Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Joo, homma on lähinnä nimen omaan siinä, että en haluaisi tökätä piuhaa koneeseen, mutta haluaisin tökätä pleikkariin.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

exsu kirjoitti:Joo, homma on lähinnä nimen omaan siinä, että en haluaisi tökätä piuhaa koneeseen, mutta haluaisin tökätä pleikkariin.
Jos ei joku viisaampi tiiä paremmin, niin tolla onnistuu :)
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

Onnistuuhan tuolla, mutta tulevaisuutta ajatellen jos esim. tekee mieli ostaa verkkolevy tai laittaa mahdollinen uusi televisio verkkoon tai siirtää kahden tietokoneen välillä tiedostoja omassa sisäverkossa tai käyttää DLNA/IPTV-palveluja, kannattaa ehkä ajatella suoraan 10/100/1000-portteja sisältävää gigabit-reititintä esim. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... N-reititin

IPv6-tuki ei sekään välttämättä ole reitittimessä huono asia. Mutta tosiaan, jos ei tarvitse muuta kuin pleikkariin johdon ja läppäriin langattoman verkon, kahenkympin Pjutinillakin selviää. Niin kauan kun omassa verkossa on ainoastaan laite <-> internet -suuntaista liikennettä, tuo toimii ihan täydellisesti, mutta jos omassa sisäverkossa on keskenään keskustelevia laitteita, tuo on äkkiä tukossa.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kiitos vinkeistä! Sitten vielä lisäkysymys, miten hyvin tuon voi haudata jonnekin piiloon? Jestas ku rumia vehkeitä!
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pulttasin omani tietsikkapöydän pohjaan kiinni, hyvin toimii koko kämpässä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

Mun oma on verkkolevyaseman seurana TV-tasolla television takana. Ei pahemmin osu sieltä silmään.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Mistä kannattaa ostaa uusi virtalähde/muuntaja modeemiin? Speksit ac/ac adapter, 9V, 1.0A. Liittimen koosta en tiedä, se on sellainen ontto eli ilmeisesti naaras, kun modeemissa on piikki.
Paras päivä ikinä.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

Riemumieli kirjoitti:Mistä kannattaa ostaa uusi virtalähde/muuntaja modeemiin? Speksit ac/ac adapter, 9V, 1.0A. Liittimen koosta en tiedä, se on sellainen ontto eli ilmeisesti naaras, kun modeemissa on piikki.
Jos se ac/ac on niin varmaan modeemin valmistajalta.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

MrM kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:Mistä kannattaa ostaa uusi virtalähde/muuntaja modeemiin? Speksit ac/ac adapter, 9V, 1.0A. Liittimen koosta en tiedä, se on sellainen ontto eli ilmeisesti naaras, kun modeemissa on piikki.
Jos se ac/ac on niin varmaan modeemin valmistajalta.
Löysin tällaisen suomalaisen kaupan: http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=9554

Eikö tuo ole koko lailla samanlainen (olettaen, että plugin koko täsmää)? Sisään vaihtaria, ulos samoin.
Pari muuta kysymystä. Mitä noissa tarkoittaa reguloitu/reguloimaton? Entä napaisuus ja koskeeko se vain ac/dc muuntajia? Ja mikä se hakkuri on (siis mun kuin lentopallin pelaaja)?
Paras päivä ikinä.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 569
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

^
Partco tietänee. Kilauta sinne.
Tanssilattioiden Timanttipora
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

Riemumieli kirjoitti:Löysin tällaisen suomalaisen kaupan: http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=9554

Eikö tuo ole koko lailla samanlainen (olettaen, että plugin koko täsmää)? Sisään vaihtaria, ulos samoin.
Pari muuta kysymystä. Mitä noissa tarkoittaa reguloitu/reguloimaton? Entä napaisuus ja koskeeko se vain ac/dc muuntajia? Ja mikä se hakkuri on (siis mun kuin lentopallin pelaaja)?
Jos sulla on se vanha muuntaja tallessa, hae biltemasta joku alle kympin kolvi, pistä molemmista johto katki ja juota vanhasta liitinpää tilalle jos uusi ei ole sopiva. Noilla muilla asioilla ei liene mitään merkitystä sun tapauksessa, vaihtovirran kanssa on ihan sama kuin päin reguloimattomat johdot työntää seinään/laitteeseen kunhan jännite on oikea ja virtalähteessä riittää milliampeerit.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

Mistä saisi ladattua mieluiten simppeleitä vanhanajan tapaan ihan arcade-tyylin pelejä? (En mä vaativampiin ja juonellisiin jaksa keskittyä.) Vanhat ei 64-bittisessä toimi. Siis ihan koneelle, ei vain netissä. Ilmaisiakin tai melkein saisivat olla. Alkaen flippereistä ja simppeleistä ammuskelupeleistä.

Viruksettomia. Yhden flipperin kun latasin, McAfee panikoi troijalaisista. Eristi ne, mutta koko se kuppanen flipperi roskiin tietysti.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

Bluntly kirjoitti:http://c64g.com/
Täytyy tutkia. Hyvinkin melkein kelpaavat, kiitos. Mutta jos viruksia, etsin ja tapan sinut.

Kumminkin enhän minä vielä Kuuslankku-aikaan ollut herännyt. Ajattelen tietokone-flippereitä ja sellaisia mitä oli ennen Pelikaaneissa, siis graafisesti parempia. Mulla oli kyllä 80-luvulla lainassa kirjaston Kaypro kakkonen, jolla vain pelasin sillä olemattomalla grafiikalla. Mutta nyt vaikka syyttä suotta poistetun IE:n Java-appletti-tuen hankin, eipä se Kaypron java-appletti nettiemulaattori pelitä vieläkään.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Gat kirjoitti: Mutta jos viruksia, etsin ja tapan sinut.
Leukku-mies vs. machette-mies. Manala, kumpi voittaa?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

Bluntly kirjoitti:
Gat kirjoitti: Mutta jos viruksia, etsin ja tapan sinut.
Leukku-mies vs. machette-mies. Manala, kumpi voittaa?
Pidän sinusta. Mutta minulla on myös oikea miekka (isompi kuin machete) ja haulikko. Ja kivääri ja revolveri.

Mutta siis Kitinän kaikentietäjien neuvoa kyselen. Googlaan toki itekin, mutta vain epäilyttäviä ja toimimattomia löytyy.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

Bluntly kirjoitti:
Gat kirjoitti: Mutta jos viruksia, etsin ja tapan sinut.
Leukku-mies vs. machette-mies. Manala, kumpi voittaa?
T10-katanamies.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

Joo joo MrM. On sulla oikein hyvä meisseli, vaikka teräs mun piti googlettaa. Osittaiskarkaisu sun hännässä on aina plussaa, vaikkei välttämätön. Mä en níin vinosilmien yläkäyristä tykkää sillai, joten mulla on suoro kourassa ja 1055-hiiliterästä, jota yleisesti pidetään lähes ideaalisena miekkateräksenä. Vaikka halpistuotantoa toki muuten koko peli.

Asiaan, että eipä tunnu löytyvän enää yllä vaatimiani 64-bittiselle koneelle ihan itselle ladattavia ja asennettavia arcadepelejä.

Mutta selaimen kautta toimii kivasti:
http://www.atari.com/arcade#!/arcade/atari-promo
ja laajempi mutta (samantekevää) huonommalla grafiikalla:
http://www.classicgamesarcade.com/
No, käyhän se noinkin, näillä kaistaleveyksillä ei kauaa kestä käynnistyä.

Vaan 3D-tietokoneflipperikin olisi kiva löytää. Kusi-Winukan kautta itsestään löytyy maksutta vain yksi, sekin vain netitse. Ja minähän en sinne rekkaudu, vittu.

Mutta siis ihan omalle koneelle asennettavia ei oikein löydy. Ainakaan ilman tauteja. Koetin vanhaa Beavis ja Butthead-minigolfiakin, mutta eihän se 64-bittisessä toimi.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

Gat kirjoitti:Joo joo MrM. On sulla oikein hyvä meisseli, vaikka teräs mun piti googlettaa. Osittaiskarkaisu sun hännässä on aina plussaa, vaikkei välttämätön. Mä en níin vinosilmien yläkäyristä tykkää sillai, joten mulla on suoro kourassa ja 1055-hiiliterästä, jota yleisesti pidetään lähes ideaalisena miekkateräksenä.
Nojaa. On mulla myös 1060-hiiliteräksinen soirokepukka samalta pajalta. Hintaero alaspäin on tohon T10:een verrattuna yli kolminkertainen. 1090 alkaa jo kestää vähän iskua, mutta ei tommosella 1060:llä vielä kannata alkaa mitään oikeasti kovaa lyömään. Bambukepukat ja mattorullat menee toki ihan näppärästi. T10:llä sen sijaan hakkaa huoletta vaikka halkoja.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

MrM kirjoitti:
Gat kirjoitti:Joo joo MrM. On sulla oikein hyvä meisseli, vaikka teräs mun piti googlettaa. Osittaiskarkaisu sun hännässä on aina plussaa, vaikkei välttämätön. Mä en níin vinosilmien yläkäyristä tykkää sillai, joten mulla on suoro kourassa ja 1055-hiiliterästä, jota yleisesti pidetään lähes ideaalisena miekkateräksenä.
Nojaa. On mulla myös 1060-hiiliteräksinen soirokepukka samalta pajalta. Hintaero alaspäin on tohon T10:een verrattuna yli kolminkertainen. 1090 alkaa jo kestää vähän iskua, mutta ei tommosella 1060:llä vielä kannata alkaa mitään oikeasti kovaa lyömään. Bambukepukat ja mattorullat menee toki ihan näppärästi. T10:llä sen sijaan hakkaa huoletta vaikka halkoja.
Näissä on lyömäaseissa aina tasapainottelua kovuuden ja terävyyden sekä sitkeyden välillä. Esimerkiksi ruostumaton teräs ei pääsääntöisesti käy miekan pituiseen aseeseen, lähinnä koska sehän katkeaa siinä hakatessa. Ideaalista olisi varmaan pehmeän ja kovan teräksen moninkerroin taitettu damaskointi ja se osittaiskarkaisu. Arvokasta. Jaappanilaisethan myös taittoivat monta kerrosta, mutta se oli korvaamaan paskan teräksensä haittoja, ei damaskoiden kahta teräslaatua kuten länsimaissa.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

Gat kirjoitti:Näissä on lyömäaseissa aina tasapainottelua kovuuden ja terävyyden sekä sitkeyden välillä. Esimerkiksi ruostumaton teräs ei pääsääntöisesti käy miekan pituiseen aseeseen, lähinnä koska sehän katkeaa siinä hakatessa. Ideaalista olisi varmaan pehmeän ja kovan teräksen moninkerroin taitettu damaskointi ja se osittaiskarkaisu. Arvokasta. Jaappanilaisethan myös taittoivat monta kerrosta, mutta se oli korvaamaan paskan teräksensä haittoja, ei damaskoiden kahta teräslaatua kuten länsimaissa.
Joo damaskoinnit on kyllä käytännössä aina ihan koriste-huuhaata, ellei puhuta joistain tuhansien eurojen teristä, jotka ovat tuhansien eurojen teriä ihan siitä syystä, että materiaali on laadukkuutensa vuoksi älyttömän vaikeaa, aikaavievää ja epäonnistumisen suhteen riskialtista työstää. Hamon-terällä sen sijaan saatetaan saavuttaa ihan aitoa hyötyä noissa vähän järkevämmän hintaisissa leikkikaluissakin, joihin kappasensei ei ole käyttänyt puolta elämäänsä ja kaikkia verisiä kyyneliään takoessaan sitä kasaan.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

MrM kirjoitti:
Gat kirjoitti:Näissä on lyömäaseissa aina tasapainottelua kovuuden ja terävyyden sekä sitkeyden välillä. Esimerkiksi ruostumaton teräs ei pääsääntöisesti käy miekan pituiseen aseeseen, lähinnä koska sehän katkeaa siinä hakatessa. Ideaalista olisi varmaan pehmeän ja kovan teräksen moninkerroin taitettu damaskointi ja se osittaiskarkaisu. Arvokasta. Jaappanilaisethan myös taittoivat monta kerrosta, mutta se oli korvaamaan paskan teräksensä haittoja, ei damaskoiden kahta teräslaatua kuten länsimaissa.
Joo damaskoinnit on kyllä käytännössä aina ihan koriste-huuhaata, ellei puhuta joistain tuhansien eurojen teristä, jotka ovat tuhansien eurojen teriä ihan siitä syystä, että materiaali on laadukkuutensa vuoksi älyttömän vaikeaa, aikaavievää ja epäonnistumisen suhteen riskialtista työstää. Hamon-terällä sen sijaan saatetaan saavuttaa ihan aitoa hyötyä noissa vähän järkevämmän hintaisissa leikkikaluissakin, joihin kappasensei ei ole käyttänyt puolta elämäänsä ja kaikkia verisiä kyyneliään takoessaan sitä kasaan.
Olet siis niin väärässä damastiteräksestä, paitsi että kunnon miekka maksaisi Mersun hinnan. Nyt saati keskiajalla kymmenen härkää tai viisi orjaa. Siksi tavalliset miekat olikin halvempia ja huonompia jo silloin. Ne parhaat säilyi, koska ne ainakin pohjoismaissa laitettiin suvun kantataaton mukana hautaan. Minkä luulisi vituttaneen perillisiä.

Mutta paljon tiedoistasi on varmaan siltä ihan samalta Swordforumilta, jonne minäkin olen rekkautunut ja useita vuosia sitten kyselinkin. Siellä on näitä uskonnollisia oppiriitoja. Jo naureskeltuna kliseenä ritari versus samurai-väittelyjä. En mä sun kanssa ala, rakas.

Mutta asiaan eli kun kerran ei koneelle netistä ladattavia arcadepelejä niin löydy.... mieleeni juolahti että olisko Kitinän kaikentietäjillä tietoo ihan fyysisistä retrovehkeistä ja niiden markkinoista. Lienevät jo romutettuja tai keräilijöillä.

Siis

1.) Wanhanajan Jukebox nostalgisine levyineen. Wurlitzer tai Rock-Ola tai jotain.

2.) Flippereitä en nuoruudessa pelannut, mutta olisihan joku komia teemaflipperi makee eli retee.

3.) Mites arcadepelit ihan fyysisenä, kuten ennenvanhaan? Muistan Kampin Pelikaanin simppelin F-16. "simulaattorin" ja Sokoksen Aliensien ammuskelun Spacegunin. Ajalta jolloin euroon oli juuri siirrytty, ja viiskytpenninen kävi automaatteihin eurosta, hehhehe. (Minulla oli paljon viiskytpennisiä ja kun loppui, pankista lisää. Vain svedupankin akka kieltäytyi vaihtamasta, sormi hälytysnapilla)

4.) Muistaako kukaan tosi vanhanajan tivolipelejä? Siis ihan mekaanisia sellaisia. Karhun ammuntaa valokennopyssyllä, laivojen torpedointia niin että siinä valoläikkä kulki peltilaivaan ja suosikkini eli moottoripyöräpeli, jossa ohjattiin ihan fyysistä minimotskaria fyysisellä kiertävällä matolla. Liekö jäljellä missään.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

1.) Wanhanajan Jukebox-nostalgisine levyineen. Wurlitzer tai Rock-Ola tai jotain.

Näitä löytyy toki täysin kunnostettuina, mutta maksavat perkeleesti ja vähän päälle. Löytyy myös uustuotantovermeitä, jotka syö CD:tä tai dataa autentisellä ulkonäöllä.

2.) Flippereitä en nuoruudessa pelannut, mutta oishan joku komia teemaflipperi makee eli retee.

http://www.victor.fi/index.php/flipperit.html

http://www.realgames.org/wp/

http://www.pelika.net/tuotteet/videopelit.html

ja mitä muita google löytää muutamassa sekunnissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

Gat kirjoitti:Olet siis niin väärässä damastiteräksestä
En.
Gat kirjoitti:Mutta asiaan eli kun kerran ei koneelle netistä ladattavia arcadepelejä
http://www.pong.com/
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

MrM kirjoitti:
Gat kirjoitti:Olet siis niin väärässä damastiteräksestä
En.
No olkoon. Luokkaa "olen jostain lukenut" parempi tieto, että keskiajan lopulla Euroopassa luovuttiin kalliista damaskoinnista, kun opittiin tekemään jo siltään parempia teräksiä. Saati sitten nykyiset erikoisteräkset. Silti jaappanilaismiekkojen saati jaappanilaisen miekkailutyylin maine on mielestäni hypeä. Mutta tuo on niitä uskonriitoja.

Onhan niitä muitakin. Esimerkiksi "Ground or Pound". Mun miekan esite väittää sen olevan taottu. En ihan usko edes koneella taotuksi. Suurin osa teollisista suomipuukoistakin on nykyään ei taottuja vaan metallilevystä leikattuja ja sitten hiottuja, vai mikä stock removal se enkuksi on. Siitäkin on oppiriita. Jotkut modernit miekkasepät selittää, että takominen on tarpeetonta, hiomalla ja lämpökäsittelyllä tekee saman. Toinen koulukunta taas pysyy siinä, että vain takomalla saadaan terän molekyylit tai siis rautakiteet kunnon terään vaadittavaan linttaan.

Muuten kiitos linkeistä. Piti oikein pidätellä tilaamasta Bluntlyn näyttämää Indiana Jones-flipperiä. :h:
Vastaa Viestiin