Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Chap kirjoitti:Monella piensijoittajalla on myyttinen uskomus, että pörssisijoitus kannattaa aina kunhan jaksaa odottaa vähintään 10 vuotta. Todellisuudessa on olemassa ihan oikeita riskejä, että tuotot näinkin pitkällä aikavälillä ovat kehnot tai jopa negatiiviset, erityisesti jos maantieteellinen hajautus on pieni. Riskiä lisää vielä jos tekee gattacat ja laittaa all-in(?) yhdellä kertaa.


Totta totta. Varmaa on vain kuolema.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ostakaa Ponssea! Metsäverotuksen lasku lisää harvestereiden myyntiä.

Tämä ei ole edes vedätys, itse en omista yhtään.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:
Chap kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ainoa kerta kun kurssit eivät ole 10 vuodessa tuottaneet oli, jos osti juuri ennen 70-luvun öljykriisiä.

Ai mitkä kurssit?


Muistilokeroita kun kaivelen, niin kyseessä oli yhdysvaltojen osakemarkkinat.


Taisi Suuren Laman jälkeenkin kestää tovi, että kasvu-uralle päästiin. Osakkeilla pääsi omilleen vasta 50-luvun lopulla ja muistaakseni -29 ostetut osakkeet hakkasivat oblikaatiot vasta 80-luvun lopulla.
http://www.visualizingeconomics.com/wp- ... IA_log.png

Eli jos yhdysvaltoja tarkastellaan 100-vuoden ajalta, niin siihen mahtuu ainakin Suuri Lama, öljykriisit, teknokupla ja mahdollisesti vielä tämä käynnissä oleva myllerrys.

Osakkeita tarkastellaan usein virheellisesti siten, että historiassa näkyvien kasvujaksojen oletetaan olevan 'normaaleja' ja pörssilaskujen 'epänormaaleja'. Toisinsanoen sijoittajat kuvittelevat saavansa huipputuottoja, jos mitään 'epänormaalia' ei tapahdu. Todellisuudessa pörssin normaalielämään kuuluvat nousut sekä laskut.
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

NuoriDaavid kirjoitti:
elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Ajallisesti hajauttaminen toki kannattaa aina. Tuskin nyt kuitenkaan voi olla kovin väärä aika ostaa, kun kurssit ovat alimmillaan kolmeen vuoteen.


No ostaa sitten vaan, jos se on mielestäsi hyvä idea. Teot puhuvat, ei jeesustelut.

Itse en osta mitn paitsi lomamatkoja seuraavan 3kk aikana.


Joo joo. Jos luet edellisen sivun, niin speksit ovat siellä. Jahka Nykistä selvitty, niin ostetaan heti, kun kassa antaa myöden.

Tänään Hex tippui alle 8000 pisteen, voisi olla aika hyvä hetki ostaa, siis jos se kassa antaa myöden.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 3775
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: (juna)Kisko

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

En jaksa lukea näitä toisten vastauksia, mutta ehdotan: Laita ne minuun!
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Chap kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Ajallisesti hajauttaminen toki kannattaa aina. Tuskin nyt kuitenkaan voi olla kovin väärä aika ostaa, kun kurssit ovat alimmillaan kolmeen vuoteen.


No ostaa sitten vaan, jos se on mielestäsi hyvä idea. Teot puhuvat, ei jeesustelut.

Itse en osta mitn paitsi lomamatkoja seuraavan 3kk aikana.


Joo joo. Jos luet edellisen sivun, niin speksit ovat siellä. Jahka Nykistä selvitty, niin ostetaan heti, kun kassa antaa myöden.

Tänään Hex tippui alle 8000 pisteen, voisi olla aika hyvä hetki ostaa, siis jos se kassa antaa myöden.


Ei oo kassassa oikein nyt varaa.

Vuoden lopussa on tarkoitus maksaa velkani oy:lle ottamalla henk. koht. lainaa pankista, ne rahat ajattelin kyllä sitten laittaa osakkeisiin.
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

Kreitsu kirjoitti:En jaksa lukea näitä toisten vastauksia, mutta ehdotan: Laita ne minuun!

Kuule, ne rahat menivät jo. Kun asuntojen hinnat eivät rommaneet toivottuun tapaan, ND sijoitti rahansa pörssiromahdukseen.
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

Tässähän on rytissyt oikein kunnolla, huomattavasti enemmän kuin mitä osasin kuvitella. OMX Helsinki Cap on nyt karkeasti samalla tasolla kuin mitä se oli kymmen vuotta sitten. Olen päättänyt laittaa asuntolainalyhennykset jäihin ja ostaa kaikella ylimääräisellä rahalla osakkeita niin kauan kuin OMX Helsinki pysyy alle 7500 pisteessä.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

^ No kuule ihan samat mietteet, jos on jollekin jäänyt epäselväksi. Onko sulla vielä karkeasti mielessä mitä ostaa? Suomalaisten pankkien osakkeita ja raskasta perusteollisuutta? Uskaltaako metsäteollisuuteen satsata?

Sinänsä mielenkiintoinen tilanne että nythän pitäisi tuulari-ilmiön mukaisesti kaikkien olla ostamassa osakkeita kun niiden halpuutta on toitotettu kaikissa medioissa. Näinköhän tapahtuu?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

Frederik Krueger kirjoitti:^ No kuule ihan samat mietteet, jos on jollekin jäänyt epäselväksi. Onko sulla vielä karkeasti mielessä mitä ostaa? Suomalaisten pankkien osakkeita ja raskasta perusteollisuutta? Uskaltaako metsäteollisuuteen satsata?

Sinänsä mielenkiintoinen tilanne että nythän pitäisi tuulari-ilmiön mukaisesti kaikkien olla ostamassa osakkeita kun niiden halpuutta on toitotettu kaikissa medioissa. Näinköhän tapahtuu?

Olen pelaamassa sen verran pienillä pelimerkeillä, eli sillä summalla joka liksasta pakollisten menojen jälkeen jää jäljelle, että ostan nyt ensihätään seligsonin osakeindeksirahaosuuksia. Mikäli osakkeet pysyvät pidempään näin alhaisella tasolla, mahdollisesti realisoin indeksiosuudet ja kokoan oman salkun.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

Chap kirjoitti:Olen pelaamassa sen verran pienillä pelimerkeillä, eli sillä summalla joka liksasta pakollisten menojen jälkeen jää jäljelle, että ostan nyt ensihätään seligsonin osakeindeksirahaosuuksia. Mikäli osakkeet pysyvät pidempään näin alhaisella tasolla, mahdollisesti realisoin indeksiosuudet ja kokoan oman salkun.


Tota Seligsen Suomi rahastoa?
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

huima kirjoitti:
Chap kirjoitti:Olen pelaamassa sen verran pienillä pelimerkeillä, eli sillä summalla joka liksasta pakollisten menojen jälkeen jää jäljelle, että ostan nyt ensihätään seligsonin osakeindeksirahaosuuksia. Mikäli osakkeet pysyvät pidempään näin alhaisella tasolla, mahdollisesti realisoin indeksiosuudet ja kokoan oman salkun.


Tota Seligsen Suomi rahastoa?

En ole vielä päättänyt ihan 130 %. Mahdollisesti 50 % europpa-rahastoa, 25 % suomi-rahastoa ja 25 % global brand -rahastoa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 15901
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Niba »

Sijoittakaa venäjän vakaisiin markkinoihin? Kiinan markkinat ei voi kuin nousta mutta mistä kiinalaisten yhtiöiden osakkeita? Sioitan vain velkarahaa, eipähän sitten omat rahat mene hukkaan! :lol: :wink: 8)
Minnehän hukassa ne rahat katoavat? :P
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Chap kirjoitti: ND sijoitti rahansa pörssiromahdukseen.

Minä myös. Ettäpä osaakin vituttaa. Suunnattomasti. Siis vituttaa. Mainitsinko jo, että vituttaa?

Onneksi en niitä rahoja tartte ja velkarahaa en laittanut. Ei häirihde elämistäni käytännössä, rahaa on tileillä ja lisää rahhoo saan edelleen työtäkin tekemättä metsistä ja tukiaisistakin. Mutta vittu että menin ollenkaan rahastoihin. En odottanut samaa nousua kuin edellisenä vuonna, mutta jotain sentään. Pankkitilejä paremmin. Sellaista kelluvaa tilaa että pussi ei koskaan vajene vaan täyttyy kuin itsekseen. Mutta tämä on vittu kosmisen uskomatonta. Koko maailman talousjärjestelmä sortuu kun minä alan. Peliliikkeitä en keksi, menee kai niillä ikuiseksi holdaukseksi. Ehkä sitten kun olen 200 vee tappiot on korjautuneet. Sanoinko jo, että vituttaa?
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Frederik Krueger kirjoitti:Sinänsä mielenkiintoinen tilanne että nythän pitäisi tuulari-ilmiön mukaisesti kaikkien olla ostamassa osakkeita kun niiden halpuutta on toitotettu kaikissa medioissa. Näinköhän tapahtuu?


Eihän kansa noin toimi. Osakkeita ostetaan vasta kun ne ovat nousseet aivan törkeästi. Samoin osakkeet myydään vasta kun ne ovat laskeneet tolkuttomasti. Tuulipukukansa myy nyt. Ja isotkin pelaajan myyvät niin kauan kuin käteisestä on pulaa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Jahas.
Tänään pelättiin sitä lopullista Mustaa Maanantaita (ja niitähän on riittänyt), mutta tulikin ennätysnousu ainakin Nykin pörssissä. On se niin hysteeristä psykologiaa. Taas saa toivoa josko se tästä vai josko kohta taas vituiks.

Tänään ainakin kyrppis, jos oliskin laittanut joihinkin kontravipurahastoihin, jotka ainoina olisi olleet turvapaikkoja, mutta tipahtaa kun pörssit nousee. Onneksi en erehtynyt tai olin taas liian hidas ne hiffaamaan. Huomenna voi tuntua toiselta.
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

Gat kirjoitti:Jahas.
Tänään pelättiin sitä lopullista Mustaa Maanantaita (ja niitähän on riittänyt), mutta tulikin ennätysnousu ainakin Nykin pörssissä. On se niin hysteeristä psykologiaa. Taas saa toivoa josko se tästä vai josko kohta taas vituiks.

Joo, on se homoa. Minulla on palkkapäivä vasta kuun viimeinen päivä ja silloin ajattelin järisyttää markkinoita sijoituksellani. Älkää nyt saatana etukäteen nousko!
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

NuoriDaavid kirjoitti:
elco kirjoitti:On sen verran hässäkkää markkinoilla, että itse kyllä hajauttaisin ostoja ajallisesti.


Ajallisesti hajauttaminen toki kannattaa aina. Tuskin nyt kuitenkaan voi olla kovin väärä aika ostaa, kun kurssit ovat alimmillaan kolmeen vuoteen.

Taisi olla väärä aika ostaa ...
Tosin, onko vieläkään oikea aika ostaa?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Leevi kirjoitti:Taisi olla väärä aika ostaa ...
Tosin, onko vieläkään oikea aika ostaa?

Vielä väärempi minulla, vituix on männy. Juuri kukaan ei arvannut.
Silti, eipä kannattanut myydä, ellei olisi myynyt jo eka notkahduksesta.

Tohtori Doomin synkähkössä visiossa on mulle se hyvä puoli, että pohjat oli jo ja minä olen sentään asemoitunut just oikein mahdollista nousua varten. Eiköhän tästä joskus edes rahansa takaisin saa.

http://msn.kauppalehti.fi/index.jsp?oid ... 65&ext=msn
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
posteljaana

Viesti Kirjoittaja posteljaana »

Inflaatio iskenyt, se 35 ekeä kuulostaa nykyään aika taskuunpantavalta.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

posteljaana kirjoitti:Inflaatio iskenyt, se 35 ekeä kuulostaa nykyään aika taskuunpantavalta.

En ole hintoja seurannut (edes Karhun). Mutta viisaammat sanoo että nyt inflaatio on hidastunut laman takia. Ja deflaatio eli rahan arvon kasvu uhkaa. Mikä kuulemma olis mitähäh huonoa, koska silloin ihmiset panttaa rahojaan hintojen laskua odotellessa.
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
posteljaana

Viesti Kirjoittaja posteljaana »

Gat kirjoitti:
posteljaana kirjoitti:Inflaatio iskenyt, se 35 ekeä kuulostaa nykyään aika taskuunpantavalta.

En ole hintoja seurannut (edes Karhun). Mutta viisaammat sanoo että nyt inflaatio on hidastunut laman takia. Ja deflaatio eli rahan arvon kasvu uhkaa. Mikä kuulemma olis mitähäh huonoa, koska silloin ihmiset panttaa rahojaan hintojen laskua odotellessa.

Juuh, tuossahan se laman alkujuuri on. Kun aletaan panttaan, niin ei raha enää liiku.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

posteljaana kirjoitti:Juuh, tuossahan se laman alkujuuri on. Kun aletaan panttaan, niin ei raha
enää liiku.

Kun ei ole mitä pantata, niin ei ole huolta lamasta.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Leevi kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
elco kirjoitti:On sen verran hässäkkää markkinoilla, että itse kyllä hajauttaisin ostoja ajallisesti.


Ajallisesti hajauttaminen toki kannattaa aina. Tuskin nyt kuitenkaan voi olla kovin väärä aika ostaa, kun kurssit ovat alimmillaan kolmeen vuoteen.

Taisi olla väärä aika ostaa ...
Tosin, onko vieläkään oikea aika ostaa?

Mikä on ns. oikea aika ostaa? Väärä aika tarkoittaa sitä että tulee persnettoa siinä vaiheessa kun haluaa muuttaa omistuksensa takaisin rahaksi. Jos taas tulee voittoa, silloin onnistui ostamaan ja myymään oikealla hetkellä.

Jos sinun sanakirjassasi oikea aika = ehdoton pohja jonka alle ei tulla koskaan tulevaisuudessakaan menemään, aika kovat vaatimukset on juu tuollekin. Ja kuten Chäpytin tuossa aiemmin vähän meinasikin, useimmilla meistä tavallisista ihmisistä sijoittaminen ajoittuu useampaan ajankohtaan yksinkertaisesti siitä syystä että rahaa sijoittamiseen irtoaa vähitellen, silloin kun ns. ylimääräistä rahaa sattuu jäämään käteen. Ei meillä kaikilla ole pariasataa donitsia tilillä odottamassa just niitä ehdottomia pohjia jolloin ne kannattaa sijoittaa. Sijoitetaan aina silloin kun pystytään, vähän kerrallaan.

Minä en lupauksistani huolimatta ole vielä ostanut osakkeita.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Leevi kirjoitti:Taisi olla väärä aika ostaa ...
Tosin, onko vieläkään oikea aika ostaa?


Ken elää, hän näkee. Veikkaan, että kun katsomme tilannetta esim. kymmenen vuoden kuluttua, niin oli helvetin hyvä aika ostaa.

Osakkeisiin ei pidä laittaa sellaista rahaa, jota voi tarvita muutaman vuoden tähtäimellä. Sijoitushorisonttini on 20 vuotta.

Jos kahdenkymmenen vuoden kuluttua sijoitukseni ei ole tuottanut riskitön korko+5%, niin oli väärä aika ostaa.
Vastaa Viestiin