Olutketju

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:
Joudut ehkä ostamaan sen vielä laajemminkin, valitettavasti.


Ai sen että baarihenkilökunta huoltaa ja putsaa itse laitteet?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
Joudut ehkä ostamaan sen vielä laajemminkin, valitettavasti.


Ai sen että baarihenkilökunta huoltaa ja putsaa itse laitteet?


Että hanaoluesi laadun valvonta on baarin vastuulla ja luultavasti pysyisit terveenä paremmin jos joisit pullo-olutta.

Rehellisesti sanoen en tiedä kuka tai miten hanat puhdistetaan. Tiedän vain, että niitä ei aina puhdisteta riittävästi.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Rehellisesti sanoen en tiedä kuka tai miten hanat puhdistetaan.


Tulihan se sieltä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Rehellisesti sanoen en tiedä kuka tai miten hanat puhdistetaan.


Tulihan se sieltä.


Tosin en sitä missään vaiheessa väittänytkään. Tulkitsit vaan asian niin. :)

Prove me wrong.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Prove me wrong.


Itseasiassa se oman väitteesi todistaminen on vieläkin kesken.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Prove me wrong.


Itseasiassa se oman väitteesi todistaminen on vieläkin kesken.


Joo, mutta koetin lukea missä kohtaa väitin muuta kuin että "oluthanat ovat usein huonosti puhdistettuja"? En löytänyt viitteitä hanoja pulloharjalla putsaavista baarimikoista vaikka kuinka hain. :)

Mutta jatkan etsintää. Pieniä viitteitä on siellä ja täällä hakusanalla "hanaolut laatu", mutta kunnon jackpottia ei vielä. Älä pidätä hengitystäsi odotellessa.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: En löytänyt viitteitä hanoja pulloharjalla putsaavista baarimikoista vaikka kuinka hain. :).


Niinno, kerroit että panimo heivaa vaan putelit baareille, painuu seuraavalle asiakkaalle ja luottaa vaan baarihenkilökunnan valvontaan..
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti: En löytänyt viitteitä hanoja pulloharjalla putsaavista baarimikoista vaikka kuinka hain. :).


Niinno, kerroit että panimo heivaa vaan putelit baareille, painuu seuraavalle asiakkaalle ja luottaa vaan baarihenkilökunnan valvontaan..


:)

"Hyvä ravintoloitsija huolehtii hanaoluen riittävästä kierrosta ja oluthanalaitteistojen puhtaudesta. Oluen laadunvalvonta on osa anniskeluravintolan yleistä omavalvontaa."

http://www.juomalaitepalvelu.net/oluesta.htm
Came here for school, graduated to the high life
Vihtahousu

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

masa

Viesti Kirjoittaja masa »

^ Eiks ole kivaa tää piruna raamutun lukeminen?

Omien kokemusteni mukaan baarihenkilökunta vaihtaa eka ite pullot ja tonkat, laskee lurjut läpi ja testailee. Jos maku pysyy paskana,otetaan yhteyttä panimon huoltomieheen, joka tulee paikalle tutkimaan ja korjaamaan masiinat. Masiinoille myös tehdään huoltoja ja putsauksia tietyin väliajoin. Muistaakseni nämä putsaus ja huoltotoimenpiteet kuuluvat tavarantoimittajan kanssa tehtyihin sopimuksiin.

Huonolaatuista olutta on yleensä tarjolla silloin, kun tynnyri on menossa tyhjäksi, hana on ollut käyttämättä tovin, tai tynnyri on ollut liian kauan käytössä, jolloin ei ole saatu kiertoa.
Kärpäsiä hanoista löytyy taatusti, joten jos baarimikko tarjoaa aamullla krapulakaljaksi ekaa laskettua tuoppia, se kannattaa jättää väliin ja pyytää seuraava.

Myös likaiset tuopit vaikuttavat oluen makuun paljonkin. Jos saat tuopin jossa ei ole vaahtoa lainkaan, on se joko päin persettä laskettu, tuote on viallinen, tai sitten yksinkertaisesti lasi on likainen.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:Omien kokemusteni mukaan...


Minulla tuli kyllä BS alertti tässä kohtaa. Lentävät lehmät valmiuteen. :)
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:
masa kirjoitti:Omien kokemusteni mukaan...


Minulla tuli kyllä BS alertti tässä kohtaa. Lentävät lehmät valmiuteen. :)


No kyllä parin vuoden baarimikkokokemuksella on muutama tuoppi tullut laskettua. Ehkä sitten teikäläisen kokemus on suurempi?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
masa kirjoitti:Omien kokemusteni mukaan...


Minulla tuli kyllä BS alertti tässä kohtaa. Lentävät lehmät valmiuteen. :)


No kyllä parin vuoden baarimikkokokemuksella on muutama tuoppi tullut laskettua. Ehkä sitten teikäläisen kokemus on suurempi?


Lähinnä tuli tekstistä mieleen "alan jäädä ahtaalle, joten juttelen niitä ja näitä oletetuista kokemuksistani".

Toisaalta en itse löydä tutkimusta johon viittasin, joten... :)
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Lähinnä tuli tekstistä mieleen "alan jäädä ahtaalle, joten juttelen niitä ja näitä oletetuista kokemuksistani".


No sinähän nyt olettelet jatkuvasti jotain puuta heinää tyypilliseen tapaasi :D

Mut joo. Pari vuotta on tullut hanan varressa seisottua, muutaman tuhannen tuoppia laskettua ja öölipönttöjäkin on tullut vaihdettua X-määrä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:Mut joo. Pari vuotta on tullut hanan varressa seisottua, muutaman tuhannen tuoppia laskettua ja öölipönttöjäkin on tullut vaihdettua X-määrä.


Miksi sitten huusit apuun Ninniä ja KK:ta? Sinähän tietty itse tiedät kaikki proseduurit miten hanat puhdistetaan ja olet itse laaduntarkkailijana uskomattomalla tarkkuudella pyytänyt lisäpuhdistuksia omaan työpaikkaasi.

Tästä se BS olettamus.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Miksi sitten huusit apuun Ninniä ja KK:ta? Sinähän tietty itse tiedät kaikki proseduurit miten hanat puhdistetaan ja olet itse laaduntarkkailijana uskomattomalla tarkkuudella pyytänyt lisäpuhdistuksia omaan työpaikkaasi.

Tästä se BS olettamus.


Muha :lol: Kai mä nyt helvetti kysyn niiltäkin, kun alan ammattilaisia ovat. Ajattelin että josko noi masiinat on muuttuneet viimevuosien aikana.

Teikäläinen taasen vetää faktaa ihan lonkalta, vaikka et ole ilmeisesti ikinä edes oluenjakolaitteita nähnyt?
Viimeksi muokannut masa, 22.05.2008 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Miksi sitten huusit apuun Ninniä ja KK:ta? Sinähän tietty itse tiedät kaikki proseduurit miten hanat puhdistetaan ja olet itse laaduntarkkailijana uskomattomalla tarkkuudella pyytänyt lisäpuhdistuksia omaan työpaikkaasi.

Tästä se BS olettamus.


Muha :lol: Kai mä nyt helvetti kysyn niiltäkin, kun alan ammattilasia ovat.

Teikäläinen taasen vetää faktaa ihan lonkalta, vaikka et ole ilmeisesti ikinä edes oluenjakolaitteita nähnyt?


Olen lähinnä tutustunut siihen mitä niistä tulee pihalle. Useimmiten hyvää, joskus huonoa ja joskus (onneksi harvoin) ei elintarvikkeeksi kelpaavaa. Harmi ettei kukaan ole suoltanut nettiin aineistoa väitteeni tueksi.

Mutta enhän muuta väittänytkään, että laitteistot ovat joskus huonosti puhdistettuja.

Sinä taas olet alan ammattilainen ja et vieläkään ole kertonut miten usein Teillä hanat huollettiin. Vai onko se juuri se pointti, että kuulit tästä putsaamisesta juuri ensi kertaa. :)
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Sinä taas olet alan ammattilainen ja et vieläkään ole kertonut miten usein Teillä hanat huollettiin. Vai onko se juuri se pointti, että kuulit tästä putsaamisesta juuri ensi kertaa.


Ai, en mä tiennytkään että olet kysnyt minulta tuollaista. Onko se jäänyt minulta huomaamatta, vai nytkö sen keksit?

Vastaus on se, etten muista, enkä tiedä kuinka usein noita tehtiin. Tehtiin kuitenkin ja aina huoltomiehen toimesta.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:Ai, en mä tiennytkään että olet kysnyt minulta tuollaista. Onko se jäänyt minulta huomaamatta, vai nytkö sen keksit?

Vastaus on se, etten muista, enkä tiedä kuinka usein noita tehtiin. Tehtiin kuitenkin ja aina huoltomiehen toimesta.


Eli siksi jätit sen kertomatta?

No, kun tuhansien tuoppien mieskään ei tuota muista niin ethän pahastu jos jatkan pikkubaareissa pullokaljan juomista? Ja uskallan jopa suosittaa sitä muillekin? :)
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:No, kun tuhansien tuoppien mieskään ei tuota muista niin ethän pahastu jos jatkan pikkubaareissa pullokaljan juomista? Ja uskallan jopa suosittaa sitä muillekin? :)


No kylläpä nyt ottaa pertsan luonnon päälle kovasti.

Suosittele vaan, mutta muista varmistua että lasi on puhdas, ja ettei olut-pullossasi ole lipeää tai tupakantumppeja.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:No kylläpä nyt ottaa pertsan luonnon päälle kovasti.

Suosittele vaan, mutta muista varmistua että lasi on puhdas, ja ettei olut-pullossasi ole lipeää tai tupakantumppeja.


Ottaa luonnon päälle siinä mielessä, että koko juttua on vaikea uskoa faktatietosi valossa. Kun kuitenkin lähdetään, että olet tosissasi (en ole havainnut merkkejä aiemmasta BS:stä) niin tämähän on vielä huolestuttavampaa kun baarimikkonakaan toiminut ei tiedä huoltovälejä.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:niin tämähän on vielä huolestuttavampaa kun baarimikkonakaan toiminut ei tiedä huoltovälejä.


Miksi vitussa minun ne pitäisi tietää? Ravintolapäällikkö oli sitä varten.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:niin tämähän on vielä huolestuttavampaa kun baarimikkonakaan toiminut ei tiedä huoltovälejä.


Miksi vitussa minun ne pitäisi tietää? Ravintolapäällikkö oli sitä varten.


Kunhan manit sai asiakkailta pois. Siksi siis pullo-olutta.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Siksi siis pullo-olutta.


Suosittelen myös kumikäsineitä ja foliohattua.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Siksi siis pullo-olutta.


Suosittelen myös kumikäsineitä ja foliohattua.


Tämä juttu on paisunut aivan liian suureksi, mutta silti joudun pitämään agendanani sitä että en uskalla juoda elävää tuotetta kuten olutta ihan joka hanasta. Joku niin kuollut neste kuin limppari tai sooda nyt menee.

Kai jokaisella pitää olla oma Ekoodihässäkkä. Tosin tämä on vielä helpoimmasta päästä, kun yleensä pullo-olut on vielä halvempaakin.

Tietty siitäkään ei olisi haittaa jos joku paikalle kuuluttamistasi (tai joku muu) tulisi ja kertoisi miten asiat puhdistuksen suhteen oikeasti ovat.
Came here for school, graduated to the high life
Vastaa Viestiin