Kiviäkin kiinnostaa

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Mikä siinä kokopotassa on sitten niin vastenmielistä?


Sanotaan paremminkin niin päin, että avatava potta on kurko siksi, että sen kanssa on helppo pelata tupakan kanssa, aurinkolasien tai silmälasien kanssa. Se on mukava avata liikennevaloihin pysähtyessä, sen voi avata kun juttelee pikkunopeuksissa kaverin kanssa vieretysten ajaessa, tai muuten vaan ajella taajamassa pikkunopeuksissa. Sitä ei tartte ottaa pois päästä vaikka kiskalla käydessä jne. Syitä on monta. Se on vähän kuin avattava sivuikkuna autossa :P

Mulla on ollut umpipottaa ja avattavaa pottaa. En niiden kokemusten perusteella ostaisi ikinä enää umpikypärää crusingkäyttöön.
Ja onhan ne hinnakkaampia juu, mutta jo 400 eurolla saa hyvän kypärän joka ei suhise.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

masa kirjoitti:Sanotaan paremminkin niin päin, että avatava potta on kurko siksi, että sen kanssa on helppo pelata tupakan kanssa, aurinkolasien tai silmälasien kanssa.

Ei tajuu. Ei mulla oo ollu arskojen kanssa ongelmia umpipotankaan kanssa. Ja luulis nyt, että niin hirveitä nikkiksiä ei olis että pitää pottakin päässä sauhutella.

Sitä ei tartte ottaa pois päästä vaikka kiskalla käydessä jne.

No helvetti, kyllä mä ainakin otan ihan vapaaehtoisesti avopotankin pois päästä silloin kun se vaan on mitenkään mahdollista. Kiskallakäynti on ennemminkin hyvä tekosyy että pääsee ottaa potan hetkeksi pois päästään. :D Eri juttu se ois pyöräilykypärän kanssa, mutta kyllä jo avopottakin on sen verran hiostava että sen mielellään välillä päästään ottaa pois, kun ei siellä päälaen ja takaraivon luona kuitenkaan minkäännäköistä ilmastointia käytännössä ole.

Kaikki toki tyylillään, mutta mun mielestä jos ihan oikeasti motoristiksi halajaa, pitäisi varusteista löytyä vähintään yksi sellainen kypärä, joka kestää törmäyksen johonkin hyttystä massakkaampaan staattiseen esineeseen. Sitten voi olla kakkoskypäränä sellanen jonkin sortin nautiskelupotta, joka on tarkoitettu ajoon jolla ei eksytä juuri taajaman ulkopuolelle tai moottoritielle.

Mulla tollanen kakkospotta tosiaan on, muttei ykköspottaa. Jos tässä tulee pyörä vielä joku päivä hommattua, niin kunnollinen umpipotta on kyllä se ihan ensimmäinen shoppauskohde. Se kun on aika pieni murhe että vaatteet palaa reiteen kiinni kipatessa, jos pää jää sillantolpan koristeeksi.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

^Mulla on ollut sekä avattava että kokonaan umpinainen kypärä, ja voin vannoa, että yhtään avattavaa ei enää tule!!1 Kypärän laadusta en ole ikinä edes ajatellut tinkiä, mutta niin vaan kummasti tuuli suhisee avattavassa potassa.

Mut täähän oli vain naisnäkökulma. :?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Ei tajuu. Ei mulla oo ollu arskojen kanssa ongelmia umpipotankaan kanssa. Ja luulis nyt, että niin hirveitä nikkiksiä ei olis että pitää pottakin päässä sauhutella.


No saahan ne auton avaimetkin kaivettua vasemmalla kädellä farkkujen oikeasta etutaskusta, mutta helpompaa se on tehdä oikealla kädellä.

Sohvakuskit polttelee ajaessaankin, joten joskus siihenkin hommaan on tarpeeksi kova nikkis :D

No helvetti, kyllä mä ainakin otan ihan vapaaehtoisesti avopotankin pois päästä silloin kun se vaan on mitenkään mahdollista. Kiskallakäynti on ennemminkin hyvä tekosyy että pääsee ottaa potan hetkeksi pois päästään.


No varmasti, koska se on niin hankala ettei muuta vaihtoehtoa ole. Otatkos muuten sen potan pois päästäsi Ypäjän keskustaan saapuessa ja liikennevaloissa seisoessasi, kun huikkaat sille suojatietä ylittävälle tyypille et anteeks hei, missä täällä on lähin alko?


pitäisi varusteista löytyä vähintään yksi sellainen kypärä, joka kestää törmäyksen johonkin hyttystä massakkaampaan staattiseen esineeseen. Sitten voi olla kakkoskypäränä sellanen jonkin sortin nautiskelupotta, j


Vielä pitäisi tietää että millä reissulla meinaa kolaroida, niin tietää valita sen oikean potan päähän :D

Bliss kirjoitti: Kypärän laadusta en ole ikinä edes ajatellut tinkiä, mutta niin vaan kummasti tuuli suhisee avattavassa potassa.


Samaa sanoo velipoika. Tosin sillä on se ongelma, ettei se löydä avattavasta potasta oikeasti sopivaa mallia itselleen ja toisekseen noissa 200+ nopeuksissa taatusti suhisee enemmän. Cruiseri / nakupuuhissa sillä ei ole niin väliäkään, koska nopeudet hyvin harvoin ovat sallittuja suurempia, ainakaan kovin pitkää aikaa.

Mut kukin tosiaan tyylillään ja varmasti muoviluotien kanssa noi umpipotat sopii paremmin.

Mene Dave testaamaan ja tee valinta huolella. Kypärästä kun ei kannata tinkiä.

Kuva
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

masa kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:No helvetti, kyllä mä ainakin otan ihan vapaaehtoisesti avopotankin pois päästä silloin kun se vaan on mitenkään mahdollista. Kiskallakäynti on ennemminkin hyvä tekosyy että pääsee ottaa potan hetkeksi pois päästään.

No varmasti, koska se on niin hankala ettei muuta vaihtoehtoa ole. Otatkos muuten sen potan pois päästäsi Ypäjän keskustaan saapuessa ja liikennevaloissa seisoessasi, kun huikkaat sille suojatietä ylittävälle tyypille et anteeks hei, missä täällä on lähin alko?

Öh. Miten nuo asiat ovat muka helpompia suorittaa flippikeulakypärällä kuin avokypärällä? Kyllä mä ainakin pystyn avopotta päässä huikkaamaan kelle tahansa mitä tahansa, eikä tarvitse edes repiä leukoja sijoitaan ennen sitä...
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Öh. Miten nuo asiat ovat muka helpompia suorittaa flippikeulakypärällä kuin avokypärällä? Kyllä mä ainakin pystyn avopotta päässä huikkaamaan kelle tahansa mitä tahansa, eikä tarvitse edes repiä leukoja sijoitaan ennen sitä...


No ne vaan on :D

Mut se siitä. Enää en pottaa hanki, koska koko mopoilupuuha ei enää voisi vähempää kiinnostaa. Tylsää puuhaa moinen touhu.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Haistan farmarivolvouden saapumista samettiverhojen takaa.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Haistan farmarivolvouden saapumista samettiverhojen takaa.


Ei sentään. Preferoin veneilyä shortseissä ja 0.9 promilen humalassa enemmän, kuin hikoilua ajokamoissa ja hulluja volvokuskeja taustapeilissä.

Kuva

Tosin 2 kertaa selkäydinpuudutuksessa olleena ja halvaantumisen tunteen kokeneena, koen veneilyn turvallisempana kuin mopoilun :P
safi

Viesti Kirjoittaja safi »

Ai nyt täällä jo vaatetaankin tulevaa motoristia..hih, hih. ND on kuitenkin vasta aloittamassa ja tuskin tarvitsee mitään muuta kuin peruskamat, joilla pääsee alkuun. Laatukamat maksaa ja ND saattaa huomata, ettei pyörällä pöristely ole hänen hommaansa ja silloin vaatekaapissa on aivan turhaan pölyttymässä hirveä kasa turhaa kaapin täytettä.

Omasta mielestäni ND ei tarvitse mitään muuta, kun yhden umpikypärän kirkkaalla visiirillä. Niitä kannattaa alkaa katsella hintaluokasta 300e ja ylöspäin ja ota sellainen mikä tuntuu omaan päähän sopivalta. Kannattaa sovittaa useampia. Avopotta ei ole järkevä ostos ja meidän oloissa erittäin epämiellyttävä käyttää. Samoin kaatuessa suurinosa iskusta tulee ensimmäisenä leukaan, joka on täysin suojatta ja jälki sitten sen mukaista. Mä en ole itse ainakaan valmis uhraamaan omia kasvojani tyylin takia, enkä ikinä erehdy luulemaan, etten joku kaunis päivä konttaisi tuolla maantiellä joko oman virheen tai jonkun muun töppäyksen seurauksena.

Sitten siihen, vaikka Rukan valmistama gorepuku. Ei tuu kylmä, eikä kuuma, eikä tarvitse sadetta pelätä. Hintaluokka 1000e ylöspäin, mutta laatu on aivan omaa luokkaansa ja suht helppo myydä jos käyttöä ei jossain välissä enää olekkaan. Nahat voi unohtaa, koska ne on työläitä pitää kunnossa ja ajelet ilmeisesti ainoastaan työmatkoja. En ainakaan vielä ole tullut vastaan Rukan gorepukua, joka olisi palanut nahkaan kiinni.

Värit esim. takin olkapäissä ja kypärässä on aina plussaa ja näkyvyys parempi. Itse suosin mustaa ja omalla ajotyylillä voi kyllä vaikuttaa siihen miten sinut nähdään tai ollaan näkemättä liikenteessä.

Sitten vaan kunnon varrelliset kengät. Ilman nauhoja, jotka kuitenkin takertuu jalkatappeihin väärällä hetkellä ja hetkessä huomaat olevasi turvallasi asfaltilla pyörän alla ja tietty ne kunnon nahkaa olevat ajohanskat. Siitä se lähtee.

Naurettavaa huttua väittää jengiltä, että jonkin tietyn pyörän kanssa ei voi pukeutua gorepukuun ja umpikypärään. Järki käteen, mukavuus sekä turvallisuus ennenkaikkea ja vimosella sijalla joku stanan tyyli.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

safi kirjoitti:Järki käteen, mukavuus sekä turvallisuus ennenkaikkea ja vimosella sijalla joku stanan tyyli.


No nimenomaan, ja siksi nahka on mukavampi kuin gore. Tyylin kanssa sillä ei ole tekemistä.
safi

Viesti Kirjoittaja safi »

masa kirjoitti:No nimenomaan, ja siksi nahka on mukavampi kuin gore. Tyylin kanssa sillä ei ole tekemistä.


No kuumia ne on kaikki, kun aurinko porottaa selkään esim. valoissa seistessä. Mut noi uudemman aikaiset goretexit kilpailee käyttömukavuudessa nahkojen kanssa. Kunhan katsoo, et se puku on goretexiä ei mitään edullisempaa höpönlöpöntixtexkangasta, joita nuo halvempia pukuja tekevät valmistajat käyttävät. Niiden mukavuus ei sitten olekkaan enää samaa tasoa.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

safi kirjoitti:No kuumia ne on kaikki, kun aurinko porottaa selkään esim. valoissa seistessä. Mut noi uudemman aikaiset goretexit kilpailee käyttömukavuudessa nahkojen kanssa. Kunhan katsoo, et se puku on goretexiä ei mitään edullisempaa höpönlöpöntixtexkangasta, joita nuo halvempia pukuja tekevät valmistajat käyttävät. Niiden mukavuus ei sitten olekkaan enää samaa tasoa.


Kaikki paljon ajavat motoristit jotka tunnen, käyttävät kalliimpia gorepukuja, etupäässä juuri Rukkaa. Jopa ison Intruderin kuski reilun 5 minuutin työmatkoillaan. Jos nahka olisi pääsääntöisesti parempi, luulisi että edes yksi ajaisi nahkoissa.

Onhan nahkavetimet varmasti äijemmän näköisiä.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti:Kaikki paljon ajavat motoristit jotka tunnen, käyttävät kalliimpia gorepukuja, etupäässä juuri Rukkaa.


Nimenomaan paljon ajavat. Silloin kun ajetaan paljon, pitää olla monikäyttöinen vaatetus. Taajamacruisaluuun ja satunnaisiin päitsin kiertoihin nahka on hyvä vaihtoehto. Moni myös pitää gorea sen vuoksi, että vierastavat nahkaa. Suomalaisella miehellä kun nahkahousut eivät oikein ikinä ole kuuluneet vaatetukseen.

Kyykkymiehet taasen käyttävät lähes aina nahkaa juuri sen vuoksi, että kaatuessa se suojaa paremmin kuin gore. Velipoikakin vaihtoi viimekesänä gorensa nahka-asuun ja kehui sen maasta taivaaseen. Testilenkkinä oli silloin Helsinki-Kroatia-Helsinki.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

masa kirjoitti:Kyykkymiehet taasen käyttävät lähes aina nahkaa juuri sen vuoksi, että kaatuessa se suojaa paremmin kuin gore. Velipoikakin vaihtoi viimekesänä gorensa nahka-asuun ja kehui sen maasta taivaaseen. Testilenkkinä oli silloin Helsinki-Kroatia-Helsinki.


Suojaahan se juu. Tosin ilmeisesti Cordura/Kevlar -vahvistetut gorepuvut ei juurikaan enää häviä suojaavuudessakaan. Born to be mild -mies vois ostaa sellasen airbageilla varustetun niin vaimo antais sen joskus ajaakin :D
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:Suojaahan se juu. Tosin ilmeisesti Cordura/Kevlar -vahvistetut gorepuvut ei juurikaan enää häviä suojaavuudessakaan. Born to be mild -mies vois ostaa sellasen airbageilla varustetun niin vaimo antais sen joskus ajaakin :D


No hit airia olen pohtinut.

Aloitan motoristiharrastuksen oikeaoppisesti vaatetusta pohtimalla.

Todellinen syy koko hommaan on se, että olen etsinyt syytä pukeutua nahkahousuihin.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti:Suojaahan se juu. Tosin ilmeisesti Cordura/Kevlar -vahvistetut gorepuvut ei juurikaan enää häviä suojaavuudessakaan.


Ratapäiviltä oli kuulunut tietoa, että kaatuessa pruukaavat sulamaan kuskin nahkaan kiinni. Tiedä sit.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Todellinen syy koko hommaan on se, että olen etsinyt syytä pukeutua nahkahousuihin.


Sitä varten ei tarvitse kuin natsiporno-orgiamiitin.

Äyh. Ei tää keskustelu auta pyöräkuumeeseen yhtään. Eiks yks tuliterä ajoneuvo per kevät ole tarpeeksi? Varsinkin kun saa lainaksi pyörää koska haluaa.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti:Varsinkin kun saa lainaksi pyörää koska haluaa.



Mäkin saisin niin paljon kuin huvittaa ja vielä tuliterää, muistaakseni markkinoiden kovinta kyykkyä. Ei vaan kiinnosta moinen puuha, eikä varsinkaan mikään muovikuugeli :D
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

masa kirjoitti:
Tix kirjoitti:Varsinkin kun saa lainaksi pyörää koska haluaa.


Mäkin saisin niin paljon kuin huvittaa ja vielä tuliterää, muistaakseni markkinoiden kovinta kyykkyä. Ei vaan kiinnosta moinen puuha, eikä varsinkaan mikään muovikuugeli :D


Mulla se on lähinnä kehtaamiskysymys, ei kiinnostuskysymys. Ja jotenkin toisen pyörän lainaaminen on kynnyksen takana, vaikka itse ajaminen polttelee. Tulee siipeilijäolo ja jos jotain sattuu toisen pyörällä ja kamoilla, se on tosi nolo paikka.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Tix kirjoitti:Edelleen, jos et ole isolla pyörällä ajanut lainkaan, suositan pientä ajo-opetusta alkuun. Muuten et välttämättä selviä vuokraamon pihasta kotiin asti ehjänä. Mutta omapa on nahkasi.


Höpön vitun löpön. Eihän tässä voi edes sukelluslomaa viettää ilman että palstalla lisäännytään villisti ja annetaan kakkeja neuvoja. Mitäköhän jurristimme tästäkin aiheesta ymmärtää?

Dave: Osta tehokkain, isotilavuuksisin ja kyrväkkäin laite, minkä voit kuvitella. Sitten lisäät 20% ja teet kaupat. Ostin ensimmäiseksi pyöräkseni 100-heppaisen muoviluodin enkä katunut ostostani - mitä nyt tehon puute alkoi vituttamaan juhannuksen tienoilla. Toki kuljettajantaitoni olivat rajalliset, mutta ajamalla oppii. Pyörien alavääntö ei ole järin kummoinen oli kyseessä käytännössä mikä vaan laite.

Dave on liian järkevä, liian pihi, liian vanha ja liian konventionaalinen ajaakseen hulluja ylinopeuksia tai hakeakseen rajojaan. Daven mahdollinen pyöräonnettomuus mitä todennäköisimmin ei tule johtumaan liiasta nopeudesta vaan hallintavirheestä (jarrutusvirhe ja kaatuminen; suistuminen tai itseaiheutettu törmäys johonkin) tai päälleajosta.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti:jos jotain sattuu toisen pyörällä ja kamoilla, se on tosi nolo paikka.


No sehän se. Mulla on melkein tuliterä noin 17 keuron paatti, jota olen tasan yhdelle kaverille lainannut viimeks viikko sitten. Se on semmonen jannu et siihen voi kämmäämismaksuasioissa luottaa 100 pinnaa, mut ei kyllä muille uskalla lainata. Toiselle kaverille näet kävi paska säkä kun lainasi. Meni koko peräprutkun perä paskaksi kun lainaaja veti sen kiville ja vielä väitti ettei varmana ole ajanut kiveen! Siinähän ite sitten makseli koneensa :evil:
Viimeksi muokannut masa, 08.05.2008 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Köyhät lainaa.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

[quote="safi"][/quote]

Joo. Gorevehkeet varmaan olisivat käytännöllisemmät, mutta nahka on a) turvallisempi ja b) asiallisempi. Jalat edellä ajettaviin laitteisiin goret varmaan sopivat, mutta kädet edellä ajettaviin laitteisiin eivät missään tapauksessa, koska gore lepattaa kovissa nopeuksissa vaikka istuisi kuinka hyvin. Jollet aja pitkiä matkoja (viikonloppureissuja tms) eli voit halutessasi välttää sateen niin ehdottomasti nahkat. Älä säästä kamoissa. Jos haluat säästää niin osta ennemmin hyvät käytetyt kuin halvat uudet. Minä olen sitä mieltä, että tyylikkyys ja turvallisuus ajavat kevyesti käytännöllisyyden ohi.

Jos joku on sitä mieltä, että gorepuvut ovat yhtä turvallisia kuin nahkat niin uskon siinä vaiheessa, kun Mika Kallio alkaa kisaamaan goreissa.

Umpikypärä ehdottomasti. Avattavan leukaosan kypärät näyttävät totaali-idioottimaisilta. Avopottaa/avattavaa en käyttäisi, koska se ei ole turvallinen - siinä menee äkkiä kalliilla rahalla operoitu leuka uuteen kuosiin.

Saappaista olen samaa mieltä kuin safi: älä aja nauhakengissä koskaan, jollet halua todella nöyryyttäviä liikennevalolippoja.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Köyhät lainaa.


Lainaa mulle musseas? Meen vetään käkkärikäännöksiä sivan parkkikselle?

Lainaaminen on fair deal. Minä lainaan kaverille venettä, ja kaveri lainaa mulle pakettiautoansa, firmansa tiloja ja puuntyöstökoneitaan.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

elco kirjoitti:Höpön vitun löpön. Eihän tässä voi edes sukelluslomaa viettää ilman että palstalla lisäännytään villisti ja annetaan kakkeja neuvoja. Mitäköhän jurristimme tästäkin aiheesta ymmärtää?


Sen verran, että olen nähnyt läheltä yhden keski-iänkriisissä moottoripyörän hankkineen perheenisän kohtalon. Millään 50-kuutioista isommalla on ihan turha lähteä liikenteeseen jos kaikki opit kaksipyöriäisistä on fillaritasolla.
Vastaa Viestiin