Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?
Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?
No miten on, onko emävale? Minusta se on ihan hyvä keksintö, saisi vain vaihdella ne kameran paikat liikuteltavina, kiinteät ovat hiukan vajavainen juttu. Vähemmän poliiseja puskissa tutkan kanssa, enemmän kaahareiden kortteja kuivumassa.
Itse näen niin, että kun lakeja on kerran säädetty, niin on OK pyrkiä valvomaan niiden noudattamista.
Mahdollinen kritiikki tulee siis kohdistaa lainsäätäjään.
Mielestäni nopeusrajoitukset ovat hiukan liian tiukkoja. Toisaalta on olemassa rikesakko eli nopeusmaksu, jonka maksamalla voi ajaa edullisesti 20km/tunnissa ylinopeutta.
En juuri koskaan aja ylinopeutta enempää kuin 20km/tunnissa, sen sijaan rikesakon verran ajan käytännössä aina.
Mahdollinen kritiikki tulee siis kohdistaa lainsäätäjään.
Mielestäni nopeusrajoitukset ovat hiukan liian tiukkoja. Toisaalta on olemassa rikesakko eli nopeusmaksu, jonka maksamalla voi ajaa edullisesti 20km/tunnissa ylinopeutta.
En juuri koskaan aja ylinopeutta enempää kuin 20km/tunnissa, sen sijaan rikesakon verran ajan käytännössä aina.
Nopeusvalvonnassa ihan suolesta.
Liikennevalojen käyttöä valvottaessa taas täysin oikeassa paikassa.
Fight the power.
http://www.youtube.com/watch?v=trGys5ZpLp8
Liikennevalojen käyttöä valvottaessa taas täysin oikeassa paikassa.
Fight the power.
http://www.youtube.com/watch?v=trGys5ZpLp8
Tarkemmin ajateltuna se on ihan ok asia. Ainakin minä ajelen hieman varovaisemmin teillä joilla noita telkänpönttöjä on eikä se oikeasti juurikaan hidasta matkan tekoa.
Tällä hetkellä on kaksi ylinopeussakkoa sisällä, joten muutenkin pitää ajella hieman aiempaa varovaisemmin ettei lähde kortti kuivumaan. Kumpaakaan sakkoa en saanut kiinteistä valvontatolpista. Ensimmäinen tuli kun ajelin liian kovaa tutka-auton kohdalla ja postia seurasi perässä. Toinen napsahti kun ohitin poliisiauton motarilla liian vauhdikkaasti.
Tällä hetkellä on kaksi ylinopeussakkoa sisällä, joten muutenkin pitää ajella hieman aiempaa varovaisemmin ettei lähde kortti kuivumaan. Kumpaakaan sakkoa en saanut kiinteistä valvontatolpista. Ensimmäinen tuli kun ajelin liian kovaa tutka-auton kohdalla ja postia seurasi perässä. Toinen napsahti kun ohitin poliisiauton motarilla liian vauhdikkaasti.
Jotakuinkin ok juttu, mikäli tolppien sijoittelussa käytetään järkeä eikä laiteta sitä nopeusvalvontakameraa mutkaisen tieosuuden ainoalle ohituskelpoiselle suoralle puhtaassa rahantekomielessä (arvostan nopeata ohitusta joten nopeus menee lähes aina itse ohittaessani ylinopeuden puolelle).
Sen sijaan että vahdataan pieniä ylinopeuksia niin kaipaisin valoristeyksiin kameraa (kovin paljon tuntuu olevan "syksyisellä vihreällä" läpi ajavia). Tämän lisäksi Suomeenkin voisi kokeilla tuota Lontoossa jo käytössä olevaa keltainen neliö risteyksessä juttua. Juuri mikään ei nimittäin päivittäisessä liikenteessä kyrsi enempää kuin se että porukka ajaa risteyksen täyteen.
Sen sijaan että vahdataan pieniä ylinopeuksia niin kaipaisin valoristeyksiin kameraa (kovin paljon tuntuu olevan "syksyisellä vihreällä" läpi ajavia). Tämän lisäksi Suomeenkin voisi kokeilla tuota Lontoossa jo käytössä olevaa keltainen neliö risteyksessä juttua. Juuri mikään ei nimittäin päivittäisessä liikenteessä kyrsi enempää kuin se että porukka ajaa risteyksen täyteen.
Hyväksyn, ja toivoisin noita pömpeleitä lisääkin, mutta hieman eri tavalla sijoiteltuina. Lisäksi minusta on käsittämätöntä, että kameroiden olemassaolo pitää mainita varoituskyltein, eihän tutkapoliiseistakaan varoiteta.
Ongelmana noissa kuitenkin on se, että ne yleensä sijoitetaan pitkille suorille tieosuuksille, joilla ylinopeuden aiheuttamat riskit ovat selkeästi pienempiä kuin mutkaisilla ja mäkisillä teillä, eli niitä käytetään korkeintaan rahastukseen, muttei liikenneturvallisuuden aitoon lisäämiseen. Itse siis vähentäisin noita satasen rajoitusalueilta ja lisäisin kahdeksankympin alueille, kun niiden kokonaismäärää kuitenkin kustannukset rajoittavat.
Ongelmana noissa kuitenkin on se, että ne yleensä sijoitetaan pitkille suorille tieosuuksille, joilla ylinopeuden aiheuttamat riskit ovat selkeästi pienempiä kuin mutkaisilla ja mäkisillä teillä, eli niitä käytetään korkeintaan rahastukseen, muttei liikenneturvallisuuden aitoon lisäämiseen. Itse siis vähentäisin noita satasen rajoitusalueilta ja lisäisin kahdeksankympin alueille, kun niiden kokonaismäärää kuitenkin kustannukset rajoittavat.
Hyväksyn, rajoitin saisi olla säädetty, kuten todettua, +20km/h. Meille on muuten tulossa jossain vaiheessa jo esim. Hollannissa menestyksekkäästi käytössä olevat rekisterikilven reaaliaikaisesti tunnistavat tieliikennekamerat. Joku vois tähänkin todeta, että holhousta, mutta ei tuo tavallista kansalaista pitäisi edes närkästyttää. Pöllittyjä autoja yms. vartenhan tuo systeemi on.
Inhoan ihmisiä, jotka ajavat alinopeutta ja nyt minusta on tullut osittain sellainen!! Koska en halua sakkoa, enkä tiedä millaisesta ylinopeudesta ottavat kuvan, minun täytyy ajaa alinopeutta niiden alueella. Ihan jo, koska jos ajankin vaikka ajatuksissani 80-alueella 85km/h ja tulee sakot?! Itse asiassa se on ollutkin mielessä kysyä tietääkö joku millaisesta ylinopeudesta nuo sakottavat kameroilla?
Eikö tota risteysjuttua testailtu tuossa joku aika sitten hesassa? Katselin muuten tossa aamulla töihin tullessa kun taas 3-4 autoa ajeli edellä törkeästi päin punaisia. Suomessa tuntuu olevan aika pitkä varoväli sen välillä, kun kääntyvillä vaihtuu punaiseksi ja toisesta suunnasta tulevilla vihreäksi.JoeB kirjoitti:Sen sijaan että vahdataan pieniä ylinopeuksia niin kaipaisin valoristeyksiin kameraa (kovin paljon tuntuu olevan "syksyisellä vihreällä" läpi ajavia). Tämän lisäksi Suomeenkin voisi kokeilla tuota Lontoossa jo käytössä olevaa keltainen neliö risteyksessä juttua. Juuri mikään ei nimittäin päivittäisessä liikenteessä kyrsi enempää kuin se että porukka ajaa risteyksen täyteen.
Niin ja mikä on alinopeutta? Jos rajoitus määrää maksiminopeuden, paljonko saa junnata sen alle olematta lainvastainen?saira kirjoitti:Inhoan ihmisiä, jotka ajavat alinopeutta ja nyt minusta on tullut osittain sellainen!! Koska en halua sakkoa, enkä tiedä millaisesta ylinopeudesta ottavat kuvan, minun täytyy ajaa alinopeutta niiden alueella. Ihan jo, koska jos ajankin vaikka ajatuksissani 80-alueella 85km/h ja tulee sakot?! Itse asiassa se on ollutkin mielessä kysyä tietääkö joku millaisesta ylinopeudesta nuo sakottavat kameroilla?
Pidän automaattista valvontaa järkevänä sillä on niin paljon autoilijoita jotka kaikkivoipuudessaan uskovat pystyvänsä ennakoimaan kaiken. Jos asennekasvatus ei auta, ehkä taloudelliset kärsimykset pitävät normaalinopeuksissa. Sinänsä olen varmaan asiaankuulumaton ottamaan kantaa kun en aja ylinopeutta kuin ohituksissa.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Kaikkien muiden autojen paitsi SAABien nopeusmittarit näyttävät liikaa, kuten varmaankin tiedät. Yleensä noin 4-6km tunnissa, jos mittari näyttää 80:ä. Eli voit hyvin ajaa mittarin mukaan 85:ä, todellinen nopeutesi on tuolloin 79-81. Missään tapauksessa ei tule sakkoa 1:n kilometrin ylinopeudesta.saira kirjoitti:Inhoan ihmisiä, jotka ajavat alinopeutta ja nyt minusta on tullut osittain sellainen!! Koska en halua sakkoa, enkä tiedä millaisesta ylinopeudesta ottavat kuvan, minun täytyy ajaa alinopeutta niiden alueella. Ihan jo, koska jos ajankin vaikka ajatuksissani 80-alueella 85km/h ja tulee sakot?! Itse asiassa se on ollutkin mielessä kysyä tietääkö joku millaisesta ylinopeudesta nuo sakottavat kameroilla?
Saabien mittarit tietääkseni näyttävät oikein, eli silloin kannattaa ajaa juuri sallittua nopeuta, tai korkeintaan 2-3km yli, jos haluaa olla aivan varma ettei tule sakkoa.
Eiköhän tuo mittarivirhe vaihtele jo pelkästään senkin takia, että autoihin saa pistää erikokoisia renkaita. Millään sallitulla koolla ei vaan mittari saa näyttää lain mukaan alakanttiin.NuoriDaavid kirjoitti:Saabien mittarit tietääkseni näyttävät oikein, eli silloin kannattaa ajaa juuri sallittua nopeuta, tai korkeintaan 2-3km yli, jos haluaa olla aivan varma ettei tule sakkoa.
joo, mutta TM:stä (tai jostain) joskus luin, että SAAB yrittää saada mittarinsa näyttämään oikein ja yhden saabin omistaneena se myös näytti oikein.ak kirjoitti:Eiköhän tuo mittarivirhe vaihtele jo pelkästään senkin takia, että autoihin saa pistää erikokoisia renkaita. Millään sallitulla koolla ei vaan mittari saa näyttää lain mukaan alakanttiin.NuoriDaavid kirjoitti:Saabien mittarit tietääkseni näyttävät oikein, eli silloin kannattaa ajaa juuri sallittua nopeuta, tai korkeintaan 2-3km yli, jos haluaa olla aivan varma ettei tule sakkoa.
Yleensä itse ajan 5km/h alle sallitun ettei vaan tule sakkoa. Rajaa tuohon en tiedä minäkään, kiinnostaisi kyllä kuulla oikea vastaus.Melnais kirjoitti: Niin ja mikä on alinopeutta? Jos rajoitus määrää maksiminopeuden, paljonko saa junnata sen alle olematta lainvastainen?
Ainoan sakkoni ajoin viime kesänä, kun oli matkalla Poriin katsomaan kummipoikaani, joka sinä päivänä oli saanut ensimmäisen hengityskatkoksen. Lääkärit epäilivät ettei hän elä enää monta tuntia. Samalla viikolla olin ajanut Kangasalle nopeudenilmoittimen ohitse, joka kertoi mittarini valehtelevan 15km/h kun ajan 80km/h. Luulin ajavani sallittua nopeutta tai korkeintaan muutaman kilometrin verran yli, mutta kameran mukaan ajoin sitten vajaa 20km/h ylinopeutta. Tästä opin olemaan luottamatta näihin nopeudenilmoittimiinkaan.
Meidän Hiivatin mittari näyttää täsmälleen oikein, testannut olen 40, 50, 60, 70, 80 ja 90 nopeuksissa. Jaksaa aina hämmästyttää, sääli ettei lähimailla ole mittauspistettä, joka näyttäisi kolminumeroisia lukuja.NuoriDaavid kirjoitti:Kaikkien muiden autojen paitsi SAABien nopeusmittarit näyttävät liikaa, kuten varmaankin tiedät.
Eli mikä kulkupeli tuo Hiivatti on? Fiat?prosessi kirjoitti:Meidän Hiivatin mittari näyttää täsmälleen oikein, testannut olen 40, 50, 60, 70, 80 ja 90 nopeuksissa. Jaksaa aina hämmästyttää, sääli ettei lähimailla ole mittauspistettä, joka näyttäisi kolminumeroisia lukuja.NuoriDaavid kirjoitti:Kaikkien muiden autojen paitsi SAABien nopeusmittarit näyttävät liikaa, kuten varmaankin tiedät.
No älä nyt sallitun ali aja sakon pelon takia. Mittari ei koskaan näytä liian vähän ja jostain 1-2km:n ylityksestä ei sakkoa tule.saira kirjoitti:Yleensä itse ajan 5km/h alle sallitun ettei vaan tule sakkoa.Melnais kirjoitti: Niin ja mikä on alinopeutta? Jos rajoitus määrää maksiminopeuden, paljonko saa junnata sen alle olematta lainvastainen?