Hitto näitä hintoja, ketju
Hitto näitä hintoja, ketju
Alkuviitteeksi:
Inflaatio 3,9%
Mitä merkkejä olette itse huomanneet inflaatiosta tai hinnoista joita kukaan ei olisi markka-aikana pulittanut?
Esimerkkejä:
Ulkoilutakki 320 euroa (1920 markkaa, myönnän maksaneeni puolet tuosta)
"Loistolukaali" Hki Kallio 17m2. 103 000 euroa (600 000mk)
Bensiini 1,4 euroa (8,40 mk)
Diesel 1,2 euroa (7,10 mk)
Inflaatio 3,9%
Mitä merkkejä olette itse huomanneet inflaatiosta tai hinnoista joita kukaan ei olisi markka-aikana pulittanut?
Esimerkkejä:
Ulkoilutakki 320 euroa (1920 markkaa, myönnän maksaneeni puolet tuosta)
"Loistolukaali" Hki Kallio 17m2. 103 000 euroa (600 000mk)
Bensiini 1,4 euroa (8,40 mk)
Diesel 1,2 euroa (7,10 mk)
Came here for school, graduated to the high life
exPertti kirjoitti:Bliss kirjoitti:exPertti kirjoitti:Autoista puheenollen, katsastus OBD-mittauksella 79 euroa (473 markkaa).
Mulla oli tallessa kuitti h-auton katsastuksesta vuodelta 1998. 80 markkaa.
Muutoskatsastus vai oliko katsastusinssi kiukkuinen eksäsi?
Ei osunut kumpikaan vaihtoehto.
Mutta niinq kuusinkertaistunut hinta kymmenessä vuodessa.
Yleisenä kommenttina hintojen nousuun täytyy sanoa, että kun hetken ajattelee näitä tavaroitten hintoja tajuaa miksi kannattaa pystyttää uusia ostosparatiiseja sinne tänne. Katteet ovat niin uskomattoman suuret.
Taalan halpeneminen ei mielestäni taas ole näkynyt missään. Vai oletteko huomanneet?
Taalan halpeneminen ei mielestäni taas ole näkynyt missään. Vai oletteko huomanneet?
Came here for school, graduated to the high life
Bliss kirjoitti:70-80-luvun vaihteen ajokuntoinen, jopa katsastettu autonräppänä - 500 mk, nykyään summa sama, mutta euroja.
Autot ovat reaalisesti halvempia, kuin koskaan sen jälkeen, kun autovero tuli voimaan (eli 50 vuotta sitten). Saattavat olla reaalisesti halvempia kuin ennen autoveroakaan. Autojen reaalihinta on pudonnut 2000-luvulla lähes 20% (autoveroa on alennettu kaksi kertaa).
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 14.04.2008 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Haemaeraemies
- Kitisijä
- Viestit: 3484
- Liittynyt: 14.08.2005 18:34
exPertti kirjoitti:Taalan halpeneminen ei mielestäni taas ole näkynyt missään. Vai oletteko huomanneet?
Joo, se tuntuu hyvin verkkokaupoissa jotka toimii dollareilla. Mutta eihän se tänne pohjolan perälle kauppoihin vaikuta, kun joku taho kuiteskin rohmuaa säästön taskuunsa ennekuin se kerkeää näkyä kuluttajalle hinnoissa.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
NuoriDaavid kirjoitti:No kun katteet on noin kauheat, niin toki pistätte oman firman pystyyn, ja otatte tyhmiltä rahat pois, eiks niin?
Perttikin rykäisee oman nakkikioskin pystyyn!
Olen kyllä harkinnut, mutta en nakkikioskia.
Toisaalta ehkä olisi pitänyt mieluummin perustaa "mobiilielämyksiä älypuhelinalustoille tuottava" firma 1999 ja myydä 2000. Jos nyt kerran tyhmiltä rahoja pois halutaan.
Came here for school, graduated to the high life
Tix kirjoitti:Eihän viime työmarkkinakierroksen korotusrumban jälkeen pitäisi olla mikään ihme, että hinnat nousevat. Kun palkat nousevat, hinnat seuraavat perässä. Katteet ovat aika vakiota, paitsi rakennusteollisuudessa jossa mennään nyt hillittömillä katteilla.
Tätä jeesustelin silloin Tehy-ketjussa. Hullut palkankorotukset keskivertoaloille tarkoittavat rahan ulosmittausta kaupan kassalla.
Ja juuri kun olin saanut kouluttautumisella palkkatasoni siedettäväksi. No, onneksi se nousee lisää.
Came here for school, graduated to the high life
NuoriDaavid kirjoitti:Bliss kirjoitti:70-80-luvun vaihteen ajokuntoinen, jopa katsastettu autonräppänä - 500 mk, nykyään summa sama, mutta euroja.
Autot ovat reaalisesti halvempia, kuin koskaan sen jälkeen, kun autovero tuli voimaan (eli 50 vuotta sitten). Saattavat olla reaalisesti halvempia kuin ennen autoveroakaan. Autojen reaalihinta on pudonnut 2000-luvulla lähes 20% (autoveroa on alennettu kaksi kertaa).
Ymmärsitkö sä nyt ihan täysin mitä mä tuohon kirjoitin?
Bliss kirjoitti:NuoriDaavid kirjoitti:Bliss kirjoitti:70-80-luvun vaihteen ajokuntoinen, jopa katsastettu autonräppänä - 500 mk, nykyään summa sama, mutta euroja.
Autot ovat reaalisesti halvempia, kuin koskaan sen jälkeen, kun autovero tuli voimaan (eli 50 vuotta sitten). Saattavat olla reaalisesti halvempia kuin ennen autoveroakaan. Autojen reaalihinta on pudonnut 2000-luvulla lähes 20% (autoveroa on alennettu kaksi kertaa).
Ymmärsitkö sä nyt ihan täysin mitä mä tuohon kirjoitin?
Mä ymmärsin, että sä väität, että samanlainen auto maksaa nyt 6 kertaa enemmän kuin markka-aikaan? Ymmärsinkö väärin?
Mutta ainakaan Tekniikan Maailman julkaisemien tilastojen mukaan se ei pidä paikkaansa. Ulkomuistista siteeraan tilastoa siten, että uusien ja käytettyjen hinta on reaalisesti tippunut 2000-luvulla lähes 20%.
2000-luvulla on tehty kaksi autoverouudistusta, jotka ovat tiputtaneet uusien autojen hintaa lähes 20% ja lainmuutoksella on kevennetty ulkomailta tuotavien autojen verotusta. Nämä ovat johtaneet myös käytettyjen autojen reaalihintojen alenemiseen.
NuoriDaavid kirjoitti:Mutta ainakaan Tekniikan Maailman julkaisemien tilastojen mukaan se ei pidä paikkaansa.
Just.
Mutta ihan oma tutkimus kertoo muuta.
Autonräppänät, joista joutui maksamaan sen 500mk, ovat nykyään hinnoissa ALKAEN 500 euroa ----> pariin tonniinkin asti.
Tekniikan Maailman tilastot voi tunkea vaikka sinne hanuriosastolle.
Seuraavalla kerralla pitää muistaa vedota siihen, että kun TM kerran sanoo toista, tää romu EI VOI olla tossa hinnassa...
NuoriDaavid kirjoitti:Mä ymmärsin, että sä väität, että samanlainen auto maksaa nyt 6 kertaa enemmän kuin markka-aikaan? Ymmärsinkö väärin?
Ei kun bliss väittää, että hinnat alkaen -auto maksaa nykyään 500 euroa, kun ennen vanhaan siitä kehdattiin kiskoa vain 500 markkaa.
Came here for school, graduated to the high life
Bliss kirjoitti:NuoriDaavid kirjoitti:Mutta ainakaan Tekniikan Maailman julkaisemien tilastojen mukaan se ei pidä paikkaansa.
Just.
Mutta ihan oma tutkimus kertoo muuta.
Autonräppänät, joista joutui maksamaan sen 500mk, ovat nykyään hinnoissa ALKAEN 500 euroa ----> pariin tonniinkin asti.
Tekniikan Maailman tilastot voi tunkea vaikka sinne hanuriosastolle.
Seuraavalla kerralla pitää muistaa vedota siihen, että kun TM kerran sanoo toista, tää romu EI VOI olla tossa hinnassa...
Kaikella kunnioituksella, uskon mieluummin Tekniikan Maailman tilastoja, jotka on koottu laajalla otoksella.
Toki tilastossa ei aivan kaikkien vanhimpia jobbareiden romuja ehkä ole, mutta muistan, että juuri vanhimpien reaalihinnat ovat pudonneet eniten. Vanhimmat tilastossa olleet taisivat olla 9 vuotta.
Ps. Ymmärsinkö oikein, mitä kirjoitit?
PPs. TM:n tilastossa ei varmaankaan tosiaan ole aivan näitä romuautokauppiaita. Niiden hintojen muutoksesta en osaa sanoa. Toisaalta tuntuu oudolta, miten hinta olisi voinut kuusinkertaistua.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 14.04.2008 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chap kirjoitti:Vanhojen autojen osalta näkyy näköjään samaa keskustelu kun hintojen nousun suhteen muutenkin. Eihän inflaatio oo voinut olla keskimäärin 2 % vuodessa kun markka-aikaan kahvin ja pullan sai 1,50 markalla ja nyt Robert's coffeessa joutuu pulittamaan 3 euroa pelkästä lattesta.
Sinusta inflaation mittaamiseen käytetyt instrumentit eivät ole tietoisesti valittuja? Eli niitä ei ole valittu saadakseen näyttämään luvut pieniltä vaan halutaan realistisesti kuvata kuluttajan inflaatiota?
Ehkä keskustelu kahvin ja pullan hinnasta ei inflaatiomielessä ole mielekästä, mutta oireita selkeästä hinnoittelumuutoksesta ne ovat.
Monissa paikkaa markka on muuttunut jos ei ihan euroksi niin ainakin puoleksi euroksi.
Came here for school, graduated to the high life