Kiviäkin kiinnostaa

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^^^Et sä nyt ihan löytänyt sitä pointtia mitä yritin sanoa...

Sä olet tavallaan siinä tilanteessa, että olet ehkä tuon työosuuden tehnyt keräämällä kohtuullisen osakesalkun yrityksen tuloista sijoittamalla. Niin kuin aiempana kirjoitit niin tämä voi olla se paikka, jossa sillä riskinotto-osuudella voi sen rikkauden saavuttaa. Sulla on tavallaan puolet tehtynä tai jotain.

Ei mulla tähän ollut mitään syvällistä viisautta. Lähinnä yritin herätellä ajattelemaan, että mitä sä saavutat sillä rikastumisella? Mikä se rahan funktio sulle on? Miksi tavoittelet rikkautta? Mulle itselleni raha on lähinnä aikaa. Nykyisellään joudun tuhlaamaan hyvää aikaa saadakseni riittävästi rahaa elintasoni ylläpitämiseen. Rikastuminen vapauttaisi tuota aikaa käyttööni jolle minulla olisi mielekkäämpääkin käyttöä. Olen kuitenkin todennut, että rehellisin menetelmin rikastuminen ei kannata, koska silloin joutuisin käyttämään aikaani nyt siihen rahan tekemiseen ja vapaa-aikaa saisin sitten vasta kun en olisi enää fyysisesti edes nykyisen tasoisessa kunnossa eli liian myöhään, joten en edes yritä säästää vaan kulutan palkkani surutta matkusteluun ja harrastuksiin.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 15:05

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

James Potkukelkka kirjoitti:Mutta liiketoiminta voi toki aina ajaa karille. Varmaa lupaa painaa rahaa ei ole olemassa.

Tuokin toki on mahdollista että ei tule konkkaa eikä IPO vaan jäädään limboon. No, sekin on kestettävä.
Miksi uskot, että juuri tuossa yrityksessä on menestyksen mahdollisuus?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^ Mielenkiintoisia kysymyksiä.

Mun mielestäni jollain tasolla samanlaisia kuin miksi kiivetä vuorelle, miksi lähteä lenkille, miksi lukea fiktiivinen kirja. Missään eo. harjoituksissa ei välttämättä ole järkeä, mutta monet niitä harrastavat.

Ainoa asia, johon varsinaisesti haluaisin mielellään lisää rahaa on asunnon osto. Mutta en mä tätä tuon takia tee. Kait se on sama, kuin miksi urheilija haluaisi menestyä? Ei siinä mitään järkeä ole.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Minusta tekee isosti järkeä laittaa ylimääräinen raha poimimaan jos ei halua käyttää sitä elämiseen. En näe mitään syytä miksei Dave voisi valita iso riski - iso mahdollisuus tuottoon mallia jos se tuntuu omalta. Minua vituttaisi liikaa hävitä noin iso potti, mutta jos on henkisesti valmis tuplan lisäksi kuittiin niin mikäs tuossa.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:Ainoa asia, johon varsinaisesti haluaisin mielellään lisää rahaa on asunnon osto. Mutta en mä tätä tuon takia tee. Kait se on sama, kuin miksi urheilija haluaisi menestyä? Ei siinä mitään järkeä ole.
Ei niissä ole järkeä ulkopuolisille eikä tarvi ollakaan, mutta jos osaa kuunnella itseään ja olla rehellinen itselleen, niin niihin voi löytää omakohtaisen vastauksen. Asian otin lähinnä puheeksi sen takia, että jos sä pystyt hahmottamaan oman suhteesi rahaan niin se saattaa helpottaa päätöksentekoasi tämän tyyppisissä tilanteissa. Jokuhan saattaisi pistää rahansa kiinni ihan vaan suuren panoksen ja mahdollisten suurten voittojen tuoman jännityksen takia, jos katsoo todennäköisyyksien olevan puolellaan.

Eri urheilijoita ajaa vähän eri asiat, joten ei kysymykseesi ei luonnollisesti ole yhtä vastausta. Omakohtaisesti voin sanoa, että se oli vaan niin siistiä. Lajistani sain niin huikeat kiksit, etten siinä elämäntilanteessa halunnut tehdä mitään muuta ja olin valmis uhraamaan kaiken muun sen eteen että pääsin treenaamaan ja kilpailemaan. Tärkeintä oli oppiminen ja oma kehittyminen. Niin sanottu itsensä voittaminen, mutta kyllähän toisten voittamisestakin aina oma lisäilo irtoaa. Se oma tekeminen oli kuitenkin tärkeämpää. Liian helpon vastuksen voittamisessa ei ole mitään hauskaa, mutta kun voiton eteen joutuu tekemään kaikkensa niin se maistuu oikein makealta.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Varmaan mulla samanlaisia ajatuksia osin. Tämä itse prosessikin (no pun intended) on kiinnostava. Ja kuten aiemmin kirjoitin, olen haaveillut IPO:ssa mukana olossa. Lähes yhtä suuri tavoite kuin raha, on haave siitä, että kohottelisi samppanjaa hienossa ravintolassa onnistuneen IPO:n jälkeen. Tai noh, kyllä mä voin ottaa rahat vastaan vaikka siivouskomerossa :)
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 15:05

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Et ilmeisesti halua vastata kysymykseen, miksi uskot juuri tuohon yritykseen. Pelkäätkö, että yritys olisi mahdollista tunnistaa selityksestäsi, vai etkö halua/osaa käydä läpi omaa päätöksentekoprosessiasi? Motiivini kysyä oli lähinnä se, että kun tässä viime aikoina on päässyt tutustumaan lähemminkin start-upsijoittajien päätöksenteon motiiveihin (olen kysynyt samalla tavalla kaikilta, asiayhteydestä riippumatta, en siis vain sinulta), ovat vastaukset olleet oikeasti mielenkiintoisia. Vastaukset ovat käytännössä heijastaneet niin voimakkaasti kyseisten yksilöiden maailmankuvaa, että mitä ilmeisimmin sijoittaminen kaikilla tasoilla on enemmän uskon- kuin tiedonasia. Se on erityisen mielenkiintoista siinä vaiheessa, kun sijoitetut rahasummat ovat valtavia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^tsekkaa yv laatikko
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 15:05

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

No niinpä tietenkin. Enhän minä koskaan mitään yv:itä saa, joten lootan tarkkailu on prioriteettilistallani jossain mappi ö:n jälkeen...
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja exPertti »

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288745764097.html

Heitän veikkauksen hoitovirheestä, Occamin partaveitsi.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

exPertti kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288745764097.html
Heitän veikkauksen hoitovirheestä, Occamin partaveitsi.
Eikös tässä ollut kyse siitä, että lapsi sai synnytyksessä hapenpuutteesta johtuvan aivovaurion ja ihan ilman hoitovirhettä? Syntymä on riskialtis tapahtuma, jossa voi tapahtua mitä vaan ilman, että kukaan mokaa.
Paras päivä ikinä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Kehittyminen ihmisenä vs. tämä palsta.

Olen joutunut pohtimaan tätä palstaa siinä valossa, että olen luopunut (tai pakotettu luopumaan) parista muustakin asiasta viime aikoina. Osa näistä luopumisista on ollut vapauttavaa, osa jollakin tavalla mieltä kuormittavaa.

Pohdin palstan merkitystä sekä hyvässä että pahassa itselleni ja muille palstalaisille.

Onko tämä palsta oikeasti kaveruuteen perustuva yhteisö, joka mahdollistaa positiivisen kasvun ihmisenä? Vai ehkäpä tapa jumittaa jossakin roolissa, jonka olet joko valinnut itsellesi tai se on valittu puolestasi joskus palstan alkuhämärissä?

Kun itselleni palstan 10v päivä on käsillä huomaan palstalla olevan ihmisiä, jotka vaikuttavat olevan tismalleen samassa tilassa kuin 10v sitten. Onko tämä normaalia vai onko kyse katsantokantani harhasta?

Huomaan itsekin usein toistavani vain niitä asioita täällä, jotka on palstan sosiaalisessa paineessa katsottu hyväksytyksi (tai sitten ihan täysin päinvastaista, aateluus velvoittaa). Keskityn alennusten metsästykseen ja tyhjänpäiväiseen suunsoittoon vailla sen suurempaa asiaa. Monta palstalaista on lähtenyt oman käden kautta ja onpa meillä pienet omat murhamysteerimmekin. Kokoontuivatko suisidaaliset ihmiset keskusteluyhteisöksi vai tapahtuiko heille täällä jotakin?

Miten taas on käynyt ihmisille, jotka ovat menneet elämässään eteenpäin?
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tämä ja jokin muukin viestisi sai pohtimaan, että oletko eronnut äsken?

Palaan muihin viestisi teemoihin myöhemmin.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^ Kyllä tämä jossain mielessä on kaveriporukka. Kun on jutellut lähes päivittäin ihmisten kanssa yli 10 vuotta, niin kyllä siinä jonkinlainen kaverisuhde muodostuu.

"Ihmisenä kasvaminen" on aika juhlallisesti sanottu. Olen kuitenkin jossain asioissa muuttanut suhtautumistani asioihin tämän palstan keskusteluiden perusteella. En ole niin paljoa laissez fairen kannattaja, kuin tod. näk. olisin ilman tätä palstaa.

Se, että jokainen jumittaa samaa roolia vuodesta toiseen. Eikös niin ole tuolla irl:n puolellakin?
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

En näe syytä mystifioida palstaa: se on sosiaalinen yhteisö, keskustelupalsta. Kuten yleensä elämässä (ainakin joku) löytää täältä kavereita ja ystäviä - niin raamatullisessa mielessä kuin muutenkin - ja joku toinen taas ei. Toiset luovat tunnesiteitä kasveihin, nukkeihin tai betoniporsaisiin, joten miksei sitten turingin testin läpäiseviin olentoihin täällä.

Itselleni tämä on ajanvietettä. Aikanaan tunneside oli voimakkaampi tähän yhteisöön, mutta nyttemmin aika ohutta on. Homman kierous ja ehkä myös anti on siinä, että moni täällä on joko ärsyttävä tai muuten luotaantyöntävä, joten laajemmat miitit ovat olleet poissa vaihtoehdoista ainakin viisi vuotta, mutta kun tässä on verkko välissä niin tilanne on hallinnassa. Monet palstahahmoista ovat mauttomia ja hajuttomia eikä monen vakkarin nimimerkki edelleenkään luo mitään assosisaatioita mihinkään eikä minulla ole oikein mitään mielikuvaa näiden nikkien takana olevista persoonista. Vähemmistönä on se kourallinen jengiä/nikkejä, joista aidosti diggaan.

Hyvää läppää ja hyvää vääntöä ei ikinä ole liikaa, joten siksi kai edelleen täällä hengaan.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen niin tavattoman epäsosiaalinen hahmo, että en assosioi palstatodellisuutta kaveriuteen. Osin tässä on kai sekin, että yksi syy kohta kymmenvuotiseen täällä roikkumiseeni on varmasti se, että muualla ei tule niin estottomasti väännettyä ajankohtaisista aiheista hyvin erimielisten ei-kaverien kanssa. Minulle palsta antaa kosketusta hyvin erilaisiin näkökulmiin, mistä pidän. Aivan kuten Elcokin tuntuu ajattelevan, minua pitää vähän paradoksaalisesti palstalla juuri se, että täällä kohtaa säännöllisesti paljon tyyppejä, joiden kaveri en halua olla ja joihin en missään nimessä halua tutustua ei-virtuaalisesti.

Spede epäilemättä laskee minut niihin, jotka ovat jumittaneet samassa roolissa koko vuosikymmenen. Itse en kuitenkaan koe niin, varmaan kahdesta syystä. Ensimmäinen on se, että en ole kokenut harteilleni asetettua roolia omakseni koko aikana: itse olen kokenut monessa väännössä roolini olevan palstakonsensuksen ja ideologisen yksituumaisuuden vähän sellainen argumentin vuoksi -haastaminen, ei niinkään oman kantani ajaminen. Tätä ei tietenkään ole sallittu, vaan suuhuni ja päähäni on asetettu erinäisiä rooleja, kantoja ja ideologioita, joita en koe edustavani. Toiseksi, koen sekä oppineeni palstalta tavattomasti että ajatteluni muuttuneen aika perustavanlaatuisesti. Molempiin syynä on varmaan se, että palstalla tulee käsiteltyä kaikkia aiheita maan ja taivaan väliltä (ja välillä ulkopuoleltakin) tavalla, joka ei normaalissa arjessa aina oikein toteudu muualla, ja siis vielä sellaisten henkilöiden kanssa, joiden kaltaisten kanssa en muualla varmaan montaa sanaa vaihtaisi.

KSE-meininkiin en sen sijaan tunne minkäänlaista yhteyttä: ehkä joskus vuosia sitten oli lyhyt aika, jolloin palsta oli vähän integroidummassa roolissa elämässäni ja saatoin miettiä Kitinäjuttuja silloinkin, kun en kuluttanut aikaa koneen ääressä lorvaillen ja töitä vältellen. Nyttemmin en ole aikoihin ottanut palstaa tässä mielessä vakavasti, vaikka keskusteluja arvostankin ja ne minulle tärkeitä ovatkin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos noin keskimäärin viikon välein vuodattelee jonkun nettipalstan merkityksestä elämäänsä, voisi ehkä vetää jotain johtopäätöksiä.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Entä siitä jos joka jumalan keskustelu päättyy KSE:n tuoksuun, palstasalaliittoon ja väärinymmärretyn neron hätähuutoon?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:itse olen kokenut monessa väännössä roolini olevan palstakonsensuksen ja ideologisen yksituumaisuuden vähän sellainen argumentin vuoksi -haastaminen, ei niinkään oman kantani ajaminen.
Harkitsin tän sanomista eilen. Silloin sisäinen sensuuri vielä voitti, mutta tässä tilaisuudessa en voi enää vastustaa kiusausta. IS:n Tuomiojaa käsittelevää pääkirjoitusta lukiessani oivalsin, ettei urpiainen ole Soininvaara, kuten onkin kiistänyt, vaan Tuomioja :shock:

"Syntyy kuva poliitikosta, joka on älyllisin perustein kärkkäämpi arvostelemaan muiden linjaa kuin löytämään omansa."
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:oivalsin, ettei urpiainen ole Soininvaara, kuten onkin kiistänyt, vaan Tuomioja
:shock: :shock:

Palaset loksahtavat paikoilleen!
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:itse olen kokenut monessa väännössä roolini olevan palstakonsensuksen ja ideologisen yksituumaisuuden vähän sellainen argumentin vuoksi -haastaminen, ei niinkään oman kantani ajaminen.
Harkitsin tän sanomista eilen. Silloin sisäinen sensuuri vielä voitti, mutta tässä tilaisuudessa en voi enää vastustaa kiusausta. IS:n Tuomiojaa käsittelevää pääkirjoitusta lukiessani oivalsin, ettei urpiainen ole Soininvaara, kuten onkin kiistänyt, vaan Tuomioja :shock:

"Syntyy kuva poliitikosta, joka on älyllisin perustein kärkkäämpi arvostelemaan muiden linjaa kuin löytämään omansa."
:D Tässä kohtaa kai voisi myöntää, että kyseistä pääkirjoitusta lukiessani sama oivallus tuli kyllä myös minun mieleeni!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: :D Tässä kohtaa kai voisi myöntää, että kyseistä pääkirjoitusta lukiessani sama oivallus tuli kyllä myös minun mieleeni!
Jos näin arvovaltaiselta taholta on päädytty samaan loogiseen johtopäätökseen, niin kyllä sen on pakko olla faktaa.

Hyvin oot kyllä hämänny. Oon aikaisemmin kuvitellut sut paljon nuoremmaksi ja työnkuvankin ihan erilaiseksi. Pukeutuminen on kaiketi niin olennainen osa imagoa, että siinä et ole osannut valehdella.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: Oon aikaisemmin kuvitellut sut paljon nuoremmaksi..
Mä oon luullu vanhemmaksi.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Selittää myös sen, miksi kaikki kitinässä päätetty menee pienellä viiveellä poliitikkojen avauksiksi. Kuka täällä on Stubb, häh?
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:Selittää myös sen, miksi kaikki kitinässä päätetty menee pienellä viiveellä poliitikkojen avauksiksi. Kuka täällä on Stubb, häh?
Tuntuu kuin haluaisit tunnustaa jotain!
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Vastaa Viestiin