Olutketju

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Niba kirjoitti:S-Marketissä on tarjouksessa 18.90 keissi olutta(24x0.3l), samantekevää mitä merkkiä.


Entä jos siinä on kahta merkkiä tarjouksessa samaan hintaan. Olvi ja Koff. Kumman otat?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

masa kirjoitti:
Niba kirjoitti:S-Marketissä on tarjouksessa 18.90 keissi olutta(24x0.3l), samantekevää mitä merkkiä.


Entä jos siinä on kahta merkkiä tarjouksessa samaan hintaan. Olvi ja Koff. Kumman otat?


Mä otan sen Olvin, Niba saa KOFF:it.
The great club outshines the individual, always and forever.
Lucas Jackson

Viesti Kirjoittaja Lucas Jackson »

Elppis kirjoitti:Mä otan sen Olvin, Niba saa KOFF:it.


Hyi olkoon! Raskaana oleva nainen!! Takavarikoin juomasi!
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Lucas Jackson kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Mä otan sen Olvin, Niba saa KOFF:it.


Hyi olkoon! Raskaana oleva nainen!! Takavarikoin juomasi!


Irti mun bisseistä :twisted: Onhan siinä parasta ennen- päiväys ;)
The great club outshines the individual, always and forever.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

Elppis kirjoitti:Irti mun tisseistä :twisted:


Kuinkahan moni muu luki tuon noin..
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

masa kirjoitti:
Niba kirjoitti:S-Marketissä on tarjouksessa 18.90 keissi olutta(24x0.3l), samantekevää mitä merkkiä.

Entä jos siinä on kahta merkkiä tarjouksessa samaan hintaan. Olvi ja Koff. Kumman otat?

Olipa hölmö kysymys. Niba ottaa tietenkin molemmat. Saapahan siten huomiseksi välipäivän kaupassa ravaamiselta.

IMO siinä vaiheessa on jo jonkinnäköisiä ongelmia alkoholin käytön suhteen, jos on valmis ostamaan mitä tahansa kuravettä vain säästääkseen 10 senttiä purkilta verrattuna siihen merkkiin mistä ihan oikeasti voisi jopa nauttia. Kuka helvetti muuten maksaisi lähes 20 euroa siitä hyvästä että saa kaataa kurkkunsa pahanmakuista kuraa? Sairasta.
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

urpiainen kirjoitti:
Tuosta tässäkin ketjussa mainitusta Stella Artoisista tulee mieleeni hiljattain julakistu tutkimus, jossa osoitettiin brändiin mainonnalla liitettyjen mielikuvien vaikuttavan ihan neurotasolla siihen, miten aistikeskus reagoi makuelämykseen. Stellaahan mainostetaan esim. Britanniassa sofistikoituneena laatulagerina, joka on "reassuringly expensive", kun taas vaikkapa kotimaassaan se on hieman sellaisen opiskelijoiden bulkkikaljan maineessa. Suomessa näytään olevan brittilinjoilla. Ei sillä, kyllä se minullekin maistuu.



Ihmettelin jo aiemmin Stellan puffausta tässä ketjussa, ja nyt oli jo pakko puuttua asiaan. Itse tutustuin kyseiseen oluseen vuosituhannen vaihteessa nimenomaan Britanniassa. Silloin se oli juurikin halvinta baareissa myytävää bulkkikamaa, olisikohan heillä ollut jokin lanseerausvaihe juuri tuolloin menossa jos kyseinen röppö on kerran nykyisin saavuttanut maineen salonkikelpoisena juomana. Itse opin inhoamaan Stellaa tuolloin, se on juurikin samanlaista mautonta janojuomaa jota kaupataan keski-Euroopassa huoltoasemilla eri nimillä. Minulle se ei siis maistu, vaan menee samaan kastiin lappareiden ja karjaloiden kanssa: voin juoda paremman puutteessa, mutten helvetti soikoon suostuisi ikinä maksamaan siitä mitään tuontiolut-lisää.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

SikaMika kirjoitti:Ihmettelin jo aiemmin Stellan puffausta tässä ketjussa, ja nyt oli jo pakko puuttua asiaan. Itse tutustuin kyseiseen oluseen vuosituhannen vaihteessa nimenomaan Britanniassa. Silloin se oli juurikin halvinta baareissa myytävää bulkkikamaa, olisikohan heillä ollut jokin lanseerausvaihe juuri tuolloin menossa jos kyseinen röppö on kerran nykyisin saavuttanut maineen salonkikelpoisena juomana. Itse opin inhoamaan Stellaa tuolloin, se on juurikin samanlaista mautonta janojuomaa jota kaupataan keski-Euroopassa huoltoasemilla eri nimillä. Minulle se ei siis maistu, vaan menee samaan kastiin lappareiden ja karjaloiden kanssa: voin juoda paremman puutteessa, mutten helvetti soikoon suostuisi ikinä maksamaan siitä mitään tuontiolut-lisää.


Stellan hyvyys perustuu juuri Masankin mainitsemaan ilmiöön. Eli referenssiaineistoon. Kun ensiksi nappaat pubissa sen mikä sattuu olemaan hanaoluena ja sitten otat _pullossa_ Stellaa niin avot. Eihän Stellassa mitään vikaa ole, mukavan kuiva lager kuten ne saksalaiset "pils" oluet joita saa siellä huoltoasemilta.

Tietty varsinkin pienissä pubeissa on ehkä viisainta jättää ne hanaoluet muutenkin juomatta. Ne ovat yleensä huonosti puhdistettuja ja pullo-oluen saa kolmella eurolla ja siinä on hapotkin tallessa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:Tietty varsinkin pienissä pubeissa on ehkä viisainta jättää ne hanaoluet muutenkin juomatta. Ne ovat yleensä huonosti puhdistettuja ja pullo-oluen saa kolmella eurolla ja siinä on hapotkin tallessa.

Vaikka kuinka näyttäisi siltä, että olen joskus Pertin kanssa jostain samaa mieltä, niin ennemmin tai myöhemmin olen kyllä taas turvallisesti täysin vastakkaisella kannalla: Pubissa juon mieluusti hanaolutta; markettipulloja kannan kotiin. Esim. täällä syystäkin kehutussa Koffin Porterissa ero hanamallin (yksi parhaista) ja pullotetun (ei kovin mainittava) välillä on merkittävä. Ja kun Pertin SikaMikaa kommentoivassa viestissä kontekstina oli nimenomaan Britannia, ero on vielä vahvempi: pikkupubeista saattaa saada erittäin mielenkiintoisia paikallisia real aleja, ja vain kepulainen konservatiivi ottaa silloin pullo-oluen. No, otetaan sen verran takaisin, että Pertti puhui kolmen euron hinnasta, eli lienee jättänyt Britannian mielenmaiseman taakseen. Jos mielessä on joku suomalainen pikkupubi, voi lausunnossa olla järkeä. Jos valinta on puhdistamattomien laitteiden väljähtänyt Karjala-tuoppi tai laajahko pullovalikoima, saatan itsekin pullotella. Mutta yleensä pubissa hanasta ja kotona pullosta. Tölkit on saatanasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

urpiainen kirjoitti:Jos mielessä on joku suomalainen pikkupubi, voi lausunnossa olla järkeä. Jos valinta on puhdistamattomien laitteiden väljähtänyt Karjala-tuoppi tai laajahko pullovalikoima, saatan itsekin pullotella. Mutta yleensä pubissa hanasta ja kotona pullosta. Tölkit on saatanasta.


Sehän minulla oli mielessä.

Brittiläinen olutkulttuuri on itseltä testaamatta paikanpäällä. Tietty Suomestakin löytyy sellaisia panimoravintoloita, jossa on ihan pakko ottaa hanaolutta.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:on ehkä viisainta jättää ne hanaoluet muutenkin juomatta. Ne ovat yleensä huonosti puhdistettuja.


Pertillä on varmaan faktaa tästä väittämästä?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:on ehkä viisainta jättää ne hanaoluet muutenkin juomatta. Ne ovat yleensä huonosti puhdistettuja.


Pertillä on varmaan faktaa tästä väittämästä?


On tästä tehty tutkimuksiakin. Googlaan seuraavaksi kokeeksi onko joku laittanut sellaista nettiinkin.

Mutta kyllä sen tunnistaa huonompimakuaistinenkin jo ensimmäisestä hörpystä onko tuote elintarvikkeeksi kelpaavaa. Käytetyt termit: Väljähtynyt, kitkerähkö, outo sivumaku
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Mutta kyllä sen tunnistaa huonompimakuaistinenkin jo ensimmäisestä hörpystä onko tuote elintarvikkeeksi kelpaavaa. Käytetyt termit: Väljähtynyt, kitkerähkö, outo sivumaku


Tuota tavaraa on jaossa yleensä sellaisissa baareissa, jotka ovat auki vaan viikonloppuisin ja olut makaa letkuissa arkipäivät. Joka päivä laskettavalle bisselle ei tota kyllä pitäisi tapahtua.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Mutta kyllä sen tunnistaa huonompimakuaistinenkin jo ensimmäisestä hörpystä onko tuote elintarvikkeeksi kelpaavaa. Käytetyt termit: Väljähtynyt, kitkerähkö, outo sivumaku


Tuota tavaraa on jaossa yleensä sellaisissa baareissa, jotka ovat auki vaan viikonloppuisin ja olut makaa letkuissa arkipäivät. Joka päivä laskettavalle bisselle ei tota kyllä pitäisi tapahtua.


Kännissä harvoin on jäänyt olut juomatta, mutta pari kertaa on sellainenkin ihme tapahtunut pienissä pikkukaupunkien baareissa.

Kyllä sen juoman saa joka päivä auki olevissa baareissakin pilalle, kun ei puhdista laitteistoa.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Kyllä sen juoman saa joka päivä auki olevissa baareissakin pilalle, kun ei puhdista laitteistoa.


Ihmettelen vaan, että miksi Hartwall tai Sinebrychoff tuollaisen tempun tekisi omille laitteilleen.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:Ihmettelen vaan, että miksi Hartwall tai Sinebrychoff tuollaisen tempun tekisi omille laitteilleen.


Panimot Suomessa luottavat yrittäjien "omavalvontaan".

Alkoholin tuotevalvontayksikkö tekee joskus pistokokeita laadun varmistamiseksi, mutta panimo vain tuuppaa tynnyrit pihalle ja jatkaa seuraavaan juottolaan. Valitettavasti.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Panimot Suomessa luottavat yrittäjien "omavalvontaan".

Alkoholin tuotevalvontayksikkö tekee joskus pistokokeita laadun varmistamiseksi, mutta panimo vain tuuppaa tynnyrit pihalle ja jatkaa seuraavaan juottolaan. Valitettavasti.


Kerrohan nyt vähän faktaa tälle väittämällesi.

Miten ravintoloitsija pystyy muka itse puhdistamaan noita hanavehkeitä, muuta kuin pyyhkimään rätillä päältä?

Kalja tulee tynnyrissä, happo tulee pullosta ja koko järjestelmä on niin umpinainen kuin painejärjestelmä nyt ikinä voi olla.

KK ja Ninni. Eikös noi vehkeet ole aina putsattu toimittajan toimesta?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:KK ja Ninni. Eikös noi vehkeet ole aina putsattu toimittajan toimesta?


Kiinnostaa itseäkin nämä väittämäsi. Sehän tarkoittaisi, että panimot itse laiminlöisivät huoltoa.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Kiinnostaa itseäkin nämä väittämäsi. Sehän tarkoittaisi, että panimot itse laiminlöisivät huoltoa.


Siis laiminlyövät mitä huoltoa? Anna nyt jotain tietoa tuosta väittämästäsi eka?

Omien kokemusteni mukaan laitteet putsataan määräajoin huoltomiehen toimesta. Ei niihin baarihenkilökunta satu muuten kuin vaihtamalla tonkan tai painepullon.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mikko Salmi kirjoittaa kirjassa Kippis! – ravintolan olutkäsikirja (Finnlectura 2002): ”Hygienian laiminlyönti on varma keino asiakkaiden karkottamiseksi. Pahimmissa tapauksissa asiakas saa hanaolueensa parven pieniä kärpäsiä tai epämääräisen limaklöntin. Tämän jälkeen asiakas ei samaan paikkaan enää eksy.”
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Kiinnostaa itseäkin nämä väittämäsi. Sehän tarkoittaisi, että panimot itse laiminlöisivät huoltoa.

Siis laiminlyövät mitä huoltoa? Anna nyt jotain tietoa tuosta väittämästäsi eka?
Omien kokemusteni mukaan laitteet putsataan määräajoin huoltomiehen toimesta. Ei niihin baarihenkilökunta satu muuten kuin vaihtamalla tonkan tai painepullon.

No ei minullakaan tähän ole mitään viitettä tarjota, enkä jaksa googlaillakaan, mutta tukisin Perttiä siinä, että muistan varmuudella lukeneeni lehtijuttuja, joissa pikkupubeja oli testattu pistokokein. Tulos oli, että yllättävän usein hanalaitteet olivat niin huonosti putsattuja, että sen pitäisi maistua myös maussa. Juttuun haastateltu brittiläinen panimoalan edustaja oli kauhuissaan suomalaisen olutkulttuurin alennustilasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Bluntly kirjoitti:Pahimmissa tapauksissa asiakas saa hanaolueensa parven pieniä kärpäsiä tai epämääräisen limaklöntin.


Tämä tapahtuma tulee taatusti siitä, että baarimikko huomaa hanavehkeidensä tarjoavat huonolaatuista olutta, mutta ei silti soita huoltomiehelle et, "teidän laitteen falskaa", tai sitten se ei vaihda tonkkaa tai putelia ja päästä puhdasta uuttaa juomaa läpi. Käsittääkseni muuta baarimikko ei pysty tekemään. Vai onko noiden laitteiden putsausjutut muuttuneet jotenkin?

Ja jos baarimikko tarjoaa päivän ekaa lasketttua tuoppia masiinastaan, se kannattaa taatusti jättää väliin. Paskaltahan se maistuu.
Vihtahousu

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

masa kirjoitti:Tämä tapahtuma tulee taatusti siitä, että baarimikko huomaa hanavehkeidensä tarjoavat huonolaatuista olutta, mutta ei silti soita huoltomiehelle et, "teidän laitteen falskaa", tai sitten se ei vaihda tonkkaa tai putelia ja päästä puhdasta uuttaa juomaa läpi.

Mutta kun minä myydä halpa olut pizzan kera, ei olla vara soittaa kallista huoltomiestä joka kuukausi laitteisto puhdistamaan.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Vihtahousu kirjoitti:Mutta kun minä myydä halpa olut pizzan kera, ei olla vara soittaa kallista huoltomiestä joka kuukausi laitteisto puhdistamaan.

:D

Totta. Tämän huomion kohdalla ostan väitteen :D
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:Totta. Tämän huomion kohdalla ostan väitteen :D


Joudut ehkä ostamaan sen vielä laajemminkin, valitettavasti.

En minä yleensä välitä kännioluen laadusta, mutta kerran join sellaista tosi pahan makuista yhden tuopin ja olin seuraavanakin päivänä kipeä vaikei muu nautiskelutaso antanut sellaista odottaa. Ja se oli mahakipua. Siitä jäi pahat muistot kyseisestä suositusta karaokepaikasta.
Came here for school, graduated to the high life
Vastaa Viestiin