Mitä teillä Tänään syödään?

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Kalan makuun vaikuttaa huomattavasti kalastuspaikan kunto, eli jostan ällölätäköstä ongittu särki jää ihan perustellustikin syömättä, puhtaasta vedestä ongittuna se on ihan mainio ruokakala. Tällä lienee vaikutus näihin paikkauntakohtaisiin arvostuseroihinkin. Itse kun olen osapuilleen kasvanut Päijänteestä nostetulla taimenella, on ollut melkoinen kynnys siirtyä kirjoloheen tai meriloheen, jota useimmiten on kalatiskissä tarjolla. Savustettuna se menee, muuten maistuu mielestäni vain rasvalle. Ravintolassa en koskaan tilaa lohta.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^^ olen joskus syöttänyt karitsoja tuttipullolla. En pystyisi.




Mäkin olen monesti silittänyt mirriä. Syön silti sitä suurella antaumuksella.


Mä olen monesti kuristanut kanaa. En kuitenkaan ole syönyt sitä. Eiku..
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

MrM kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Me ajattelevat ja pystyvät kannetaan, muiden ei tartte. SIitä tulee kato hyvä fiilis ihan itselle.

Mahtaa tuntua esimerkilliseltä ostaa moraalinsa!


Mä aina klikkaan fb:ssa kaikkia hyvien asioiden linkkejä! Tulee halvemmaksi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
MrM kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Silloin ei kai sitten ole syytä tuntea hirveästi sitä huonoa omaatuntoakaan.

Ymmärsinkö oikein, että huonon omantunnon tunteminen on mielestäsi jonkinlainen valintakysymys?

Ei, kyllä mä hain takaa jotain sellaista, että vaikka jokin teko itsessään saattaisi olla moraalisesti arveluttava (ja sellainen, joka on omiaan aiheuttamaan ei-paatuneelle tekijälle huonoa omaatuntoa), esim. kanojen tehotuotannon tukeminen kulutusvalinnoillaan, niin tietyssä kontekstissa samainen teko voi kuitenkin olla all-things-considered-perusteltu valinta. Jos tällaisen punninnan on faktat tietäen tehnyt, ja katsonut ratkaisun kiistattomista huonoista puolistaan huolimatta (moraalisesti) perustelluksi, niin luulisi tämän harkitun punninnan omantunnontuskia helpottavan. Mielestäni jotenkin myös vastuullisemmalla ja arvostettavammalla tavalla kuin se, jos omantunnon äänen vaimentaminen perustuu sille, että sulkee silmänsä faktoilta.


Ideaalitilanteessa tietysti noin, mutta jos tilanne Manalan sanoin on, että "lanttu leikkaa jo muutenkin kiinni", niin silloin tällaiset kysymykset voi jättää pohtimatta. Olen Manalan kanssa samaa mieltä siitä, että kaikilla ei ole sitä ylellisyyttä, että voisivat pohtia kuolleiden kanojen aiempaa onnellisuutta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Ei, kyllä mä hain takaa jotain sellaista, että vaikka jokin teko itsessään saattaisi olla moraalisesti arveluttava (ja sellainen, joka on omiaan aiheuttamaan ei-paatuneelle tekijälle huonoa omaatuntoa), esim. kanojen tehotuotannon tukeminen kulutusvalinnoillaan, niin tietyssä kontekstissa samainen teko voi kuitenkin olla all-things-considered-perusteltu valinta. Jos tällaisen punninnan on faktat tietäen tehnyt, ja katsonut ratkaisun kiistattomista huonoista puolistaan huolimatta (moraalisesti) perustelluksi, niin luulisi tämän harkitun punninnan omantunnontuskia helpottavan. Mielestäni jotenkin myös vastuullisemmalla ja arvostettavammalla tavalla kuin se, jos omantunnon äänen vaimentaminen perustuu sille, että sulkee silmänsä faktoilta.

Ideaalitilanteessa tietysti noin, mutta jos tilanne Manalan sanoin on, että "lanttu leikkaa jo muutenkin kiinni", niin silloin tällaiset kysymykset voi jättää pohtimatta. Olen Manalan kanssa samaa mieltä siitä, että kaikilla ei ole sitä ylellisyyttä, että voisivat pohtia kuolleiden kanojen aiempaa onnellisuutta.

Mun mielestä Manala sanoo, että ei kannata rasittaa itseään liialla tiedolla, koska joskus sen tiedon käsittely voi olla liian raskasta. Mä taas sanon, että oikeastaan aina mieluummin tietoa kuin tiedottomuutta, mutta joskus (esim silloin kun lanttu leikkaa jo muutenkin kiinni) rationaalinen kanta on priorisoida muut asiat niin paljon kanojen hyvinvoinnista huolehtimista korkeammalle, että kuolleiden kanojen aiemman onnellisuuden pohtimisen voi hyvin siirtää hamaan tulevaisuuteen, jolloin lanttu on toivottavasti paremmassa iskussa. Edelleen, mä en sano, että kaikkien pitäisi kaikissa tilanteissa kantaa huolta kanoista, mutta en silti missään nimessä allekirjoita Manalan eksplisiittisesti suosittelemaa tiedosta pidättäytymistä. Enemmän tietoa, ja asiat tärkeysjärjestykseen kun resurssit ovat niukat. Muutenhan sitä on vain tuuliajolla, mikä nyt ei sekään tee lantulle hyvää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja MrM »

Vaikutanko oikeasti ihmiseltä, joka on uuden oppimista ja asioiden tiedostamista ja ymmärtämistä vastaan?

Dave oli nyt rattailla. Sun perustelusi ja kuvitelmasi urpsu kuulostavat vähintään oudoilta. Ei jokainen tunteva ihminen voi nyt vaan ottaa kaikkea maailmantuskaa prosessoitavakseen ja analysoitavakseen ihan kaikissa elämäntilanteissa.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

MrM kirjoitti:Vaikutanko oikeasti ihmiseltä, joka on uuden oppimista ja asioiden tiedostamista ja ymmärtämistä vastaan?

Et. Siksi se lausuntosi, josta olen tässä keskustellut, olikin minusta niin outo, että ilmaisin jyrkän erimielisyyteni. En ole tässä ketjussa (vielä) intoutunut keskustelemaan koko persoonastasi, vaan vain tuosta yhdesta lausumasta.

MrM kirjoitti:Sun perustelusi ja kuvitelmasi urpsu kuulostavat vähintään oudoilta. Ei jokainen tunteva ihminen voi nyt vaan ottaa kaikkea maailmantuskaa prosessoitavakseen ja analysoitavakseen ihan kaikissa elämäntilanteissa.

Tarkoitatko näitä:
urpiainen kirjoitti:En mä kuitenkaan nyt oikeastaan vaatinut ketään elämään tavallani tai edes tuntemaan huonoa omaatuntoa, vaan vain ottamaan punaisen pillerin sinisen sijaan. Tai siis minusta enemmän tietoa vähemmän sijaan.

Mä taas sanon, että oikeastaan aina mieluummin tietoa kuin tiedottomuutta, mutta joskus (esim silloin kun lanttu leikkaa jo muutenkin kiinni) rationaalinen kanta on priorisoida muut asiat niin paljon kanojen hyvinvoinnista huolehtimista korkeammalle, että kuolleiden kanojen aiemman onnellisuuden pohtimisen voi hyvin siirtää hamaan tulevaisuuteen, jolloin lanttu on toivottavasti paremmassa iskussa.

Edelleen, mä en sano, että kaikkien pitäisi kaikissa tilanteissa kantaa huolta kanoista, mutta en silti missään nimessä allekirjoita Manalan eksplisiittisesti suosittelemaa tiedosta pidättäytymistä. Enemmän tietoa, ja asiat tärkeysjärjestykseen kun resurssit ovat niukat.

Mun mielestä tämän tarkentamasi uusi kanta (Ei jokainen tunteva ihminen voi nyt vaan ottaa kaikkea maailmantuskaa prosessoitavakseen ja analysoitavakseen ihan kaikissa elämäntilanteissa) on aika lähellä sitä, mitä mä olen koko ajan sanonut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja MrM »

urpiainen kirjoitti:Mun mielestä tämän tarkentamasi uusi kanta (Ei jokainen tunteva ihminen voi nyt vaan ottaa kaikkea maailmantuskaa prosessoitavakseen ja analysoitavakseen ihan kaikissa elämäntilanteissa) on aika lähellä sitä, mitä mä olen koko ajan sanonut.

Siksi onkin vähän vaikea ymmärtää, että mistä sä oikeastaan olet eri mieltä.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

MrM kirjoitti:Siksi onkin vähän vaikea ymmärtää, että mistä sä oikeastaan olet eri mieltä.

No, ehkä erimielisyyttä ei sitten tosiaan olekaan paljoa erilaisten muotoilujen takana. Ydin oli kuitenkin kai tässä:
MrM kirjoitti:Miksi te hyvät ihmiset haluatte täyttää päänne kaikilla kauhutarinoilla lihantuotannosta? Vähemmän tietoa, vähemmän tuskaa.

urpiainen kirjoitti:en missään nimessä allekirjoita Manalan eksplisiittisesti suosittelemaa tiedosta pidättäytymistä. Enemmän tietoa, ja asiat tärkeysjärjestykseen kun resurssit ovat niukat.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^Tässä ehkä jossain määrin tulee esille se ilmiö, että et Urpsu aina oikein muista, että et ole yliopiston kielifilosofian kurssilla, vaan keskustelet oikeiden ihmisten oikeista ongelmista. Eo. ei ollut moite vaan väite.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:^Tässä ehkä jossain määrin tulee esille se ilmiö, että et Urpsu aina oikein muista, että et ole yliopiston kielifilosofian kurssilla, vaan keskustelet oikeiden ihmisten oikeista ongelmista. Eo. ei ollut moite vaan väite.

urpiainen kirjoitti:"pedant: a person who prefers his statements to be true."
- Bertrand Russell
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Jatkakaa!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Työmaaruokalassa: salaatteja ja evakkopaistia. Välipalaksi mukaan lähti aplari.
Illalla ilmeisesti raejuustoa, kanaa, kurkkua, tomaatteja ja pari appelsiinia.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Fiona
Elämätön Kitisijä
Viestit: 342
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja Fiona »

Luomu viljapihvejä porkkanaraasteella. Yllättävän hyviä.
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 12:29

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

exPertti kirjoitti:Ahveniako hän pelkästään toi? Olen pitänyt aikamoisena roskakalana sitä kunnes maistoin pöntössä kunnolla savustettua ahventa.


Savustettu ahven on kaikista kalaruuista mun ehdoton lemppari. Ainut vaan ne ruodot.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kotitekoista hernekeittoa keittelin huomiseksi ja varmaan perjantaiksikin. Ekaa kertaa tuollain "oikeaoppisesti"; että laitoin lihamöykyn raakana sekaan ja kypsytin siellä. Aiemmin olen lisännyt kypsän lihan valmiiseen keittoon.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Tuuppasin kattilaan mm. pihvinaudan (??) jauhelihaa, salottisipulia, herkkusieniä, parsakaalia, sokeriherneitä, tomaattikastiketta ja -pyrettä, lihalientä ja gluteenitonta pastaa. Hyvä niistä tulee.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja MrM »

Vesper kirjoitti:pihvinaudan (??) jauhelihaa

Näyttää tältä:

Kuva
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tein purilaisen, ei napakymppionnistuminen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Karitsan ribsit saa jäädä huomiseen, nyt vuohenjuustosalaattia. Lounaaksi söin laskiaispullan mansikkahillolla.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Aika tuhti aamupala kymmenen aikoihin. Seuraavaksi kohta illemmalla appelsiini.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja huima »

Kokonaisena paistettu siika ja sienikeittoa alkupalana. Ihan jeppiskamaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Lounaaksi avokadopastaa, päivälliseksi sitruuna-fenkolirisottoa. Harmi, ettei aina arkena ehdi.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Ajattelin tehdä heppalasagnea, kun on nyt niin trendikäs ruoka. Mun heppa on tosin suomalaista eikä romanialaista.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mitä teillä Tänään syödään?

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ ei kuulosta autenttiselta jos sitä ei ole tehty Luxemburgissa, kuten mikä tahansa ruåtsalainen ruoka.
Came here for school, graduated to the high life
Vastaa Viestiin