puutarhanhoito

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

^Vastapäisen talon ulkomaalaiset (anteeks) pesi letkulla autoaan partsin kautta. Huvitti. Tokasta kerroksesta, alas parkkeerattuun autoon vettä vaan. Veikkaan et ne alakerran naapurit tykkäs.
Avatar
Vaola
Kitisijä
Viestit: 4494
Liittynyt: 15.08.2005 10:36
Paikkakunta: pois

Viesti Kirjoittaja Vaola »

Mulla ainakin on pelargoniat pysyneet hengissä (muut oikein ei). Muistaa vaan kastella ja nyppiä säännöllisesti ne eltaantuneet kukat pois. Vieläpä laitoin ne niissä ruukuissaan vaan laatikkoon (toukokuussa) ja kukat kukki vielä syyskuun lopulla.
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Orvokkeja ja petunioita, kastelet reilusti ja usein etteivät kuivu ja nypit kuukahtaneet kukinnot äkkiä pois niin pysyvät hyvinä. Mulla oli niitä juurikin aurinkoisella pihalla aikanaan. Ja ovat halpoja ja alkavat rehottaa nopeesti komeina istutuksen jälkeen. Pelargonia kans kuten Vaola jo sanoikin.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Suvinen kirjoitti:Kertokaapas täysin uusavuttomalle viherkasvintappajalle mitä rehua tuohon aurinkoiselle isolle parvekkeelle kannattaisi kesäksi hankkia?

Chilejä. Oot vaan vähän myöhässä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Chilit eivät ehkä ole ihan paras vaihtoehto jos huolettomia etsii (tai sitten en vain osaa).
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Pistin pari kuvaa keskeneräisestä partsista galleriaan. Oon vallan hurahtanu taas niihin hommiin...
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Bluntly kirjoitti:Chilit eivät ehkä ole ihan paras vaihtoehto jos huolettomia etsii (tai sitten en vain osaa).

Niissä on hirveitä eroja. Annuumit on monesti vaikeita ja Chinenset kuulemma helpompia. Mulla oli kyllä täysin päinvastoin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vain homoerotiikka ja puutarhanhoito on tärkeää.

Puppelointini jatkuu.
Koska italiankelloni viivästyivät, soitin ja peruutin timanttituijat. Niitä saisi täältäkin ja ennen kaikkea tajusin, ettei sellainen talvitakkia tartteva ansarivihannes mulle sovi.

Mutta kertokaa muut neidit mikä puumainen, nouseva, ei ihan pensasmainen muttei noin kahta-kolmea-neljää metriä korkeampi rehu keskelle kallioni ruohikkolänttiä? Jossa on huima peräti 25 senttiä syvä ja alle metrin leveä kuoppa löydettävissä siinä sammalen alla. Ajattelin tuijan sijaan aikuisena puolitoistametristä kääpiökuusta (sellainen lajike on) , mutta ei taitaisi selvitä ja kasvaakin niin hitaasti että kualen ennen kuin taimesta ei enää jänis yli hyppää. Sitten nyt tuli mieleen, että jospas haen omalta maalta tiedossa olevan jo yli puolimetrisen männyntaimen. Mäntyhän selvinnee missä vaan? Mutta ymmärtääkö se siinä säilyä kitukasvuisena eikä ala kakskytmetriseksi?

Pihan muut männyt (en tiedä onko vakiomäntyä, enon tekosia) kasvoi nopeasti ja ovat runsasoksaisia matalaltakin, koska tilaa on.. mutta pariinkymmeneen vuoteen jo kohta kymmenmetrisiä. Joskin paksussa mullassa. Katajat ovat mielestäni rumia ja kai kestävät huonosti siirtoa. Vaikka voisin sellaisen aika jo isona varastaa naapurilta.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Miten olis vuorimänty? Se on melko vaatimaton kasvupaikan suhteen.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

Laitoin penkin ja siihen muovista suojan, se on kuin minikasvihuone.

Toinen kurmitsa kuoli, toinen pukkaa uutta lehteä. Vanhat lehdet kuvas. Basilikat rehottaa, toistaseksi. Toinen stevia kuoli jo ennen istutusta, ns kuivas pystöön vaikka kuinka kastelin, toinen pukkaa vieläkin uutta lehteä. Ostotomaatti on pystösä mut ei näy kasvavan, ei ne kyllä omakylvämätkään tomaatit näköjään kasva. Ja ruohosipuli, punainen basilika ja rucola on ihan onnettoman näkösiä. Ois ehkä pitäny sekottaa multaan hiekkaa. Mut vielähän senki ehtii, aiheuttaa vaan lisävaivaa.

Ei minusta ole oikeen viljelijäksi ainakaan tämän perusteella, mutta kesä on nuori. Marjapuskat sentään rehottaa ja kukkiikin kohta. Ja luumu on täynnä raakileita! :O
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Tossa on pieni maapläntti johon haluaisin jotain istuttaa. Voikukat heitin vekeen. Lähtökohdat on aika huonot. Pari kaktusta olen elämäni aikana omistanut ja nekin onnistuin tappamaan kuivuuteen. Että mitäpä sitä tekisi ja keksisi.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

RP kirjoitti:Tossa on pieni maapläntti johon haluaisin jotain istuttaa. Voikukat heitin vekeen. Lähtökohdat on aika huonot. Pari kaktusta olen elämäni aikana omistanut ja nekin onnistuin tappamaan kuivuuteen. Että mitäpä sitä tekisi ja keksisi.

Vaikea sanoa mitään eksaktia, mutta kokeile kastelua!
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Kaveri toi äsken neljä VALTAVAA ruukkua, basilikan ja jonkun ihanan mikälie lobeliannäkösen kukan. Aijijaijai ku mammalla on tänään sormet mullassa :h:

(mä en kohta mahdu tonne partsille, kun siellä on vaunutki, miljoona ruusua, lobeliaa, lupiineja maljakossa, viittä erisortin yrttiä, salaattia, petunioita, orvokkeja, ahkeraliisa, kyntteliköitä....)
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

ninnithequeen kirjoitti:(mä en kohta mahdu tonne partsille, kun siellä on vaunutki, miljoona ruusua, lobeliaa, lupiineja maljakossa, viittä erisortin yrttiä, salaattia, petunioita, orvokkeja, ahkeraliisa, kyntteliköitä....)


So what! Elämässä pitää nauttia pienistä asioista :]
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Bhven

Viesti Kirjoittaja Bhven »

ninnithequeen kirjoitti:(mä en kohta mahdu tonne partsille, kun siellä on vaunutki, miljoona ruusua, lobeliaa, lupiineja maljakossa, viittä erisortin yrttiä, salaattia, petunioita, orvokkeja, ahkeraliisa, kyntteliköitä....)

"Parveke on turha maallisen rihkaman tarjotin." -Anja Snellman
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bhven kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:(mä en kohta mahdu tonne partsille, kun siellä on vaunutki, miljoona ruusua, lobeliaa, lupiineja maljakossa, viittä erisortin yrttiä, salaattia, petunioita, orvokkeja, ahkeraliisa, kyntteliköitä....)

"Parveke on turha maallisen rihkaman tarjotin." -Anja Snellman


Eikä ole, vaan mun rakas karkaaminen lastenhoidosta ja siivoomisesta ja pyykistä. Siinä missä ruoanlaittokin :]
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vesper kirjoitti:Miten olis vuorimänty? Se on melko vaatimaton kasvupaikan suhteen.

Törkkäsin siihen omalta maalta kaivamani männyntaimen. Viikko sitten, ja on vielä hengissä. Vain 30-senttinen kolo kalliossa siin vanhan mullan peitossa (pohjalta löytyi vanhaa rautatavaraa, muinaisharan osia), pohjalle kaadoin sitten karkeaa soraa. Helteellä kastelin, nyt ei tarvi. 93-senttinen, eli isompi kuin ostotaimet. Toivottavasti pysyy kituliaana pienenä kalliomäntynä (ilkee toivoa vesselin haitaksi).

Nyt hain postista tilaamani siniset isona 10-senttiset italiankellot. 12 purkkia. Aion laittaa kahteen länttiin kahden kallion keskelle nurmikkoa korvaamaan.

Ja muualla pihani kallioilla on nyt joka kolossa ja sammalpaikoilla kaikenrotuista maksaruohoa. Ostettua ja luomuakin. Tapelkoot keskenään, kukkahomoilutarpeeni on toistaiseksi tyydytetty.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Hei serkkulikka pyyteli apuja. Hällä on ulkona elämänlanka täynnä kirvoja, ja samoin sisällä joku timanttiananas, never heard...millähän ne sais turvallisesti pois ilman että kukat kuolee. Mein uskollinen kissan/kukkienhoitaja tappoi meidän ollessa landella ilosesti Raidilla kirvoja täynnä olleen verenpisaran....mäntysuopaliuos? Missä suhteessa?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Ensimmäinen toimenpide on joka tapauksessa todella perusteellinen suihkutus ja saastuneiden lehtien pois nyppiminen. Kasvin upottaminen kokonaan mietoon mäntysuopaliuokseen saattaa sekin kannattaa, koska tällöin ötökät hukkuvat. Itse täydennän vesikäsittelyt yleensä tuhdilla RAID, Super-RAID-, tai BAYGON -käsittelyllä (tehokkuus tässä järjestyksessä)."
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

ninnithequeen kirjoitti:Hei serkkulikka pyyteli apuja. Hällä on ulkona elämänlanka täynnä kirvoja, ja samoin sisällä joku timanttiananas, never heard...millähän ne sais turvallisesti pois ilman että kukat kuolee. Mein uskollinen kissan/kukkienhoitaja tappoi meidän ollessa landella ilosesti Raidilla kirvoja täynnä olleen verenpisaran....mäntysuopaliuos? Missä suhteessa?


Martat auttaa, ettekö te vieläkään sitä opi?

Ihan hyvä että otit puheeksi, me toissapäivänä harvennettiin luumuja ja osa lehdistä oli ihan kirvoissa. Pitää kokeilla marttaneuvoja siis.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

No juuri kun pääsin sanomasta niin martat eivät auta :(

Miten hävitän tatarin? Se tunnetaan myös muodossa tatarr, tataari jne. On aika hiton hankala, juurakon ylös kaivaminen ei auttanut koska maahan ilmeisesti jäi juurakonpaloja. Haluan sille paikalle, missä tota roskaa ilmenee, kimalais-perhospuutarhan eikä se onnistu kun tuo rikkakasvi kasvaa vaan. Pitääkö vaihtaa maa?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

Pulkannaru kirjoitti:^
Lähtiskö tällä ?


No just luin puutarhapalstoja niin ei kuulema O_o Mutta aion silti kokeilla syksyllä! Tai siis useampaan otteeseenkin, aloitan ensi kuussa, sitä ennen nypin, nypin ja nypin. Ja käännän maata ja poistan juuripaloja.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Laitoin pari kuvaa lisää parvekkesta jos jota kuta kiinnostaa...
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2579
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Viesti Kirjoittaja Clay »

Panin kaupan ruohosipulin purkkiin ja multiin, nyt elämme jännittäviä aikoja. Lisäsin purkkiin kakkaa, munankuoria ja kahvinpuruja halppismullan lisukkeeksi.
Nyt penikseni on fantastinen!
Vastaa Viestiin