Sivu 1/2
Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.
Lähetetty: 15.05.2008 9:25
Kirjoittaja Bliss
Xiben vaatimuksesta mää nyt sitten laitan tämän. Anteeks huono otsikko, yritän selventää....
Eilen töihin ajellessani kuuntelin wanhaa Hanoi Rocks -levyä. Ko. bändi oli mun nuoruusaikojen Suuri Rakkaus, ilman ehtoja ja kritiikkiä. Eilen kuitenkin kuuntelin jotenkin vierailla korvilla ja aloin ihmetellä asioita.
Mikä kumma teki juuri tuosta nimenomaisesta bändistä niinkin suositun 80-luvulla - aina Japania myöten. Biisit eivät ole kovin ihmeellisiä, mitään erityistä, tyrmäävää musiikillista lahjakkuutta ei ole havaittavissa,
Mike Monroeta ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa hyväksi (tai edes keskinkertaiseksi) laulajaksi, sanoitukset ovat naiiveja ja kökköjä muutenkin, biisit perusshittiä....
Osa suosiosta oli tietysti ostettua, ts. tuttu toimittaja tekee juttua Nuorten Suosimaan Musiikkilehteen (80-luku, muistakaa tää...) useampaan kertaan ---> levyjä myydään vähän lisää. Tehdään lisää juttuja jne.
Kuitenkin tyyppien pääasiallisena tavoitteena näytti olevan olla sekaisin vuorokaudet ympäriinsä. Oliko tää suuri kaupallinen kikka vai mikä?
Ex-hanoirocksilaisten musiikilliset ansiot ko.bändin hautaamisen jälkeenkään eivät ole kovin vakuuttavia.
Toinen merkillinen tapaus on Dingo. Mä kertakaikkiaan kieltäydyn ymmärtämästä sitä megaluokan hysteriaa sen ympärillä. Biisien naurettavat tarinat ja Neumannin ohut "laulu"ääni eivät oikein nappaa.
MIKÄ oli se asia, joka sai teinit sekoamaan?
Tästä aiheesta on kirjoitettu kirjoja ja lukuisia muita juttuja, lähes kaikista mahdollisista näkökulmista ja pyöritelty niissä eri artisteja. Useita on luettu ja vielä useampia lukematta.
Tietysti tämä on vahvasti mielipidekysymys, eikä muiden tarvitse ottaa kantaa juuri mainitsemiini Hanoi Rocksiin ja Dingoon. Mikä hitto on se (joskus käsittämätön) suosion salaisuus? Ei tartte ennustaa vaan miettiä menneitä mielummin!
Ymmärsikö kukaan mitään tosta^?
Lähetetty: 15.05.2008 9:37
Kirjoittaja NuoriDaavid
Ummarran mitä sinä sanoa.
Hanoi Rockista nyt tietysti täytyy sanoa, että ulkomaan suosio oli kuitenkin hyvin marginaalista, eli kannattaa tarkastella asiaa suomen perspektiivistä. Tai no, olihan niillä nyt jotain ulkomaan suositakin oikeestikin, kuitenkin hyvin marginaalista.
Varmasti oikeaoppinen image toimi.
80-luvun alussahan suomi oli Kekkosslovakia. Siinä ilmapiirissä Hanoi Rocks oli hyvin erilainen. Suuri merkitys oli bändin ulkonäöllä ja imagella.
Kyllähän Andyn "30 donaa taskussa" on edelleen legendaarinen läppä.
Omasta mielestäni Dingo teki tarttuvia poppisbiisejä, vaikka Neumannin äänessä ei olekaan hurraamista.
Ei näitä voi objektiivisesti selittää.
Lähetetty: 15.05.2008 9:43
Kirjoittaja Tix
Tää on vähän vaikea juttu vastata. En ole itse koskaan fanittanut mitään bändiä muun kuin sen vuoksi, että musiikki on kuullostanut korvaan hyvältä. Mutta kun se maku muuttuu ajan myötä, AC/DC ja Metallica ovat yhä hyviä mutta eivät kuluta levylautasta kovin usein siinä missä aikanaan ei oikein miltään kuullostaneet Rammstein ja Nightwish soivat aika paljonkin.
Yksi mahdollinen syy muutoksiin on se, että ainakin meikäläisellä musiikki tuottaa erilaisia mielialoja tai viboja ja iän ja elämäntilanteen myötä se millaisia viboja useimmiten kaipailee on muuttunut. Angstiteinistä Hanoin räkäposkiglamrock tai vaikkapa omalla kohdalla Sepulturan ja Slayerin möykkäys ovat tuottaneet kaivattuja fiiliksiä. Samaistumista musiikkiin?
Teinityttöjen idolikaukoihastusilmiö selittää varmaankin Dingon silloisen hypersuosion (ei kai sitä kukaan kundi diggaillut?), mutta pakko sanoa että itse on vanhemmalla iällä oppinut jollain tapaa arvostamaan Dingon suomipoprockkia. Ei se sen kornimpaa ole kuin vaikkapa Duran Duran, melodiat on tarttuvia ja paikoitellen Neumann tuo biiseihin jonkinlaista miellyttävää latausta.
Hanoi rocksin suosio taisi pitkälti perustua hillittömään livemenoon, jos en ihan väärässä ole. Musiikkinsa ei ole koskaan iskenyt.
Lähetetty: 15.05.2008 9:45
Kirjoittaja 1108
Helppo sanoa vastaus! Musiikille ja tyylille oli sillä hetkellä tilaus. Nuoriso kaipasi jotakin uutta ja hassun näköinen Hanoi Rocks ja Dingo oli oikeassa paikassa oikealla hetkellä. Vähän sama kuin Death, Thrash, Black, Doom metallien syntytarinat, niille oli tilausta.
Lähetetty: 15.05.2008 9:47
Kirjoittaja Bliss
Tix kirjoitti:En ole itse koskaan fanittanut mitään bändiä muun kuin sen vuoksi, että musiikki on kuullostanut korvaan hyvältä.
No en minäkään. Hanoi Rocksin musiikki kuulosti hyvältä silloin joskus kaukana menneissyydessä. Biisit (vanhat) ovat edelleen niin tuttuja, että en pysty arvioimaan objektiivisesti.
Dingon ja kaltaistensa musiikki taas ei ole koskaan kuulostanut hyvältä. Neumannin nykytekeleet kuulostavat lähinnä säälittäviltä ja aiheuttavat lieviä myötähäpeän tunteita
edit. Älkää nyt vesittäkö tätä pelkästään Hanoi Rocks/Dingo-aiheiseksi vaikka niitä käytinkin esimerkkeinä.
Lähetetty: 15.05.2008 9:50
Kirjoittaja saira
Lähetetty: 15.05.2008 9:50
Kirjoittaja Tix
Bliss kirjoitti:Dingon ja kaltaistensa musiikki taas ei ole koskaan kuulostanut hyvältä. Neumannin nykytekeleet kuulostavat lähinnä säälittäviltä ja aiheuttavat lieviä myötähäpeän tunteita
Kumpi on pahempi myötähäpeän aiheuttaja - Dingo vai suomiräp?

Lähetetty: 15.05.2008 9:54
Kirjoittaja Crowbar
Tix kirjoitti:Bliss kirjoitti:Dingon ja kaltaistensa musiikki taas ei ole koskaan kuulostanut hyvältä. Neumannin nykytekeleet kuulostavat lähinnä säälittäviltä ja aiheuttavat lieviä myötähäpeän tunteita
Kumpi on pahempi myötähäpeän aiheuttaja - Dingo vai suomiräp?

Dingo helposti. Kaksi syytä:
Vanhat herrat ja Tulenkantajat. Molemmat ovat erinomaisia, mutta on niillä toki big bandit.
Lähetetty: 15.05.2008 9:55
Kirjoittaja Bliss
Tix kirjoitti:Dingo vai suomiräp?

Molemmat
Suomiräppiä käytettiin yhdessä näyttelyssä taustamusana, kärsin edelleen siitä että sitä löytyy koneelta

(poistin kyllä jo lähes kaikki)
Lähetetty: 15.05.2008 9:58
Kirjoittaja Tix
Bliss kirjoitti:Suomiräppiä käytettiin yhdessä näyttelyssä taustamusana, kärsin edelleen siitä että sitä löytyy koneelta

(poistin kyllä jo lähes kaikki)
Seliseli! Taidat olla kaappisuomiräpfani! Olisit nyt vaikka eläimiinsekaantuja tai jotain vähemmän noloa

Lähetetty: 15.05.2008 10:00
Kirjoittaja 1108
Puhuko joku myötähäpeästä?

Lähetetty: 15.05.2008 10:00
Kirjoittaja Bliss
Tix kirjoitti:
Seliseli! Taidat olla kaappisuomiräpfani!
Tunnustan. Salafanitan Kapasiteettiyksikköä ja JukkaPoikaa

Lähetetty: 15.05.2008 10:02
Kirjoittaja exPertti
Bliss kirjoitti:Tix kirjoitti:
Seliseli! Taidat olla kaappisuomiräpfani!
Tunnustan. Salafanitan Kapasiteettiyksikköä ja JukkaPoikaa

Pyhimys!!!1!
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=4mTJEeLUe6M[/youtube]
Lähetetty: 15.05.2008 10:03
Kirjoittaja Tix
Bliss kirjoitti:JukkaPoikaa

Jukka Poika onkin hauska, mutta se onkin reggaeta

Lähetetty: 15.05.2008 10:06
Kirjoittaja NuoriDaavid
Kyllä minä tykkäsin ja tykkään Dingon biiseistä edelleen. Ne tarttuvia poppispiisejä.
Dingo oli aikanaan selvä uutuus verrattuna Yö:n mustiin pukeutuvalla suomalaiselle mollipopiskelmälle.
Mutta 130%:nen totuushan on, että ei kukaan voi varmasti tietää, mikä tulee saavuttamaan supersuosion ja mikä ei.
Jotkuthan ovat parempia haistamaan suosion kuin toiset, esim. Tom Zutaut, joka löysi Mötley Crüen ja Guns 'n' Rosesin. Aika hyvin yhdeltä mieheltä.
Lähetetty: 15.05.2008 10:08
Kirjoittaja exPertti
NuoriDaavid kirjoitti:Jotkuthan ovat parempia haistamaan suosion kuin toiset, esim. Tom Zutaut, joka löysi Mötley Crüen ja Guns 'n' Rosesin. Aika hyvin yhdeltä mieheltä.
Selkeä ilmiö on myös se, että kun yksi uudentyylinen supersuosikki tulee esiin kaivavat tuottajat kaapeistaan mahdollisimman samanlaisia bändejä, jotka eivät aiemmin ole saaneet mahdollisuutta.
Lähetetty: 15.05.2008 10:12
Kirjoittaja Bliss
Mutta miksi Yö on suosittu ja esim. Luonteri Surf ei? Mikä on Dingon ja Neumannin etu JJS:aan ja Eero Hyyppään verrattuna?
Lähetetty: 15.05.2008 10:18
Kirjoittaja Tix
Bliss kirjoitti:Mikä on Dingon ja Neumannin etu JJS:aan ja Eero Hyyppään verrattuna?
Kauniit pojat ja rakkauslaulut. Iiiiih!11!
JJS on loistava. Helppo elämä on Klassikko.
Lähetetty: 15.05.2008 10:19
Kirjoittaja NuoriDaavid
Bliss kirjoitti:Mutta miksi Yö on suosittu ja esim. Luonteri Surf ei? Mikä on Dingon ja Neumannin etu JJS:aan ja Eero Hyyppään verrattuna?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luonteri_Surf Ei herätä minkäänlaista muistikuvaa, mutta wikin mukaan soitti punkpokkia. Yö taas melankolista suomipopiskelmää. Viimeksimainittu nyt kait vain oli suositumpaa.
Juliet Jonesin Sydämen imagoa en oikein muista/tiedä. Se ei kait kuitenkaan sisältänyt kajalia ja sifonkihuiveja, jotka takoivat menestyksekkäästi markkinarakoa.
Lähetetty: 15.05.2008 10:22
Kirjoittaja NuoriDaavid
Jälkikäteen voi aina selittää, miksi joku menestyi ja toinen ei. Etukäteen ei voi aavistaa.
Jos ajattelee vaikka Sex Pistolsia, niin kuka veikkaisi, että joukko räkäisiä narkkareita, jotka eivät osaa soittaa ja laulaa räjäyttäisi maailman.
Toisaalta sitten ilmeinen next big thing saattaa flopata täysin, esim.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sigue_Sigue_Sputnik
Lähetetty: 15.05.2008 10:22
Kirjoittaja Lapitii
Bliss kirjoitti:Luonteri Surf
<3 \o/
Lähetetty: 15.05.2008 10:25
Kirjoittaja Bliss
NuoriDaavid kirjoitti:melankolista suomipopiskelmää
Ei tommosta termiä tuntenut kukaan 80-luvun alkupuolella

Lähetetty: 15.05.2008 10:31
Kirjoittaja NuoriDaavid
Bliss kirjoitti:NuoriDaavid kirjoitti:melankolista suomipopiskelmää
Ei tommosta termiä tuntenut kukaan 80-luvun alkupuolella

En vielä silloin toiminut kriitikkona.

Lähetetty: 15.05.2008 14:58
Kirjoittaja killkill
1108 kirjoitti:niille oli tilausta.
Numba on oikeilla jäljillä. Hanoi vei NY Dolls -tyylisen katurockin hieman askelta pidemmälle huolehtien samalla imagostaan.
Teineille on yleensäkin helppo myydä bändi, joka
a) meikkaa
b) pukeutuu "jänskästi"
c) laulaa rakkaudesta tai sen puutteesta
Lähetetty: 15.05.2008 15:00
Kirjoittaja killkill
NuoriDaavid kirjoitti:Toisaalta sitten ilmeinen next big thing saattaa flopata täysin, esim. Sigue_Sigue_Sputnik
SSS nyt oli pelkkä tekemällä tehty hype-vedätys, jossa ei ollut "oikeaa asiaa" nimeksikään.
Kyllähän levy-yhtiöt ja ahneet managerit yrittävät määräajoin tunkea markkinoille mitä ihmeellisintä paskaa. Jos bändillä ei ole a) rippustakaan musiikillista lahjakkuutta b) edes yhtä hyvää biisiä jossa on tarttuva kertsi c) tajunnanräjäyttävää lavashowta d) isoja tissejä, jää homma todennäköisesti yritykseksi.