Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Imagine going over a speed bump that feels just like the rest of the road - that's what the Bumpfree Speedbump is designed to do.
It's supposed to be almost unnoticeable for road users who are travelling at the correct speed, while also reminding drivers to slow if they're travelling too fast, by feeling like a normal speedbump.
http://smh.drive.com.au/motor-news/the- ... -ohgd.html
It's supposed to be almost unnoticeable for road users who are travelling at the correct speed, while also reminding drivers to slow if they're travelling too fast, by feeling like a normal speedbump.
http://smh.drive.com.au/motor-news/the- ... -ohgd.html
Hyöhän ovat keksineet ikiliikkujan! Propelli pyörittää ilmaa, mutta toisaalta ilma pyörittääkin propellia! Vaikuttaa itse asiassa erittäin vaaralliselta. Propelli kun todennäköisesti vain jatkaa kiihtymistään kunnes lavan ympärillä olevat löylyhiukkaset alkavat muodostamaan pienen pieniä mustia aukkoja josta seuraa ensin kiuaskivien imeminen suureksi mustaksi ytimeksi, jonka jälkeen se imee kaiken itseensä yhä kiihtyvällä vauhdilla. Tuomiopäivän vehje, saatana sentään!
Laser- ja LED-tekniikkaa valonlähteenään käyttävä videoprojektori Casiolta. Vaan on kyllä melkoisen power-hungry vehje tuokin. Mikähän tuossa noin paljon virtaa syö?
- Teraslilja_m
- Kitisijä
- Viestit: 1177
- Liittynyt: 30.10.2005 15:31
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
High-tech versio ja Low-tech versio valaistukseen:
High-tech: Sundolier Robot Pumps Sunlight Indoors for Powerful Daylighting
Low-tech:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_zMAWztZ6TI[/youtube]
High-tech: Sundolier Robot Pumps Sunlight Indoors for Powerful Daylighting
Low-tech:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_zMAWztZ6TI[/youtube]
Life is complex, it has real and imaginary parts.
The TV maker also says wearing its 3-D glasses in normal situations, when you're not watching 3-D TV, "may be physically harmful to you and may weaken your eyesight."
Ei ole hyvä tämä. http://scitech.blogs.cnn.com/2010/04/15 ... tv/?hpt=T2
Ei ole hyvä tämä. http://scitech.blogs.cnn.com/2010/04/15 ... tv/?hpt=T2
Hiiri siirtyi 3D-aikaan
Peleissä perinteinen hiiri on trimmattunakin aika kömpelö ohjain. Myös webbiin on tullut Google Mapsin katunäkymien kaltaisia palveluita, joiden ohjaaminen vaatisi jotain intuitiivisempaa.
Englantilainen suunnittelutalo Cambridge Consultants vastaa näihin toiveisiin. Yritys on esitellyt hiirikonseptin, jossa ohjain tottelee kaikkien sormien painalluksia, pinnan painalluksia ja vastaa laitteen liikutteluun.
Cambridge Consultants esitteli ensimmäisen polven Suma-konseptinsa jo viime vuoden lopulla. Tuolloin kyse oli pallosta, jota puristelemalla voitiin ohjata tietokonepelejä. Liikkeisiin ohjain vastasi tuolloin mems-anturien avulla.
Yhtiön suunnittelijoiden mukaan kuluttajat ovat nyt tottuneet kosketuksella ja eleillä ohjaamiseen. Nämä menetelmät eivät kuitenkaan hyödynnä täysin käsiemme joustavuutta tai ohjauskykyä. Seuraavan polven 3D-ohjaimista onkin tulossa paljon nykyistä luovempia.
Cambridge Consultantsin mukaan kolmiulotteinen "Suma-nahka" voidaan toteuttaa mille tahansa pinnalle ja minkä muotoisena tahansa hiiristä pelien tikkuohjaimiin. Pinnan anturiverkko voidaan räätälöidä sovelluksen mukaisesti halutulla resoluutiolla. Myös aktiivisten alueiden kokoa ja muotoa sekä tarvittavan painalluksen voimaa voidaan säätää.
"Suma-nahan" voi istuttaa laitteiden päälle vain yhden dollarin kustannuksin. Cambridge Consultants esittelee keksintöään tällä viikolla Bostonissa Innovation 2010 -konferenssissa.
lähde: Prosessori
Sähkö-Corolla suomesta
Mitenköhän tuossa käy? Toivotan onnea. Ihmetyttää vain, miten suomalaiset harrastajat pystyisivät tekemään sähköauton, jonka suorituskyky-hinta suhde olisi isoja autonvalmistajia parempi.
Mitenköhän tuossa käy? Toivotan onnea. Ihmetyttää vain, miten suomalaiset harrastajat pystyisivät tekemään sähköauton, jonka suorituskyky-hinta suhde olisi isoja autonvalmistajia parempi.
Jotenkin tuo bjisnesmalli on kanssa ehkä vähän vaiheessa: miksi niistä corolloista pitää ensin poistaa polttomoottori? Eikö kannattaisi leikata diili Toyotan kanssa esim. 10000 moottorittoman corollan hankkimisesta näin alkuun - tai jos tekniikka ja modulaarisuus on täysin mullistavaa niin eikun myydä koko konsepti Toyotalle miljardilla.NuoriD kirjoitti:
Mitenköhän tuossa käy? Toivotan onnea. Ihmetyttää vain, miten suomalaiset harrastajat pystyisivät tekemään sähköauton, jonka suorituskyky-hinta suhde olisi isoja autonvalmistajia parempi.
Tuossahan on ideana hankkia käytettyjä Corolloja esim. Saksasta ja sitten vaihtaa niihin sähkömoottori. Periaatteessa ok, mutta homma kaatunee johonkin tai kaikkiin näistä:
1)Sitovia tilauksia ei saada riittävästi
2)Tarjouksia konvertoinneista ei saada kohtuuhintaan
3)Suorituskyky ja hinta ei vastaa luvattua
Kustannuslaskelma on seuraava:
Runko 10 000 € + akut 12 000 € + moottori ja ohjain 3000 € + muu sähkö 1500 € + työt 1500 € - polttomoottoriauton myydyt osat 500 € = 27 500 €
Eli käytetty Toyota trokataan suomeen 10 000:lla. Mutta mikä mahtaa olla Toyotan tehdashinta ilman moottoria? Tuskin tuon enempää (Stetson-Harrison veikkaus). Eli miksi Toyota ei jo nyt myy hintaan 27 500 toimivaa sähköautoa. Joku tässä mättää.
1)Sitovia tilauksia ei saada riittävästi
2)Tarjouksia konvertoinneista ei saada kohtuuhintaan
3)Suorituskyky ja hinta ei vastaa luvattua
Kustannuslaskelma on seuraava:
Runko 10 000 € + akut 12 000 € + moottori ja ohjain 3000 € + muu sähkö 1500 € + työt 1500 € - polttomoottoriauton myydyt osat 500 € = 27 500 €
Eli käytetty Toyota trokataan suomeen 10 000:lla. Mutta mikä mahtaa olla Toyotan tehdashinta ilman moottoria? Tuskin tuon enempää (Stetson-Harrison veikkaus). Eli miksi Toyota ei jo nyt myy hintaan 27 500 toimivaa sähköautoa. Joku tässä mättää.
Kuitenkin 150:n toimintasäteellä toimia sähköautoja on tulossa markkinoille kalliimpaan hintaan perinteisiltä toimijoilta.Bhven kirjoitti:^ Autot joiden toimintasäde on vain 150 km eivät mene kaupaksi? Liian kallis hankinta vain työmatkoihin/muuhun sukkulointiin käytettäväksi kakkosautoksi?
Jos myynnissä olisi uusi Corolla 150:n toimintasäteellä hintaan 27 500, niin saattaisin ostaa työmatka-ajoon. Ja nimenomaan, jos Toyota olisi myyjänä.
Ja samalla sivustolla luvataan, että 3000 lisää, niin toimintasäde olisi 300 km.
Toyota varmasti arvioi, että kysyntää ei ole tarpeeksi ja suurin syy lienee infrastruktuurin puute yhdistettynä lyhyeen matkaetäisyyteen.NuoriD kirjoitti:Kustannuslaskelma on seuraava:
Runko 10 000 € + akut 12 000 € + moottori ja ohjain 3000 € + muu sähkö 1500 € + työt 1500 € - polttomoottoriauton myydyt osat 500 € = 27 500 €
Eli käytetty Toyota trokataan suomeen 10 000:lla. Mutta mikä mahtaa olla Toyotan tehdashinta ilman moottoria? Tuskin tuon enempää (Stetson-Harrison veikkaus). Eli miksi Toyota ei jo nyt myy hintaan 27 500 toimivaa sähköautoa. Joku tässä mättää.
Toinen merkittävä kysyntään vaikuttava tekijä lienevät huoltokustannukset. Oman kokemuksen mukaan esim. läppärin akku on syytä vaihtaa parin vuoden välein, koska kapasiteetti alkaa selvästi jäädä jälkeen uuden akun kestosta. Toki noissa akuissa voi olla parempi kestävyys, mutta epäilen, että viimeistään neljän vuoden kuluttua on pulitettava toiset 12 000 € koska ajokapasiteetti on lyhentynyt merkittävästi.
Mitsubishin http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i_MiEV
on pienempi ja kalliimpi ja toimintasäde vähän huonompi.
Th!nk, jolla on hiukan parempi toimintasäde on pienempi ja kalliimpi
http://www.iltalehti.fi/autot/2009090610155508_at.shtml
Joko suomalaisissa harrastelijapiireissä on parempaa sähköauto-osaamista kuin missään muualla maailmassa tai sitten suomalaisissa harrastelijapiireissä on huonompaa sähköauto-osaamista, eikä budjettia osata laskea oikein.
on pienempi ja kalliimpi ja toimintasäde vähän huonompi.
Th!nk, jolla on hiukan parempi toimintasäde on pienempi ja kalliimpi
http://www.iltalehti.fi/autot/2009090610155508_at.shtml
Joko suomalaisissa harrastelijapiireissä on parempaa sähköauto-osaamista kuin missään muualla maailmassa tai sitten suomalaisissa harrastelijapiireissä on huonompaa sähköauto-osaamista, eikä budjettia osata laskea oikein.
Eiköhän se ole tuo kursivoitu kohta, joka tässä mättää. Epäilen, että kaikkia kustannuksia kuten työ, takuut ja jakeluportaan kustannukset, ei ole otettu hinnassa realistisesti huomioon. On ihan eri asia tuunata Corolla kaverivoimin sähköautoksi kun toistaa sama temppu kannattavana volyymibisneksenä.NuoriD kirjoitti:Joko suomalaisissa harrastelijapiireissä on parempaa sähköauto-osaamista kuin missään muualla maailmassa tai sitten suomalaisissa harrastelijapiireissä on huonompaa sähköauto-osaamista, eikä budjettia osata laskea oikein.
Mielenkiintoista nähdä, miten valtiovalta reagoi, jos sähköautoista tulee joskus suosittuja. Sehän tarkoittaisi liikenteestä saatavien verotulojen romahtamista: sähköautojen autovero (myyntihinnasta laskettava) on alin mahdollinen 12%. Sähkössä on veroa huomattavasti bensiiniä vähemmän. Sähköautojen vuotuinen käyttömaksu (joka muuttuu päästöpohjaiseksi) on alin mahdollinen 20 euroa/vuosi keskivertoautollahan se on kait 127e tai jtn.
Sähköautosta täytyy kyllä maksaa käyttövoimavero ("dieselvero"), mutta se on luokkaa 300 euroa/vuosi, eikä läheskään kompensoi valtion verotulojen alenemista.
Sähköautosta täytyy kyllä maksaa käyttövoimavero ("dieselvero"), mutta se on luokkaa 300 euroa/vuosi, eikä läheskään kompensoi valtion verotulojen alenemista.