuvaa jos ottaa palvelukseensa alihankkijana toimivan kuljetusyrittäjän. Ei kenelläkään ole halua ja varaa ostaa satoja tuhansia euroja maksavaa rekkaa jos työ on lyhytkestoista ja kannattamatonta.
Se on kyllä yksi tosiasia että kuljetusalanyrittäjät ovat yksi kateellisimmista eri ammattien edustajista.
Kyllä mä ymmärrän sen, että pienyrittäjänä on kusinen paikka siinä isomman alihankkijana. Tosiasia on kuitenkin, että kohonnut polttoaineen hinta täytyy laittaa laskuun, ja viime kädessä sen maksaa asiakas.
Jos isompi yrittäjä saa bensaa halvemmalla, niin silloin se on niin. Nokia saa varmastikin kännykän osia halvemmalla, kuin pienempi toimija.
Lähetetty: 17.06.2008 17:18
Kirjoittaja NuoriDaavid
Aasin linkistä "Yrittäjien täytyy osata hinnoitella tuotteensa oikein. On selvää, että jos liiketoiminta on kannattamatonta tai tappiollista, sitä ei kannata jatkaa. Oleellinen asia on, että hinnat saadaan seuraamaan kustannuksia, eikä palveluja myydä alihintaan"
Kuten jo aiemmin sanoin, ei niitä paperipaaleja tai supermarketin ruokia missään polkupyörän tarakalla kuljeteta. Kyllä ne jatkossakin kuljetetaan rekalla tai kuorma-autoille. Nostakoot hintoja.
Lähetetty: 17.06.2008 18:21
Kirjoittaja aasi
Mulla on sellainen tuntuma että Suomessa on velkojien ts. rahoittajien asema vähän liian hyvä tämänkaltaisissa tilanteissa. Luultavasti suurin osa näistä yhdenmiehen yrittäjistä pyörittävät kommandiittiyhtiötä ja vastaavat yhtiön veloista omaisuudellaan.
Rahoittajan riski on laskettu törkeän alas, kun vakuudeksi voi laskea niin omakotitalon kuin "velkaorjan" tulevan työnkin. Nurinkurista, kun rahoittajalla on todennäköisesti huomattavasti paremmat edellytykset selvittää toiminnan riskit kuin yksittäisellä rekkamiehellä. Systeemi on oikeastaan rakentunut niin että lopulta väistämättä syntyy epäterve tilanne - rahoittajien kannattaakin houkutella mahdollisimman paljon yrittäjiä kilpailemaan, jotta pääsevät niihin omakotitaloihin käsiksi..
Pankeille on tehty rahanpainaminen Suomessa aivan liian helpoksi.
Lähetetty: 17.06.2008 18:29
Kirjoittaja NuoriDaavid
^ EIköhän markkinatalous toimi tässäkin. Jos sinä haluat lainata muille rahaa ilman, että vaadit vakuuksia, niin eikun pistät pankin pystyyn. Liikeidea saattaisi osoittautua kuitenkin kannattamattomaksi.
Ei sitä rahaa kukaan missään lainaa ilman vakuuksia.
Lähetetty: 17.06.2008 18:39
Kirjoittaja aasi
NuoriDaavid kirjoitti:^ EIköhän markkinatalous toimi tässäkin. Jos sinä haluat lainata muille rahaa ilman, että vaadit vakuuksia, niin eikun pistät pankin pystyyn. Liikeidea saattaisi osoittautua kuitenkin kannattamattomaksi.
Ei sitä rahaa kukaan missään lainaa ilman vakuuksia.
Lainaisi, korkeammalla korolla. Sen rekan pitäisi olla riittävä vakuus. Jos ei homma kannata, voi tehdä konkurssin ja yrittää jotain muuta - Ameriikan malliin.
Lähetetty: 17.06.2008 18:56
Kirjoittaja aasi
Olet toki oikeassa että nykylainsäädännöllä kuvailemani reilu rahoittaminen on helvetin huonoa bisnestä.
Lähetetty: 17.06.2008 18:59
Kirjoittaja NuoriDaavid
aasi kirjoitti:Olet toki oikeassa että nykylainsäädännöllä kuvailemani reilu rahoittaminen on helvetin huonoa bisnestä.
Niin. Ja koska rahoittaja haluaa aina omansa pois korkojen kera (=liiketoiminnan perusidea), niin jos vakuusvaatimuksia höllennetään=>luottotappiot kasvavat=>lainakorkoja täytyy nostaa=>velallisen asema huononee sitä kautta.
Lähetetty: 17.06.2008 19:13
Kirjoittaja aasi
NuoriDaavid kirjoitti:Niin. Ja koska rahoittaja haluaa aina omansa pois korkojen kera (=liiketoiminnan perusidea), niin jos vakuusvaatimuksia höllennetään=>luottotappiot kasvavat=>lainakorkoja täytyy nostaa=>velallisen asema huononee sitä kautta.
Mun mielestä merkittävämpi asia on yrittäjän ja rahoittajan välinen suhde ja merkitys kokonaisjärjestelmälle. Kun rahoittajalla ts. pankeilla on laajempi tietämys järjestelmästä eikä käytännössä mitään riskiä, he voivat pelata velkojat tekemään huonoja päätöksiä - ottamaan lainaa vaikka markkinatilanteen kannalta se ei olisikaan järkevää.
Jos rahoittajalla olisi suurempi riski, rahoittajan pitäisi toki valita kohteensa tarkemmin, tehdä enemmän töitä riskienkartoituksessa ja toisaalta, jopa ajaa lainoittamansa yrittäjän etua vaikkapa niissä sopimusneuvotteluissa.
Lähetetty: 17.06.2008 19:16
Kirjoittaja SikaMika
Onneksi ei sentään kakkakuskien sabotaasi. Heillä olisi paljon enemmän potentiaalia kunnon kepposiin!
Lähetetty: 17.06.2008 19:19
Kirjoittaja NuoriDaavid
aasi kirjoitti:NuoriDaavid kirjoitti:Niin. Ja koska rahoittaja haluaa aina omansa pois korkojen kera (=liiketoiminnan perusidea), niin jos vakuusvaatimuksia höllennetään=>luottotappiot kasvavat=>lainakorkoja täytyy nostaa=>velallisen asema huononee sitä kautta.
Mun mielestä merkittävämpi asia on yrittäjän ja rahoittajan välinen suhde ja merkitys kokonaisjärjestelmälle. Kun rahoittajalla ts. pankeilla on laajempi tietämys järjestelmästä eikä käytännössä mitään riskiä, he voivat pelata velkojat tekemään huonoja päätöksiä - ottamaan lainaa vaikka markkinatilanteen kannalta se ei olisikaan järkevää.
Jos rahoittajalla olisi suurempi riski, rahoittajan pitäisi toki valita kohteensa tarkemmin, tehdä enemmän töitä riskienkartoituksessa ja toisaalta, jopa ajaa lainoittamansa yrittäjän etua vaikkapa niissä sopimusneuvotteluissa.
Kyllä kait siitä täytyy lähteä, että yrittäjä ottaa yrittäjäriskin ja kartoittaa markkinatilanteen.
Aika mielenkiintoinen väite, ettei pankeilla olisi riskejä, kun 90-luvun laman aikaan koko järjestelmä meinasi pyörähtää nurin.