Kiviäkin kiinnostaa

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Näppärä mies rakentaa itse imurin tai hiustenkuivaimen, V8:lla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ostan heti kymmenen hiustenkuivaajaa varastoon!
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 1844
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Jäänyt vitun vahvasti pään sisälle ystävän tyttären kuolema Thaimaassa. En saa yhteyttä kaveriin. Suru on varmasti yli ymmärryksen.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja exPertti »

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkina ... _news_list

Jokohan saisivat ajettua romuttamolle sen koneen, joka vastasi lentopelkoni katoamisesta.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Diddley Bow kirjoitti:Jäänyt vitun vahvasti pään sisälle ystävän tyttären kuolema Thaimaassa. En saa yhteyttä kaveriin. Suru on varmasti yli ymmärryksen.
Onko kauan aikaa ko. tapahtumasta?
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja exPertti »

exPertti kirjoitti:http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkina ... _news_list

Jokohan saisivat ajettua romuttamolle sen koneen, joka vastasi lentopelkoni katoamisesta.
Kah, NxxxUA Status vaihtunut activesta storediksi.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Oon aina haaveillut, että olisin joskus IPO:ssa myyjänä. Nyt tuli tilaisuus investoida firmaan, jolla IPO suunnitteilla lähivuosina. Tarjous ei tullut nigerialaiselta prinssiltä sähköpostitse.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tuo jänskättää. Olen ekaa kertaa tällaisessa. Luotan kyllä vastapuoleen (olen tuntenut vuosikymmeniä), mutta ymmärrän, että mahdollisuus on hävitä sijoitettu pääoma kokonaan. Toisaalta IPO:ssa melko pian saisi moninkertaisesti takaisin, jos kaikki menisi hyvin. Tämä houkuttaa sen takia, että tämä olisi mahdollisuus jopa rikastua, jos kaikki menee hyvin.

Saa nähdä, onko ahneella paskainen loppu :)
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 15:05

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

James Potkukelkka kirjoitti:Tuo jänskättää. Olen ekaa kertaa tällaisessa. Luotan kyllä vastapuoleen (olen tuntenut vuosikymmeniä), mutta ymmärrän, että mahdollisuus on hävitä sijoitettu pääoma kokonaan. Toisaalta IPO:ssa melko pian saisi moninkertaisesti takaisin, jos kaikki menisi hyvin. Tämä houkuttaa sen takia, että tämä olisi mahdollisuus jopa rikastua, jos kaikki menee hyvin.

Saa nähdä, onko ahneella paskainen loppu :)
90% todennäköisyydellä on paskainen loppu, ja vaikka ei olisikaan, kunnollinen osakassopimus kannattaa laatia tai olet pahimmillaan omistaja ilman mahdollisuutta osallistua IPO:on. Hupaisa havainto oman yrityksen nykytilanteesta on se, että nyt kun viimeistään ensi vuoden puolella tarvittaisiin oikeita rahoittajia, joilla on vähän isompia summia sijoitettavaksi, aika moni reagoi negatiivisesti isohkoon määrään pieniä kitinäläissijoittajia, ja pelkää mahdollisia IPO:a varten laadittuja osakassopimuksia. Niitähän ei tietenkään noille mikrosijoituksille ole tehty, joten se helpottaa kummasti tilannetta yrityksen näkökulmasta, mutta alan kyllä tajuta miksi vähemmistösijoittajat sellaisen oikeasti tarvitsevat, sillä siinä missä minä olisin valmis lunastamaan pienosakkaiden osakkeet IPO:n yhteydessä (jos siis IPO toteutuisi muulla tavalla kuin pörssiin listautumalla), moni ei varmasti olisi, etenkin jos yrittäjän tavoitteena jo alunalkaenkin on juuri IPO eikä pitkäjänteisempi yrityksen kehittäminen. Ja kiusaus jättää tekemättä niin kasvaa varmasti suorassa suhteessa sijoitettuun summaan.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Onko prossu teidän firmalla jo liikevaihtoakin?
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

prosessi kirjoitti:
90% todennäköisyydellä on paskainen loppu, ja vaikka ei olisikaan, kunnollinen osakassopimus kannattaa laatia tai olet pahimmillaan omistaja ilman mahdollisuutta osallistua IPO:on..
Mitä tarkoitat? Jos mulla on firmasta omistus ja se menee pörssiin, miten mulla ei olisi mahdollista osallistua? Toki voi olla joku lock up -perioidi, jonka aikana ei saa myydä osakkeita, mutta sen jälkeenhän voin myydä ne yhtä hyvin kuin kuka tahansa.

Mutta kuulen mielelläni näkemyksesi.

IPO muuten määritelmän mukaan tarkoittaa listausta pörssiin, eli ei voi olla IPOa ilman pörssilistausta.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Suunnattu anti on eri asia kuin IPO.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:Suunnattu anti on eri asia kuin IPO.
Niin ja mä puhun siitä, että ko. yrityksellä on tarkoitus mennä pörssiin lähivuosina.

Joo. Varmasti on syytä varmistaa, että on turva siihen, ettei voida tehdä alehintaan suunnattua antia, johon ei voi osallistua.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 15:05

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

So Hard kirjoitti:Onko prossu teidän firmalla jo liikevaihtoakin?
On, mutta auttamatta liian vähän, sillä siinä missä aloittelevat yritykset yleensä keskittyvät alussa tuotekehitykseen ja sitten myyvät tuotettaan asiakkailleen, meillä on hillitön sopimussoppa meneillään kymmenien eri tahojen kanssa, ja sen läpivieminen on harmillisen hidasta puuhaa. Jokainen uusi sopimus toki helpottaa tilannetta ja mahdollistaa varsinaisen liiketoiminnan laajentamisen, mutta silti vielä tässä vaiheessa "sopimusteknisesti mahdollisten" asiakkaitten määrä on liian pieni. Yritysrakenteemme toki auttaa paljon, sillä se koostuu kahdesta yrityksestä, emosta ja tyttärestä, joista emo myy tyttären osakkeita. Emoyhtiö, jonka minä ja mieheni omistamme kahdestaan, on tietenkin koko ajan täysin kuralla, koska kaikki kehitystyön kulut päätyvät sinne. Tytär taas pärjää todella vähällä rahalla, nykyiset rahat riittävät siellä kevyesti maaliskuuhun, eikä velkaa ole olemassakaan, eli sille ei käytännössä voi käydä huonosti, ainoastaan liiketoiminnan kehittyminen voi viivästyä jos emoyhtiö menee nurin. Emoyhtiön rahat nykyisellä työntekijämäärällä riittävät kuitenkin vain vuodenvaihteeseen, ja oikeasti meidän pitäisi palkata kaksi henkeä lisää jo ennen sitä, mihin ei ilman lisärahoitusta käytännössä ole varaa. Tähän asti olen suurimmaksi osaksi pitänyt tyttären omistuksen Suomessa (poikkeuksena kaksi ruotsalaista omistajaa), mutta alkaa olla pakko myydä palasia enemmänkin ulkomaille, sillä suomalaisten rahoittajien suurin ongelma tänä päivänä näyttää olevan se, että vaikka ne ovat nykytilanteessa jo oikeasti kiinnostuneita sijoittamaan meihin, jotta ne saisivat rahaa jostain irti sijoitettavaksi asti, pitäisi ne irrottaa realisoimalla tappioita. Sehän ei koskaan ole kivaa...
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 15:05

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

James Potkukelkka kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
90% todennäköisyydellä on paskainen loppu, ja vaikka ei olisikaan, kunnollinen osakassopimus kannattaa laatia tai olet pahimmillaan omistaja ilman mahdollisuutta osallistua IPO:on..
Mitä tarkoitat? Jos mulla on firmasta omistus ja se menee pörssiin, miten mulla ei olisi mahdollista osallistua? Toki voi olla joku lock up -perioidi, jonka aikana ei saa myydä osakkeita, mutta sen jälkeenhän voin myydä ne yhtä hyvin kuin kuka tahansa.

Mutta kuulen mielelläni näkemyksesi.

IPO muuten määritelmän mukaan tarkoittaa listausta pörssiin, eli ei voi olla IPOa ilman pörssilistausta.
Joo, lähinnä IPO:n toteutustapa voi muodostua ongelmaksi, eli kuinka monet kädet pääsevät osakkeisiin käsiksi ennen listautumista. Se, että yrityksellä on tavoitteena pörssiin listautuminen, ei tarkoita ettäkö se olisi missään mielessä aina paras tapa tehdä rahaa, ja jos suunnitelmat matkan varrella muuttuvat, kuten yleensä muuttuvat, kannattaa tällaisiin muutoksiin varautua kunnon sopimuksella. Kun itsellä vähemmistöosakkaana ei ole päätäntävaltaa, kannattaa vallan väärinkäyttömahdollisuuksilta aina kunnolla suojautua. Ilman osakassopimusta olet turvassa vasta siinä vaiheessa kun yrityksen toiminta on taloudellisesti turvatulla pohjalla ja lisäksi myös osakkeet ovat pörssissä, mutta sitä ennen ehtii kulua paljon vaarallista aikaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

prosessi kirjoitti:
Joo, lähinnä IPO:n toteutustapa voi muodostua ongelmaksi, eli kuinka monet kädet pääsevät osakkeisiin käsiksi ennen listautumista. Se, että yrityksellä on tavoitteena pörssiin listautuminen, ei tarkoita ettäkö se olisi missään mielessä aina paras tapa tehdä rahaa, ja jos suunnitelmat matkan varrella muuttuvat, kuten yleensä muuttuvat, kannattaa tällaisiin muutoksiin varautua kunnon sopimuksella. Kun itsellä vähemmistöosakkaana ei ole päätäntävaltaa, kannattaa vallan väärinkäyttömahdollisuuksilta aina kunnolla suojautua. Ilman osakassopimusta olet turvassa vasta siinä vaiheessa kun yrityksen toiminta on taloudellisesti turvatulla pohjalla ja lisäksi myös osakkeet ovat pörssissä, mutta sitä ennen ehtii kulua paljon vaarallista aikaa.
Hyviä pointteja, kiitos.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 15:05

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Nyt alkaa tosissaan nähdä senkin, miten sekaisin suomalainen sijoitusmaailma on. Start-uppeihin sijoittaa kahdenlaisia sijoittajia: rehtejä tahoja joilla ei ole riittävästi rahaa, jotta sijoituksilla pystyisi varmistamaan liiketoiminnan kasvun, ja huijareita joilla on rahaa kuin roskaa (koska kukaan täyspäinen ei uskalla ottaa rahaa vastaan niiltä). Oikeasti ammattitaitoiset sijoittajat taas vähentävät start-upsijoittamisensa riskejä ketjuttamalla päätöksenteon (sijoittavat rahastoihin, jotka sijoittavat rahastoihin, jotka sijoittavat start-uppeihin), ja tuon ketjun päässä on sitten tuo enemmän tai vähemmän ammattitaidoton köyhät&rehdit ja rikkaat&roistot sekamelska. Ei hirveästi tarvitse ihmetellä, miksei Suomessa pahemmin synny menestyksekkäitä start-uppeja. Investointikonsulttina tuohon jengiin ei käytännössä koskaan tarvinnut törmätä, joten vaikka olen koko aikuisen ikäni alalla toiminut, vähän yllätyksenä tuo start-uptodellisuus silti tuli. Onneksi tämä oma kahden yrityksen mallimme pitää meidät ihan hyvin pinnalla, vaikka parin-kolmenkymmenen tuhannen kertasijoituksilla, joilla nyt olemme eläneet, ei kovin paljon lisäaikaa saakaan ostettua. (Kitinäläissijoitusten arvonnousu suhteessa viimeisimpään toteutuneeseen kauppaan on muuten jo kivat 150%, silloin puolitoista vuotta sitten 10,-:llä ostettuja saa nyt myytyä 25,-:lla.)
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Tulin hyvälle mielelle. iltapulussa oli uutinen otsikolla tyyliin "australialainen povipommi sitä ja tätä". Avasin uutisen ja lähti lataamaan videota sanoen "Puskuroidaan". :mrgreen:
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Musta tuntuu tällä hetkellä, että laitan tuohon hyvin merkittävän osan sijoitusvarallisuudestani. Saa nähdä, mikä on tilanne muutaman vuoden päästä. Voinko sanoa itseäni miljonääriksi, vai menetänkö kaiken. Molemmat ovat mahdollisia.

Jos kaikki menee hyvin, se tuli tietoisella riskillä. Jos ei mene hyvin, se meni tietoisella riskillä.

Jos menetän ko. summan, toki se watuttaa armottomasti. Mutta mulla on kuitenkin "varaa" hävitä se.

Tämä on kuitenkin ainoa realistinen mahdollisuus rikastua ja ahneus kuiskuttelee korvaan.

Ahneus vs. pelko kamppailevat.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: Jos kaikki menee hyvin, se tuli tietoisella riskillä. Jos ei mene hyvin, se meni tietoisella riskillä.

Jos menetän ko. summan, toki se watuttaa armottomasti. Mutta mulla on kuitenkin "varaa" hävitä se.
Tää nyt on sellaisia asioita, joita ei oikeastaan ulkopuolisten kannattaisi kommentoida, mutta sanotaan tuohon jälkimmäiseen nyt kuitenkin, että sun tuloilla luulis elävän ihan hyvin, vaikka nollaisit osakesalkkusi tässä iässä, eli olen kanssasi samaa mieltä niiden tietojen pohjalta joita olet kitinään kertonut. Itse asiassa taloudellisesti taitaisit siinäkin tapauksessa olla edelleen minua paremmassa asemassa, eikä mullakaan nyt niin huonosti mene.

Ekaan kohtaan oli viikonlopun (la tai su?) hesarissa mielenkiintoinen artikkeli rikastumisesta. Muutama haasteteltu oli sitä mieltä, että jos rahaa ei satu naimaan tai perimään, niin rikastumisen eteen joutuu tekemään töitä ja ottamaan riskejä. On sitten vähän arvokysymys onko rikastuminen tavoittelemisen arvoista.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja annepa »

Tuohan on just järkevintä sijoittamista. Ei sellaista rahaa kannata sijoittaa, mitä ei ole varaa hävitä. Ja jos ei pysty käsittelemään riskejä varsinkaan silloin, jos ne toteutuvat ja menettää rahansa, niin ei kannata sijoittaa. Sijoittaminen nyt vaan on riskipeliä, eikä se kaikille sovi.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: Muutama haasteteltu oli sitä mieltä, että jos rahaa ei satu naimaan tai perimään, niin rikastumisen eteen joutuu tekemään töitä ja ottamaan riskejä..
Eikös tuo ole itsestään selvää? Jos rikastuminen onnistuisi ilman töitä ja riskiä, niin mehän olisimme kaikki rikkaita?
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

Ei mulla oikein ole muita järkeviä neuvoja kuin yrittää pitää ahneutta kuosissa ja yrittää miettiä mitä sambialaishuijaus- tai muita elementtejä tähän voi liittyä. Edelleen, suosittelen varmistamaan miten exitti hoidetaan ja milloin jos tuleekin fizzle eli jollei tule konkkaa tai miljardi-ipoa vaan jotain siltä väliltä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti:Ei mulla oikein ole muita järkeviä neuvoja kuin yrittää pitää ahneutta kuosissa ja yrittää miettiä mitä sambialaishuijaus- tai muita elementtejä tähän voi liittyä. Edelleen, suosittelen varmistamaan miten exitti hoidetaan ja milloin jos tuleekin fizzle eli jollei tule konkkaa tai miljardi-ipoa vaan jotain siltä väliltä.
Nigerialaiskeissi tämä ei ole. Siitä ei ole pienintäkään epäilystä.

Mutta liiketoiminta voi toki aina ajaa karille. Varmaa lupaa painaa rahaa ei ole olemassa.

Tuokin toki on mahdollista että ei tule konkkaa eikä IPO vaan jäädään limboon. No, sekin on kestettävä.

Osakassaopimukseen aion kiinnittää mahdollisimman hyvää huomiota.

Musta tuntuu, että kestän paremmin sen, että menetän tässä salkkuni kuin sen, että en lähde ja muutaman vuoden kuluttua lasken, että olisin nyt miljonääri, jos olisin mukana.

Jos aikoo päästä miljonääriksi, niin on kuitenkin pakko sijoittaa paljon. IPO valuaatiotavoite on kuitenkin selvästi alle 10x nykyarvo, eli kovin vähällä panoksella ei rikastu.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Vastaa Viestiin