Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?
masa kirjoitti:On, jos siinä on hiukkassuodatin.
Kimmo Klemolan mukaan hiukkassuodatin saattaa jopa pahentaa tilannetta, sillä se poistaa vain isot hiukkaset - jotka normaalisti "imuroivat" nanokokoiset hiukkaset ilmasta itseensä. Isojen hiukkasten pois suodattaminen saattaa jopa 5000-kertaistaa nanokokoisten, suoraan verenkiertoon ja aivoihin pääsevien hiukkasten määrän.
Jos ekologista autoa harkitsee, niin Klemolan listan mukaan kolmiovinen diesel-Citroën C1 on se ekologisin.
Listan pohjalla komeilevat Hummer H1kkösen bensa- ja dieselversiot ja niiden päällä Bugatti Veyron.
Kesällä kuluu naftaa maantiellä n. 5.6 L / 100 km, moottoritiellä 6-7 L / 100 km. Mulla on luonnostaan aika taloudellinen ajotyyli.
Se tuossa nakuttimessa on hyvä puoli, et kulutus ei kasva vaikka auto olisi ääriään myöten täynnä raskasta kuormaa.
Se tuossa nakuttimessa on hyvä puoli, et kulutus ei kasva vaikka auto olisi ääriään myöten täynnä raskasta kuormaa.
Viimeksi muokannut killkill, 25.04.2008 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
masa kirjoitti:NegaDuck kirjoitti:Listan pohjalla komeilevat Hummer H1kkösen bensa- ja dieselversiot ja niiden päällä Bugatti Veyron.
Onneksi näillä palkoilla ei ole pelkoa tuollaisten hankinnasta
Pakko arvata myös rohkeasti, että vaikka kaikilla maailman Veyroneilla ajettaisiin koko ajan ei luonto siitä paljoa pahastuisi. Toisin voi olla C1:sten laita.
Came here for school, graduated to the high life
masa kirjoitti:Ja ehkä ekolopisempi sillä, että kun teho/hyötysuhde on suurempi kuin bensalla, ei tartte polttaa niin paljoa öljyä. En tiedä. Manala tietää?
Niinno, onhan dieselissä enemmän energiaa kuin bensassa tilavuuteensa nähden. Painoonsa nähden juurikaan ei, vaan molempien lämpöarvot ovat suht samoissa lukemissa (taitaa olla 43 megajoulea bensalla ja 45 dieselillä per kilo). Litra bensaa vaan painaa noin 750 grammaa siinä missä litra dieseliä painaa abouts sata grammaa enemmän, joten litrassa dieseliä on viitisentoista rosenttia enemmän energiaa. Onhan dieseleissä parempi hyötysuhdekin, mutta ei kai enää tänä päivänä niin merkittävän paljon.
Loppupeleissä sanoisin että aika yks paskan hailee. Ja mitä dieselien vääntöihin tulee, niin onhan ne kaikki käytännössä ahdettuja. Eikä välttämättä ihan mitään pikkuahdettuja, vaan käytetään aika isojakin ahtopaineita siinä missä bensakoneissa näkee enemmän näitä ns. pienpaineturboja jotka ei edes korvaan asti kuulu siinä missä dieseleiden turbot viheltelevät yleensä aika kuuluvastikin jo normiajossa. Kyllä näissä vähän isommin ahdetuissa 2 litraisissa bensakoneissakin on jo yli 300 newtonmetriä tarjolla, eli samoja määriä mitä saman kokoisissa isosti ahdetuissa dieseleissä. Mutta tehot ovatkin sitten ihan eri luokkaa näillä ahdoilla ja väännöillä: Dieselit jää jonnekin 150 hevosen tuntumaan siinä missä bensakone pyörii parhaillaan melkein tuplasti ripeemmin ja tekee siinä samalla melkeen tuplasti enemmän kaakkeja.
exPertti kirjoitti:Vastasin muuten kyselyyn sopivasti. Mutta hemmetti ei vajaat seisemän litraa ole sopivasti sadan kilometrin kulkemisesta. Mielikuvaharjoituksena voisi jokainen kaataa oman auton sataskulutuksen verran bensaa viemäriin tai jos veden tuhlaus ahdistaa niin vaikka auton päälle pestessä. Nestemäärä tuntuu minusta aika isolta.
Jaa että tuntuu aika isolta? Bullshit. Laitapa metallisaaviin 7 litraa bensaa ja heitä stidi perään. Joo saathan sä hetkeksi siitä pienen notskin itsellesi, mutta minusta se vapautunut energiamäärä on aika pienenoloista siihen verrattuna, että sillä siirretään puolitoista tonnia malmia matkustajineen 100 kilometrin päähän varsin hurjilla, ilmaa vastuksena nöyryyttävillä nopeuksilla.
Jos haluat miettiä vähän toisinpäin, niin mietipä minkälainen homma olisi työntää sitä 1500 kiloista autoa matkustajineen se 100 kilometriä, ja yhtälöstä voit jättää vaikka suurimman vastuksen eli ilmanvastuksen pois, ja keskittyä mukavasti vaikka pelkkään vierintävastuksen ja potentiaalienergian voittamiseen työnnellessäsi sitä autoa ryömintävauhtia eteenpäin. Siinä ollaan tekemisissä aika julmien energiamäärien ja voimien kanssa, jotka irroitetaan VAIN 7 litrasta menovettä.
Ja Elcon katiska kyllä kuluttaa mun ymmärrykseen aika ymmärtämättömän paljon. Moottoritekniikka on kuitenkin aika eri päiviltä kuin omassa, joka perustuu työntötankoineen jonnekin viime vuosisadan puoliväliin. Ja jotta tästä ei nyt tulisi hevosvoimasotaa, niin mainittakoon että kaverin 525 heppainen automaatti-L98-vette imaisee sekalaisessa ajossa jopa omaani vähemmän. Itse asiassa, testilenkillä oli mukana vielä yksi kappale Subaru Impreza GT Turboja, joka oli autokolmikosta kaikkein janoisin ja ylitti ainoana autona yli 10l/100km yhdistettyä moottori- ja mutkatietä.
Joten mihin se kaikki menee? Olen antanut itseni ymmärtää, että GM:n uusimpien generaatioiden Corvette-derived kasikoneiden pitäisi olla varsinaisia bensapihejä vanhoihin patarautoihin verrattuna.
Joten mihin se kaikki menee? Olen antanut itseni ymmärtää, että GM:n uusimpien generaatioiden Corvette-derived kasikoneiden pitäisi olla varsinaisia bensapihejä vanhoihin patarautoihin verrattuna.
Herra Manala kirjoitti:exPertti kirjoitti:Vastasin muuten kyselyyn sopivasti. Mutta hemmetti ei vajaat seisemän litraa ole sopivasti sadan kilometrin kulkemisesta. Mielikuvaharjoituksena voisi jokainen kaataa oman auton sataskulutuksen verran bensaa viemäriin tai jos veden tuhlaus ahdistaa niin vaikka auton päälle pestessä. Nestemäärä tuntuu minusta aika isolta.
Jaa että tuntuu aika isolta? Bullshit. Laitapa metallisaaviin 7 litraa bensaa ja heitä stidi perään. Joo saathan sä hetkeksi siitä pienen notskin itsellesi, mutta minusta se vapautunut energiamäärä on aika pienenoloista siihen verrattuna, että sillä siirretään puolitoista tonnia malmia matkustajineen 100 kilometrin päähän varsin hurjilla, ilmaa vastuksena nöyryyttävillä nopeuksilla.
Jos haluat miettiä vähän toisinpäin, niin mietipä minkälainen homma olisi työntää sitä 1500 kiloista autoa matkustajineen se 100 kilometriä, ja yhtälöstä voit jättää vaikka suurimman vastuksen eli ilmanvastuksen pois, ja keskittyä mukavasti vaikka pelkkään vierintävastuksen ja potentiaalienergian voittamiseen työnnellessäsi sitä autoa ryömintävauhtia eteenpäin. Siinä ollaan tekemisissä aika julmien energiamäärien ja voimien kanssa, jotka irroitetaan VAIN 7 litrasta menovettä.
En tarkoittanut energiamäärää vaan sitä energian olomuotoa. Raskasta ja hankalasti varastoitavaa nestettä pitää raahata maailman kolkalta toiselle uskomattomia määriä. Eikä polttoaine oikein edes säily käyttökelpoisena pitkään. Entäpä jos käytetyn polttoaineen kulutus olisi vaikkapa kaksi desilitraa sadalla kilometrillä? Auton nestetankki voisi olla vaikka litrainen. Tankkiautolla voitaisiin tuoda kerran vuodessa polttonesteet asemalle yms. Maailma olisi ihan erilainen.
Tämä siis ottamatta kantaa mikä sellainen energia"varasto" voisi olla. Kiinnostavaa ajatella normisetin ulkopuolella.
Came here for school, graduated to the high life
masa kirjoitti:Herra Manala kirjoitti: Ja mitä dieselien vääntöihin tulee, niin onhan ne kaikki käytännössä ahdettuja. Eikä välttämättä ihan mitään pikkuahdettuja, vaan käytetään aika isojakin ahtopaineita
Tarkottaako tämä sitä, että "dieselillä ajaa 500 000 kilsaa", on menneen talven lumia?
Tarkoittaa. Ainakin ahtimien osalta.
exPertti kirjoitti:Entäpä jos käytetyn polttoaineen kulutus olisi vaikkapa kaksi desilitraa sadalla kilometrillä? Auton nestetankki voisi olla vaikka litrainen. Tankkiautolla voitaisiin tuoda kerran vuodessa polttonesteet asemalle yms. Maailma olisi ihan erilainen.
Entäpä jos kuuhun menisi hissi ja siellä myytäisiin verovapaata viinaa?
Herra Manala kirjoitti:exPertti kirjoitti:Entäpä jos käytetyn polttoaineen kulutus olisi vaikkapa kaksi desilitraa sadalla kilometrillä? Auton nestetankki voisi olla vaikka litrainen. Tankkiautolla voitaisiin tuoda kerran vuodessa polttonesteet asemalle yms. Maailma olisi ihan erilainen.
Entäpä jos kuuhun menisi hissi ja siellä myytäisiin verovapaata viinaa?
Ei hassumpaa sekään, mutta se on jo täysin mahdotonta. Sähköauton voi sentään ladata töpselistä kunhan joku pönttö rakentaa riittävän isot myllyt johdon toiseen päähän.
Came here for school, graduated to the high life
exPertti kirjoitti:En tarkoittanut energiamäärää vaan sitä energian olomuotoa. Raskasta ja hankalasti varastoitavaa nestettä pitää raahata maailman kolkalta toiselle uskomattomia määriä.
Niinno. Tokkopa sitä raahattaisiin, jos joku megapertti olisi jo keksinyt auton, joka kulkee miljoona kilometriä banaaninkuorella.
Bensa/diesel vaan ovat ylivertaisia energiasisältönsä, halpuutensa ja helpon roudaamisen ja varastoinnin vuoksi. Ts. Horinasi ei tee mitään järkeä. Insest Pertti olet idiootti-hymiö tähän.
Mitä tulee Holdenini kulutukseen niin pellin alla lymyää kokolailla sama kone ja automaatti kuin ekassa C6:ssa.Kulutusta selittää auton iso koko ja se, että liikenne on täysin erilaista kuin Suomessa. 20kmh keskinopeudella kulutus on noin 25l, 30kmh noin 17-18l. Brosyyrin lupaama keskikulutus on 14.1l.
exPertti kirjoitti:Herra Manala kirjoitti:exPertti kirjoitti:Entäpä jos käytetyn polttoaineen kulutus olisi vaikkapa kaksi desilitraa sadalla kilometrillä? Auton nestetankki voisi olla vaikka litrainen. Tankkiautolla voitaisiin tuoda kerran vuodessa polttonesteet asemalle yms. Maailma olisi ihan erilainen.
Entäpä jos kuuhun menisi hissi ja siellä myytäisiin verovapaata viinaa?
Ei hassumpaa sekään, mutta se on jo täysin mahdotonta.
Entäpä jos hissi menisi ainoastaan vintille asti, mutta siellä myytäisiin parempia vastauksia?
elco kirjoitti:6.0l, 362hp, 530Nm, 5.7s.
elco kirjoitti: 25l/100km
Vastasin sopivasti. Jostain sen tehon on tultava.
Minusta tuli nyt fani ihan kertaheitolla.
Ohjekirja mainostaa menovedelle 16.5 l/100km ja moottorin pesunesteelle 0.072l/100km mutta kyllä sitä on hippakaasulla päästy alle 12 ja n.~0.02 kulutuksiinkin.
elco kirjoitti:Bensa/diesel vaan ovat ylivertaisia energiasisältönsä, halpuutensa ja helpon roudaamisen ja varastoinnin vuoksi. Ts. Horinasi ei tee mitään järkeä. Insest Pertti olet idiootti-hymiö tähän.
Eli kenenkään muun mielestä se, että maailman kolkasta toiseen raahataan miljoonia ja taas miljoonia litroja jalostettua nestettä ei ole mitään kummallista (mittaluokkani miljoonissa on tietty aivan liian pieni. Mikä olisi hyvä?).
Tietty bensiinin ja muitten vastaavien polttonesteitten täytyy olla hyviä ja halpoja, mutta tämä energiamuoto on pikkuhiljaa lisääntynyt ja lisääntynyt.
Jos nyt joku tulisi ehdottamaan, että jospa rakennettaisiin tyhjästä tällainen rakennelma ja perustettaisiin koko yhteiskunnan infrastruktuuri tähän saattaisi olla naurussa pitelemistä.
Se, millainen yhteiskunta olisi ilman tätä kyseistä energiamuotoa on sitten täysin eri juttu. Ehkä se selviää meille vielä elinaikanamme.
Came here for school, graduated to the high life
exPertti kirjoitti:
Jos nyt joku tulisi ehdottamaan, että jospa rakennettaisiin tyhjästä tällainen rakennelma ja perustettaisiin koko yhteiskunnan infrastruktuuri tähän saattaisi olla naurussa pitelemistä.
Vähänniinq sun erinomaisille vaihtoehtoisille lähestymistavoille?
Voit olla aivan varma, että kyllä se infra siitä päivittyy, kun jokin kilpailukykyisempi perusta keksitään/tulee ajankohtaiseksi.
elco kirjoitti:Voit olla aivan varma, että kyllä se infra siitä päivittyy, kun jokin kilpailukykyisempi perusta keksitään/tulee ajankohtaiseksi.
Ehdottomasti. Kiinnostaa vaan ajatella "boksin" ulkopuolelta, että mitä ja milloin tuo mahtaisi olla. Voisin ostaa vaikka parituhatta Seuraavan Bensan Tuottajan osakkeita.
Came here for school, graduated to the high life