Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Riemumieli kirjoitti:Kiitoksia vastauksista, pitänee siis suunnata Biltemaan. 4-millimetristä ei näköjään ole, mutta 2,5 saa riittää.
Osta samalla myös savukone ja diskopallo, niin saat uusista kaapeleista kaiken irti!
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tätä olen vedellyt kämppään pari rullaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:Kiitoksia vastauksista, pitänee siis suunnata Biltemaan. 4-millimetristä ei näköjään ole, mutta 2,5 saa riittää.
Osta samalla myös savukone ja diskopallo, niin saat uusista kaapeleista kaiken irti!
Eiks Bilteman halpakaapelit hoida ajan myötä tuon savuefektin ihan itse!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja MrM »

Neljämilliselläkin saattaa jo alkaa olla sovitusongelmia monien tavan raksapenojen kaiuttimien terminaalien kanssa.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

MrM kirjoitti:Neljämilliselläkin saattaa jo alkaa olla sovitusongelmia monien tavan raksapenojen kaiuttimien terminaalien kanssa.
Joo, totta. Sama ongelma myös osassa vahvistimia.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Käytän banaaneita kummassakin päässä koska laiska.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Yritän yhdistää yahoon sähköpostia thunderbirdiin. Ei tuu hittojakaan. Interwebmaailma neuvoo lataamaan ypops!- ohjelman väliin, mutta en löydä sellaista joka toimisi tuossa koneessa. Onnistuisiko ohjaus gmail-osoitteeseen ja sieltä sähköpostiohjelmaan, vai mitä pitäis tehdä? Kone on n. 5 vuotta vanha win-miniläppäri. Sähköpostiosoitteen pitäisin mielelläni muuttumattomana.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Hah! Ratkaisin itse. :napu:
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntlyy!

Kun tarvitsen uutta elektroniikkaa, ostan sen, mitä Iso B milloinkin Verkkokaupasta käskee tilaamaan. Nyt haluaisin kameran. Viimeksi olen osatnut moisen joskus v. 2005, eli olen aivan pihalla tästäkin aihepiiristä.

Halujeni anatomiaa:
- Mä en ole mikään valokuvausharrastaja: haluan pokkarin, jolla räpsäistä kuvan, kun jotain kiinnostavaa tulee vastaan. Käyttänen jotain kaikkein karvalakkisinta automaattisäätöä, eli millekään huikealle käsisäätöisyydelle ei ole mitään tarvetta. En aio edes harrastaa, saati sitten hifistellä. Järkkäriä en halua, ja peruspokkareissakin yksinkertaisuus on valttia. Hyvät perusominaisuudet ovat tärkeämmät kuin huikeat säätömahdollisuudet.
- Linnut sun muut elukat lähtee karkuun, kun rymyän paikalle. Etäisyys tulee siis säilyttää, mikä ehkä merkitsee ainakin kymmenkertaista optista zoomia.
- Käsi tärisee, kun huonokuntoinen kynämies kohkaa kuusikossa, eli hyvä kuvanvakaaja olisi tarpeen, että myös ne zoomatut kuvat olisivat skarppeja.
- Aina on pilvistä, sateista tai muuten vaan hämärää, ja mun ottamat kuvat ovat sitämyöten liian pimeitä. Hyvä valovoima, -herkkyys tai mikälie ominaisuus olisi siis mukava, myös sillä zoomilla kuvatessa.
- Ainakin tuo kymmenisen vuotta vanha kamerani on välillä vähän turhan hidas. Tilanne on ohi, ennen kuin kuva on otettu.
- Kameran fyysisen olomuodon suhteen on oikeastaan vain kaksi toivomusta: mahdollisimman pieni koko, että kamera olisi mukana ja käsillä (plussaa housuntaskuun mahtumisesta) ja kestävä rakenne (kamera siis on taskussa tai muiden romujen seassa repussa, ja esiin ottaessani pudotan sen varmasti).
- Halvalla hyvää! Mieluummin 200,- kuin 500,-

Hetken jo meinasin näillä spekseillä vain tilata jonkun suosituimmista halpismalleista Verkkokaupasta, mutta sitten muistin, että tapoihin kuuluu kysyä Kitinästä. Pitääkö mun miettiä tätä yhtään enempää vai annanko tilauksen vain mennä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:Järkkäriä en halua

....

- Etäisyys tulee siis säilyttää, mikä ehkä merkitsee ainakin kymmenkertaista optista zoomia.
- hyvä kuvanvakaaja olisi tarpeen, että myös ne zoomatut kuvat olisivat skarppeja.
- Hyvä valovoima, -herkkyys tai mikälie ominaisuus olisi siis mukava, myös sillä zoomilla kuvatessa.
Jos et halua järkkäriä, älä pyydä järkkäriominaisuuksia :mrgreen:
mahdollisimman pieni koko, että kamera olisi mukana ja käsillä
Peilitön minijärkkäri on pieni, mutta hyvä teleobjektiivi vastaavasti on aina isohko.
Hetken jo meinasin näillä spekseillä vain tilata jonkun suosituimmista halpismalleista Verkkokaupasta, mutta sitten muistin, että tapoihin kuuluu kysyä Kitinästä. Pitääkö mun miettiä tätä yhtään enempää vai annanko tilauksen vain mennä?
Vaikka en ole bluntly, sulla on kaksi vaihtoehtoa jos haluat halvalla nuo ominaisuudet jotenkin täyttävän kameran. Canon powershot SX700 HS, hintaseurannan mukaan 299 halvimmillaan taikka Panasonic Lumix DMC-TZ60, hintaseurannasta 359. Ne on 2014 parhaiksi arvioidut zoomipokkarit.

http://www.multitronic.fi/index.php?prod=9339B011

(huomaa puolihomon miehenkuvatuksen turvaksi punainen väri, ettei ammuta hirvenä)

http://www.markantalo.fi/product/digiku ... mera-musta
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En tajua pokkareista hevonhelvettiäkään.

Eli anna feng shuin tai pekonijumalien johdattaa ja osta mitä ostat. Itse ostaisin Canon PowerShot S120:n, mutta olenkin Canon-uskovainen.

Tai sitten mene ensi viikonloppuna digiexpoon ja anna parhaan näköisen myyntihenkilön johdattaa ylihintaiseen ostokseen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

So Hard kirjoitti:Canon powershot SX700 HS, hintaseurannan mukaan 299 halvimmillaan
Tämä olisi varmaan parempi. PowerShot S120:in RAW taitaa olla turha ominaisuus Urpilaiselle, mikä olisi taas meikäläiselle must.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Canon powershot SX700 HS, hintaseurannan mukaan 299 halvimmillaan
Tämä olisi varmaan parempi. PowerShot S120:in RAW taitaa olla turha ominaisuus Urpilaiselle, mikä olisi taas meikäläiselle must.
S120 optinen zoomi on vain x5, eli se ei sovi speksiin. Edit: eikun joo. Multitronicin sivuilla on väärää tietoa.

Lumix on marginaalisesti pienempi ja 29 grammaa kevyempi.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Viimeksi muokannut Bluntly, 24.10.2014 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä lähtisin hieman eri linjalle, kun halutaan kompaktia kokoa ja hyvää zoomia ja tarjoisin tarkasteluun näitä Sonyn malleja, jotka hyödyntää älypuhelinta näyttönään. Sony Cyber-shot DSC-QX30 oli dpreview:n ykkössuositus kun haeskeli superzoom kompakteja. Ilmeisesti aikalaisen tuore malli, joten en ole ihan varma sen saatavuudesta suomesta. Onko jo markkinoilla vai vasta tulossa.

Viime vuonna julkaistua Sony Cyber-shot DSC-QX10, jossa on kyllä huomattavasti rajatumpi zoom toiminto lähtee rajalasta 179 euron hintaan musta tai valkoisena.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kiitos!
So Hard kirjoitti:sulla on kaksi vaihtoehtoa
Mikä mua erityisesti jäisi harmittamaan, jos hankkisin tällaisen kertaluokkaa tai paria halvemman kameran, kuten (ihan summassa):
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... mera-musta
tai
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... mera-musta
Viimeksi muokannut urpiainen, 24.10.2014 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:Mä lähtisin hieman eri linjalle, kun halutaan kompaktia kokoa ja hyvää zoomia ja tarjoisin tarkasteluun näitä Sonyn malleja, jotka hyödyntää älypuhelinta näyttönään. Sony Cyber-shot DSC-QX30 oli dpreview:n ykkössuositus kun haeskeli superzoom kompakteja. Ilmeisesti aikalaisen tuore malli, joten en ole ihan varma sen saatavuudesta suomesta. Onko jo markkinoilla vai vasta tulossa.

Viime vuonna julkaistua Sony Cyber-shot DSC-QX10, jossa on kyllä huomattavasti rajatumpi zoom toiminto lähtee rajalasta 179 euron hintaan musta tai valkoisena.
Ihan mielenkiintoinen ratkaisu, mutta ehkä humanistille liian insinöörimallia. Itse en löytänyt myynnistä Suomesta, mutta Saksan amazonista 299 + postikulut.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:Ihan mielenkiintoinen ratkaisu, mutta ehkä humanistille liian insinöörimallia.
Kuin omalta näppikseltäni!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:Kiitos!
So Hard kirjoitti:sulla on kaksi vaihtoehtoa
Mikä mua erityisesti jäisi harmittamaan, jos hankkisin tällaisen kertaluokkaa tai paria halvemman kameran, kuten (ihan summassa):
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... mera-musta
tai
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... mera-musta
Ei välttämättä mitään, olosuhteet missä haluat kuvata ovat haastavat isommallekin kameralle. Uskoisin silti, että noissa kahdessa on silti laadukkaampi optiikka. Jos itselleni ostaisin tuontyyppistä kameraa, niin ostaisin sen TZ-60:n. Se on sekä tekniikaltaan että optiikaltaan jo kertaluokkaa parempi. Todennäköisyys saada onnistunut kuva on siis isompi. Verkkokaupassa sitä myydään 399, notta markantalosta säästää jo 40 €.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, en epäile noiden kalliimpien paremmuutta, mutta oikeasti kuvaukseni on tosi satunnaista räpisimistä ja tarpeisiini nähden hyvin olen pärjännyt vanhoillakin kameroilla, jotka eivät edes ostoaikoinaan olleet mitään high end -tuotteita. Lisäksi mulla on testaamatta useampi Helsingin kiinnostava ravintola, eli 150-200 euroa halvempi hinta olisi aika tervetullut.

Täytyy miettiä viikonlopun yli ja sitten katsoa, mihin lompakko tässä asiassa taipuu. Meneekö noissa kalliimmissa se zoomi siististi sinne rungon sisään (kokoaspekti on kuitenkin aika tärkeä - jos ei housuntaskuun niin ainakin takin kännykkätaskuun)?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Ihan mielenkiintoinen ratkaisu, mutta ehkä humanistille liian insinöörimallia.
Kuin omalta näppikseltäni!
:sir:

Kuinka tärkeä se zoom toiminto on? Nokian 808 on poistanut multa täysin pokkarin tarpeen helposti mukana kuljetettavana kamerana. Parasta siinä oikeastaan on, että puhelimen kiinteänä osana se on aina matkassa, vaikka ei muistaisi yhtään ennakoida kuvaamista. Lumia 1020 on nimenomaan hämäräkuvauksessa selvästi parempi.

Toki mulla on sitten järkkäri tukemassa niitä tilanteita, kun on vakaa tarkoitus ottaa kuvia.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:Täytyy miettiä viikonlopun yli ja sitten katsoa, mihin lompakko tässä asiassa taipuu. Meneekö noissa kalliimmissa se zoomi siististi sinne rungon sisään (kokoaspekti on kuitenkin aika tärkeä - jos ei housuntaskuun niin ainakin takin kännykkätaskuun)?
Kaikista löytyy kuvia joka kulmasta auki ja sulki kun iskee googleen ja valitsee kuvahaku. Tuolla on ruodittu Tz-60 ja siitä näkyy myös millainen se on linssi kiinni.

http://www.ephotozine.com/article/panas ... view-23968

Mun elon oppimäärä kameroiden suhteen on se, että onnistuneet kuvat ovat ne mistä on iloa ja mitä huonompi kamera, sen harvemmin niistä kuvista on iloa, koska niiden laatu ei riitä oikein mihinkään käyttöön. Kameran laatu on ihan valintakysymys. Jos uskoo pärjäävänsä 200 kameralla, kannattaa ostaa 200 kamera.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Ihan mielenkiintoinen ratkaisu, mutta ehkä humanistille liian insinöörimallia.
Kuin omalta näppikseltäni!
:sir:

Kuinka tärkeä se zoom toiminto on? Nokian 808 on poistanut multa täysin pokkarin tarpeen helposti mukana kuljetettavana kamerana. Parasta siinä oikeastaan on, että puhelimen kiinteänä osana se on aina matkassa, vaikka ei muistaisi yhtään ennakoida kuvaamista. Lumia 1020 on nimenomaan hämäräkuvauksessa selvästi parempi.

Toki mulla on sitten järkkäri tukemassa niitä tilanteita, kun on vakaa tarkoitus ottaa kuvia.
No kyllä tässä on taas vähän sama, että humanistille kamera kamerana ja puhelin puhelimena. Zoom on tärkeähkö ja myös se, että kameraa voi lainailla toisille vapaammin kuin puhelintaan. Olin muuten tässä viikko-pari takaperin keskisessä Euroopassa, ja siellä oli nähtävyyyksiä katselemassa useita itä-aasialaisia ryhmiä. Aluksi vähän ihmettelin, kun melkein jokaisella heistä oli sellainen karttakepin näköinen teleskooppitikku kädessään. Kävi ilmi, että ne olivat jonkinlaisia selfie-avustimia: kuvattavan kohteen tullessa vastaan puhelin kiinnitettiin kepin nokkaan, jolla saatiin otettua selfie käsivarren mittaa kauempaa siten, että kuvaan mahtuu hyvin ottaja kavereineen sekä taustalla oleva nähtävyys. Taas ajattelin, että miten kivikautinen olenkaan. Nyt mä koen vähän vastaavaa, kun en oikein ymmärrä, viittaako SH:n "elon oppimäärä" Efraimiin vai elämänkokemukseen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:Nyt mä koen vähän vastaavaa, kun en oikein ymmärrä, viittaako SH:n "elon oppimäärä" Efraimiin vai elämänkokemukseen.
Nyt ollaan humanistisen kameranoston ytimessä.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Mikä mua erityisesti jäisi harmittamaan, jos hankkisin tällaisen kertaluokkaa tai paria halvemman kameran
Kun sulla oli tuota hämäräkuvausta painotettu valintakriteereissä, niin sellaisia oleellisia informaatioita kameraa valitessa on linssin aukko (pienempi f arvo sitä enemmän linssin läpi tulee valoa) ja kennon koko (Mitä isompi sitä parempi).

Mitä enemmän pikseleitä sitä helpommin kuva tärähtää. Suuresta pikselimäärästä ei perusnäppäilyssä ole oikein muuta hyötyä kuin digitaalinen zoom/ kuvan croppaaminen. 5-8 MPa on mun mielestä jo ihan riittävästi. Se on kuitenkin jo enemmän kuin mitä nyt yleistymässä oleviin 4K näyttöihin mahtuu.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Vastaa Viestiin