Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

:lol:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

:D
--
Meillä taas meni kasvisyönnin kanssa niin päin, että kolmevuotiaana ilmoitti haluavansa alkaa syömään lihaa, tai siis samaa ruokaa tarhassa kuin muutkin lapset. Siihen saakka kasvisruualla. Ei mulla ollu sydäntä kieltääkään, jos osoittaa tuossa iässä että on tärkeetä olla samanlainen kuin kaverit, niin olkoon. Ajattelin vaan, että kyseenalaistaa kotoa saadun mallin ehkä 13-, mutta ei vielä 3-vuotiaana.

Siitä jäi surullinen mieli, kun oli sanonut mummulle että äiti itkee vessassa koska minä syön lihaa. Enkä siis ollut sanonut sille noin, vaikka varmasti aiheesta olin piilossa nyyhkinytkin. Tuntuu kovin kaukaiselta aiheelta nyt. Lihansyönti on tosin mielestäni edelleen väärin. En vaan jaksa enää välittää. Ihminen voi oppia olemaan tuntematta aktiivisesti huonoa omatuntoa lihansyönnistä, valehtelemisesta kuin tappamisestakin.
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti::D
--
Meillä taas meni kasvisyönnin kanssa niin päin, että kolmevuotiaana ilmoitti haluavansa alkaa syömään lihaa, tai siis samaa ruokaa tarhassa kuin muutkin lapset. Siihen saakka kasvisruualla. Ei mulla ollu sydäntä kieltääkään, jos osoittaa tuossa iässä että on tärkeetä olla samanlainen kuin kaverit, niin olkoon. Ajattelin vaan, että kyseenalaistaa kotoa saadun mallin ehkä 13-, mutta ei vielä 3-vuotiaana.

Siitä jäi surullinen mieli, kun oli sanonut mummulle että äiti itkee vessassa koska minä syön lihaa. Enkä siis ollut sanonut sille noin, vaikka varmasti aiheesta olin piilossa nyyhkinytkin. Tuntuu kovin kaukaiselta aiheelta nyt. Lihansyönti on tosin mielestäni edelleen väärin. En vaan jaksa enää välittää. Ihminen voi oppia olemaan tuntematta aktiivisesti huonoa omatuntoa lihansyönnistä, valehtelemisesta kuin tappamisestakin.


Tsiisus fak?!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Häh?
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:Häh?


Että sä itkit, kun kolmivuotias halusi syödä tarhassa lihaa, kuten muutkin. Eo. ei ole moite vaan hämmästely. Olen hämmentynyt siitä, että tämä asia oli (on?) sinulle niin tärkeä. Vaikututat näet tasapainoiselta ihmiseltä ja olen aiemmin ajatellut, että tasapainoinen ihminen ei käyttäytyisi noin.

Ps. Rinnastat lihansyönnin tappamiseen (ihmisten?) ja valehteluun?

Pps. Helpostihan tämä kääntyy siihen, että asia kuulostaa moitteelta, mutta olen kuitenkin päällimmäisenä tunteena hämmästynyt. Miten erilaisia ihmiset ovat.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Joo. Kasvissyönti oli mulle pitkään todella tärkeä tapa olla aiheuttamatta turhaa kärsimystä. Kuinka iso asia sulle olis, jos kolmivuotiaasi olisi kieltäytynyt syömästä lihaa? Minä olin opettanut, että eläimet eivät ole ruokaa. Ei meidän koirat, eivätkä muutkaan eläimet.

Varmaan samalta tuntuisi, jos lapseni alkaisi rasistiksi, vaikka kotona on opetettu päinvastaista. Ymmärrän kyllä, että asiaa on ulkopuolisen vaikea ymmärtää, mutta jos suhteutat sen siihen, kuinka uhatuksi valkoinen heteromies tuntee itsensä, jos 1/10 hänen lapsensa nauttimista lämpimistä aterioista ei sisältäisi lihaa(siis oletuksena että lämpimän ruuan saa kotonakin, ja koulussa yksi lounas olisi kasvisruokaa). Ruoka on hyvin tunnepitoinen juttu!

En rinnasta lihan syömistä tappamiseen, mutta tottahan on että ne eläimet kärsivät eläessään ja kuolevat sen takia, että liha on meistä hyvää. Ei sen takia, että se olisi mitenkään välttämätöntä tai edes tarpeellista. Minusta se siis on väärin. Kaipa sotilaistakin tappaminen on lähtökohtaisesti väärin, mutta he tekevät sitä kuitenkin.

Minä itken vakuutusmainoksillekin, siitä nyt voi tehdä sen päätelmän, että itken herkästi. Tasapainoisuudesta se ei kerro suuntaan tahi toiseen :D
Prepare for the worstest.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja exsu »

Jossain kohtaahan ehdotettiin, että kouluihin tulisi kasvisruokapäivä kerran viikossa. Siitä nousi kauhea kohu, että lapset kärsii nälästä ja aliravitsemuksesta. :mrgreen:
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Siihen siis viittasin. Helsingissä se meni läpi ja torstai muistaakseni on kasvispäivä.
Prepare for the worstest.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Itsellä eli isoisoisä niin vanhaksi, että en kai enää uskonut kenenkään enää kuolevankaan. Ja sitä suurempi, ikimuistoisen masentava, hänen lähtönsä olikin sitten. Olen varmaan siitä hetkestä asti tiennyt ja ehkä pelännytkin kuolemaa. Hauska, että Suvisen lapsi vielä iloitseekin jostakin kuolemaan liittyvästä.

Kasvissyöntiin. Hyvä ettet kieltänyt lastasi Nowa. Vanhemmat tapaavat siirtää kaikkia enemmän tai vähemmän pahoja tapojaan lapsiinsa. Kepulaisuutta, murtomaahiihtoa ja jopa kasvissyöntiäkin.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Miltä susta tuntuis jos sun lapsi haluais alkaa kasvissyöjäksi? Se on nimittäin tosi kova pala monelle vanhakantaiselle suomalaismiehelle. Oma isäni, joka ei ole sieltä konservatiivisimmästä päästä, on edelleen tyytyväinen että palasin lihansyöjäksi. En ihan oikeasti ymmärrä mitä se hänelle kuuluu, mutta joku voitto se hänen arvomaailmassaan oli. Luulen, että tässä pohjimmiltaan on taustalla se, että ihmisiä harmittaa että joku kokee moraalisesti vääräksi jonkin, mitä he tekevät, eli kasvissyönti aiheuttaa alemmuudentuntoa lihansyöjille, jotka siksi halveksuvat kasvissyöntiä. Tämä siksi, että kasvissyönti koetaan uhkaksi silloinkin, kun omasta lihansyönnistä ei tarvitse luopua. Vähän kuin homous, vaikka sekään ei tartu :on:

(huomaan palstakontribuutioni taas kasvavan koulujuttujen palautuspäivän lähestyessä)
Prepare for the worstest.
masa

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:Miltä susta tuntuis jos sun lapsi haluais alkaa kasvissyöjäksi?



Heh. Ihan sama vaikka muuttuisi jäkälänsyöjäksi.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:Miltä susta tuntuis jos sun lapsi haluais alkaa kasvissyöjäksi?

Ei se mua varmaankaan haittaisi.

Se on harmittanut, kun noilla neideillä on se vaihe, että voi juoda maitoa. Nuorempi 12 v ei ole onneksi siihen vielä tullut. Vanhempi 16v on siinä jossain määrin vieläkin. Olen saarnannut maidon juonnin tervellisyyttä :)
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^^^ ihan sama minulle, kunhan mieluiten rupeaisi aikuisiällä että a) ei tarvitsisi tehdä jokapäiväisesti yhdelle eri ruokaa ja b) maksaa toisen jutuista
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja exsu »

NuoriDaavid kirjoitti:Olen saarnannut maidon juonnin tervellisyyttä :)


Mä oon siinä käsityksessä, ettei maidon juonti aikuiselle ole mitenkään erityisen terveellistä. Ei vältämättä suoranaisen haitallistakaan, jos kroppa kestää, mutta ei siis mikään erityinen terveystuote.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Sohvapsykologinen kysymys, oliko Nowa isälläsi ja hänen hyväksymättömyydellään joskus jotakin merkitystä kasvissyönnin aloitukseesi?
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Olen saarnannut maidon juonnin tervellisyyttä :)


Mä oon siinä käsityksessä, ettei maidon juonti aikuiselle ole mitenkään erityisen terveellistä. Ei vältämättä suoranaisen haitallistakaan, jos kroppa kestää, mutta ei siis mikään erityinen terveystuote.


Kyse on siis kasvavista lapsista. Tymää kun juuri kasvupyrähtyksen aikaan tulee tytöille muoti, että voi juoda maitoa. Kyllähän aikuinenkin kalsiumia tarvitsee, mutta eihän sitä ole mikään pakko juuri maidosta hankkia.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Ai aloinko kasvissyöjäksi vastustaakseni isääni? :D En, olisin toivonut että hän olisi suhtautunut suopeammin ja jopa myötämielisesti, sen sijaan että olen 16-vuotiaasta joutunut tekemään omat ruokani.


---
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Aprikos, pimeillä levysasteillahan laktoosi-intoleranssi on vähäisempää kuin muualla pallolla. Tämänhän on spekuoitu johtuvan siitä, että koska täällä aurinkoa näkyy vähän, d-vitamiinipitoisuudet ovat pieniä ja se taas johtaa kalsiumin heikkoon imeytymiseen. Eli maidon juominen aikuisiällä tuo valintaetua. Nih!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^^ ok, tuli mieleen vaan 'asioita joita teemme kiusataksemme vanhempia tietyssä iässä'. Toisaalta mitä ajattelit hänen reaktiostaan lopettamisesta?
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Toisaalta osteoporoosia esiintyy meillä huomattavasti enemmän kuin Aasiassa, jossa maitotuotteiden kulutus on vähäistä. Tässäkin veikkaan Isolla D:llä olevan osuutta asiaan. Tekis mieli piimää.

---
Mua ärsytti se, että siitä on parempi että minä syön lihaa. Ärsyttää, että sillä ylipäänsä on kanta aikuisen tyttärensä ruokavalioon. Mutta niillä nyt on suvussa tapana, että kaikilla on kanta kaikkeen.
Prepare for the worstest.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriDaavid kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Olen saarnannut maidon juonnin tervellisyyttä :)


Kyse on siis kasvavista lapsista. Tymää kun juuri kasvupyrähtyksen aikaan tulee tytöille muoti, että voi juoda maitoa.


Siis pahoittelen nyt yksinkertaisuuttani. Sinä olet a)saarnannut maidon terveellisyydestä, mutta b) sinusta on tyhmää kun tytöille tulee muoti että VOI juoda maitoa (tämän kirjoitit kaksi kertaa juuri näillä sanoilla). Niinkö? Eikös tämmöinen muoti ole hyvä jos kerran maito on terveellistä? Siis mitä vitua? :D

Minä ymmärrän tuon ruokahomman, vaikka kukaan ei koskaan ookaan mulle sanonu mitä pitää syödä ja mitä ei. Ihmiset ei hyväksy sitä että hankin ruokaa metsästä, koska heidän mielestään "on eri asia kun joku muu teurastaa teurastamossa". Jaaha.

Meillä muuten oli koulussa kasvispäiviä 80-ja 90-luvuilla, silloin oli esim ohrapuuroa tai pinaattilettuja. Ei kukaan vinkunu kasvisruokapäivistä, ne oli RUOKAA ei KASVISruokaa! Miksi tostaki piti nostaa niin hirveä haloo, ois vaan jatkettu niinkuin ennenkin.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^TArkoitin, tulee muoti EI voi juoda maitoa :D
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1188
Liittynyt: 17.12.2011 23:09

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Muodista nyt niin tiedä mutta maito sellaisenaan on kyllä aivan saatanan pahan makuista. Niin että ymmärrän oikein hyvin.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kiukkutipu kirjoitti:Muodista nyt niin tiedä mutta maito sellaisenaan on kyllä aivan saatanan pahan makuista. Niin että ymmärrän oikein hyvin.


Niin se munkin teinix selittää. En usko!1


:leuhka:

Muotiasia se on!1
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Lasten ihmissuhteet ja muita havaintoja

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Mustakin lehmänmaito on tosi pahaa. Nyt oli soijamaito loppu, joten jouduin laittaan kahviin kermaa. Ja hunajaa, kun oli muuten niin pahaa.

Kai siihen lehmikseen on helppo tottua suoraan tissimaidon jälkeen, mutta puolen vuosikymmenen tauon jälkeen pelkkä hajukin on melko ällö.
Prepare for the worstest.
Vastaa Viestiin